Magnetronfunctie werkt niet - Bosch Gourmet 765

Hallo,

Pas een Bosch Gourmet 765 combimagnetron van marktplaats gekocht. Na aansluiten werkt de oven wel maar de magnetron niet. Er gebeurt niets in het scherm als ik de magnetron probeer te starten. De vorige eigenaar zegt dat de aansluitingen niet goed zijn. Kan het daar aan liggen? Zelfs als de oven wel goed werkt?

Gr. Ronny

Klok wel gelijk gezet?? indien op 0.00 staat, weigert magnetronfunctie

Frederick E. Terman

Honourable Member

Barst. Zo simpel? Waarom doen ze dat?

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org

Helaas, de klokfunctie zit in het linkerdeel, het magnetrondeel dus, daar waar niets reageert...

Kan het zijn dat ik de bedrading verkeerd heb aangesloten, en daarmee alleen de magnetron verknald heb maar niet de oven?

Je zegt dat je deze zelf hebt moeten aansluiten ?

Ik neem aan alleen de mains ( voeding )

Hier kan praktisch niets mis mee gaan .

Er kan mischien wel een zekering door zijn.

Voeding van de klok bijv .

Niet storen a.u.b ben al gestoord genoeg!

Wat is het volledig type nummer?

Kan het zijn dat ik de bedrading verkeerd heb aangesloten?

Hieruit maak ik op dat dit geen normale combi magnetron is maar een fornuis achtig iets of anders een apparaat dat op een kookgroep van 2 x 230V of een volledige 380V aansluiting moet komen.
Hebben we het over Bosch Gourmet 765 ?

Plaats eens een foto van het aansluit schema van het apparaat.

Hoi Harry,

Dat is precies het toestel dat ik heb gekocht. Zie ook mijn ander discussie topic waar je al eerder op reageerde:
http://www.circuitsonline.net/forum/view/message/1334046

Je had het daarin over een 1-fase aansluiting. Echter een bevriende electricien vertelde dat ik hem volgens het 3-fasen schema moest aansluiten. Waarom zou dit 3-fasen schema tenslotte op het plaatje worden afgebeeld als het apparaat het niet aan zou kunnen?

Hier het schema:
http://www.uploadarchief.net/files/download/000%20aansluitin...%20760.…
Boven het aansluitschema, buiten de foto, staat het typenr HBN765AEU.

Kan het zijn dat ik hierdoor toch de magnetron vernield heb maar niet de oven?

Zitten er idd zekeringen in het apparaat die ik zou kunnen vervangen? Waar kan ik die vinden?

Het apparaat openen is de manier om eens te checken of er zekeringen door zijn.

Als het driefasen betreft is de kans groter dat je wat beschadigd hebt .

Ik ging er in de eerste instantie vanuit dat dit een 1 fasig toestel was .

Maar ik ga bij een bosch ervan uit dat dit toch een stuk beveiligd is .

[Bericht gewijzigd door daandc op zondag 25 december 2011 12:49:46 (14%)

Niet storen a.u.b ben al gestoord genoeg!

De link naar je foto werkt niet.

Op de site van Bosch vind ik alleen aansluit schema's voor Engeland, Spanje en Frankrijk.

Voor de link naar de foto moet je schijnbaar eerst naar het discussietopic waar de foto-link is geplaatst:

http://www.circuitsonline.net/forum/view/100823

Dan die link naar de foto aanklikken...

Ik ga er even van uit dat je in Nederland woont en een echte 380V aansluiting hebt.

Je moet hem dan aansluiten volgens schema 3N, dus een fase op 1, een fase op 2, een fase op 3 en de nul op de gekoppelde 4 en 5.

In theorie is dat van je oude kabel bruin op 1, zwart op 2, zwart op 3 en blauw op 4 en 5.
Met een spannings meter moet je dan tussen de bruine en zwarten tov de blauwe 230V meten en tov elkaar 380V.
Meet dit voor de zekerheid eerst even na op de Perilex doos in de muur.
Zie voor een uitleg van de Perilex standaard Perilex.

Als je overal 230V hebt blijft alleen maar over dat je hem beschadigd hebt of dat hij al defect was.

Schroef hem open en ga opzoek naar een kleine zekering in de elektronica en een grotere ergens bij de hoogspanning.
Wat ook nog kan is dat één van de (4 ?) deurschakelaars defect is of blijft hangen.