gsm zendmasten

Dit topic is gesloten

Hier in de buurt zijn ze een gsmmast aan het plaatsen .

Nu kwam er ineens een vraag bij mij in mijn hoofd , omdat ik het raar vond dat men hier een gsm mast plaatst terwijl er een 2 km verder ook één staat .
Zal wel zijn verklaring hebben zeker .

Maar ik stelde mij de vraag of een gsm steeds contact legt met de gsmmast die het dichts bij de gsm in de buurt is .

Zodus kan het zijn dat ik bvb met mijn gsm 500 meter van een gsm mast zit , maar dat deze geen contact maakt met de mast die maar 500 meter van mij verwijderd is , maar met de mast die 2 km verder ligt ?

Of maakt een gsm STEEDS contact met die mast die het kortst bij u in de buurt is .

Ik stel me die vraag .

Ik zou zeggen; vraag het eens aan degenen die de mast aan het plaatsen zijn.
Beetje vreemde situatie.
Partij A is een mast aan het plaatsen.
Partij B vraagt zich af waarom ze dat doen.
Vervolgens vraagt partij B aan partij C ,die verder geen enkele informatie heeft over de situatie, waarom partij A dit doet.
Ik zou wel wat dingen kunnen gaan roepen over bereik, dekkingsgraad, maximaal aantal gelijktijdige connecties etc. maar dat raakt kant nog wal.
Laten we het er op houden dat er binnenkort een evenement wordt georganiseerd waarbij gedurende een maand lang 20.000 bezoekers worden verwacht en dat de mast daarna weer wordt afgebroken.

Je hebt je naam niet gestolen Brainbox .

Wat is hier vreemd aan deze vraag ?

Trouwens die gasten die eraan werkten konden mijn vraag niet beantwoorden.

joopv

Golden Member

Allicht niet, dat zijn mast-installateurs. Die kunnen heel goed een mast plaatsen volgens de constructie en veiligheids eisen, maar wat weten die van zaken als gsm dekking en capaciteitsplanning?

In Nederland zijn de 3 mobiele operators verplicht tot mast-sharing. Om onnodige horizonvervuiling te voorkomen. Ik weet niet hoe de situatie in Belgie is.

Frederick E. Terman

Honourable Member

Je telefoon zal meestal contact houden met de mast die het beste signaal geeft van de provider met wie je werkt.
Dat hoeft dus niet de dichtstbijzijnde mast te zijn; misschien zit je provider daar wel helemaal niet op.
En er kunnen andere redenen zijn waarom je telefoon naar een andere mast gestuurd wordt; vanwege drukte, of toch signaalsterkte/kwaliteit, of netwerkonderhoud.. gelukkig gaat dat allemaal voor de gebruiker 'vanzelf'.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org

Klopt. De telefoon van de gebruiker kiest het sterkste signaal. (Zolang er daar een vrij kanaal is natuurlijk, anders wijkt 'ie uit naar een andere mast).
Niet alleen omdat die goed te ontvangen is, maar omdat het andersom dan ook goed gaat. Je telefoon kan dan een beetje dimmen met zijn zendvermogen en dan doe je langer met de prik in je batterij.

Ik woon zelf in een flat met een "zenderpark" op het dak.
Ik merk er helemaal niets van (behalve mijn goedkope Uniden scanner die het niet leuk vindt, maar HF inslag op apparatuur zoals microfoons of mijn platenspeler heb ik er nog nooit door gehad en dat is maar goed ook want als dat zo zou zijn zaagde ik eigenhandig al die kabels van BCS naar antenne door :p ), maar mijn telefoon doet het opperbest!
Dat hoor je als je gaat bellen naast een radio bv, dan is het signaal eerst erg hard (ratel uit de radio) en dat wordt dan snel zachter tot je er niets meer van merkt. Ik kan hier heel lang bellen voordat de accu leeg is omdat mijn telefoon bijna geen power hoeft te stoken, ik zit recht onder de mast.

[Bericht gewijzigd door Henry S. op dinsdag 3 april 2012 17:35:02 (21%)

Omdat ik iets weet van elektronica denken de mensen die er niets van weten dat ik alles weet... Maar alleen ik weet dat ik nog heel veel moet leren... En inmiddels heb ik ook wel wat geleerd, maar om alles te leren moet je minstens 200 jaar oud worden.

@HarrieNak:

Ik woon zelf in een flat met een "zenderpark" op het dak.
Ik merk er helemaal niets van (behalve mijn goedkope Uniden scanner die het niet leuk vindt, maar HF inslag op apparatuur zoals microfoons of mijn platenspeler heb ik er nog nooit door gehad en dat is maar goed ook want als dat zo zou zijn zaagde ik eigenhandig al die kabels van BCS naar antenne door ), maar mijn telefoon doet het opperbest!

Ik kan hier heel lang bellen voordat de accu leeg is omdat mijn telefoon bijna geen power hoeft te stoken, ik zit recht onder de mast.

Toch schijnen mensen door de GSM-straling ziek te worden die recht onder zulke masten wonen. Zouden de HF-versterker- en mengtrappen in eenvoudige middengolf- en FM-superhets geblokkeerd kunnen raken door zulke sterke GSM-signalen vlak onder de mast op het dak van je flat?

[Bericht gewijzigd door dawmast op dinsdag 3 april 2012 17:05:21 (14%)

Zorg dat je er bij komt, bij de Marine. Sympathisant van de Koninklijke Marine. Luistert graag naar militaire muziek.

Op 3 april 2012 17:03:28 schreef dawmast:
Toch schijnen mensen door de GSM-straling ziek te worden die recht onder zulke masten wonen.

Sterker nog je kan energie uit die masten trekken door de frequentie :D 2 meiden uit america hadden draadloze stroom uitgevonden tot zon 30volt transmitter die een hoge frequentie creeren. niet erg goed voor je gezondheid.

Ik heb voor het leger aan mobiele satelieten gewerkt van me vorige werk. je moet er ver van vandaan staan als deze aan staan anders worden je hersenen letterlijk gekookt.

er zijn zoveel providers.. ik had ooit in een kerk in den haag onderhoud gepleegd aan zon gsm nokia kast. de kerk verdient er geld aan :D en die kast werkte alleen voor kpn en niet wat ik had orange nu t-mobile. dus kan andere provider zijn.

Henry S.

Moderator

Op 3 april 2012 17:19:37 schreef xcellency:
Ik heb voor het leger aan mobiele satelieten gewerkt van me vorige werk. je moet er ver van vandaan staan als deze aan staan anders worden je hersenen letterlijk gekookt.

En dan toch broodjes aap vertellen... jammer.

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.
rbeckers

Overleden

Recht onder de mast is het veld erg klein.

Edit:
@dawmast
Nee, GSM zit veel hoger in frequentie.
Een beetje filter in de HF ontvanger is voldoende.

M-i-c-h-e-l

Golden Member

Op 3 april 2012 17:03:28 schreef dawmast:
@HarrieNak:

[...]

Toch schijnen mensen door de GSM-straling ziek te worden die recht onder zulke masten wonen.

Schijnen is niks. wie bewijst het?
Zoals met zoveel dingen: als je het gelooft, is het waar voor je.

onder de antenne's/mast is het veld erg klein, maar als ge een paar kilometer verder woont is het een ander verhaal.
Satellieten stralen weinig uit door de heel eenvoudige reden dat ze een vrij veld hebben, geen obstakels. Het kan ook niet anders want waar zouden ze de stroom vandaan halen om grote vermogens uit te sturen ??
Weet dat uw GSM aan uw hoofd veel slechter is dan gelijk welke GSM mast !!
Mobiele satellieten ?? eentje om op uw wagen te monteren of hoe zit dat ??

Op 31 maart 2012 13:43:00 schreef Dekoster:
Zal wel zijn verklaring hebben zeker.

Blijkbaar zijn die masten niet alleen mobiel telefoon verkeer, er zitten allerlei communicatie systemen/schotels in. Zal ook wel taxi, politie, brandweer, ambulance diensten en militaire communicatie zijn?

RES
Frederick E. Terman

Honourable Member

Weet dat uw GSM aan uw hoofd veel slechter is dan gelijk welke GSM mast !

In elk geval is zijn veldsterkte in het hoofd van de gebruiker veel groter dan dat van de mast.

Maar de veldsterkte in je hoofd kun je gemakkelijk verminderen door meer GSM paaltjes te bouwen. Hoe dichterbij, hoe minder vermogen je telefoon hoeft uit te stralen.
En doordat de mastjes (waarvan inderdaad de veldsterkte tòch al kleiner was) dichter bij de gebruikers komen, kan hùn vermogen óók omlaag.

En zo los je meteen het capaciteitsprobleem op, hoewel dat de laatste tijd eigenlijk toch al niet zo'n groot probleem lijkt te zijn.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org
guidob

Overleden

Geinig om te lezen en dan naar m'n femto te kijken (is wel een 3G doosje).

Op 3 april 2012 01:57:59 schreef HarrieNak:
Klopt. De telefoon van de gebruiker kiest het sterkste signaal. (Zolang er daar een vrij kanaal is natuurlijk, anders wijkt 'ie uit naar een andere mast).

De telefoon kiest trouwens niets. Netwerk bestuurt dat allemaal. Ook al begint de communicatie via de dichtstbijzijnde mast (telefoon moet idd ergens beginnen). Dat kan verder, signalering is apart van kanalen met payload. Netwerk kan de handset dan naar een andere mast sturen.

[Bericht gewijzigd door guidob op dinsdag 3 april 2012 22:24:18 (40%)

als je aan het rijden bent schakelt de gsm over van mast naar mast zonder de verbinding te verliezen. je hebt voor het 1800 gsm net wel meer masten nodig als voor het oude 900 net om de verbinding goed te houden. tevens worden er masten bijgezet voor 3g en kpn digitenne bijvoorbeeld.

er is een kaart van de masten die in nederland staan http://www.antenneregister.nl/register/Map.aspx opvallend is dat er hier in de buurt veel umts masten staan en bijna geen gsm masten , dat is wel raar ...

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Tidak Ada

Golden Member

Op 3 april 2012 23:29:12 schreef testman:
Als je aan het rijden bent schakelt de gsm over van mast naar mast zonder de verbinding te verliezen [....]

Maar je mág ook helemaal niet bellen tijdens het rijden (besturen), zelfs niet op een fiets :P

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
Tidak Ada

Golden Member

Wie belt er àltijd handsfree als hij rijdt? >:)

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

op de fiets mag het wel , en sommige mensen hebben geen hersencellen zat om en te bellen én op het verkeer te letten of te ademen . :P

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Tidak Ada

Golden Member

Helaas, op de fiets mag het ook niet... het gebuert alleen en er wordt niets aan gedaan.

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
Arco

Special Member

Handsfree bellen is (uit onderzoeken gebleken) niet veel veiliger als handheld bellen...
Enige reden dat het niet strafbaar wordt gesteld is dat de bewijslast niet (moeilijk) rond te krijgen is.

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Tidak Ada

Golden Member

Waar ging het ook weer over....?

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
guidob

Overleden

Op 3 april 2012 23:29:12 schreef testman:
als je aan het rijden bent schakelt de gsm over van mast naar mast zonder de verbinding te verliezen. je hebt voor het 1800 gsm net wel meer masten nodig als voor het oude 900 net om de verbinding goed te houden.

Ook hier regelt het netwerk dat. De telefoon rapporteert alleen wat hij ziet aan frequenties (en het netwerk draagt op welke te bekijken). Het netwerk regelt verder de handovers.

Op 3 april 2012 17:37:15 schreef Henry S.:
[...]
En dan toch broodjes aap vertellen... jammer.

De uplink naar een satelliet, zeker met antenne gain, is toch een behoorlijk vermogen. Daar zou ik ook niet graag voorstaan.

Dit topic is gesloten