Martijn Berntsen
pe4mb
ik ben van plan die 260 watt versterker van ripkip te bouwen. nou heb ik in een andere topic al gelezen dat andere mensen hem ook gemaakt hebben, en ik had er wat vraagjes over:
heeft hij een symetrische voeding nodig? er staat V+ en V- en tussen de V- en de aarde zit een condensator en een aantal dingen die zijn niet naar de V- getrokken maar naar de aarde, terwijl dit in het schema wel had gekund.
mijn vader dacht dat 5 A bij 45 volt asymetrisch niet kon, omdat, 5 * 45 = 225, dus 260 watt is onmogelijk te halen. als ik uitga van een symetrische spanning, dan, 5 * (2 * 45) - 260 = 190, dit zou dus aan warmte geproduceerd worden, leek mijn vader wat veel.
en heeft iemand ook foto's van het eindresultaat?
alvast bedankt,
martijn
Dirk Pauwels
hoe slimmer je wordt hoe minder je doet....wie niets doet is de slimste
die 260W die vernoemd wordt is geen effectief vermogen maar RMS vermogen. Volg eens de discutie over 180W versterker, die gaat oa. ook over dit schema.
Martijn Berntsen
pe4mb
die volg ik, maar daar staat niets over dubbele of enkele voedingsspanning. en RMS vermogen, het moet toch ergens vandaan komen?
Dirk Pauwels
Het schema van de 260W versterker werkt met een dubbele voeding (2x45V) en er staat toch boven 260W RMS. Ik meen dat RMS vermogen berekend wordt met de amplitude waarde van de spanning, en deze is 1.4 x hoger dan de effectieve.
En daar P=V²/R maakt dit een groot verschil uit. Aan het schema klopt iets niet met die emittorweerstanden van 47 ohm en de 10 ohm in de uitgang.
Bij schema's voor een enkelvoudige voeding heb je steeds een elco voor de luidspreker staan.
Hallo Martijn, ik neem aan dat je dit schema bedoelt, zie ook deze discussie.
Ik heb de volgende opmerkingen over dit ontwerp.
1) Bedoeld wordt een symmetrische voeding van + en - 45V.
2) De waarde van 47 Ohm voor de weerstanden in de emitters van de uitgangstransistoren kan gewoon niet kloppen, bedoeld wordt vermoedelijk 0.47 Ohm
3) De weerstand van 10 Ohm in de uitgang klopt ook niet. Ik vermoed dat het de bedoeling is dat parallel aan deze weerstand een spoel komt, die bijvoorbeeld met dik koperdraad om de weerstand van 10 Ohm gewikkeld kan worden.
4) Het opgegeven vermogen van 260W in 8 Ohm kan gewoon niet bij een voeding van + en - 45V. Een meer realistische waarde is 100W in 8 Ohm (een sinus van 80V peak-peak over 8 Ohm geeft 100W vermogen).
Er kloppen dus een aantal zaken niet aan het schema van RipKip. Met de wijzigingen die ik hierboven heb genoemd zal het vermoedelijk wel gaan werken, maar meer dan 100W in 8 Ohm komt er niet uit. Verder zul je dan ook nog moeten bedenken hoe je de voeding gaat maken. Als voeding kun je denken aan een trafo van 2*30V / 225VA, zware brug-gelijkrichter en 2 * 10.000 uF als buffer-elko's. Dit is dan voor een mono versie, voor stereo moet je een 2 keer zo zware trafo en buffer elko's gebruiken.
Als je van plan bent om versterkers te bouwen, en de Engelse taal beheerst, dan kan ik je aanraden eens op de website van Rod Elliot rond te neuzen.
[Bericht gewijzigd door CornelisJ op ]
Op za 27-07-2002 15:08:34 schreef Dirk Pauwels:
Het schema van de 260W versterker werkt met een dubbele voeding (2x45V) en er staat toch boven 260W RMS. Ik meen dat RMS vermogen berekend wordt met de amplitude waarde van de spanning, en deze is 1.4 x hoger dan de effectieve.
En daar P=V²/R maakt dit een groot verschil uit. Aan het schema klopt iets niet met die emittorweerstanden van 47 ohm en de 10 ohm in de uitgang.
Bij schema's voor een enkelvoudige voeding heb je steeds een elco voor de luidspreker staan.
Hoi Dirk, RMS staat voor Root Mean Square, oftewel de "wortel uit het gemiddelde kawadraat". RMS vermogen is hetzelfde als effectief vermogen. Die 260W die vermeld staat bij het schema klopt gewoon niet.
Dirk Pauwels
Voor mij is een Watt nog altijd een (eff.)Volt maal één (eff.)Ampere, en andere watten horen in de apotheekkast.
Op za 27-07-2002 15:34:29 schreef Dirk Pauwels:
Voor mij is een Watt nog altijd een (eff.)Volt maal één (eff.)Ampere, en andere watten horen in de apotheekkast.
Vraag: Wat is de effectieve waarde van een wisselspanning?
Antwoord: de RMS waarde. Voor een sinus is dit gelijk aan de amplitude/1.414.
We hebben het echt over hetzelfde, effectieve waarde = RMS waarde.
Martijn Berntsen
pe4mb
paar vragen over de 60-100W versterker van rod elliot,
Connections are provided for a SIM (Sound Impairment Monitor), and there is also a resistor (R17) added to allow bridging. This resistor connects to the output of the other amplifier (the master). When used in this way, the input should be grounded - do not omit the capacitor, or DC offset will be too high. When used in bridge mode (also called BTL - Bridge Tied Load), the SIM should be taken from the master amplifier only.
1. wat is een SIM (Sound Impairment Monitor), en wat kun je ermee?
2. en om hem in brug te zetten, moet ik (mits ik het goed begrijp) de br-aansluiting van de slave aansluiten op de uitgang van de master? de ingangen van de slave moeten aan de ground, en wat is er met de condensator waar hij het over heeft? is dat C1, en moet je die laten zitten?
alvast bedankt
Jeroen break: image was wat groot
[Bericht gewijzigd door Jeroen op ]
1. De "Sound Impairment Monitor" is een circuit dat kijkt of er verschil is tussen het ingangssignaal en uitgangssignaal van de versterker (afgezien van het verschil in amplitude). Je kunt het gebruiken als clipping indicator. Zie project 57.
2. Het is zoals je zelf al zegt. C1 moet blijven zitten in de slave versterker, en de input van de slave (aansluiting IN) kan via een weerstand van 100 Ohm aan ground. Dit wordt nader beschreven in project 20. Zie het plaatje hieronder.
De hoofdpagina van de site van Rod Elliot vind je hier.
Let er wel op dat bij een brugschakeling bij gelijke belastingsweerstand de stromen in de uitgangstrap twee keer zo groot worden. Eventueel kun je de uitgangstransistoren verdubbelen, zoals beschreven is in project 3.
[Bericht gewijzigd door CornelisJ op ]
Ronald45
Golden Member
Op za 27-07-2002 15:44:45 schreef CornelisJ:
[...]
Vraag: Wat is de effectieve waarde van een wisselspanning?
Antwoord: de RMS waarde. Voor een sinus is dit gelijk aan de amplitude/1.414.We hebben het echt over hetzelfde, effectieve waarde = RMS waarde.
Klopt als een bus!