wasmachine neemt geen water

Hallo,

mijn was machine wast droog,als ik die aanzet draait deze gewoon,behalve het water komt het wasmachine niet in,

#kraan is goed,hieruit komt water
#filter is schoon,ook filter aan de voorkant heb ik schoon gemaakt

#inlaatventiel:ik heb heb spanning op de inlaatventiel gemeten maar ik kom niet verder dan 4 milli-volt wisselspanning,en schommelt,(deze heb ik uitgevoerd op moment dat er waterdruk staat en hoofdwas 90 graden)

#waterpomp:tijdens het wassen heb ik handmatig water toegevoegd,door opening waar je wasverzachter moet doseren.na verloop van tijd word het water weg gepompt,dus hiermee heb ik waterpomp uitgesloten,ook heb ik deze door gemeten en hier staat ook 220 volt op.

#pressostaat:Ik heb ook de pressostaat gemeten hier staat 220 volt op,en ik heb ook door heen geblazen,op moment dat er druk op staat hoor je klik en als druk weg is hoor weer klik.De slang die van pressostaat die naar beneden loopt,en deze komt ergens zijkant van de trommel,hier heb ik ook door geblazen,is niet verstopt.

aan de achterkant (3 aansluitingen)heb ik op 2 punten gemeten daar meet ik 30 volt op,vanaf deze punt loopt een draad naar 1 punt en die bestaat weer uit 4 aansluitpunten(niveaumeter??)

#printplaat deze heb ik ook bekeken,hier zie ik niks geks,niks is door verbrand of losse verbindingen

waar ligt het probleem?is het toch de niveauregelaar?en hoe kam je die meten en waar ligt die?

edy easy w212

Op de pressostaat mag geen spanning meer staan als de machine vol is. Dan is de schakelaar namelijk gesloten, vermoed ik.

Mvg Oswald

als je de machine aanzet is normaal de cyclus , eerst het deurslot wat inkomt , dan pompen en dan water pakken . komt er al geen spanning op de waterklep dan zit er een probleem in de aansturing. wat is het merk en type van de machine ?

waar rook was, werkt nu iets niet meer

CITAAT:
Op de pressostaat mag geen spanning meer staan als de machine vol is. Dan is de schakelaar namelijk gesloten, vermoed ik.

Wat bedoel je met schakelaar is gesloten welke schakelaar?

Testman,hoe kan ik achterkomen dat het probleem zit in aansturing?

jerome

Golden Member

Machine met 2 of 3 inlaatventielen? Wat als je voorwas vraagt? Wat als je de spoelbeurt met de wasverzachter vraagt? Mss rot spoel en daardoor de triac stuk. Als de spoel hoogohmig meet kan je de klep wel testen met een eind draad met stekker er aan te maken. Handig is om een controlelamp erbij te hangen, zo hoef je niet te gaan meten in de onmdd buurt van de draaiende trommel.
Edit: De pressostat heeft een wisselcontact voor de niviau functie. Het maakcontact zal instaan dat de weerstand niet kan opkomen bij onvoldoende water. Het verbreekcontact zal de info geven aan de software dat het referentieniveau is bereikt. Vanaf dat moment zal de software bepalen, aan de hand van het gekozen progr,hoe lang er water mag bij komen.Vandaar diverse waterstanden met 1 enkelvoudige pressostat.

[Bericht gewijzigd door jerome op maandag 5 maart 2012 00:18:39 (35%)

machine bestaat uit 2 inlaatventielen(geeft 3,5 kilo ohm),als ik voorwas of hoofdwas hoor ik continu iets klikken,maar de machine draait gewoon door.

jij had het over een spoel,bedoel je die op de printplaat?hoe hoog moet de weerstand zijn?en moet de machine actief zijn(waterdruk en spanning)?

hoe en wat moet ik die verbreek en maak contacten meten(pressostaat)?

heeft hier de deurbeveiling invloed op?

jerome

Golden Member

Het klikken, zijn de relais op de print, die ervoor zorgen dat de motor wordt omgepoold, en zo links en rechts draaid.Uiterst raar is het, als jou motor blijft doordraaien zonder omkeerbeweging. Hoe wast en spoelt die machine als er geen water opkomt? De ventielen test je door de originele bedrading weg te nemen en er een snoer aan te koppelen die je dan in het stopcontact steekt.Water open en stekker van machine eruit. Spoel die ik bedoel zit niet aan de print, maar in het waterslot(3,5k in jou geval). Waarschijnlijk 5 draden aan de pressostaat, waarvan er 2 wat dikker zijn. Plaats eens een foto.

Verleden jaar nog wasmachine van buurvrouw hersteld.
Nam geen water, bleek dat de spoel van de pomp onderbroken was (verbrand door waterlek).
Die pompspoel staat raar genoeg in serie met de waterventielen.
Pomp vervangen door 2dehands en waterlek hersteld, machine doet zijn werk zoals vroeger.
Misschien hier zoeken?

CITAAT:
De ventielen test je door de originele bedrading weg te nemen en er een snoer aan te koppelen die je dan in het stopcontact steekt.Water open en stekker van machine eruit

maar wat bereik ik hiermee als ik vragen mag?ik zet 220 volt en ik zal ook 220 v meten,want de aansluiting waar 220 v op zit is ook de punt waar ik moet meten,dan zal ik uiteraard 220 v krijgen.of begrijp ik het niet.

is het niet beter dat ik bijv de machina gewoon aanlaat staan als ik spanning op die ventielen zet,zodat deze misschien open kan gaan.als die open kan gaan dat weet ik bijv dat het aan spoel ligt die in serie is geschakeld,

ik zal morgen een foto plaatsen

LOOIER:

Hoe wist jij dat het aan de spoel lag dat in serie was geschakeld met de ventielen?heb jij die gemeten ofzo?

jerome

Golden Member

Op 6 maart 2012 22:21:15 schreef seeker:

is het niet beter dat ik bijv de machina gewoon aanlaat staan als ik spanning op die ventielen

Nooit externe spanning laten terugkeren naar de print. Het moest maar eens in tegenfase zijn, als het op dat moment net wel werkt.Veel bliksem en donder mag je dan zeker verwachten. Je moet ergens beginnen met een diagnose. De inlaatventielen zijn de logische eerste stap. Tweede stap is pressostat en aangelanden. Volgende zal de print zijn. Jou pomp werkt nog,dus is de spoel niet onderbroken. Succes.

@ seeker

Ik heb de machine manueel met water gevuld. Het wassen startte maar dan pompte er geen water weg. Bij nazicht van de pomp zag ik dadelijk dat de pomp kaduk was. Na deze vervangen te hebben nam de machine direkt water.
Daarna heb ik nog de test gedaan met de pomp af en aan te koppelen en daaruit bleek dat de waterventielen wel degelijk in serie stonden met de spoel van de pomp.

Looier:je zegt dat jij je machine handmatig hebt gevuld,en de pomp pompte geen water,

ik dat dat ook gedaan,het water werd wel afgepompt,dus kan ik hieruit opmaken dat de spoel van de pomp goed is?

ergens lees ik ook dat deurbeveiliging een oorzaak kan zijn,

ik zal vanmiddag foto plaatsen van pressostaat

@ seeker, pomp is dus ok, kan deurbeveiliging zijn, kun je normaal gezien overbruggen.
wel goed uitkijken dat je de juiste brug maakt.

jerome

Golden Member

Deurbeveiliging is uitgesloten als de machine kan draaien. Een defect deurslot zal de deur meestal niet vergrendelen met programma op 'on'.

ik heb fotos geprobeerd hier te plaatsen maar helaas luk dat niet. dus heb ik Looier en jerome die fotos gemaild,

pressostaat heeft 3 dikke stekkers en 1 slang

citaat:Je moet ergens beginnen met een diagnose. De inlaatventielen zijn de logische eerste stap. Tweede stap is pressostat en aangelanden. Volgende zal de print zijn. Jou pomp werkt nog,dus is de spoel niet onderbroken.

Klopt ik moet een diagnose opstellen,maar hoe moet ik dat doen?

als ik bijv stap voor stap wordt geholpen,dan heb ik nog hoop dat het zal lukken.

ik zal als vb geven,wat moet ik doen om bijv inlaatventielen te kunnen uitsluiten,wat moet ik meten(waarden,ohmse of volt),

als ik bijv inlaatventiel heb uitgesloten dan volgt pressostaat,wat moet ikmeten en welke waarden krijf je,en zo hele machine afgaan,en als het goed is kom je dan bij juiste boosdoener.

ik zou het zeer op prijsstellen als ik op deze manier wordt geholpen,anders vrees ik dat het niks wordt,dan nieuwe wasmachine kopen

groetjes

Ik zou nu toch beginnen met wat jerome voorstelt:

De ventielen test je door de originele bedrading weg te nemen en er een snoer aan te koppelen die je dan in het stopcontact steekt.Water open en stekker van machine eruit.

Als er dan water in de machine loopt dan ben je al zeker dat het ventiel in orde is. Indien er meer dan 1 ventiel is ze allebei testen. Niet vergeten de originele bedrading van de ventielen
eerst losdoen.

hoi,

ik stond op het punt om het aan te sluiten,maar nu zit ik met het volgende probleem.waar moet ik aarde draad aansluiten?

jerome

Golden Member

Aan een helium ballon hoog in de lucht :-).
Ik neem aan dat dit een vraag is om het topic boven te houden.(kicken)

Waarom zou ik,zit hier met een kapotte machine,wil zsm gemaakt worden.
Als ik het hersteld is,mag je mijn topic definief verwijderen hoor,

nu is mijn vraag nog steeds niet beantwoord

Aarde draad van de (test)voedingskabel neem ik aan, die kun je gewoon los laten of onder het dichtstbijzijnde schroefje zetten.
Voor een test zoals deze kan het geen kwaad, motoren zou ik personlijk dan wel weer met aarde aansluiten maar dat is ook weer heel wat anders.

Ik krijg een raar gevoel van dat de ts vraagt waar je de aarde op moet aansluiten.

normaliter zit er een metalen beugel om de spoel heen waar een aardlip opzit ,hoewel de huidige waterkleppen dat wrs ook niet meer hebben . ik herinner me wel een kapotte aeg machine met dit probleem , waar een wasbeurt met een hoofdkussen ( ja ,een man die dacht te kunnen wassen )met centrifugeren de waterklep had kromgestoten . er lekte niks maar de klep deed ook niks meer.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

de inlaatventielen zijn goed,want ik heb spanning opgezet en ik kreeg gelijk water,

nu kan ik de inlaatventielen uitsluiten,

wat is nu de volgende stap

kabels naar de print , en de print zelf die stuk is. je zegt dat de afvoerpomp wel werkt ? want deze staat soms in serie met de waterklep , maar als de pomp het doet dan is deze niet verdacht.

waar rook was, werkt nu iets niet meer