Hoi mensen,

Via de parallele poort wil ik 8 apparaten zoals lampen en tv enzo aansturen. Gewoon op de 8 datalijnen van de LPT1 een TOR hangen met een relais. Maar het probleem is de software van dit projectje. In Qbasic (DOS omgeving) kan ik dat wel, maar nu wil ik zoiets maken:

http://members.home.nl/asd2/homecontrol.jpg

Is dit moeilijk? En met welk programma kan dit? Eigenlijk heb ik niet veel tijd/zin om een hele VisualBasic handleiding door te nemen...

Ook moet het zoals op het voorbeeld te zien is een foto op de achtergrond te plaatsen zijn.

Greetz,
Atmoz

dat is eigenlijk vrij eenvouding als je een basiskennis VB heb.

ik heb ook zoiets gemaakt...

wel ni t zelfde uitzicht maar wel met de zelfde functie

Echt moeilijk is het niet. Je moet dit met C++ of VB doen. Je moet hiervoor wel de ontwikkelomgevingen van deze talen hebben.

thangt er wel vanaf hoor wat voor besturings systeem je hebt onder windows 2000 en xp werken die dll files niet meer die je zo van het internet haalt

Op 27 februari 2003 13:50:56 schreef Erik:
thangt er wel vanaf hoor wat voor besturings systeem je hebt onder windows 2000 en xp werken die dll files niet meer die je zo van het internet haalt

Dat hoeft toch ook niet te werken met die dll. Dan doe je het toch gewoon anders.

Op 27 februari 2003 10:22:26 schreef Atmoz:

Hoi mensen,

Via de parallele poort wil ik 8 apparaten zoals lampen en tv enzo aansturen. Gewoon op de 8 datalijnen van de LPT1 een TOR hangen met een relais. Maar het probleem is de software van dit projectje. In Qbasic (DOS omgeving) kan ik dat wel, maar nu wil ik zoiets maken:

[afbeelding]

Is dit moeilijk? En met welk programma kan dit? Eigenlijk heb ik niet veel tijd/zin om een hele VisualBasic handleiding door te nemen...

Ook moet het zoals op het voorbeeld te zien is een foto op de achtergrond te plaatsen zijn.

Greetz,
Atmoz

Welk programma is dat dan ?

Op 27 februari 2003 15:18:09 schreef MiTcHeLL:
[...]
Welk programma is dat dan ?

Zal wel gewoon met een image-editor zijn gemaakt en dus niet bestaan. Dit is zijn Graphical Interface ontwerp denk ik.

Op 27 februari 2003 14:24:17 schreef Bastiaan:

[...]

Dat hoeft toch ook niet te werken met die dll. Dan doe je het toch gewoon anders.

in VB moet je met een dll werken of je moet dat hele printer poort interface gedoe zelf gaan schrijfen er zit in VB geen standaard printerpoort geval

Op 27 februari 2003 15:41:15 schreef Erik:
[...]
in VB moet je met een dll werken of je moet dat hele printer poort interface gedoe zelf gaan schrijfen er zit in VB geen standaard printerpoort geval

In C++ include je gewoon een file en roep je een standaard functie daarvan aan. Dit werkt bij XP heel simpel voor de serieele poort. Parallele schijnt ook zo te werken maar dat heb ik nog nooit geprobeerd.

Dit is idd de/een layout hoe ik het graag zou willen hebben. Natuurlijk met een andere foto, maarja ik heb hier niets anders op de laptop staan ;)

Als het moeilijk is om in hetzelfde programma de LPT1 aan te sturen, dan is het ook niet erg als achter iedere button een losse *.EXE file zit. Deze EXE files maak ik dan wel zelf. Per *.EXE stuur ik dan 1 data lijn aan. Als ik maar dit menutje gemaakt krijg met de knoppen die naar iets verwijzen...

Op 27 februari 2003 15:48:21 schreef Bastiaan:

[...]

In C++ include je gewoon een file en roep je een standaard functie daarvan aan. Dit werkt bij XP heel simpel voor de serieele poort. Parallele schijnt ook zo te werken maar dat heb ik nog nooit geprobeerd.

in c++ werkt het makkelijker ja en daarbij kan je ook zo de parallele poort aanroepen maar in VB niet :(

Op 27 februari 2003 16:44:49 schreef Erik:

[...]

in c++ werkt het makkelijker ja en daarbij kan je ook zo de parallele poort aanroepen maar in VB niet :(

Moet je ff kijken in elektuur april 2002.

parallelle poort kan je eenvoudig aansturen in Visual Basic. Kijk in de help file voor meer info

ik wil u anders wel mijn progje is doormailen waar ik de mijne indetijd heb met aangestuurd...

(nu gebruik ik een K8000 van velleman)

Op 27 februari 2003 18:12:51 schreef Bastiaan:

[...]

Moet je ff kijken in elektuur april 2002.

zielege ik :( die dingen koop ik nooit :p

Op 27 februari 2003 19:33:53 schreef Erik:
[...]
zielege ik :( die dingen koop ik nooit :p

Wat koop jij nou wel? ;)

Op 27 februari 2003 19:03:39 schreef whoopi:
ik wil u anders wel mijn progje is doormailen waar ik de mijne indetijd heb met aangestuurd...

(nu gebruik ik een K8000 van velleman)

Ben je Belg? :)

Is goed graag:
zenithracing@hotmail.com

Op 27 februari 2003 19:40:18 schreef Bastiaan:

[...]

Wat koop jij nou wel? ;)

hehe computer bladen :)
mja raar he

meestal haal ik het juli/augustus blad waar alle 100 nogwat schakelingen instaan

[Bericht gewijzigd door Erik op ]

Waarom komt niemand hier op Delphi????
Ik zelf ben iemand die zweert bij deze taal, heb zojuist nog een java compiler geschreven voor gebruik bij ons op school (okee, alleen maar iets dat het dos schermpje aanroept maar toch)

Ik ben samen met m'n vader bezig aan een project om de spoortrein aan te sturen op deze manier, als het over windows 98 gaat heb ik het al kant en klaar werkend in delphi 5, kan ik je zo de source van geven

Op 27 februari 2003 22:39:39 schreef kingjotte:
Waarom komt niemand hier op Delphi????
Ik zelf ben iemand die zweert bij deze taal, heb zojuist nog een java compiler geschreven voor gebruik bij ons op school (okee, alleen maar iets dat het dos schermpje aanroept maar toch)

Ik ben samen met m'n vader bezig aan een project om de spoortrein aan te sturen op deze manier, als het over windows 98 gaat heb ik het al kant en klaar werkend in delphi 5, kan ik je zo de source van geven

Win98, of een soortgelijk OS is makkelijk. WinXp of NT is wat lastiger vanwege de beveiliging op het aansturen van poorten.

Nog een vraag, ik zie dat de laatste button de computer is, Het is over het algemeen niet verstandig om zomaar de spanning van de computer af te gooien, maar er zijn wel codes in delphi om de computer te laten afsluiten.

Op 27 februari 2003 22:41:37 schreef Bastiaan:

[...]

Win98, of een soortgelijk OS is makkelijk. WinXp of NT is wat lastiger vanwege de beveiliging op het aansturen van poorten.

Weet ik, dus Erik voor welk OS wil je het hebben?

Heeft iemand misschien een werkend progsel voor (Borland) C++ icm NT & 9x?

Ik wil eens kijken of je een soort PWM regelingetje kunt proggen mbv een lpt poort.

Op 27 februari 2003 22:49:36 schreef Toverstaf:
Heeft iemand misschien een werkend progsel voor (Borland) C++ icm NT & 9x?

Ik wil eens kijken of je een soort PWM regelingetje kunt proggen mbv een lpt poort.

PWM???? leg uit aub.

Op 27 februari 2003 22:51:36 schreef kingjotte:

[...]

PWM???? leg uit aub.

Pulse Wide Modulation, afhankelijk van de aantal pulsen die je stuurt kun je bijvoorbeeld een ledje "dimmen" terwijl het eigenlijk een binaire uitgang is.

Ik weet alleen niet of de lpt poort er snel genoeg voor is, voor een beetje mooi effect moet je > 100 keer kunnen schakelen per seconde.