Senseo slaat af of beetje in kopje HD7810

Gewoon proberen, als het niet de juiste is, begint dat ding vanzelf te roken...

Past misschien niet helemaal hier maar ik had een gelijkaardig probleem met een Philips stoomstrijkijzer (Philips HC 7400 series).

Strijkijzer viel na paar seconden gebruik vanzelf uit.
Oorzaak bleek ook hier 2 slechte Dain capaciteiten (gele blokjes op de print) van 0,68uF en 0,1uF.

Deze vervangen door twee nieuwe X2 capaciteiten en strijkijzer werkt terug perfect.

Het beste is voor dit probleem even een nieuwe topic te starten, zo kan niemand het vinden IVM koffiezetter en strijkbout rijmen niet op elkaar...

maartenbakker

Golden Member

Tijdens een slechte droom
over het senseosyndroom
werd de monteur opeens wijzer
het gebeurt ook in een strijkijzer

Zo te zien rijmt het wel ;) Denk dat het met de juiste zoektermen allemaal wel terug te vinden is. Hooguit nog even het precieze typenummer van het strijkijzer toevoegen.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Whahaha.

Jij bent vast heel druk zo rond 5 december :-)

Je hebt tijd of je hebt geen tijd ! als je geen tijd hebt, waar is die dan gebleven ? https://ledverlichtingsoest.com/

Haha , die Maarten, wel een humor en een lach !!!

Mijn senseo geeft ook maar een kopje. Bij openbreken van het apparaat zie ik deze condensator, enig idee welke ik nu kan bestellen? En waar?

Wie kan mij helpen?

Groeten senseolover

470nF 250VAC klasse X2

Conrad:
https://www.conrad.nl/nl/mkp-x2-ontstoringscondensator-radiaal-bedraad…

Toevallig een tv-monteur in je buurt? Die heeft ze zo liggen.
Of een elektronica-hobbyist. Dit soort condensatoren soldeer je vaak zo van een andere print af.

Er ist wieder da...
maartenbakker

Golden Member

ja ik zat al te denken... Moet dat nou? Een driedubbelpost toch ook in - en dankzij Henry S. ook verplaatst naar het Senseosyndroomverzameltopic.

De bij Conrad gelinkte is waarschijnlijk de goedkoopste oplossing, met altijd een kansje dat hij na een paar jaar ook weer stuk is. 470n X2 MKP zijn prima eigenschappen (spanningsvermelding overbodig want voor X2 altijd >250VAC, maar hoger is in verband met pieken wel beter), maar ideaal is eentje die ook nog is vrijgegeven voor seriegebruik en/of van een degelijk merk zoals BC, Epcos, Panasonic.

Andere tip is om de steker uit het stopcontact te halen als je de Senseo niet gebruikt. Geeft minder sluipverbruik en een veel langer condensatorleven.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Ziet iemand bezwaar tegen deze? (ik heb ze al gekocht).
Update: Ik denk dat in "mijn" geval het aan de TRIAC ligt. BT139, toch? Welke variant?

[Bericht gewijzigd door rew op vrijdag 14 augustus 2015 09:59:07 (17%)

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
maartenbakker

Golden Member

BC339 X2 310VAC. Datasheet zegt dat ze er niet geschikt voor zijn, maar in de praktijk is het een goed merk en zijn ze qua spanning vrij ruim gedimensioneerd, dus ze zullen het wel langer doen dan die no-name dingen van Conrad.

Ik vind trouwens dat ze blauw horen te zijn, en niet grijs, maar de fabrikant denkt er anders over.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
bjokal

Golden Member

@rew, volgens mij een bt139-600.

"Of all the things I've lost I miss my mind the most"

Op 14 augustus 2015 12:35:06 schreef maartenbakker:
BC339 X2 310VAC. Datasheet zegt dat ze er niet geschikt voor zijn,

Waar moet ik kijken? Wat zie ik hier dat ie niet geschikt is wat moet er staan als ie wel geschikt is?

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
maartenbakker

Golden Member

Dat hebben ze verborgen op pagina 13 onder het kopje application notes:

• For X2 electromagnetic interference suppression in standard across the line applications (50 Hz/60 Hz) with a maximum
mains voltage of 310 VAC.
• For series impedance applications we refer to application note www.vishay.com/doc?28153.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Hartelijk dank Hobby-ist,

Ik heb een nieuwe gekocht in de electronica zaak .
En heb hem vandaag geinstalleerd.

Helaas het euvel van 1 kopje senseo 125cc blijft het behoort 200cc te zijn.
Als ik een liter door laat komen geeft hij ook 900cc 100 cc minder.
Als ik 2persoons doe komt er 125cc per kopje er uit.

Heeft iemand enig idee hoe dit komt wat er aan te doen?
Mijn senseo hp 7810 heeft geen regelaar erop zitten zoals sommige senseos dat wel hebben.
Verder zuigt hij geen valse lucht aan. Alle slingetjes zitten goed dicht en met tyrips afgedicht
Kan het nog aan het ventiel liggen?

Ik hoor graag hoe ik dit probleem kan oplossen.
Grt

Senseolover

Het zou kunnen dat de overdruk/retour ventiel niet goed werkt cq vervuild.(vervangen = No 13 )
Zie

hd781010[1].pdf

MVG Gerard.;)

soms zoekt men te diep in het EENVOUDIGE.

Sorry hetgaat om de HD7812 zonder regelaar.

Mijn vergissing

Ik hoor graag. Wat te doen

Grt

Senseolover

Dan is het No 9 voor de 7812-10

HD7812.pdf

MVG Gerard.;)

soms zoekt men te diep in het EENVOUDIGE.

Op 14 augustus 2015 12:40:23 schreef bjokal:
@rew, volgens mij een bt139-600.

Ja, en nee: Het is een BT139-600E: De variant met de lagere stuurstromen.

Doch toen ik hem er uit wilde solderen en de achterkant van de print te zien kreeg.....

(Een microcontroller, opgeblazen, toch met fuses op "niet uitlezen" gezet, die dus niet vervangen kan worden).

(met deze schade moet ik ook wel even de voeding controleren voordat ik er een nieuwe in zou zetten, nietwaar?)

[Bericht gewijzigd door rew op zaterdag 19 september 2015 12:34:33 (12%)

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Ik denk dat dit een koffiedruppeltje is en poets je zo weg IC lijkt namelijk niet heet geweest. Indien gemeten en bewezen defect is het verstandig om voedinkje te meten. Maar hoe kom je aan een geprogrammeerd PIC ??

Nu je het zegt... Ziet er wel een beetje zo uit. Wel raar dat het zwaartekrachtveld dan locaal 180 graden andersom gestaan heeft. Het is een enkelzijdige PCB, met alle SMD onderdelen op de onderkant die in bedrijf dus naar de nadir kijkt.... Maar just in case... Nee gaat er niet af met een beetje spuug en krabben met de nagel....

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Hoi, kuch... Even stof afblazen..

Onlangs was van onze Senseo (HD7825 10 A) het magneetje in het reservoir losgekomen.
Dit heb ik overbrugt door een magneetje aan de buitenkant te plaatsen, om de HALL sensor te laten denken dat alles prima is.

Vandaag echter, was ik begonnen met ontkalken, en je voelt hem aankomen... trok hij de waterbak leeg, zoals dat hoort.
Echter was ik afgeleid door de kinderen, en kwam ik een half uur later bij het Senseo apparaat terug, wat niets meer deed.
Lampjes branden wel "normaal".

Afijn, Senseo uit elkaar, en de TRIAC Q2 is doorgebrand. (voor de pomp)

Onderstaande afbeelding gevonden op het internet, maar daar wordt net het onderdeel niet in benoemd.

Iemand een idee met welk onderdeel ik dit kan vervangen?