Ik wil mijn cd-romspelers in de pc gaan verbergen en de schakelaars wegwerken, nu wil ik een kleine schakeling in de kast inbouwen die de schakelaar van de cdrom lade bediend. Ik wil eigenlijk met een soort van handbeweging voor de cdrom langs de lade kunnen openen en sluiten, en dat keer twee. Heeft iemand tips c.q. ideeën waar ik dit mee kan doen, zodat ik op zoek kan gaan naar een schema of eventueel een request kan plaatsen voor een schema. (infrarood, radar, ???? noem maar op, liefst wel niet te veel €, het moet wel leuk blijven)

groetjes Martin.

neem een licht gevoelige weerstand (L.D.R) met een transistorretje en een optocoupler...

dat is idd het simpelst, wel rekening mee houden dat als er ook maar iets voor langs komt hij al opengaat, dus je er goed over nadenken waar hij precies komt, anders gaat hij ook open als je er een briefje voor hangt, en als je in het donker wilt werken(willen sommige mensen nog wel doen), dan blijft hij open staan(of open en dichtgaan). dus misschien moeet je er randje in je pc maken met een ledje of zo er onder tegenaanschijnent waar je dan je hand door haalt.

De LDR manier is mooi bedacht maar helaas geen optie, omdat ik inderdaad wel eens in schemerlicht werk. tevens wil ik het zaakje een beetje onzichtbaar houden....

wij hebben op school ooit es iets gezien met geluid op een onhoorbare frequentie. volgens mij moet dat zeker gaan, maar ik kan je helaas daar niet beter bij helpen dan dit
sille

wat mischien een idee is, is een ir led en een ir ontvanger. dan zet je deze beide naar buiten gericht, ir led aan, en als je je vinger er dan voor houd, weerkaatst deze (hoop ik) het ir licht, en dit kun je detecteren.

mvg,

Martijn

wil je soms de weking van zo'n digitale bakplaten waar je je vinger op het glas wil leggen dat het dan contact heeft

is school gebruiken wij sensoren die die alles detectern in donker of in het licht die detectern tot 7 cm ver
maar de juiste werking weet ik niet precies maar er zit allesinds een ir ontvanger en zender in

Ik vermoed dat het indetdaad iets met IR moet worden.... Ik ga wel eens wat proberen op het breadboardje, ik kom er nog op terug....

Ik zou zoiets niet zo gauw met ultrasoon maken want das een beetje duur.Wat natuurlijk erg professioneel zou zijn is dat als je de cd klaar houdt om erin te doen dat dan de cd drive open gaat. Dat is echt makkelijk te doen met een klein lasertje. Deze bouw je met de ontvanger onder de cd drive. Als je dan een cd in de straal houdt zal deze de laserstraal terugkaatsen naar de ontvanger die dan weer de cd drive open doet. Als je de cd eruit wil halen houd je je hand in de straal en hij gaat weer open simpel. Ik weet niet of het iets is voor jouw doeleinde maar het is een idee. Of het echt goed werkt weet ik ook niet zeker!

Op 13 november 2002 20:05:48 schreef Prutsertje:
je zou gebruik kunnen maken van het theremin principe, hier zou je dan een soort antenne over de hele breedte van de muur moeten monteren een nadering van een hand zou dan schakelen.

Waarom is dit geen optie als ik vragen mag??

omdat die schakeling, (heb ik in twee oude elexen zien staan), twee vrij grote printplaten heeft, die zou ik dan keer twee moeten doen en dat weer zien weg te werken in de PC kast. Als iemand zo'n schakeling vereenvoudigd heeft heb ik wel héél veel interesse in het schema !

[edit]

Ik heb deze: http://www.infineon.com/cmc_upload/0/000/012/271/tca305.pdf

gevonden en denk dat ik zoiets moet hebben. Mijn leverancier heeft ze niet, dus ik moet op zoek naar een gelijkwaardig iets, ik laat wel weten als het wat geworden is. (voor de mensen die interesse hebben ;) )

[/edit]

[Bericht gewijzigd door Prutsertje op ]

misshien laten bedienen met een vingerknip?

Een aangepaste versie van zo'n handklapschakelaar...

Nee, ik wil echt spacy (ben een star trek fan :P )

Ik heb trouwens wel nog iets anders gezien bij conrad:link

Misschien is dat wat ik zoek, ik ben een beetje in dubio, als dat IC TCA305 de truuk doet denk ik dat ik daar voor ga, alleen kom ik niet echt wijs uit de datasheet, misschien dat iemand daar eens naar wil kijken voor me ?

die link naar conrad is dood?
die schakeling(datasheet) werkt inductief (met een spoel)
je hebt 2 oscilatoren
1 vaste en een die verranderd als je iets bij een spoel houd(metaal)

dit verschil word vertaald naar een schakelfunctie

je wilt dus eigenlijk hetzelfde als B&O heeft.

precies, zoiets wil ik dus. Maar als ik het goed begrijp heb ik aan dat tca305 ic niet veel omdat deze alleen op metaal reageerd ??

Op 18 november 2002 01:14:55 schreef Prutsertje:
precies, zoiets wil ik dus. Maar als ik het goed begrijp heb ik aan dat tca305 ic niet veel omdat deze alleen op metaal reageerd ??

zoals ik het lees wel
maar cd uitwerpen kan toch ook vanuit winhoos
heb je helemaal niets nodig

mischien is er een andere mogelijkheid zal die datasheet nog n's bekijken

Ik weet niet wat zon 305 kost maar ik zie in de detectie kring een spoel en een condensator
ik weet niet wat er gebeurt als je met de condensator gaat knutselen mischien werkt dat ook
maar het ic is ontworpen voor inductief

Late reactie van mezelf, maar ben bij toeval een IC tegengekomen wat dit precies doet, QT113 van QPROX en dit is lekker klein, het IC een C en een 78L05 zijn voldoende, dus het geheel is niet veel groter dan een 8 pens IC-voetje. Als men dit discreet wil bouwen wordt het een flinke print, en dezepaste niet in mijn behuizing, dus ik ben happy met deze oplossing :)

Voor de geinteresseerden is HIER de datasheet

Geinig, hier ga ik ook wat van maken.
Werkt het altijd of weigert hij ook wel eens?

Op 11 april 2003 01:17:16 schreef Frits Kieftenbelt:
Geinig, hier ga ik ook wat van maken.
Werkt het altijd of weigert hij ook wel eens?

Ik heb de QT110 (aanraak) en de QT113 (nadering) getest, de aanraakversie werk mooi door glas en kunstof heen (alle niet geleidende materialen tot ongeveer 5 cm (10cm volgens opgave fabrikant, maar is me nog niet gelukt). De naderingsversie werkt in een straal van 10 cm goed, je moet dan wel wat experimenteren met de sensorgrootte, vorm en de extra C die nodig is. Als je zorgt voor een 78L05 per IC is het goed stabiel te krijgen, hier zijn maar twee dingen voor nodig, geduld en experimenteren ;)

Ik wil misschien nog eens een soort B&O achtig audiosetje gaan maken met veel glas, dan is zoiets ideaal.

Weet je wat ook leuk is:
Een glazen etsbak met links de bak met etsvloeistof en rechts (de voor- en achter-glasplaat lopen dus gewoon door) een digitale thermometer voor de temperatuur van het etsmiddel.
Met de QT110 kun je door de glasplaat aan te raken bijvoorbeeld het luchtpompje en/of de verwarming van het etsmiddel aan en uit zetten.
Nu nog kijken of er donker, getint glas te verkrijgen is, dat maakt de etsbak nog mooier.

als je met IR werkt, wat is dan je minimale afstand tot het object???