oliekachel

Ik heb een oliekachel en deze moet ik op de volgende manier starten: schakelaar 1 voorgloeien 40 seconden daarna schakelaar twee brandstofpomp en ventilator waardoor de brandstof in een nevel bij de gloeispiraal tot ontbranding komt, na nogmaals 5 of 10 seconden moet de voorgloeischakelaar uit. Dit wil ik graag met een tijdschakelaar automatiseren. Kunt u mij op weg helpen?
GJ_

Moderator

Je kunt zelf iets bouwen, je kunt ook een simpele en robuuste LOGO nemen. Ik neem aan dat je hem niet automatisch wil ontsteken als je er niet zelf bij bent? Dan is er namelijk wel meer voor nodig dan alleen die twee schakelaars bedienen.
Wat ook een goede oplossing is, dat men een branderrelais voor oliestook neemt, b.v. Landis & Gyr.
Daar gaat een ontsteektrafo ( 220V / 2X 2,5KV ) als eerste aan,
dan de brandstofpomp, en als die brand, gaat de trafo uit.
Dan zorgt de vlamdetectie er voor dat die blijft branden, beveiliging.
Dus bij een CV installatiebedrijf zoiets zoeken.
Want als er geen beveiliging bij zit, kan het wel eens fout gaan, dat er olie word ingespoten zonder te branden.
En als het dan daarna wel onstoken word, is het BOEM!!
MVG Gerard.
soms zoekt men te diep in het EENVOUDIGE.
MAH

Golden Member

@GerardMonique: hoe weet de ontsteking dan of de gasklep open kan? Is dat een vaste timer of aan de hand van een meting? Zou een ideale oplossing zijn natuurlijk, maar moet het modelletje er wel inpassen.
Live from Copacabana recidence Curacao
Bij een olieketel heb je meestal een voorzetbrander, zeg maar ventilator.
Opstartvolgorde is dan:
Ventilator starten.
max 10 sec wachten op terugmelding ventilator in bedrijf, via luchtdrukschakelaar.
N.B. de luchtdrukschakelaar moet bij de start uit staan!
Voorspoelen ventilator 60 seconden.
Onsteeking aan
na 2 sec aansteekolieklep openen.
Wachttijd 7 sec op terugmelding Vlam in bedrijf (via UV opnemer)
Hierna vrijgave hoofdolieklep, capaciteitsregeling.
Dit is zo ongeveer de procedure, maar is afhankelijk van keteltype, merk en type branderautomaat en een hele hoop ander zaken.
Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)
@Toeternietoe: Dat is het zo met die oliebranders. Bedankt voor de uitgebreide uitleg.
@MAH: Toet heeft het al uitgelegd.
MVG Gerard.
jerome

Golden Member

Gaat het hier over een 12 of 24V brander? Als ik gloeispiraal hoor denk ik aan lage spanning. Moest dat zo zijn dan ware het ideale voor jou een Webasto stuurdoos.Toch zal er voor een vlamwachter moeten worden gezorgd. Dit kan vrij eenvoudig door de temperatuur van de afvoergassen te meten. In de 24V versie heb ik er verschillende in de schuif.
Dank voor de reacties, maar het is toch niet wat ik zoek.
Nogmaals mijn vraag over wat ik wil:
Tijdklok (zeg om 7 uur) start schakelaar (1) 12 volt 10 amp
Na 40 seconden start schakelaar (2) 12 volt 5 amp.
Na nog eens 10 sec stopt schakelaar (1)
Dit wil ik graag zelf bouwen.
bedankt alvast
sorry als jullie gek worden van mijn arduino-propaganda, maar als je dit met een arduino en 2 relais(+schakeling )doet is dit 1 keer programmeren en klaar, desnoods met een losse atmega. het nadeel is wel dat je behalve de aansluiting van de kachel ook nog een adapter voor de relais+arduino/atmega.
Als het niet gaat zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat.
arduino-propaganda

Kunt u mij dat uitleggen wat ik daar voor nodig hebt en hoe dat werkt?
haha, arduino-propaganda is reclame maken voor de arduino, een goedkope open-source microcontroller. om die twee functies aan te sturen heb je de volgende dingen nodig:

• arduino, de laatste versie is de uno
  • 2x relais, met een coilspanning(heet dat zo?) van 5 of 9 volt en een minimale schakelspanning van 30 volt en 15 amperé(veiligheidsmarge)
  • en dan de onderdelen voor dit schema:http://www.arduino.cc/playground/uploads/Main/relays.pdf
  • een 9 volt adapter om de arduino en de relaiscoils van stroom te voorzien

deze onderdelen( ik ga er vanuit dat je nog een adapter hebt liggen)
kosten met een beetje geluk €50,- inclusief arduino.
Ik zou een logo of een crouzet kopen. Deze heb je voor een ±100 euro, inclusief display. De goedkoopste begint volgens mij vanaf 80 euro. Dan heb je gewoon een printplaat.

Maar deze is zelf heel erg simpel te programmeren, het voordeel is dat je eenvoudig de schakeling later kan uitbreiden. Ook is kun je simpel beveiligen toevoegen.
@row
bij een arduino ben je nogsteeds goedkoper uit als je een display wilt, en het is ook makkelijker te programmeren.
GJ_

Moderator

Nee, een arduino is niet goedkoper en zeker niet eenvoudiger te programmeren. Een logo zit al in een robuuste behuizing en is helemaal af, een arduino zal een eeuwig prototype blijven. Bovendie is een logo als ie over bijvoorbeeld 5 jaar stuk gaat eenvoudig te vervangen, met een arduino is dat nog maar afwachten.

@gerardmonique: vergeet Landis&gyr, dat is overgenomen door Siemens om de gebouwen klimaatbeheersing. Branderautomaten hebben ze laten vallen, zelf geen reserve meer te krijgen. Sterker nog, de mensen die ze nu hebben weten absoluut niks van de oudere L&G apparaten.
@gj, maar hij zegt dat hij het zelf wil bouwen, een logo is redelijk voorgekauwd zo te zien, ondanks dat ik moet toegeven dat het er mooier uit ziet dan de arduino printplaat. en goedkoper kan wel degelijk, gewoon een losse atmega.
Is misschien wel goedkoper. Maar als TS over "tijdklokken" begint dan neem ik niet aan dat er genoeg kennis is voor het programmeren van een arduino. Maar dit kan ook een interprertatiefout van mijn kant zijn. Een logo of crouzet is namelijk al te programmeren zonder veel of enige kennis van programmeren te hebben.
en waar kan ik een "logo" kopen en meer info vinden?
@row
de drag-and-drop interface van de logo is heel erg aantrekkelijk, maar dit zijn hoogstens 150 regels code, die je in een middagje geschreven kan krijgen. dit is het voordeel van arduino. er is een hele duidelijke database. eventueel wil ik nog wel een atmega programmeren.
@zeeschuim: Voor info voor de Logo kijk eens _hier_voor info en demosoftware.
En op MP en Ebay zijn ze tegen redelijke prijs te vinden.
MVG Gerard.
Je hebt minimaal 2 opkom-vertraagde tijdrelais nodig, met een paar extra hulprelais.
Daar is het mee te maken.

Maar met een LOGO! is het allemaal in 1 apparaat te maken.
info:https://www.automation.siemens.com/mcms/programmable-logic-controller/en/logic-module-logo/Pages/Default.aspx?HTTPS=REDIR
Demo programma https://www.automation.siemens.com/mcms/programmable-logic-c...20software

Deze kan alles behalve de koppeling PC-LOGO ontbreekt. Met de hand op het schermpje ingeven kan ook, zie de handboeken, ook online kosteloos te verkrijgen.

Bij oa Conrad (maar elke elektro-groothandel kan het je leveren) verkopen ze komplete setjes, zg starterset, bestaande uit 1x LOGO, programmeersoftware (volledige versie) en een programmeerkabeltje.
Kijk voor aankoop wat je wilt, welke spanning, alles 230 Volt, of toch liever 24 Volt. De nieuwste versie is de 0BA7, deze is met een Ethernet interface, of je daar wat aan hebt? Anders de 0BA6 serie

Wat wil je
Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)
Dat kan, maar is 24 Volt (AC en DC)
De uitgangen zijn relaiskontakten, daar kun je eventueel ook 230 Volt mee schakelen, mits het niet te veel vermogen is.
De ingangen zijn altijd gelijk aan de voedingsspanningen, en is dus ook 24 Volt.
Het heeft een scherm, dat is heel erg makkelijk, kun je ook laten zien waar het programma mee bezig is, als je dat wilt, en kun je dus ook met de hand programmeren. En deze heeft een klok. Misschien handig, om bv gedurende bepaalde uren de verwarming uit te laten, en bedenk maar.
Maak je over de rest maar geen zorgen, hetgeen je wilt maken kan er wel 50x in, programma genoeg.
Deze heeft 4 uitgangen, er kunnen uitbreidingsunits tegenaan, om maximaal 16 uitgangen te maken. Jij hebt nu maar 2 uitgangen en 1 uitgang nodig.
Oefen maar eens met het programma, download het.
Ga na opstarten eerst met CRTL+H en kies voor de juiste LOGO! (0BA6)
Helaas is het programmeren vooralsnog NIET in het nederlands.
Als je hulp nodig hebt, dan horen we het wel

OP Marktplaats worden ze ook aangeboden!
GJ_

Moderator

Die is prima, de prijs is wel iets meer dan de halve nieuwprijs, hou daar rekening mee. Ik zal eens in mn busje kijken, ik heb laatst wat tweedehandsspul gekregen, volgens mij zat daar een KM logo-achtige tussen. En aangezien ik die nooit gebruik is die een heel stuk goedkoper (mits het een bruikbare is).

Je kunt neem ik aan met zowel 230Vac als 24Vdc uit de voeten, een schakelend voedinkje kost nieuw maar een tientje of twee.

--edit--
verdorie, een KM PS4 outputkaart, wat moet ik daar nu mee. Ik dacht echt dat er een KM "LOGO" tussen zat.
leuk ding die logo!
bedankt!