Ontwerpwedstrijd

Alles moet klein beginnen, dus we gaan het gewoon proberen!

Hierbij een ontwerpwedstrijd, georganiseerd door Marcel (Ace-Systems) en mij (Wouter, VOTI).

onderwerp : vrij
inzending : tot 1 juni
prijzen : een bouwpakketje naar keuze van maximaal E 25.00 ( bij Ace-Systems, http://www.ace-systems.nl )
: een rol met 1500 rode LEDjes ( VOTI, http://www.voti.nl )
beoordelingscriteria : bruikbaarheid voor je mede CO-ers
: uitvoering
: originaliteit
inzenden : emailen aan wouter@voti.nl

Je bent vrij in wat je inzendt, maar we beoordelen met name of je mede CO-ers er iets aan hebben, dus hele moeilijke ontwerpen zullen weinig kans maken. En mocht je geen kans zien zelf iets te bedenken dan kan een zeer originele uitvoering van een bestaand ontwerp hoge ogen gooien. Meld dan wel eerlijk dat het een bestaand ontwerp is.

Hoe en wat je inzend staat je vrij, maar het met electronisch en aan de hand van je inzending moet het mogelijk zijn
1. voor een mede-CO-er je ontwerp na te bouwen
2. voor ons (Marcel en Wouter) je inzending te beoordelen

Het staat je trouwens vrij om je hele inzending (ook) gewoon te publiceren. Een prima formaat is dus een webpagina over je ontwerp, dan mail je mij gewoon de URL.

Door in te zenden geef aan je VOTI, Ace-Systems en CO het recht je ontwerp te publiceren op hun websites, en aan iedereen om je ontwerp na te bouwen.

Officieel is dit trouwens *geen* CO-wedstrijd omdat de CO-beheerders er geen bemoeienis mee hebben, maar hij wordt vooralsnog alleen hier aangekondigd, dus in de prakijk is het CO-gehalte hoog.

Over alle beslissingen in het kader van deze wedstrijd kan gediscussieerd worden (bv onder dit onderwerp), maar de uiteindelijke beslissing ligt bij Marcel en mij.

Wouter van Ooijen: VOTI webwinkel, docent HvU (Technische Informatica); C++ on mictrocontrollers blog

1500 Leds ? hm... hehe, maakt een lichtkrant met leds kans om te winnen ? :d of een simpele functiegenerator ?!! een mosfet versterker ? een klasse AB versterker ?? ik kan gewoon niet kiezen :p
Ohhh ik heb het een labovoeding met 5V-15A, 12V-15A, ,-5V-15A,-12V-15A, 0-30V regelbaar 15A (waarom die 15A? ik heb nog transfos van 15A :p)
of een hoogspanningopwek apparaat, (rond 10kV) wat zou ik kiezen ? help !

[Bericht gewijzigd door Aedolon op zaterdag 26 april 2003 20:56:12

Just face it: sometimes nobody envies you. There has to be a bottom and that bottom is probaly you. // http://www.amazon.com/o/registry/VWZ93N4Y6XQT

ik neem een 2de post om hier iets "serieus" in te posten.

Mijn vragen zijn:

wat wil je hebben ?

- eventueel de bijhorende berekeningen
- Multisim simulatie bestand
- PCB ontwerp
- Photos van het ontwerp

Just face it: sometimes nobody envies you. There has to be a bottom and that bottom is probaly you. // http://www.amazon.com/o/registry/VWZ93N4Y6XQT

Euhm, vraagje. Krijgen we onze inzending teruggestuurd?

edit: hmm enkel email, ik dach dat we iets per post moesten zenden :o Geen probleem dus :)

[Bericht gewijzigd door Koen Van Vlaenderen op zaterdag 26 april 2003 21:20:17

De vergeetachtigheid bewijst grotere diensten aan het hart dan het geheugen aan het verstand.

Werkelijk een fantastisch idee. Ik denk dat ik maar een paar logica bouwblokken pak en een LED feest maak... (Komt die rol van 1500 leds goed van pas ;)) Wil je een schema, print, foto's van het project? (Handig om de uitvoering te laten zien)

Op 26 april 2003 20:59:25 schreef Aedolon:
> wat wil je hebben ?

Genoeg informatie voor twee doelen:

1. een mede CO-er het te laten nabouwen (dus op z'n minst een text met wat 't doet, het circuit, en eventueel benodigde software). PCB is een plus, maar alleen noodzakelijk als het een essntieel onderdeel van het ontwerp is (dat is bv bij HF schakelingen vaak het geval)

2. voor de beoordelaars aannemelijk te maken dat het werkt, en ik kan me nauwelijks voorstellen dat dat kan zonder dat je aantoont dat je het het gebouwd hebt en dat het werkt, op z'n minst met een foto. Voor ingewikkelde ontwerpen misschien wat beterkeningen die we werking aantonen. Misschien willen we wel langs komen om het werkend te zien.

Samengevat: ongeveer datgene wat jij zelf in een goed artikel zou willen zien :)

Wouter van Ooijen: VOTI webwinkel, docent HvU (Technische Informatica); C++ on mictrocontrollers blog

Op 26 april 2003 21:20:49 schreef Tristan:
... LED feest ...

Je probleem is alleen eerst moet winnen met een gebouwd ontwerp en dat je dan pas die LEDjes krijgt...

Wouter van Ooijen: VOTI webwinkel, docent HvU (Technische Informatica); C++ on mictrocontrollers blog

Op 26 april 2003 21:37:45 schreef Wouter van Ooijen:

[...]

Samengevat: ongeveer datgene wat jij zelf in een goed artikel zou willen zien :)

een artikel dat ik goed vind vind je niet zo vaak :p vb: 5V voeding => ALLE berekeningen dus ook condensator, toleranties, koelvin eventueel, berekeningen die aantonen dat je niet te dure componenten gebruikt terwijl het met goedkope ook kan, als ik een artikel moet schrijven wat ik goed vind wordt ik gek...
ik vind de deadline wel wat kort, ik heb geen digitale camera en niet zoveel tijd...

Just face it: sometimes nobody envies you. There has to be a bottom and that bottom is probaly you. // http://www.amazon.com/o/registry/VWZ93N4Y6XQT

Op 26 april 2003 21:40:40 schreef Aedolon:
ik vind de deadline wel wat kort, ik heb geen digitale camera en niet zoveel tijd...

Je kan ook iets beschrijven wat je al hebt gebouwd.

Als dit een succes wordt (naar aantal en kwaliteit van de inzendingen) komt er vast nog wel eens een wedstrijd.

Als een digitale kamera het enige probleem is mag je van mij ook wel een gewone foto opsturen.

Wouter van Ooijen: VOTI webwinkel, docent HvU (Technische Informatica); C++ on mictrocontrollers blog

Op 26 april 2003 21:39:14 schreef Wouter van Ooijen:

[...]

Je probleem is alleen eerst moet winnen met een gebouwd ontwerp en dat je dan pas die LEDjes krijgt...

Ja, weet ik, maar dat is dan alleen maar om het feest uit te breiden :D Ik heb hier nog RGB ledjes liggen van Bastiaan z'n IA, dus dat wordt een groot feest! Ook heb ik nog xenon flitsbuizen liggen dus dit word een groot disco feest :D

Ik zal de aftrap doen.

Verklikking Weller soldeerbout

Eenvoudig maar zeer doeltreffend is deze verklikking door middel van een LED (kleur naar keuze) op het juist functioneren van een Weller Magnastat soldeerbout.
Deze oudere types soldeerbouten hebben een schakelcontact in de bout die, als de punt warm genoeg is, de 24V-AC afschakeld. Koelt de punt weer af dan gaat het contact dicht en wordt de punt opnieuw opgewarmd.
Een veel voorkomend probleem hierbij is dat het contact niet lekker meer werkt. Je hoort het wel tikken maar soms is de soldeerpunt niet heet genoeg. Door toevoeging van dit circuit kun je aan de LED zien of er ook werkelijk stroom loop door het verwarmingselement, in casu of het contact goed werkt. Hoor je een schakeltik en de LED gaat niet aan of uit, dan verdient het contact een controlebeurt. Ik heb deze schakeling al jaren in mijn soldeerstation zitten.

  • http://home.wanadoo.nl/cmulder/tmp/soldeerbout_verklikking.gifhttp://home.wanadoo.nl/cmulder/tmp/soldeerbout_verklikking.jpg

Wat lastig zichtbaar, maar de LED is aan. De schakeling is als "hooiberg" op de transformator gebouwd. De soldeerbout kwam uit de dump en de behuizing voor de trafo, met veerstandaard voor de bout is gemaakt van 4mm PVC plaat.

Op 26 april 2003 23:04:18 schreef Carel M.:
Ik zal de aftrap doen.

Verklikking Weller soldeerbout

Eenvoudig maar zeer doeltreffend is deze verklikking door middel van een LED (kleur naar keuze) op het juist functioneren van een Weller Magnastat soldeerbout.
Deze oudere types soldeerbouten hebben een schakelcontact in de bout die, als de punt warm genoeg is, de 24V-AC afschakeld. Koelt de punt weer af dan gaat het contact dicht en wordt de punt opnieuw opgewarmd.
Een veel voorkomend probleem hierbij is dat het contact niet lekker meer werkt. Je hoort het wel tikken maar soms is de soldeerpunt niet heet genoeg. Door toevoeging van dit circuit kun je aan de LED zien of er ook werkelijk stroom loop door het verwarmingselement, in casu of het contact goed werkt. Hoor je een schakeltik en de LED gaat niet aan of uit, dan verdient het contact een controlebeurt. Ik heb deze schakeling al jaren in mijn soldeerstation zitten.

Wat lastig zichtbaar, maar de LED is aan. De schakeling is als "hooiberg" op de transformator gebouwd. De soldeerbout kwam uit de dump en de behuizing voor de trafo met veerstandaard voor de bout is gemaakt van 4mm PVC plaat.

I think we have a winner !

Op 26 april 2003 21:52:48 schreef Wouter van Ooijen:

[...]

Je kan ook iets beschrijven wat je al hebt gebouwd.

Als dit een succes wordt (naar aantal en kwaliteit van de inzendingen) komt er vast nog wel eens een wedstrijd.

Als een digitale kamera het enige probleem is mag je van mij ook wel een gewone foto opsturen.

ik heb nog niet zoveel gebouwd wat handig kan zijn voor andere COers wel robot PWM sturingen enzo maar ik heb geen idee wat andere mensen hiermee zouden kunnen, met een toch wel klein deel van een robot :) misschien zijn er mensen die er anders over denken ?

[Bericht gewijzigd door Aedolon op zaterdag 26 april 2003 23:26:30

Just face it: sometimes nobody envies you. There has to be a bottom and that bottom is probaly you. // http://www.amazon.com/o/registry/VWZ93N4Y6XQT

Op 26 april 2003 23:21:07 schreef Aedolon:
ik heb nog niet zoveel gebouwd wat handig kan zijn voor andere COers wel robot PWM sturingen enzo maar ik heb geen idee wat andere mensen hiermee zouden kunnen, met een toch wel klein deel van een robot :) misschien zijn er mensen die er anders over denken ?

Je hebt tot 1 juni, ontwerp iets nieuws! (Niet mijn disco festijn ;))

Makkelijker gezegd dan gedaan, ik kan wel iets ineen flansen voor die datum maar dan weet ik het rendement van die schakeling enzo niet....

Just face it: sometimes nobody envies you. There has to be a bottom and that bottom is probaly you. // http://www.amazon.com/o/registry/VWZ93N4Y6XQT

Misschien zit je te ingewikkeld te denken Aedolon....

Ik geloof dat het hier eerder gaat om simpele schakelingetjes die dan toch leuk/handig zijn. Zoals die soldeerbout beveiliging...of heb ik het nu mis?

Weer terug bij de leukste hobby in het universum

een 15A - 5 V voeding is toch leuk ? :p met een rendement van +85% nog beter !

Just face it: sometimes nobody envies you. There has to be a bottom and that bottom is probaly you. // http://www.amazon.com/o/registry/VWZ93N4Y6XQT

Ik heb ergens op een site een algemeen advies over wedstrijden gelezen: zend vooral *iets* in. In het slechtste geval win je nix, so what?

Wouter van Ooijen: VOTI webwinkel, docent HvU (Technische Informatica); C++ on mictrocontrollers blog

Dus ik kan m'n met meccano uitgebouwde kat met airco inzenden ? regelt de temperatuur van de kat

Just face it: sometimes nobody envies you. There has to be a bottom and that bottom is probaly you. // http://www.amazon.com/o/registry/VWZ93N4Y6XQT

Op 27 april 2003 12:39:31 schreef Aedolon:
Dus ik kan m'n met meccano uitgebouwde kat met airco inzenden ? regelt de temperatuur van de kat

Tuurlijk ! :D whuahaha

May The Source Be With You

Ik had ook wel een idee, maar ik heb geen idee hoe ik het zou moeten uitwerken.
Een kleine schakeling die je voor LED's kan zetten die met korte tussenpozen heel snel vrij hoge voltages door de LED stuurt. Dit heeft zo zijn voordelen:
-minder stroomverbruik, want de LED verbruikt niet constant
-De LED lijkt iets feller omdat ons oog niet ziet dat hij knippert.
-Mij lijkt ook dat de levensduur van de LED verlengt wordt bij niet de grote pulsen, maar dit weet ik niet zeker; de LED wordt ook zwaarder belast.
Deze schakeling moet vooral goedkoop, makkelijk en klein zijn om ervoor te zorgen dat hij in veel schakelingen geïmplementeerd kan worden.
Misschien een idee?

Newbie member

Op 27 april 2003 12:47:11 schreef Anne-Sjoerd Brouwer:
Ik had ook wel een idee, maar ik heb geen idee hoe ik het zou moeten uitwerken.
Een kleine schakeling die je voor LED's kan zetten die met korte tussenpozen heel snel vrij hoge voltages door de LED stuurt. Dit heeft zo zijn voordelen:
-minder stroomverbruik, want de LED verbruikt niet constant
-De LED lijkt iets feller omdat ons oog niet ziet dat hij knippert.
-Mij lijkt ook dat de levensduur van de LED verlengt wordt bij niet de grote pulsen, maar dit weet ik niet zeker; de LED wordt ook zwaarder belast.
Deze schakeling moet vooral goedkoop, makkelijk en klein zijn om ervoor te zorgen dat hij in veel schakelingen geïmplementeerd kan worden.
Misschien een idee?

je bedoelt een soort PWM methode.

met een frequentie net iets groter dan 25 Hz een LED laten knipperen, idd, dit levert energie behoud op. dit heeft meen ik wel eens in de elektuur gestaan

IF you can't convince them, then confuse them!

Op 27 april 2003 12:49:16 schreef Jeroen Boere:
je bedoelt een soort PWM methode.

Niet echt een schakeling, maar mi wel inzendens-waardig: zoek eens uit wat er nu waar is van de bewering dat een LED waar 10mA door heen loopt minder (of misschien juist meer?) zichtbaar is dan de zelfde LED waar *gemiddeld* 10 mA doorheen loopt. Er zijn natuurlijk allerlei variaties mogelijk in soorten LEDs, frequentie, en duty-cycle (= aan/uit verhouding), dus echt simpel is het niet, maar je hebt er niet meer voor nodig dan een paar LEDs, een 555 en een multimeter.

Wouter van Ooijen: VOTI webwinkel, docent HvU (Technische Informatica); C++ on mictrocontrollers blog

Ja dat is wel interessant!

Weer terug bij de leukste hobby in het universum

wat hebben jullie toch met LEDs ? :)

Just face it: sometimes nobody envies you. There has to be a bottom and that bottom is probaly you. // http://www.amazon.com/o/registry/VWZ93N4Y6XQT

Op 27 april 2003 13:10:49 schreef Aedolon:
wat hebben jullie toch met LEDs ? :)

LEDs zijn gewoon KWIJL :9~:9~:9~:9~

Hieper de piep!