MiTcHeLL
May The Source Be With You
Op deze site : http://tacashi.tripod.com/elctrncs/pcbworks/pcbworks.htm
staat een zeeer makkelijke manier om pcb's te maken het enigste wat je nodig hebt is een zwarte marker stift en FeCl3 maar waar kan je dat FeCl3 kopen ?
Martijn Berntsen
pe4mb
op deze manier doet iedereen het, met een paar verschillen, voor Fe(III)Cl gebruken ze een combinatie van zoutzuut/waterstofperoxide/water.
omdat je met een benzinestift geen electuurprintjes kunt overtekenen gebruiken ze een lichtbak met uv-licht.
Fe(III)Cl kun je kopen bij een electrozaak. dit is standaard etsmiddel.
MiTcHeLL
Op 3 januari 2003 08:45:59 schreef Martijn Berntsen:
omdat je met een benzinestift geen electuurprintjes kunt overtekenen gebruiken ze een lichtbak met uv-licht.
Waarom zou dat niet kunnen vanwege de grote ofzo ?
Jeroen Boere
IF you can't convince them, then confuse them!
alles kan, alleen je bent er LANG mee bezig. en dunne koperbanen zijn lastig te tekenen. belichten is in 2 a 5 minuten gebeurt. makkelijk dus als je meer dan één print moet etsen.
MiTcHeLL
oke bedankt maar als ik nou dat FeCl3 koop heb ik dan nog meer nodig om die ontwikkelaar aan te maken ?
MiTcHeLL
Op 3 januari 2003 11:16:07 schreef MiTcHeLL:
oke bedankt maar als ik nou dat FeCl3 koop heb ik dan nog meer nodig om die ontwikkelaar aan te maken ?
Kan iemand mij dit zeggen want ik ga dalijk de spulle hale
( sorry voor de kick maar ik heb haast sorry )
Erik
In order to succeed you must fail, so that you know what not to do the next time.
Mitchell, ik hoop dat je nu geen etsmiddel en ontwikkelaar door elkaar haalt. Om te etsen is FeCL3 voldoende, dit los je op in water. Als je volgens de fotografische methode printen wilt gaan maken, dan heb je behalve ontwikkelaar ook een lichtbak nodig voor het belichten.
Als je nog nooit eerder printjes hebt gemaakt, zou ik gewoon beginnen met watervaste viltstift en etsmiddel.
Pixie
Weer terug bij de leukste hobby in het universum
nog ff voor de duidelijkheid dus....
je hebt GEEN ontwikkelaar nodig!!! De ontwikkelaar (zoals erik zegt) is alleen nodig bij het maken van pcb's d.m.v. fotogevoelige printjes die je hebt belicht. Ik jouw geval heb je dus ALLEEN etsmiddel nodig (dat meng je met water maar dat heb je uit de kraan neem ik aan)!!!
Correct. Ontwikkelaar heb je nodig om de (met UV-licht) belichte fotolak op te lossen. Het koper komt dan onder die fotolaag uit en dat kun je weg etsen met ijzer-III-chloride óf water/zoutzuur/waterstofperoxyde mengsel óf natriumpersulfaat.
MiTcHeLL
Benm
http://www.webchemistry.nl - Internet Ontwikkeling en Web Design
FeCl3 koop je trouwens gewoon bij je electronicaboer. Het zijn bruingele 'korrels' meestal verpakt in een plastic zak.
Pixie
Weer terug bij de leukste hobby in het universum
[offtopic]Hey nog iemand uit (de buurt van) Rdam...
Op maandag is ie ook dicht he voor als je dat nog niet wist.
Ik ga denk ik dinsdag ff langs dil, dan is ie vast wel weer eens open...[/offtopic]