gps bouwen.

Hallo,

Zijn er schema's te vinden om zelf een gps te bouwen met uitleg? (ned)

Dank bij voorbaat.

Weet je waar een GPS uit bestaat?

Bachelor of Engineering -- Microcontrollers AVR, PIC (asm, C), PC applicaties (C, C++), Webpages (HTML, CSS, PHP, SQL), Rail-infra engineer

Tja, men meet de sterkte van een aantal satellieten die de antenne kan 'zien' en hieruit berekend men de plaats. Er is dus sprake van eenzijdige communicatie en ik vermoed dat een stukje elektronica tussen de antenne en de uitvoer zit om de nodige berekeningen te maken.

Fout.

iedere sateliet die je ontvangt geeft allen zijn naam en tijd.
Jouw ontvanger berekend als hij 3 of meer satelieten heeft de plaats uit.
3 satelieten voor 2 D info
4 of meer voor 3D info.

Op 16 april 2004 18:02:17 schreef Bert F:
ik vermoed dat een stukje elektronica tussen de antenne en de uitvoer zit om de nodige berekeningen te maken.

Idd, dus je hebt een GPS antenne nodig en electronica voor het verwerken van de data die op de antenne binnen komt. Zoiets gaat vrijwel altijd met een microcontroller. Dus in dat opzicht zal er geen schema bestaan en heb je dus ook niet echt een schema nodig. Eerder software voor de controller, maar dat zal je niet snel gratis op het net vinden.

Bachelor of Engineering -- Microcontrollers AVR, PIC (asm, C), PC applicaties (C, C++), Webpages (HTML, CSS, PHP, SQL), Rail-infra engineer

In de Electronique et Loisirs ( Frans ! ) staat deze maand een schema met GPS en GSM module. Hiermee kan je bijvoorbeeld je auto localiseren, indien gestolen...

Is verkrijgbaar in kit, made in Italia...

www.electronique-magazine.com

G.

Grijs is niet altijd wijs...

gps bouwe kweeni werkt da ni me codes enzo die ge zo ni direct hebt :s
nooit iemand geweten die da zelf heeft gebouwd.

Hugo Welther

Moderator

Op marktplaats adverteerd regelmatig iemand die zelfbouw GPS kitjes aanbiedt.
Volgens mij is dat deze: http://www.gpskit.nl/

Als je even met google zoekt op 'gps diy kit' heb je een 13k+ hits.

[Bericht gewijzigd door Hugo Welther op zaterdag 17 april 2004 08:44:49

Het enige dat tussen jou en je doel staat is alles wat jij jezelf verteld dat je het niet kan.

Op het werk hebben wij complete GPS oem modules. Je kunt eens bellen als je wilt ik verdien er zelf toch niks aan :) www.system-design.nl ze staan niet op de site, maar je kunt er wel voor bellen.

Groeten
Antoine

Evarist

Golden Member

Voor 100€ heb je een goed-werkende GPS module met waarborg. Zelfbouw loont hier niet!!

Nihil est verum, quod non probatur primo.

Op 19 april 2004 00:12:23 schreef evarist:
Voor 100€ heb je een goed-werkende GPS module met waarborg. Zelfbouw loont hier niet!!

100 euro ???? LOL, doet er maar eens wat euros vanaf, denk meer aan 70 euro of zoiets

Anoniem

Op 16 april 2004 17:52:19 schreef Bert F:
Hallo,

Zijn er schema's te vinden om zelf een gps te bouwen met uitleg? (ned)

Dank bij voorbaat.

Bert, een gps volledig zelfbouwen is uit den boze.
Het zou voor een ervaren eletronicus al een gigantisch studiewerk kosten om alleen al de werking in detail te begrijpen.
Uitermate complex en opgebouwd uit zeer geadvanceerde ultraminiatuuronderdelen die voor een hobbyist niet handelbaar zijn en gemonteerd op 7 lagen printen. Als je ze al zou kunnen verkrijgen.
Alleen al de ontvanger is uitermate complex, laat staan de verwerking van de codes die van de satellieten komen.
Het best koop je een kantenklare module en bouw je daar iets rond. Voor speciale toepassingen kan dit erg leuk zijn of als je het enkel uit interesse voor het onderwerp doet, maar als je denkt geld te besparen door zelf iets in mekaar te flansen, dat dan ook nog handig in gebruik is, denk dan maar vlug iets anders.
als voorbeeld:moest je zelf een GSM zou willen bouwen met klassieke componenten, dan heb je een kar nodig om het ding achter je aan te slepen.
Met een gebruiksklare ontvanger en een pc kun je al heel wat, maar het blijft aanmodderen en wordt nooit echt gebruiksvriendelijk.

Evarist

Golden Member

Even terzijde. Ik heb een Hoogtemeter/snelheidsmeter gebouwd voor mijn dochter haar modelvliegtuig. Het werkt als volgt.
Een GPS-ontvangermodule(toen 100€), hierna een printje met een UART die de NMEA omzet in Manchestercode. Dit signaal op TTL-nivo gaat naar een 432MHz zendertje.
Beneden staat een ontvangertje, waarvan het uitgangssignaal naar de laptop wordt geleid. De software zet de manchestercode terug om naar NMEA, er wordt foutcorrectie toegepast en vervolgens GPS programma, waarop ik kan zien waar het vliegtuig zich bevindt, hoogte en snelheid. Ik help haar termieken te zoeken.

Nihil est verum, quod non probatur primo.