Voor iedereen die graag eens wat met USB doet maar daar toch een beetje tegenop ziet: kijk hier eens.

En anders hier: http://www.ftdichip.com/index.html voor de FT232BM

[Bericht gewijzigd door Bastiaan op ]

die CP2101 heeft veel voordelen boven een FT232BM (bv USB 2.0, kristal en EEPROKM zijn ingebouwd), maar 1 stevig nadeel: de standaard winkels hebben 'm niet :(

Op 29 september 2003 22:45:29 schreef Wouter van Ooijen:
die CP2101 heeft veel voordelen boven een FT232BM (bv USB 2.0, kristal en EEPROKM zijn ingebouwd), maar 1 stevig nadeel: de standaard winkels hebben 'm niet :(

Ehm, de FTDI chip heeft ook usb 2.0 ondersteuning hoor.
En dat kristal en die EEPROM zijn nou niet echt moeilijk om toe te voegen.

Dus ik vind er geeneen voordeel bij zitten wat opweegt tegen de verkrijgbaarheid van die 232.

Op 29 september 2003 22:51:35 schreef Bastiaan:
Ehm, de FTDI chip heeft ook usb 2.0 ondersteuning hoor.

Slik, je hebt gelijk. Maar dat interne kristal en eeprom is toch echt wel een voordeel. Maar ik heb niet gezegd dat dat opweegt tegen de 'slechtere' verkrijgbaarheid!

Overigens nog een nadeel: die FT232BM is al moeilijk te solderen (ik heb trouwens de eerste PCBs voor dat ding binnen!), maar die CP2101 is alleen verkrijgbaar in een behuizing die niet eens pootjes heeft, dus hoe je die als hobbyist moet solderen zie ik helemaal niet.

Op 29 september 2003 22:45:29 schreef Wouter van Ooijen:
de standaard winkels hebben 'm niet :(

Ik zag in de laatste Elektuur dat je driftig aan de weg timmert v.w.b. naamsbekendheid in het hobby-circuit, dus wat let je.

Op 30 september 2003 05:13:26 schreef menno:

[...]

Ik zag in de laatste Elektuur dat je driftig aan de weg timmert v.w.b. naamsbekendheid in het hobby-circuit, dus wat let je.

Ik bedoelde met de standaard winkels ook die waar ik koop. Als een chip daar niet te krijgen is zullen maar weinig mensen 'm gebruiken, of hij moet erg handig zijn (FT232BM bv). Maar voor die 2101 lijkt de behuizing me echt ongeschikt voor hobbygebruik.

Op 29 september 2003 22:58:07 schreef Wouter van Ooijen:
[...]
die FT232BM is al moeilijk te solderen

Nou valt wel mee toch, beetje goede soldeerbout met een fijn puntje en dan lukt het best goed.

[Bericht gewijzigd door Bastiaan op ]