ik wil een eenvoudig lader voor loodaccu`s maken.
nu is mijn vraag of deze ic daar goed voor is.
productomschrijving:
De PB 137 maakt het mogelijk om via een externe schakeling van 2 condensatoren 12 V-loodaccu´s tot een laadstroom van 1,5 A op te laden. De in de TO-220 ondergebrachte regelaar beschikt over een interne stroombegrenzer, thermische overlaadbeveiliging en eenveiligheidsuitschakeling en is nagenoeg onbeschadigbaar. Bij volledige belasting moet een koelelement worden gebruikt (Rth 53 K/W).
Technische spec.: Uout 13,7 V = · Low-Drow-Voltage (2,1 tot 2,6 V) · Max. ingangsspanning40 V= (let op derating!).betel n.r. 179418-44 bij conrad
de accu die ik er mee wil opladen is een 12volt en 7ah accu.
ik hoop dat dat kan.
hier is een foto en een schema.
Benm
http://www.webchemistry.nl - Internet Ontwikkeling en Web Design
Het is ervoor gemaakt, dus waarom niet?
Alleen 1.5A laadstroom, dan ben je snel 6 a 8 uur bezig voor die accu vol is, ik weet niet of dat acceptabel is?
beertje_01
My Tube is bigger then yours
welk laadstroom mag er maximum lopen want ik heb ook nog twee loddaccus die ik wil opladen (een voeding heb ik van 13.8 volt) en dan met een weerstand stroom beperken of hoe?
Ik heb hier twee acculaders mee gebouwd voor loodgel accu's, werkt perfect.
Ik gebruik een 7Ah en 4,5Ah loodgel accu, die ik hier mee laadt in een kleine 5 uur.
Als je een A-meter er tussen zet zie je netjes de stroom teruglopen naar bijna nul, als de accu vol is. Er blijft dan een klein stroompje lopen als druppellading.
Op 9 juni 2003 00:52:47 schreef Hugo Welther:
Ik heb hier twee acculaders mee gebouwd voor loodgel accu's, werkt perfect.
Ik gebruik een 7Ah en 4,5Ah loodgel accu, die ik hier mee laadt in een kleine 5 uur.
Als je een A-meter er tussen zet zie je netjes de stroom teruglopen naar bijna nul, als de accu vol is. Er blijft dan een klein stroompje lopen als druppellading.
dus ik kan gewoon een transformator nemen
die met diodes gelijk richten
vervolgens dat schematje want ik hier neer gezet heb maken
en ik kan hem gebruiken
ik heb hier nog een acculader liggen waar de transformator nog goed van is
en een ander waar van de transformator stuk is maar de diodes nog heel van zijn ik dacht een 1N540x dus met 3ampere diodes
kan ik die dan hier voor gebruiken
Op 9 juni 2003 00:52:47 schreef Hugo Welther:
welke A-meter is beter analoog of digitaal
als ik de A-meter in de schema mee neem heb ik zeker ook meteen iets waar aan ik kan zien hoe vol de accu is
Aedolon
Just face it: sometimes nobody envies you. There has to be a bottom and that bottom is probaly you. // http://www.amazon.com/o/registry/VWZ93N4Y6XQT
de meters zijn even goed om te meten (de moderne analoge toch) de oude analoge Amperemeters hadden en te grote interne weerstand
Gebruik maar een kant en klare analoge meter van 2 à 3A.
Die kan je zo in de plusleiding van de lader naar de accu opnemen.
Een digitale meter is wel mooier maar dan moet je weer een shunt-R gaan berekenen.
Een digitale meter module is een spanningsmeter. Je meet dan de spanningsval over een shunt-R van bv 0,1 ohm.
Ook hebben de meeste types een aparte voedingsspanning nodig die je niet uit de lader mag betrekken. Dient volledig galvanisch gescheiden te zijn.
Aedolon
Just face it: sometimes nobody envies you. There has to be a bottom and that bottom is probaly you. // http://www.amazon.com/o/registry/VWZ93N4Y6XQT
ze werken toch allemaal volgens het principe om over een shunt te meten ?! ook analoge of niet ? er stond bij mij op een grote analoge amperemeter shunt = 10mOhm
Tuurlijk gaat dat. Ik zou gewoon op je lader twee terminals voorzien op plus. Als je wil laden zonder meter verbind je die gewoon door of je zet je mulitmeter er tussen als je de laadstroom wil volgen.
Op 9 juni 2003 10:38:59 schreef zoeloelip:
of je zet je mulitmeter er tussen als je de laadstroom wil volgen.
dat zou wel mooi zijn
[Bericht gewijzigd door electronerd op ]
beertje_01
weet er iemand hoe ik de stroom kan beperken van mijn 13.8 volt voeding als ik de batterij wil laden want als ik dat met een weerstand wil doen heb ik een serieuze weerstand nodig dan ik ga is in mijn rommelkot zien het kan zijn dat ik er nog één heb
en welke laadstroom is acceptabel
Dan heb ik ook nog een vraag, kan ik hiermee ook 12v loodaccu's van 7,2A 20ah opladen, dit omdat de laadstroom maar 1,5A is?
elektron_
beetje gek
Op 10 juni 2003 12:02:50 schreef Jorn:
Dan heb ik ook nog een vraag, kan ik hiermee ook 12v loodaccu's van 7,2A 20ah opladen, dit omdat de laadstroom maar 1,5A is?
Ja maar het zal wel 20/1,5 uur duren voor het opladen.
Aedolon
er staat een tutorial op CO hoe je hebt berekent... ik ben ff te lui om datasheet te zoeken als je me link datasheet geeft bereken ik het wel ff 
Bij volledige belasting moet een koelelement worden gebruikt (Rth 53 K/W).
heb je gezegd
dus 53K/W nodig
[Bericht gewijzigd door Aedolon op ]
beertje_01
is er geen mogelijk om gewoon een transistor te pakken en daarmee de stroom te beperken?
zoja hoe?
dat zou toch redelijk gemakkelijk moeten zijn denk ik hé
ik heb nog een bd139 liggen die ik hiervoor wel wil gebruiken (max 2A en 12 watt dissipatie) nu zou ik graag een laadstroom hebben van 0.5A hoe kan ik die transistor instellen zodat ik de stroom beperk tot 0.5A
Koert
pff.....
Op 13 juni 2003 07:16:59 schreef electronerd:
kan ik de laadstroom ook begrenzen op 1A of 500ma
zoja hoe dan
Stroom beperken doe je toch gewoon (lekker goeiekoop) met een gloeilamp (resp. gloeilampJE)...?
Zo testte ik op school in de praktijkzalen mijn circuits op kortsluitingen; als je gewoon 230V gebruikt om te kijken of iets werkt, dan gaat de zekering uit ingeval van kortsluiting. Als je 23OV met een lamp in serie gebruikt, dan gaat gewoon die lamp op volle sterkte branden ingeval van kortsluiting. Stroombeperking dus.
Baaj de weej: per keer dat de zekering van ons paneel uitging, trok de leraar 1punt af. Verloor nooit punten, thanks to een gloeilamp.
[Bericht gewijzigd door Koert op ]
beertje_01
wat voor gloeilampje gaat bij 1A al branden op 13.8 volt?
als ik gooed reken is dat eentje van 13.8 watt
als ik nu ergens eentje vind van 20 watt dan zal mijn laadstroom iets groter zijn wat nog te doen is voor een 6.5 of 4.5 Ah accu
[Bericht gewijzigd door beertje_01 op ]
Koert
pff.....
...Dat wordt dus een (aanéénschakeling van) autolampjes.
Of iets anders dat de gewenste stroom nodig heeft (ventilatortje, motortje...?)
Maar ik snap niet goed waarom je die laadstroom wil beperken; dat IC doet alles voor je
...beschikt over een interne stroombegrenzer
En bovendien kan het IC max een laadstroom van 1,5A aanbieden, en dat is onder goeie omstandigheden (conditie accu, koeling IC,...). Tenzij het natuurlijk een EIS is, dat het langer gaat duren om op te laden.
beertje_01
Op 15 juni 2003 15:24:15 schreef Koert:
[...]
Stroom beperken doe je toch gewoon (lekker goeiekoop) met een gloeilamp (resp. gloeilampJE)...?
Zo testte ik op school in de praktijkzalen mijn circuits op kortsluitingen; als je gewoon 230V gebruikt om te kijken of iets werkt, dan gaat de zekering uit ingeval van kortsluiting. Als je 23OV met een lamp in serie gebruikt, dan gaat gewoon die lamp op volle sterkte branden ingeval van kortsluiting. Stroombeperking dus.Baaj de weej: per keer dat de zekering van ons paneel uitging, trok de leraar 1punt af. Verloor nooit punten, thanks to een gloeilamp.
je bedoelt dat als er kortsluiting ontstaat dat er dan een lamp gaat branden?
trouwens we hebben het hier over 12/13,8 volt en niet over 230volt