Siemens logo, knoppen en timers

Anoniem

Hallo heren,

Ik wil bij de grote C een siemens logo starterkit kopen (230/12 RC). De doelstelling hiervan is om een stoplichtsysteem te bouwen voor een schuttersvereniging.

Nu kun je via de siemens site een demo van siemens logo comfort v7 downloaden, dit leek mij handig om zo eerst te kunnen kijken of het syteem kan wat ik wil.

Nu mijn vraag, voor het stoplicht systeem maak ik gebruik van een wiping relay (pulse output, soort van one shot). Maar nu wil ik graag dat je de afschakeltijd kunt veranderen d.m.v de druktoetsen op de logo. Zo zou men dan de tijd kunnen instellen door even op de knoppen te drukken inplaatst van het opnieuw programmeren via een pc.

Weten jullie of dit mogelijk is, en zo ja hoe?

Alvast bedankt!

Met vriendelijke groet,

Row

Als het programma in de logo staat kun je op de logo zelf de timers aanpassen, weet zo niet precies waar in het menu

Voor ICT Problemen of Webdesign mail me;) http://www.briansservice.nl
Anoniem

Bedankt voor de snelle info!

Weet je toevallig of dat een extra blok is die je moet programmeren of dat het altijd mogelijk is om via een menu dat in te stellen?

elke timer kun je daar gewoon in aanpassen

Voor ICT Problemen of Webdesign mail me;) http://www.briansservice.nl

Row

Je kan zelfs de knoppen naast het display (C1.C2.C3.C4)gebruiken voor een functie.

Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Ja dat is heel goed mogelijk.
Er zijn verschillende oplossingen mogelijk.
Je kunt het doen via het zg parametermenu, je moet dan enige kennis van de LOGO! hebben. Maar je kunt ook een drukknop op een ingang aansluiten, of beter 2 drukknoppen, een voor + en een voor - waar mee je de tijd kunt aanpassen.
Je kunt ook het zg TD scherm er bij kopen, daar zitten 4 Functietoetsen op, die kun je rechtstreeks gebruiken in je programma.
Of een paar vooraf ingestelde tijden selecteren met een drukknop.
Mogelijkheden te over.

De Demoversie, daar kun je mooi mee aan het proberen gaan, kost niets.
Je kunt er alles mee, alleen het programma kun je niet van de PC naar de logo versturen met een kabeltje.

De startpagina van de LOGO! bij Siemens is:
https://www.automation.siemens.com/mcms/programmable-logic-controller/…
Hier kun je kosteloos de demo ophalen.

Natuurlijk kun je hier terecht voor vragen, maar bij Siemens zijn er 2 actieve forums voor de LOGO Duits en Engels, onafhankelijk van elkaar.
Tal van hulp te vinden.

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)
Anoniem

Hallo heren,

Bedankt voor de info!

Ik wou ook graag de knoppen c1 t/m 4 gaan gebruiken om de timers mee in te stellen. Alleen ik heb dus al die demo softwarepakket gedownload maar ik kan zo'n knop op geen enkele manier aan de timer verbinden zodat je de tijd kan verstellen. Is ook logisch want je gaat dan analoge en digitale signalen met elkaar verbinden.

Ik dacht dus handig zijn door een counter te pakken en die te laten tellen hoevaak de knop is ingedrukt. Maar ik kan ook die analoge waarde niet gebruiken.

Doe ik nu iets verkeerds?

@toeternietoe, bedankt voor de info! zal ook even op die forums gaan kijken. Alleen ik ben bekend met circuits online en dat was voor mij dan ook even de kortste weg.

Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Je bent goed bezig.

Een aantal blokken kun je zo instellen dat de waarde ergens anders van daan komt.
Even duidelijker.
De tijd die een tijdrelais moet doorlopen kun je halen uit een ander blok.
Ga op het blok staan, en kies de eigenschappen.
Dan kun je als het mogelijk is refereren naar een ander blok.
Let het kan alleen als er waarden zijn die overeenstemmen. Anders is de keuzeoptie grijs.
Kan het, dan kun je links zien waar je naar kunt refereren.

Dat met de teller is een oplossing, je kunt niet rechtstreeks tijden veranderen.
Je laat een ingang een teller op of aftellen. De waarde van de teller gebruik je als referentie.

P.S.
Je kunt tekstvelden toepassen. Dan kun je in het scherm de tijd laten zien die je tijdrelais zou moeten lopen.

Kom je helemaal in de knoei dan mag je me ook wel rechtstreeks melen

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)
Anoniem

Hallo Toeternietoe,

Ik mag zelf graag dingen uitzoeken, zelf ben ik een crouzet gewent en dat werkt toch anders (althans de millenium 2).

Nogmaals erg bedankt voor alle info, heeft veel geholpen en de beslissing om een logo te nemen wat makkelijker gemaakt.

Maakt het nog uit welke logo je neemt of hebben alle logo's deze functies? Ik heb al wel gevonden dat de 230V serie geen analoge ingang heeft.

Ook wil ik je nog even bedanken voor het aanbod! Deze neem ik dan ook graag aan!

Voor de overige met het zelfde probleem/vraag heb ik nog even een link gevonden met een voorbeeld.

http://support.automation.siemens.com/WW/llisapi.dll?func=cslib.csinfo…

met vriendelijke groet,

edit:

Klopt het dat als je siemens logo comfort v6 hebt dat je dan gratis kunt updaten naar v7?

Ja die kun je updaten en dan behoud je beide versies

Voor ICT Problemen of Webdesign mail me;) http://www.briansservice.nl
Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Als je eenmaal een volle versie hebt, dan kun je daarna (tot op heden) kostenloos naar V7......
Er zit onder het tabblad help een mogelijkheid voor update.

Momenteel zijn er de Versie 0BA6 en 0BA7
De 0BA7 is een stukje duurder,maar heeft als groot voordeel een ethernetaansluiting.
Kan ook wat meer.

Begin als je een programma maakt eerst met de selectie van de juiste versie
dat kan met CTRL+H. dan wordt gelijk je keuzemenu voor de functies aangepast aan je versie.
Dus dan kan het altijd gemaakt worden. Wat je maakt voor de 0BA6 kan niet altijd in de 0BA56, en bijna nooit in de 0BA4.

Alleen de LOGO voor gelijkspanning heeft analoge ingangen 0-10 Volt.
Voor elke uitvoering is er een uitbreidingsmodule met analoge in en uitgangen. Deze hebben een 12 of 24 Volt gelijkspanningsaansluiting nodig.
Er kan niet altijd 230V en 24 of 12 Volt door elkaar. Dus ga bij voorkeur naar de 24 (of 12/24V) basis LOGO!uitvoering. Ze hebben relaisuitgangen waar je dan wel 230 Volt gelijk mee kan schakelen. Natuurlijk niet te veel vermogen.

De versie (0BA6/0BA7) bepaalt wat er kan en mogelijk is. Dat heeft verder niets met de spanning te maken.

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)
GJ_

Moderator

Volgens mij heb je die update niet echt nodig zolang je met de 0BA6 werkt.

Ik snap ook niet helemaal waar Siemens heen wil met de Logo. Voorheen waren er gewoon iedere keer opvolgers, maar met de nieuwe versie 0BA7 is dat niet meer mogelijk. Dus eigenlijk zouden de versies 0BA6 en 0BA7 vanaf nu naast elkaar moeten blijven bestaan. De 0BA7 is maar liefst 50% duurder en kan wel wat meer. De ethernetaansluiting is leuk, maar in 99,9% van de gevallen overbodig. Bovendien is de 0BA7 een stuk groter, ook niet altijd een voordeel.

Als Siemens de 0BA6 laat vallen is dat het einde van het bestaansrecht van de Logo, wat heel jammer zou zijn.

Anoniem

Hallo,

Bedankt voor alle hulp! Er zijn al veel dingen helder geworden.

Het is een relatief simpele schakeling, iets als ethernet is dan ook volkomen overbodig. Mocht het ooit in de planning liggen dan zou ik er nog een module kunnen bijnemen of eventueel via een micro. Maar aangezien het alleen om een stoplicht schakeling gaat die te bedienen moet zijn via een afstandsbediening zal dit wel nooit gebeuren.

Het zou zeker jammer zijn als de logo die kant op zou gaan, crouzet millenium 3 heeft volgens mij ook ethernet maar dat durf ik niet met zekerheid te zeggen.

Ik ga gewoon voor de siemens starterkit, ik zit alleen nog te twijfelen tussen de 230 en de 12V serie. Ik las namelijk ook ergens dat de 230V serie pas een ingang hoog ziet wanneer de spanning op de desbetreffende ingang minimaal 80V zou zijn.

Met vriendelijke groet,

GJ_

Moderator

Gewoon de 12/24RC versie nemen. Sensoren zijn allemaal 24vdc. De R heeft relaisuitgangen, altijd goed dus. De starterkit is een prima keuze, de enige juiste zelfs, als je nog geen software en kabel hebt.

[Bericht gewijzigd door GJ_ op woensdag 14 maart 2012 20:57:55 (31%)

Anoniem

Oke,

Nu zullen er op dit moment geen sensoren aankomen aangezien het alleen is om een stoplicht aan te sturen d.m.v een afstandsbediening. Een logo is dan misschien wel overgedimensioneerd maar je blijft dan wel erg flexibel.

Weet je ook toevallig wat een TD function key is?
Ik zie namelijk wel een input met een pijltje er boven, ik weet dat het de knoppen op de voorkant zijn. Maar die TD kan ik niet plaatsten...

edit:

Klopt dat dat dit een module is die je er bij moet kopen (zo'n los paneeltje)?

GJ_

Moderator

Dat is van een display speciaal voor de logo.
http://www.sea.siemens.com/us/internet-dms/Internet/NewsPress/General/Images1/LOGO_TD_01_display.jpg

[Bericht gewijzigd door GJ_ op woensdag 14 maart 2012 21:33:39 (56%)

Anoniem

Oke, bedankt! ik las ook net dat het voor een TD module was. Dat is volgens mij dat mooi paneeltje wat je vaak bij op de folder ziet staan.

Nogmaals bedankt voor alle hulp en info!

GJ_

Moderator

Inderdaad, mooi paneeltje.
En een eikel van een fotograaf trouwens. Hadden ze voor de foto dat luikje voor de uitbreidingen niet even netjes kunnen dichtstoppen? :-)

Anoniem

@Gj, vast ook geen goedkoop paneeltje. Alhans voor de hobby.

Ik heb nog een vraag over de logo software. Zitten hier ook "analoge" constanten in? In crouzet zat namelijk een blokje die ik een vaste waarde kon geven voor bijvoorbeeld een comperator etc. Heeft de logo dit ook?

Alvast bedankt!

Groetjes

Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Er zitten tal van Analoge verwerkingen in de LOGO!
Maar per LOGO! maximaal 4 Analoge ingangen en 2 Analoge uitgangen.
De basis LOGO heeft 2 of 4 Analoge ingangen, aantal instelbaar in de software, tenminste als je een DC (Type 12/24 =gelijkstroom)uitvoering neemt. Als je een ingang als Analoog gebruikt, dan kun je deze niet meer digitaal gebruiken. De analoge uitgangen zitten altijd op een uitbreidingsunit.
Haal bij Siemens eerst kosteloos de demo van de programmeersoftware op, dan kun je oefenen.
Tip: Begin elk projekt met apparaatkeuze (toetskeuze CTRL+H) en kies dan de juiste versie (0BA6 denk ik) staat onder de cursortoetsen, laatste cijfers van het volledige typenummer. Dan kun je in de software alleen maar blokken selekteren die je LOGO versie aan kan. Kom je niet voor verrassingen.
De DEMO kan alles, behalve de verbinding via het kabeltje naar de LOGO

Hier vind je alles, ook handboeken voorbeelden etc.
https://www.automation.siemens.com/mcms/programmable-logic-controller/…

P.S. Het TD scherm kost 159 bij Conrad

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)
Anoniem

Hallo Toeternietoe,

Bedankt voor de info! Zover had ik het ook nog mee gekregen, maar wat ik bedoelde is eigelijk het volgende.

De logo software heeft wel een block: High (1) en Low(0). Maar heeft de software dit ook voor een analoge waarde? Dus gewoon een block die je een bepaalde waarde mee kan geven? Een Crouzet heeft dit namelijk wel, dat block heeft een analog constant. Dit blok kun je dan gewoon een waarde geven die je kunt gebruiken voor comperatoren etc... Nu is mijn vraag of de siemens logo dit ook heeft?

Uiteraad heb ik het software al gedownload en ben dan ook al druk bezig om te programmeren.

Groetjes,

Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Een rechtstreeks Analoog blok voor een vaste waarde is er niet, maar je kunt bv wel gebruik maken van een analoge mux, daar kun je 4 vaste waarden in kwijt.
Ook in een analoge rekeneenheid kun je toepassen, hier kun je maar 1 waarde in kwijt.
De Hi en Low heb je niet nodig, die zijn er alleen ivm comptabiliteit met oudere LOGO!s.
Nu ga je op de ingang van een blok staan en kies dan met je rechtermuisknop, en dan kun je de ingang omkeren (Negeren in LOGO taal) Dan komt een een bolletje op je ingang van het blok te staan.
Voordeel, makkelijker, overzichtelijker, en het kost geen extra blok.
Niet gebruikte ingangen van AND OR etc hoef je nergens aan te hangen. Als ze niet aangesloten zijn, dan tellen ze ook niet mee.

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)

Dag Row,

Het is al weer een tijdje terug, maar is het uiteindelijk gelukt?

Ik heb vanuit onze boogschietvereniging (ABC Taxus in Arnhem) eveneens de vraag gekregen om een stoplichtsysteem te ontwerpen en moest ook gelijk aan de LOGO denken.

Ik hoor graag wat je ervaringen zijn.

Walter

DE OLDE

Overleden

Zoiets lukt altijd met een Logo, daar zijn ze juist voor ontworpen, kleine logische besturingsproblemen :)

Wat Lefert levert, levert anders geen mens.