E1T aansturen met uC?

Bij Stuut en Bruin heb ik gisteren 10 stuks E1T gehaald, dit zijn oude "displays". Hier wil ik een klokje mee gaan maken die uC gestuurd is. Het enige probleem is dat ik alleen het schema met de E90CC buis kan vinden, hoe het buisje met transistors kan worden aangestuurd is me wat onduidelijk.

Ik heb een aantal MPSA42 en MPSA92 binnenkort, daar wil ik dus wat mee doen. De uC geeft dan pulsen naar deze torren en dan kan ik dus een klokje maken denk ik.

Heeft iemand er al mee gespeeld?

Dit is de E1T BTW.
http://www.jogis-roehrenbude.de/Roehren-Geschichtliches/Nixie/E1T-anim.gif

Stuut en Bruin had er gister nog 6 liggen nadat ik ben geweest, ze kosten slechts 4,95 per stuk! :)

Kom eens langs bij RevSpace of één van de andere spaces!
High met Henk

Special Member

hmm das wel prijzig voor 10 ledjes :P

is dit din serieus voor iets gebruikt of een after market produkt om iets moderns in een buisje te proppen?

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

Hehe, er zitten geen LEDs in natuurlijk! :P

Het is een CRT dacht ik, een bundel elektronen valt op een fosforlaagje en dan heb je licht.

Vroeger kwam je ze wel eens tegen in geiger tellers en andere telapparaten (computers?). Ze tellen dus pulsen, het is niet zo dat elke pin een ander lampje is.

De datasheet (waar het schema instaat) kun je hier lezen: http://frank.pocnet.net/sheets/030/e/E1T.pdf

EDIT: Hier zie je een geiger teller met E1T's: http://www.jogis-roehrenbude.de/Roehren-Geschichtliches/Nixie/E1T.htm :)

Voordat je naar Stuut en Bruin fietst is het misschien handig om te bellen, ze kunnen al weg zijn...

[Bericht gewijzigd door Benadski op donderdag 15 april 2004 14:52:50

Kom eens langs bij RevSpace of één van de andere spaces!
Hugo Welther

Moderator

Leuk hé, de elektronica in 'the old days'.
ECC90's zijn bij BACO in IJmuiden NIB/NOS voor ±€2,- per stuk te koop.

Stuur mij dat schema eens, zal ik met je mee denken, hoe dat met torren is aan te sturen.
Zoek eens met Google op 'nixieclock' komen dan wel wat leuke projectjes boven.

[edit]
Heb ze al gevonden, zitten in die datasheet. Dit wordt lastig deze telbuizen kunnen alleen maar tot 10 tellen. Dus een klokje kan je vergeten.

[Bericht gewijzigd door Hugo Welther op donderdag 15 april 2004 14:21:53

Het enige dat tussen jou en je doel staat is alles wat jij jezelf verteld dat je het niet kan.

Hmm, ik kan na de 59 minuten toch gewoon beide buizen "resetten" lijkt me? Even de spanning eraf en het volgende uur kan weer geteld worden.

Ik wil zo met 6 buizen HH:MM:SS gaan doen. De microcontroller houdt dus de pulsen bij en ook de resets.

Kan dit ook niet?

Ik hoop dat de E90CC (volgens mij bestaat ECC90 officieel niet, maar hij wordt zo ook wel genoemd) te vervangen is door een paar MPSA's. Misschien vallen er dan nog meer onderdelen af. Hopelijk wel. Anders haal ik 'm wel bij BACO (kan ik ze ook laten versturen eigenlijk?)

EDIT: Old days electronica is inderdaad erg leuk! Ik heb vandaag mijn GC10/4B dekatron spinner afgemaakt! Komt half van de "Mike's electric stuff" pagina, dat schema werkt namelijk alleen voor de GC10B. Met een paar extra weerstanden en een condensator extra doet ie het fantastisch! En hij kan nu dmv. een schakelaar stilstaan en twee kanten op! :D

[Bericht gewijzigd door Benadski op donderdag 15 april 2004 14:47:47

Kom eens langs bij RevSpace of één van de andere spaces!
Hugo Welther

Moderator

Bedoelde ook E90CC.
Dit zijn SQ buizen uit de tijd dat computers nog met buizen waren uitgerust.

Het idee van een teller met dit soort buizen is het principe van de ringteller.

BACO stuurt volgens mij ook op, er even heen is véééél leuker. Ze hebben nog véééél meer dan alleen buizen.

[Bericht gewijzigd door Hugo Welther op donderdag 15 april 2004 15:39:19

Het enige dat tussen jou en je doel staat is alles wat jij jezelf verteld dat je het niet kan.

Ja, ik zag het op de site. Ziet er allemaal interessant uit... :D

Ik kan de E90CC alleen niet vinden op de site. Maargoed, dan mail of bel ik ze daar wel eens over.

Is het een beetje bereikbaar met het OV of ben je er alleen met de auto geweest? Laat maar ik heb 't al gevonden, vanaf Den-Haag zo'n 2 uur.

[Bericht gewijzigd door Benadski op donderdag 15 april 2004 15:47:59

Kom eens langs bij RevSpace of één van de andere spaces!
Hugo Welther

Moderator

Op 15 april 2004 15:42:44 schreef Benadski:
Ja, ik zag het op de site. Ziet er allemaal interessant uit... :D

Ik kan de E90CC alleen niet vinden op de site. Maargoed, dan mail of bel ik ze daar wel eens over.

Is het een beetje bereikbaar met het OV of ben je er alleen met de auto geweest? Laat maar ik heb 't al gevonden, vanaf Den-Haag zo'n 2 uur.

Heel veel buizen die ze hebben staan niet op de site. Kan ook niet want de voorraad is afhankelijk van wat er binnenkomt.

Met de auto ben je er in 3 kwartier. Vanaf station Ijmuiden is het best nog wel ff een stuk lopen.
Ga je met de auto, let op! IJmuiden zit dichtgeplakt met 50km flitspalen.

Het enige dat tussen jou en je doel staat is alles wat jij jezelf verteld dat je het niet kan.

Ik heb nog eens naar het schema gekeken in de datasheet. Is het nu zo dat ik alles rechts van C4 weg kan laten indien ik de buizen apart pulsen geef? De E90CC zorgt volgens mij alleen voor een mooie puls voor de volgende buis.

Kom eens langs bij RevSpace of één van de andere spaces!
Hugo Welther

Moderator

Nee, dit werkt volgens het principe van een decatron dacht ik.
Je hebt de E90CC nodig om hem te kunnen laten tellen.
http://mypage.bluewin.ch/sagnell/id14.htm

[edit]
Als je bij Stuut in de buurt bent, haal die andere 6 dan ff voor mij.

[Bericht gewijzigd door Hugo Welther op donderdag 15 april 2004 19:03:27

Het enige dat tussen jou en je doel staat is alles wat jij jezelf verteld dat je het niet kan.

Hehe, toevallig ben ik vanmiddag nog ff langs Stuut geweest en heb ze meegenomen! Dacht als niemand van CO ze wil dan kan ik ze alsnog met winst op Ebay zetten! :D

EDIT: De input puls voor de buis is gemakkelijk met een uC te maken, de stijgende flank moet binnen 680ns op 13,6V zitten en dan binnen 16,32us weer laag zijn. Dat moet wel lukken! :)

[Bericht gewijzigd door Benadski op donderdag 15 april 2004 19:13:27

Kom eens langs bij RevSpace of één van de andere spaces!
Hugo Welther

Moderator

Laten we dan maar wat afspreken als je ze kwijt wil.

Het enige dat tussen jou en je doel staat is alles wat jij jezelf verteld dat je het niet kan.

Mail me maar ff voor m'n adres. Als je wilt kan je ze vanavond voor 9 uur nog op komen halen. :)

Kom eens langs bij RevSpace of één van de andere spaces!
Hugo Welther

Moderator

Las nu pas je antwoord. Je hebt mail.

[Bericht gewijzigd door Hugo Welther op donderdag 15 april 2004 22:31:16

Het enige dat tussen jou en je doel staat is alles wat jij jezelf verteld dat je het niet kan.

Ok, ik hoor 't wel! :)

Deze datasheet is heel erg handig, vooral de eerste pagina. Daar staan de spanningen op voor de telpulsen (13,6V) en de resetpuls (G1 -27V). De condensatoren zijn om DC tegen te houden zodat de buis in rust de juiste spanningen krijgt aangeboden toch?

Kom eens langs bij RevSpace of één van de andere spaces!

Even een update: Ik heb een schema getekend aan de hand van de datasheet. Hugo, dat schema wat ik je heb gegeven miste nog een condensator.

Als het goed is zijn de waardes voor de C's en de R's bij de transistortrapjes nu ook goed. De C's moeten zeer snel en mogen niet te snel ontladen worden. De transistor moet 'm binnen 680ns hebben geladen en het moet minstens 27us duren voordat ie leeg is. Denk dat dat met deze waardes wel lukt! :)

Het schema:
http://www.expandctss.com/upload/index.php?page=download&file=E1T.gif

EDIT: Over de voedingsspanningen: Ik neem twee dezelfde trafo's, de secundaire's knoop ik aan elkaar. Nu heb ik dus aan één kant 230VAC galvanisch gescheiden als het goed is. Als ik dit gelijkricht heb ik 325V, met een zener van 27V daarachter heb ik dan weer ongeveer 300VDC. Zal dit werken?

De 27V kan ik denk ik wel uit de 300V halen met een 27V zener, 180k 1/2W weerstand en een 1uF tantaal elco. De 13,6V doe ik met een LM317 en de 6,3V met een 7805 met twee diodes in de massa aansluiting (in de 6,3V leiding zitten dan weer twee diodes voor de 5V logica). Best wel veel werk allemaal. Als er iemand een beter idee heeft of aanvullingen hoor ik het graag!

[Bericht gewijzigd door Benadski op zondag 18 april 2004 19:23:51

Kom eens langs bij RevSpace of één van de andere spaces!
Hugo Welther

Moderator

Zie je mail box. Dit wordt een heel project. Het is namelijk niet zo simpel.

[Bericht gewijzigd door Hugo Welther op zondag 18 april 2004 21:24:17

Het enige dat tussen jou en je doel staat is alles wat jij jezelf verteld dat je het niet kan.