Werkplek, prutshoek, soldeertafel, knutselkamer Deel 6

Dit topic is gesloten

maartenbakker

Golden Member

Vandaar dat het me zoveel energie kost om op te ruimen >:-)

Maar zonder gekheid: de combinatie van wanorde en een grote voorraad geeft flinke logistieke problemen. Dan wil je stellingen plaatsen om overal beter bij te kunnen zonder graafwerk, maar waar zet je die neer? :P

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

dat is het voordeel van weinig ruimte, vaker opruimen en geen nutteloze oude meuk die je alleen kwijtraakt door in het testament te laten zetten. m'n andere hobby past gelukkig nog in 1 lade :)

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Je hebt tijd of je hebt geen tijd ! als je geen tijd hebt, waar is die dan gebleven ? https://ledverlichtingsoest.com/
Tidak Ada

Golden Member

Nee hoor! Ik weet het wel, maar dat mag ik hier niet schrijven volgens de FAQ >:)

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
maartenbakker

Golden Member

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Ik werk gewoon heel netjes... :P
Inmiddels zijn er overigens wel al wat brandplekjes, lijmresten, boorgaatjes, enz. als bewijs van mijn activiteiten.

Schimanski

Golden Member

Weten jullie nu nog steeds niet dat foto's een vertekend beeld geven :9

En "A cluttterd desk is the sign of a genius" geldt wat mij betreft alleen voor Jim Williams and his apprentice

What, me worry? // Radiozendamateur - PA2HGJ // Stuff is the junk you keep -- Junk is the stuff you throw away // Tinkeo Ergo Sum
Tidak Ada

Golden Member

Op 19 februari 2014 21:47:47 schreef Schimanski:
En "A cluttterd desk is the sign of a genius" geldt wat mij betreft alleen voor Jim Williams and his apprentice

Mans, da's véél te netjes voor Jim Williams! Zeker een slechte of net beginnende leerling >:) (Sorry fred, zie het als een compliment ;) )

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

het past nog in een lade ja, oude sleutels wegen wel behoorlijk :)

gaten en krassen op het werkblad heb ik ook genoeg, er zit zelfs een ribbelpatroon van een koelblok in wat te heet werd tijdens een testje.. als het marmoleum op is dan komt er wel weer ander op. het onderliggende blad ziet er nog prima uit, op wat gaatjes na die door de toplaag heen schoten met boren :P er zitten nog wat verse krassen bij sinds m'n grote delta in panne ligt en deze is nogal scherp op de hoeken..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Schimanski

Golden Member

Mans, da's véél te netjes voor Jim Williams!

Toch is het een foto van Williams lab bij Linear Technology

What, me worry? // Radiozendamateur - PA2HGJ // Stuff is the junk you keep -- Junk is the stuff you throw away // Tinkeo Ergo Sum
Tidak Ada

Golden Member

Ja, die eerste foto in dat ruime hok met dat macramee op de werktafel, maar dat ander hokje met die Racal links, ken ik maar al te goed... :)

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
I thought, I thought of everything
Lambiek

Special Member

Ziet er toppie uit mans, een zeer nette kamer zo. :)

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
fred101

Golden Member

Leuk hoe verschillend al die hokjes zijn.
Mans, wat een lekkere ruime en opgeruimde kamers. Ik hou wel van opgeruimd (maar niet te klinisch, zoals bij jou vind ik wel mooi) , alleen lukt dat nooit.

Zo'n mechanische hoek die een aantal mensen hier hebben is ook niet verkeerd. Ik heb dat in de garage. Daar staat las spul en een draaibank

Het tweede deel van mijn lab is nu ook aangepast. Alles stond best goed maar ik ben het nu beetje bij beetje wat functioneler aan het zetten om de ruimte wat efficiënter gebruiken.
Edit, betere foto gemaakt.

Dit keer een "zwart gat" gecreëerd. Het is wat lastig fotograferen met al die zwarte apparaten. Dit is mijn meetbruggen afdeling. Op 3 na (GR-1650, HP4260 en oud militair brugje) staan ze nu allemaal bij elkaar. Van links naar rechts:
GR1608 LCRG brug, met daarop de GR1216 IF amp/detector en net buiten beeld een HP 4329 source meter, Daarboven een Tek 130 LCR meter. Daarnaast dat groene gevaar, een Boonton 63H (L brug), HP 4204 sinus generator, (ESI 277 C brug, Drie GR oscillators
(1209C, 1209CL, 1361, en een 1267 voeding) . Daarnaast een GR1615 (deze is gebruikt in het standards lab van GR zelf) met een 1311 generator en een 1232 detector. Daarnaast tegen de andere muur een 1603 Z/Y LF brug met nog een 1311. Daarvoor een 1602 admittance 10-1500 MHz brug. Dit stat bij elkaar zodat ik nu alle bruggen kan koppelen aan alle oscillators en detectors wat het inzet gebied nogal vergroot.

En hopelijk volgende week iets wat ik al een paar jaar zoek. Een vreselijk mooi stukje techniek en historie. Een GR-900 slotted line met de nodige accessoires zoals verlopen en bijbehorend gereedschap (zoals momentsleuteltje) De 900 kan nmaast de gewone slotted lijn functies ook voor calibratie werk worden gebruikt. Bizarre dingen zoals een 0.002 mm resolutie en met fF en ps resolutie gespecificeerde onderdelen. De muur die je niet ziet er tegen over staat vol met Tek plugins, standaards (Alleen L en C, de R standaards staan ergens anders) en wat kleine meetapparaten. Er tussen naast de 1603 staat een klein Unimat draaibankje met frees en bijna alle denkbare hulpstukken.
http://www.pa4tim.nl/wp-content/uploads/2014/02/bruggen2014.jpg

Maar mijn museum stukken moesten ook een beter zichtbaar plekje krijgen.

http://www.pa4tim.nl/wp-content/uploads/2014/02/febr2014.jpg

Onderop mini scoops, Daarboven een GR-stroboscoop en twee griddippers, Daarboven tor testers en twee multimeters. Dan meer multimeters en een megger, Dan nog wat multimeters, twee wave meters en een tortester. Daarboven multimeters en een tortester. Ik heb nog wat byzonder mooie stukken in de woonkamer staan (scoop, wat buizen, hele oude GR1800 buisvoltmeter, twee Philips multimeters, militaire meter en horloge meter)
Je ziet hier nog net de draaibank.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

Mooie plek Mans! Het lijkt wel een museum-opstelling zo netjes.

Fred: niet vals spelen, je hebt boven ook nog een mooi klein mechanisch hoekje!! Verstopt op de 2e foto

Every machine is a smoke machine if you operate it wrong enough

Eindelijk even wat foto's genomen van mijn "werkplek". Niet een dedicated hok, of speciaal bureau of werkbank, maar gewoon m'n bureau die ik ook moet delen met m'n school(spullen) op m'n slaapkamer :). Let trouwens niet op de datum op de plaatjes, de accu is uit m'n camera geweest.

Een overzichtje:
http://www.uploadarchief.net/files/download/resized/werkplek_wj_2.jpg http://www.uploadarchief.net/files/download/resized/werkplek_wj_3.jpg
Ik ben toch best wel gesteld op m'n hoogslaper met bureau en plank, geeft voor mij een nuttige indeling van de ruimte. Op m'n bureau staan rechts 2 ladekastjes (wannabe-raaco) van elk 60 laadjes. Dat ik ze kocht had de verkoper er 4, ik twee gekocht en al mn componenten e.d. paste, tot ik er na een half jaar achter kwam dat het tóch te weinig was en ik er een 3e bij had moeten kopen voor die prijs (dacht €20 p.s). Komt dat iemand bekend voor :p ? Verder zwerft daar de DG7-132-buis in de bruine doos, waarvan ik nog moet uitzoeken of die in mn Hobbykit-scoop past op de plek van de huidige DG7-32.
Naast de laptop huidige projectje: AVR lichtbak timer op AtMega32.

Linkerkant van het bureau:
http://www.uploadarchief.net/files/download/resized/werkplek_wj_5a.jpg
Aan de achterkant tegen de muur staan wat transfo's, plastic en metalen jodekoeken-bus met gewone- en anti-statische zakjes/tubes.
Links daarvan op de grote ladekastjes een kleinere met spul wat de grof is voor de componenten-ladekastjes en gereedschap daar weer vóór. Tevens zitten de grote ladekastjes o.a. kabels, stukken snoer, adapters & sloop-pcb's.
Verder ben ik blij met de gaas-bodem van m'n bed, want dat is een prachtplek voor het ophangen en opbergen van (kleinere) snoertjes, verloopjes, e.d. Links hangen (in de foto hierboven te zien) dan ook m'n testsnoeren, rechts het andere spul:
http://www.uploadarchief.net/files/download/resized/werkplek_wj_6.jpg

Dan hebben we nog de plank:
http://www.uploadarchief.net/files/download/resized/werkplek_wj_4.jpg
Op de foto het verste weg: Philips PM3226 scoop, daar rechts van m'n Hobbykit HKS130 scoop. Daar bovenop een Fluke 8050a, deze wordt zodra de 7-seg's binnen zijn voorzien van een nieuw display. En het dichtste bij op de foto de CO-labvoeding :).

Als laatste wil ik nog even met jullie delen dat de koek-bakjes van de Aldi "Koffiekoek" prima zijn om project(jes) in te bewaren. Een breadboard past er over de breedte in en op z'n kant blijft ie dan zitten door het naar binnen gedrukte delen van de kopse kanten van het bakje. Tevens makkelijk stapelbaar :).
http://www.uploadarchief.net/files/download/resized/werkplek_wj_7.jpg

Mooi geleerd op CO, om TO-220 ic's geïsoleerd op metaal te plaatsen :) | Server Debian powered!
Tidak Ada

Golden Member

Lekker obscuur holletje! ;)
Is het nog steeds zo netjes?

W.b.t. die snoertjes tussen je 'bedspiraal' Ben je niet bang dat die stuk klemmen, zeker als je wat wild slaapt? Ik zou er zeker geen coax tussen klemmen, want dan gaan de eigenschappen zeker kapot. Scoopprobes kunnen er vaak al niet tegen om ze op te hangen!

Waar heb je die dozen met die oranje daksels vandaan? Mooie dozen :9 (zat daar wat lekkers in?)

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

[..] dat de koek-bakjes van de Aldi "Koffiekoek" prima zijn om project(jes) in te bewaren

Ik denk dat ik het aangename ook eens met het nuttige ga combineren. Dat soort bakjes bij de Xenos zijn duur zat en komen zonder koekjes :)

If you want to succeed, double your failure rate.
rbeckers

Overleden

@WouterJ1993
Goed gebruik van de aanwezige ruimte.

Kon je geen DG7-32 krijgen?

Op 28 februari 2014 11:34:35 schreef WouterJ1993:
*knip*

Als laatste wil ik nog even met jullie delen dat de koek-bakjes van de Aldi "Koffiekoek" prima zijn om project(jes) in te bewaren. *knip*

@ Tidak: Dáar komen ze vandaan ;)
De draadjes die zeg maar onder het rechterdeel zitten maak ik me niet echt zorgen om. Zijn meer de mainstream kabeltjes zoals usb's e.d. Daarom hangen m'n testsnoeren onder 't hoofdeind van m'n bed, net als de scope probes.

En toepassing voor opbergen van breadbord(je):
http://www.uploadarchief.net/files/download/resized/aldi-project-bakje.jpg

Op 28 februari 2014 13:28:21 schreef Jochem:
[...]
Ik denk dat ik het aangename ook eens met het nuttige ga combineren. Dat soort bakjes bij de Xenos zijn duur zat en komen zonder koekjes :)

Zou ik zeker doen, vooral vragen of ouders óók die koekjes willen gaan eten en de bakjes willen bewaren. M'n mam vroeg wel eens of ze nog van die koekjes mee moest nemen, of ik dan het bakje wilde hebben http://i.fokzine.net/s/yes_new.gif

@rbeckers: Op dat moment dat ik er naar zocht niet nee. Deze vond ik op marktplaats, al stond hij er wel al een tijdje op.

Mooi geleerd op CO, om TO-220 ic's geïsoleerd op metaal te plaatsen :) | Server Debian powered!
Lambiek

Special Member

Op 28 februari 2014 14:02:38 schreef rbeckers:
Kon je geen DG7-32 krijgen?

Om spulletjes in op te slaan. >:)

@ TS,
Lekker hol hoor. :)

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
Tidak Ada

Golden Member

Op 28 februari 2014 13:28:21 schreef Jochem:
[...]
Ik denk dat ik het aangename ook eens met het nuttige ga combineren. Dat soort bakjes bij de Xenos zijn duur zat en komen zonder koekjes :)

Jochem, Kijk ook eens bij de Action. Die hebben/hadden een hele mooie serie stapelbare plastic bakken met deksel. Verschillende maten waarvan de kleinere weer dwars 2× op de grotere passen. Ook verschillende dieptes!

(nee, ik heb geen aandelen :P)

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Op 28 februari 2014 11:34:35 schreef WouterJ1993:
Verder ben ik blij met de gaas-bodem van m'n bed, want dat is een prachtplek voor het ophangen en opbergen van (kleinere) snoertjes, verloopjes, e.d.

Toen ik aan mijn opleiding als elektricien begon, bedacht ik dat wat vloerverlichting in mijn slaapkamertje niet zou misstaan. En wat doe je dan als puber? Je hangt een gloeilamp onderaan je bed.
Dat was geen goed idee - bovenaan kwam de lamp in aanraking me de matras, en de hitte van de lamp was voldoende om de matras aan het smeulen te brengen... :+

Naast de laptop huidige projectje: AVR lichtbak timer op AtMega32.

Is dat niet een klein beetje overkill? Mijn lichtbak moet het met een ATtiny45 stellen.

Prosper, yop la boum, c'est le roi du macadam (aldus Maurice Chevalier)

Op 28 februari 2014 21:30:33 schreef pros:
[...]
Toen ik aan mijn opleiding als elektricien begon, bedacht ik dat wat vloerverlichting in mijn slaapkamertje niet zou misstaan. En wat doe je dan als puber? Je hangt een gloeilamp onderaan je bed.
Dat was geen goed idee - bovenaan kwam de lamp in aanraking me de matras, en de hitte van de lamp was voldoende om de matras aan het smeulen te brengen... :+

[...]
Is dat niet een klein beetje overkill? Mijn lichtbak moet het met een ATtiny45 stellen.

Leuk verhaal van die gloeilamp, was ik nog niet op gekomen :p.

Die atmega32 vind ik op zich wel meevallen, maar misschien dat ik de timer ook iets te lux (luxe? of hoe je dat ook schrijft) wilde. Ik heb 2 knopjes voor minuten en seconden instellen, hangend aan interrupt 0 en 1. Daarnaast multiplex ik 4 7-segments displays.

Nou kan het ook zijn dat ik simpelweg niet zie hoe je dat voor elkaar kan krijgen met een ATtiny45, maar dan hoor ik dat graag, want ik heb ze wel liggen :+

Mooi geleerd op CO, om TO-220 ic's geïsoleerd op metaal te plaatsen :) | Server Debian powered!

De ATtiny weet precies hoelang hij moet belichten: 90 seconden. Display en instelknoppen zijn bijgevolg overbodig.

Prosper, yop la boum, c'est le roi du macadam (aldus Maurice Chevalier)

Dit topic is gesloten