tijdschakeling met voorwaarden?

Beste electronica vrienden!

Ik ben bezig met een schakeling maar kom er niet geheel uit, wie kan mij helpen?

Ik moet een lamp (12Vdc volt/800mA) gedurende 1 minuut laten branden onder een aatal voorwaarden.

- als er een kortstondig maak-contact wordt gesloten moet de lamp 1 minuut branden daarna weer uit gaan.
-Als er gedurende een langere tijd het zelfde maak-contact wordt geloten moet de lamp nogsteeds 1 minuut branden ookal is het maakcontact nog gesloten hierna moet de lamp al weer uitgaan
-het liefst zonder geluid, dus liever geen relais...

Nu heb ik wel eens iets gehoord over schakelen op de positieve flank maar ik heb hier verder geen kennis van....

Ik zou het heel erg waarderen als iemand me in de goede richting kon helpen...

Als ik het zo lees gaat een one-shot precies doen wat jij wil.

Bij een korte puls op de ingang geeft die een bepaalde lange puls op z'n uitgang, maar dat doet hij ook als de puls op de ingang onverhoopt langer is dan normaal.

Je zal wel even uit moeten zoeken of de one-shot schakeling een langere ingangs- dan uitgangspuls aan kan.

Volgens mij kan je met de 555 een one-shot maken die doet wat jij wil.

http://www.m-voorloop.nl --- Ik? Welnee! Ik zit nog lang niet achter de germaniums.

Bedankt voor je snelle reactie, mogelijk kan iemand me nog verder helpen met een schema.... Alvast hartelijk bedankt.