Hallo,

Voor een modempje wat ik heb liggen moet ik de RX zien te ontkoppelen van het TX signaal. Het zit zo, als ik iets verzend met het modem, krijg ik diezelfde data nog een keer terug. Mensen die packet-radio bedrijven, weten wat ik bedoel. Het is een fout op het modem en ik krijg hem er niet uit.

Nou gaan er LED's branden tijdens het schakelen van RX naar TX. Ik wil dmv een IC het zo maken;

Als de TX-LED uit is, is ook het IC uit en is er een maak-contact. Op het moment dat de TX-LED gaat branden, wordt het IC geschakeld en verbreekt hij het maak-contact.
Op dit maak-contact komt vanzelfsprekend de terugvoerende RX-leiding, die op het moment van zenden (TX dus) wordt onderbroken.

Nou heb ik wel het IC 4066 gezien, maar die werkt precies andersom als ik eigenlijk zou willen.

Iemand een idee welk IC over maak-contacten beschikt die afschakelen bij het onder spanning zetten van het IC ?

Ik hoop dat iemand mij kan helpen.

Roland.

ik weet niet of je ervaringen hebt met pic-processors, maar deze kun je hier wel heel goed voor gebruiken

er zijn toch wel gewone logische poorten die dat kunnen?

De'r zal toch wel een simpel IC zijn die dat kan? Maarja, zoek maar eens op welke, ik weet het niet, vandaar de vraag...

Waarom komt het Tx signaal terug naar de ontvangeringang Roland? Welk modem gebruik je?

Je kunt ook eenvoudig een mute-schakeling maken met een NPN transistor die de Rx-lijn naar massa trekt als de Tx-lijn (PTT) hoog wordt.

Carel.

Carel,

Kijk, een mede-amateur, is dat wat!

Nou, ik gebruik hier een 1k2 SCC-modem van DDS, die blauwe dingetjes. Nou hebben ze altijd al wat problemen gehad, maar ik zie mezelf nu terug op de monitor-poort. Dat kan natuurlijk niet de bedoeling zijn.

Helaas ben ik maar een simpele N-amateur, die niet veel hulp krijgt van mede-amateurs. Ik heb geen kennis of oom die het ook is en ben puur op mezelf aangewezen, wat soms best frustrerend is.

Maar, to the point, hoe kan ik met een NPN-tor de boel schakelen dan? Waar moet ik deze aansluiten? Deze tip had ik al eens gehoord van iemand, maar die wilde ook al geen verdere text en uitleg geven...

Ik hoop dat jij dat wel wilt... Een schema van het modem kan ik je eventueel toesturen zodat je even kunt kijken.

Alvast bedankt,

Roland.

...Een schema van het modem kan ik je eventueel toesturen zodat je even kunt kijken.

Doe dat maar Roland. Ik ken het modem niet dus moet ik eerst even het schema bekijken voordat ik je antwoord kan geven.

Carel.