Jeroen13
//Project Quadrocopter 2.0 in progress //dsESC4x //PIC32Flight
de relais moet niet ingetrokken zijn behalve als de schakelaar word ingedrukt
maar kan ik die transistor niet vervangen door die BC 517 want die versterkt meer
ff een vraagje wat bedoel je met een basis weerstand? Een bij de potmeter? Daar heb ik er express geen gezet zodat je elke tijdsinstelling van 0-3 seconden in kan stellen. (Als het voltage groter wordt kan je meer tijd instellen.) Ik ga bij mij een buffer ic ertussen zetten. Dan krijg je hetzelfde idee als bij de timer op deze site. 2 keer inverteren en je hebt een 1-0 signaal. Bovendien moet hij dan ook genoeg volts geven voor m'n relais. Ik weet niet of het helpt om de relais tussen de + en de collector te zetten. Er kan toch nooit meer stroom ingaan dan uitgaan? Bij de emitor heb je toch collector + basis? ik denk dat het beter is om zoals ik 2x te inverteren of heb opbouwen zoals op deze site. dus zodat de timer zelf geinverteerd is en dat daarna nog een invertor komt.
Ik heb de mijne aan de praat gekregen door hem eerst met een buffer ic en toen nog met 2 transistors te versterken. Uiteindeliojk lukt het wel zal ik maar zeggen. 
elektron_
beetje gek
Op 17 maart 2003 17:00:25 schreef Bliksem:
ff een vraagje wat bedoel je met een basis weerstand?
Een bij de potmeter? Er kan toch nooit meer stroom ingaan dan uitgaan? quote]
Basis weerstand(Rb) is weerstand van 1K, is verlies inspanning. Emitter volger heeft een versterking van minder dan 1/1 !
Want U relais= Ucondensator-Ube-U_Rb
De voeding is maar 9 Volt, het relais 12 volt, elek voltje moet gespaard worden !.
Als je het relais in de Collector kring zet kan je nog wel
de transistor volledig in geleiding brengen met een kleinere basis spanning.
[Bericht gewijzigd door elektron_ op ]
Jeroen13
Is het mogelijk dat u een schema daar voor kunt tekenen want ik snap het niet helemaal.
Sorry voor dit maar ben maar een n00b.
dus ik zet de relais tussen V+ en C en wat moet ik dan met de E doen gaat die treug naar de V- of niet?
Jeroen
[Bericht gewijzigd door Jeroen13 op ]
Jeroen13
je bedoel zo
http://users.pandora.be/CyrusTheVirus/robot2.JPG
alleen links is aangepast, is dit goed of niet
Jeroen
elektron_
beetje gek
Ja dat bedoel ik !
Stel dat we 1K basis weerstand terug plaatsen(dus ipv 22K)en we stellen dat het relais moet aantrekken zolang er 1/5 van V+ op C staat. ( of meer)
((9Volt/5)-0,6)1k= 1 mA
De tor heeft een versterking van 100, dan zou je 100 mA kunnen sturen in de collector kring. Relais heeft er maar 30 nodig.
Dus dit is werkbaar. Dus 22 K ververvangen door 1K.
Als de timer te kort is kan je nog een vaste weersatnd in serie zetten met de regelweerstand. Dan kan je natuurlijk niet tot 0 sec regelen
Jeroen13
dus zo moet ik het maken en dan die 22k vervangen door 1k dan zou die moeten werken en instelbaar zijn.
Ik hoop dat het werkt, dus met die BC 517 inplaats van BC 337 werkt (ik dacht omdat die BC 517 versterkt).
Jeroen
Jeroen13
http://users.pandora.be/CyrusTheVirus/robot2.JPG zo dus allebij de kanten veranderd
Bastiaan
Bachelor of Engineering -- Microcontrollers AVR, PIC (asm, C), PC applicaties (C, C++), Webpages (HTML, CSS, PHP, SQL), Rail-infra engineer
Jeroen13
Op 17 maart 2003 21:25:01 schreef Bastiaan:
Titel op request gewijzigd
Bedankt
elektron_
beetje gek
Op 17 maart 2003 20:19:33 schreef DJJeroen:
dus zo moet ik het maken en dan die 22k vervangen door 1k dan zou die moeten werken en instelbaar zijn.
Ik hoop dat het werkt, dus met die BC 517 inplaats van BC 337 werkt (ik dacht omdat die BC 517 versterkt).Jeroen
Ja de BC517 is een darlington, tjonge die heeft een versterking van 10.000 !
Dan kan de basis weerstand TOCH 22K of zelfs meer.
Hiermee ga je vele seconden halen !
Ja, de BC517 is zeker een goede keuze.
Eén ding is niet ideaal, je gaat de batterij even kort sluiten, om C te laden. Ik weet niet of dit goed of slecht is voor de batterij. Het kan dus ook nog anders:
V+ ---||---.--[R-var]---[R-fix]----V-
470µF |
|--[ Rb ]----> basis transistor
De basis stroom zal c opladen, zodra C 8,5 Volt bereikt
loopt er geen basis stroom, en relais valt uit.
Rvar+Rfix vormt een tweede weg om C te laden,
is regelbaar en zal C sneller laden laden.
Rb basis weerstand 47k. De drukschakelaar moet in dit geval de condensator kortsluiten, om het relais te starten.
Ik vindt dit een mooiere oplossing.
Daarom MOET er een vaste weerstand R-Fix (vb 10K) staan ander zou de schakelaar de voeding PERMANENT kortsluiten,
indien regelweertand op nul staat !!!!
Vorige oplossing veroorzaakt pieken in de voeding en is storend als er later nog andere elektronische circuits worden toegevoegd.
Vergeet de diode over relais spoel niet !!!
Aangezien de basis weerstand nu groter kan zijn, kan je de de regelweerstand veel groter nemen vb 220K.
heb je dan voldoen de seconden, kan je C kleiner nemen,
wordt alles een beetje compakter.
elektron_
beetje gek
Jeroen13
vraagje maar waarom moet ik dat doen C is toch geladen want zit toch direkt op de V+?
en welke diode moet ik over de weerstand zetten
elektron_
beetje gek
Op 18 maart 2003 16:26:47 schreef DJJeroen:
vraagje maar waarom moet ik dat doen C is toch geladen want zit toch direkt op de V+?en welke diode moet ik over de weerstand zetten
Een C kan je alleen laden met stroom, in het laatste voorstel, met de basis stroom. C is als een reservoir dat je vult. De stroom wordt beperkt door de basisweerstnd.
Als C vol is stopt de basis stroom. de duurtijd is ongeveer gelijk aan RC in seconden. (Farad x Ohm)
Door een schakelaar over C te zetten maken we die in één klap leeg. (ontlading over schakelaar). En de transistor kan weer geleiden.
De diode 1N4002 of zoiets.
Jeroen13
elektron_
beetje gek
Jeroen13
Op 18 maart 2003 20:48:41 schreef elektron_:
Heb je maar 9 Volt ? Ik hoop dat het kleine spanningsverlies in de tor geen probleem zal zijn
Het is maar 9volt
Jeroen13
Op 17 maart 2003 20:12:24 schreef elektron_:
Ja dat bedoel ik !
Stel dat we 1K basis weerstand terug plaatsen(dus ipv 22K)en we stellen dat het relais moet aantrekken zolang er 1/5 van V+ op C staat. ( of meer)
((9Volt/5)-0,6)1k= 1 mADe tor heeft een versterking van 100, dan zou je 100 mA kunnen sturen in de collector kring. Relais heeft er maar 30 nodig.
Dus dit is werkbaar. Dus 22 K ververvangen door 1K.
Als de timer te kort is kan je nog een vaste weersatnd in serie zetten met de regelweerstand. Dan kan je natuurlijk niet tot 0 sec regelen
Ik ga nou dit doen lijkt mij makkelijker dan wat hier boven staat met kortsluiten en zo en als ik de BC 337 vervang door BC 239 of BC 548 maar ik denk dat de BC 548 te weinig A aankan of er een weerstand tussen
Jeroen13
http://users.pandora.be/CyrusTheVirus/robot99.JPG ik heb het nou zo weet niet of het goed is want in dat simulatie programma doet hij het niet
elektron_
beetje gek
-Als je de schakelaar induwt:
C zal opladen, en een stroomstoot geven op batterij
-Relais zal nooit aantrekken, basis gaat naar V-
,transitor kan niet geleiden.
- De diode bij transistor moet andersom en parallel over relais, anode aan collector.
- De stroomvoorziening voor relais moet niet aan schakelaar maar aan V+
- De weerstand van 10K moet rechts van C
Jeroen13
Op 20 maart 2003 20:04:55 schreef elektron_:
-Als je de schakelaar induwt:
C zal opladen, en een stroomstoot geven op batterij
-Relais zal nooit aantrekken, basis gaat naar V-
,transitor kan niet geleiden.
- De diode bij transistor moet andersom en parallel over relais, anode aan collector.
- De stroomvoorziening voor relais moet niet aan schakelaar maar aan V+
- De weerstand van 10K moet rechts van C
Moet dat een zener diode zijn
elektron_
beetje gek
Neen.
Aangezien de batterijspanning erg krap is misschien beter
dat je een mosfet neemt. http://www.geocities.com/archilochus57/images/
en kies g_timer.gif
C wordt opgeladen via diode, en zal de Fet in geleiding houden. RxC bepalen hoe lang dit duurt.
De Fet heeft een zeer hoge ingangsweerstand, dus vele kleinere componenten.
Een voordeel van een fet is dat je minder spanningsverlies
hebt. ( betr voor relais)
Jeroen13