wasmachine neemt geen water

je zegt:kabels naar de print,
moet ik deze doormeten? en waarmet ik opletten?

je zegt ook :de print kan stuk zijn,waar moet ik letten of wat moet ik doormeten?

pressostaat en niveaumeter zijn deze uitgesloten?

jerome

Golden Member

Toch denk ik eerder aan de pressostat of zijn bedrading, want er komt ook geen water in bij een voorwas of een spoelbeurt.Dan zou de triacsturing van beide kleppen moeten stuk zijn, wat ik betwijfel. Haal pressostat eruit en controleer de aansluitingen met Ohmmeter terwijl er een slangetje aan is waar je ondertussen kan in blazen tot de klik.
Aan jou press zijn maar 3 draden. 2 aansluitingen zijn een referentie schakelaar. De schakelaar voor het alarmpeil klikt meestal niet, maar moet meetbaar zijn bij harder blazen. 1 van de 3 aansluitpunten is de gemeenschappelijke. Je bent er toch heel zeker van, als een programma MET voorwas wordt gekozen, er ook geen water inkomt!
Aan de slag dus:-), en zeggen dat zo'n foutdiagnose nooit langer dan een half uurtje duurt.
Edit. Bekabeling controleren door alle strips los te knippen en de kabelboom uit elkaar te rafelen, zodat de draden volgbaar zijn. Met Ohmmeter weerstand tussen begin en einde meten. Ook loshalen van de print en de contacten op de print controleren op hun zuivere,onverkleurde staat.

[Bericht gewijzigd door jerome op woensdag 14 maart 2012 21:36:41 (16%)

als je de machine aanzet , dan komt na een x seconden het deurslot in na het kiezen van een programma gaat de pomp als eerste lopen . als deze stopt na een 10 seconden zoals altijd lijkt me de pressostaat goed. de pressostaat zou de pomp laten lopen als deze denkt dat er nog water onderin de kuip staat.

ook zou de verwarming in kunnen komen waardoor deze verbrand zonder water in de kuip. de pressostaat kan wel stuk zijn , maar dan zijn er meer dingen die niet werken.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

citaat:Haal pressostat eruit en controleer de aansluitingen met Ohmmeter terwijl er een slangetje aan is waar je ondertussen kan in blazen tot de klik.
Aan jou press zijn maar 3 draden. 2 aansluitingen zijn een referentie schakelaar. De schakelaar voor het alarmpeil klikt meestal niet, maar moet meetbaar zijn bij harder blazen. 1 van de 3 aansluitpunten is de gemeenschappelijke

## welke weerstand moet ik meten op moment dat ik niet blaas op het pijpje(ohmse),en tussen welke draden moet ik meten als er geen druk op staat,want ik heb nl rode,zwarte en witte kabel.

### welke weerstand moet ik meten op het moment dat ik klik hoor,

ik neem aan dat er wel spanning op wasmachine moet staan tijdens de meting.

jerome

Golden Member

De weerstand van een gesloten schakelaar en deze van een open schakelaar zijn online op diverse plaatsen te vinden.
Een weerstandsmeting aan onder spanning staande geleiders geeft vaak veel rook en een knal. Mss is het toch beter de herstelling over te laten aan een vakkundig iemand. Het is later nog heeeeel lang dood te zijn, dus blijf nu nog maar wat bij ons :-).

dus maw,jullie willen mij niet verder helpen?

Voor je eigen veiligheid niet inderdaad.

It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.

Het antwoord van Roland en Jerome kunnen "iets minder hard" maar ben het wel met beide eens.
Ik heb je op EDY Easy W212 ook proberen te helpen maar je bent op een gevaarlijke manier bezig om de fout op te sporen en weet ook niet precies wat je aan het doen bent.
Zoek iemand in je kennissen kring met kennis/ervaring en we helpen je verder. Anders moet je het toch echt door een monteur laten repareren.

veiligheid is zeker belangrijk,maar als ik bijv stap voor stap wordt geholpen,dan moet het best kunnen,maarja als men het niet wil of men moet exta zinnen typen om het voor mij helder te maken.......

als dat te veel wordt gevraagd mag van mij deze topic DEFINITIEF van deze forum verwijderd worden,zoals ik al eerder had gezegd

groetjes

citaat:

Aan een helium ballon hoog in de lucht .
Ik neem aan dat dit een vraag is om het topic boven te houden.(kicken)

maartenbakker

Golden Member

Dat laatste citaat sloeg er op dat men dacht dat jouw vraag niet serieus was en alleen om het topic onder de aandacht te houden. Opzich nog wel begrijpelijk als men jouw niveau niet kan inschatten, dus niet teveel op zulke dingen happen.

In mijn ervaring worden mensen hier altijd prima geholpen, doorgaans geheel belangeloos. Omdat het allemaal op afstand gaat, is het erg afhankelijk van hoeveel je zelf kan, en bedenk dat er van beide kanten altijd extra geduld nodig is als er iets niet helemaal duidelijk is. Het is dat, of tegen flinke betaling een monteur langs laten komen. Dat laatste is altijd nog een optie natuurlijk; beide methodes hebben zo hun voor- en nadelen.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
jerome

Golden Member

Het kan hooguit wat op de zenuwen werken, maar boos krijg je 'ons' hier niet. Zoek eens de link om foto's te posten ipv. ze naar induviduelen te sturen, zo heeft iedereen er zicht op en komen er vast betere reactie's. Zet die print in haar blootje en maak scherpe fotos. Duidt aan waar de aansluitingen van de waterkleppen zitten, zodat de banen gevolgd kunnen worden en we meetpunten kunnen aanduiden. Je kan dan doorgeven wat je meet, ipv. op voorhand te vragen wat je moet meten. Wat ook goed is om wetenis, of de machine water kan verwarmen welke handmatig werd ingebracht. Een paar weken terug nog een machine hersteld door de pcb grotendeels opnieuw te gaan solderen. Ik begrijp dat de herstelling van een wasmachien iets dringerder is dan bv. een kerstverlichting, maar dit mag geen aanleiding geven tot overhaaste praktijken.

het is nooit mijn bedoeling om iemand boos te maken of te krijgen,ik weet niet waar je dat uit op maakt.Aantal handelingen moet je net weten en vervolgens ga je actie ondernemen,maar als je het niet weet dat houd het op,dus afhankelijk van anderen.

(ik blijf een terugkoppeling geven zolang deze topic niet wordt gesloten,zodat ander mensen er ook iets van kunnen leren)

vandaag aantal metingen verricht zie hieronder:

# rode + zwarte = open (hoor geen gepiep), bij het blazen hoor ik klik,en als ik iets meer druk op zet(meer blaas) gaat het piepen.dus maw,na druk hoor je klik en na drukverhoging gaat het piepen.

# rode + witte= is zelfde als rode en zwarte

# zwart + witte = open (hoor geen gepiep),bij het blazen hoor ik gelijk en met klik het signaal dus gepiep.

jerome

Golden Member

Voila, zo hoort het. Nu is het zeker dat de fout ook niet in de pressostaat zit, maar nu komt het moeilijkste om die print in haar blootje te zetten en daar de fout op te sporen. Om geen valse verwachtingen te scheppen kan ik nu al zeggen dat de kans op herstel van de print op minder dan 50% ligt. Bij een processorfout is het helaas einde oefening. Heb hier ook een machiene staan met 5 jaar dienst. Niet van nieuw te onderscheiden, maar een lamme processor.
Edit: Ik dacht niet het antwoord al gezien te hebben op de vraag of de deur vergrendeld na enkele seconden bij het aanzetten, en of manueel ingevoerd water wordt weggepompt.

[Bericht gewijzigd door jerome op zondag 18 maart 2012 21:03:25 (16%)

het handmatige ingevoerde water wordt zelf eruit gepompt,maar ik had niet aangedacht om te kijken of het water is verwarmd.

deur vergrendeling wil weleens moeilijk doen,soms moet ik die een flinke duw geven dan pas begint deze te draaien,of die na x seconden begint te draaien dat moet ik even in de gaten houden.

jerome

Golden Member

Let wel dat het water pas kan verwarmen als er genoeg water aanwezig is om de pressostat aan te spreken.
Kijk trouwens eens in de handleiding, of er geen foutcode's opgeroepen kunnen worden.

vandaag heb ik printplaat bekeken en zag geen roestige plekken,dus voor mij houdt het hierop,dan wordt het nieuwe wasmachine kopen,

ik bedank iederen die een bijdrage heeft geleverd

jerome

Golden Member

Spijtig, je gaat niets kunnen bijleren. Anders zouden nu de 'doordenkertjes' komen, en die heb ik het liefst :-).Al was het maar het nasolderen van de print. Kost niets, buiten wat vrije tijd, en je hebt niets te verliezen. Enig idee hoe oud de machine is? Jonger dan 7 moet je doorgaan.

4 dienst jaren,en was uitgekozen door de consumentbond.

klopt wat je zegt,maar ik moet weten wat ik soldeer.

op andere forum lees ik dat misschien een lek in slangen een boosdoener kan zijn

Diamon

Golden Member

Als je even een paar duidelijke foto's van de print maakt (boven en onderkant), mail ze dan even naar mij (email staat in mijn profiel).
Zal ze dan wel even online zetten en plaatsen in dit topic.

even terugkoppeling,

ik heb nieuwe wasmachine aangeschaft,deze topic mag dicht,iedereen hartelijke dank

groetjes

Is het niet het waterslot wat te krap afgesteld staat en weer gereset moet worden? (palletje indrukken)?
Dit is mij namelijk ook een keer overkomen en heeft me veel zoekwerk gekost