Werkplek, prutshoek, soldeertafel, knutselkamer Deel 6

Dit topic is gesloten

haasje93

Golden Member

Dat is een mooie ruimte monstervisje.
Veel plezier ermee, die lege plank gaat nog wel volkomen hoor maak je daar maar geen zorgen over ;)

If a cluttered desk is a sign of a cluttered mind of what than is an empty desk a sign?
rbeckers

Overleden

Mooi, alleen dat behang... ;)

pietplof

Golden Member

Blijf je echt wakker bij.

festina lente

Ziet er strak uit. De scoop zou ik proberen om van het blad af te krijgen. Misschien een kleine plank erboven om wat meetapparatuur/voedingen op de zetten. Zonde van de ruimte zo toch?

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein

Mooi, lekker de ruimte! Het is altijd fijn als je voor het eerst op jezelf woont in een ruime woning, en daar een hobbyplek in kunt richten.

Wat ik zelf anders had gedaan, is de diepte van het werkblad. Nu moet je altijd de dingen naast elkaar zetten, en het kan reuze handig zijn om eens een scoop net achter je werkstuk te zetten, of een object-in-reparatie met een (half vasthangende) opengeklapte kap in z'n geheel op het blad kwijt te kunnen.

If you want to succeed, double your failure rate.
Hewlett

Honourable Member

Hele mooie ruimte. Zo'n ruime werkkamer (of eigenlijk een heel huis voor jezelf) is wel gevaarlijk, er kan namelijk veel in ;-) en als het erin kan komt het er na verloop van tijd vaak ook. Ik zeg het maar even :-p Werkblad had ik ook wat dieper gemaakt, een werkblad van 70cm diepte werkt naar mijn mening het prettigst en is niet te diep (bureaus zijn vaak 80cm) zodat je nog bij je apparatuur op de plank kunt komen zonder op te moeten staan. Veel plezier in je nieuwe ruimte / huis.

HamRadio PA2HK // Keep Calm and Carry On.

Op 31 mei 2014 22:17:50 schreef MonsterVisje:

En aan de andere kant van de kamer ook maar een groot werkblad gemaakt. Geen idee wat er moet komen te staan.

lege ruimte heeft een soort magnetisch veld naar rommel toe. binnen no time ligt dat vanzelf vol

Op 1 juni 2014 11:32:32 schreef Hewlett:
Zo'n ruime werkkamer (of eigenlijk een heel huis voor jezelf) is wel gevaarlijk, er kan namelijk veel in ;-) en als het erin kan komt het er na verloop van tijd vaak ook.

ik weet maar al te goed wat je bedoelt. toen ik men huis kocht, had ik een lege hangaar van 330m². ik dacht ook: die krijg ik nooit vol...

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

Ik zou de scoop graag ergens hoog hebben maar dat is nog al lastig omdat die zo diep is. Wellicht dat er in de toekomst nog een digitale komt.

80 cm diep heb ik niet kunnen vinden in de bouwmarkt. Alleen in een Witte kleur. Dit leek mij te besmettelijk. Ook heb ik een beetje naar de prijzen moeten kijken. Er komen toch veel kosten bij kijken als je een hele woning in moet richten.

Het verschil is dan wel weer dat ik eerst ongeveer 2 meter aan werkruimte had en nu heb ik 7,5 meter aan werkblad

Bang dat het niet vol gaat komen ben ik ook niet, er is nog genoeg meetapparatuur dat gered kan worden van nixiebuis slopende beulen. :)

Op 1 juni 2014 12:55:38 schreef MonsterVisje:
... er is nog genoeg meetapparatuur dat gered kan worden van nixiebuis slopende beulen. :)

Een gedeelde filosofie :) :)

Ik zou persoonlijk in die hoek nog een legplankje bijmaken om de scoop op te zetten... zo'n mooi driehoekje ;)

'k heb net hetzelfde probleem met diepe apparaten, ik moet er ook nog een betere oplossing voor zoeken....

" Assumption is the mother of all f*ckups ", toch trap ik er geregeld in.... How to kill a mosquito with an elephant? --> Surfin' on a AMD RyZen 9 5900x, 12 cores @ 3.7GHz, opgekieteld naar 4.9GHz.

@monstervisje: die voedings rail welk merk/type is dat?

Ben Belg sowat :D :: plaatjes zijn meestal klikbaar
Tidak Ada

Golden Member

Je kunt ook een soort 'side table'op gelijke hoogte achter je werkblad plaatsen als dat nie aan de muur is bevastigd.
Eventueel neem je van die Gamma/Karwei profielstellinge. Wat betere bladen er in en je hebt iets moois.

WAARSCHUWING! Koop ze niet bij de Praxis!!!
Ze zeggen wel dat die profielen even sterk zijn, maar dat is NIET waar. Er zit niet voor niets een extra draagbalkje onder het midden van de planken.

@Damic:
Die voedingsrail komt uit Deurne. Ik was er bij, zocht er nog een maar vond alleen een prachtige ESD-mat :)`

@monstervisje:
P.S:
Met dat behang heb je geen XTC meer nodig ;-)

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
Hewlett

Honourable Member

Een huis helemaal vanaf het begin inrichten kost inderdaad bakken met geld (en tijd) en een hobbyruimte inrichten kost heeel veel tijd (en geld). Ruim 16 maanden geleden heb ik de garage omgebouwd tot hobbyhok, mijn werkkamer werd te klein en ik ben nog steeds bezig met schuiven en het passen en meten om de spullen kwijt te kunnen zodanig dat er ook mee gewerkt kan worden (alleen opslaan is makkelijk). Vormalige werkkamer is nu mijn shack en staat ook weer vol. In de zomer maanden ben ik ook vaak buiten in de tuin bezig (andere hobby) en besteed ik niet zo veel tijd binnen wat de boel nog meer vertraagd. Bijkomend probleem is dat de spullen de neiging hebben om andere spullen aan te trekken, heel vervelend, het komt nooit af.

Als je werkblad (60cm keukenblad?) niet diep genoeg blijkt kunt je er later altijd, bijvoorbeel alleen op het deel waar je veel werkt, een dieper blad op schroeven. Veel werkoppervlak is altijd goed en hoeft niet overal even breed te zijn. Analoge scopen met een echte kijkbuis zijn vaak vrij diep en passen niet op een standaard plank, dan heb je weer 60cm diepe planken nodig die weer te veel op de werktafel overhellen. Zo heb je altijd wat ;-) Wellicht is een verrijdbare gereedschapwagen een idee, je kunt je gereedschap in lades kwijt en er is plaats voor een scoop bovenop of ergens een echte Tek scoop mobile op de kop tikken. Koop/krijg nooit een Tek 7000 serie, die zijn nog dieper, een 7104 is 65cm diep (35kilo) en een 11K DSA602 70cm diep (bijna 40kilo digitale scoop) en dan heb je nog ruimte nodig voor de luchtstroming :-) Tek buizenscoops zijn nog groter...

Planken aan de wand gebruik ik niet voor mijn meetspullen alleen voor onderdelen opslag. De grote diepte en ook het hoge gewicht van apparatuur maken planken lastig, zoniet onmogelijk. Ik gebruik stalen (geaarde) magazijn stellingkasten, goed voor 250kilo per legbord en dan twee rijen diep (elke stelling is 45cm diep), twee rijen, anders kan ik mijn Tek 7K en 11K serie scoops niet kwijt vanwege de grote diepte. Achter de machines staan tafelventilatoren om de boel extra te koelen, verdere loze ruimte wordt voor opslag gebruikt. Mijn werktafels staan voor de stellingkasten en deze kasten staan rondom, werktafels zijn Treston 70cm diepe in hoogte verstelbare industrie montage tafels waarvan eentje verrijdbaar is.

Wellicht is het een idee om wat ruimte te serveren voor minstens één 19" kast, want die komen toch wel ;-) 19" kasten staan redelijk vaak voor weinig ( oude server of patch kasten) op marktplaats meestal in een 42u hoogte (2,053m), in een 42u kast past aardig wat meetspul lekker compact bijelkaar:

http://www.uploadarchief.net/files/download/hp_deel_opstelling.jpg

Bijkomend voordeel van 1 meter diepe 19" kasten is dat je er aan beide kanten apparatuur in kwijt kunt. Ik gebruik de achterkant voor meetspullen (deur verwijderd) en de voorkant voor computer apparatuur, met een extra verwijderd zijpaneel is er voldoende luchtaanvoer.
http://www.uploadarchief.net/files/download/hp_deel_opstelling_achterkant.jpg

HamRadio PA2HK // Keep Calm and Carry On.

Ey maar dat is goed gezien van de 19" kast :)

Ben Belg sowat :D :: plaatjes zijn meestal klikbaar
Je hebt tijd of je hebt geen tijd ! als je geen tijd hebt, waar is die dan gebleven ? https://ledverlichtingsoest.com/

Dit is nu de reden waarom ik deze topic af en toe check om te zien wat er bijgekomen is ;)
Deze Foto's zijn echt begeerlijk om naar te kijken.

ik hou van toestellen ombouwen, hacken, en afbreken om met de componentjes ander toestellen te bouwen,ontwerpen, prototypes te maken

check: ruimte maken voor 19" rack. heb maar 1 probleem dan... welk frame heb ik nodig voor men raspberry server ;-)

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken
fred101

Golden Member

Hewlett, ik heb een rack van het zelfde materiaal. Handig die stekkerdozen erop.
Ik heb maar een 19" rack. Ze zijn wel ideaal. Je kan er een apparaat tussen uit halen zonder alles te moeten verplaatsen. Ik heb twee scoopkarrren staan. Ik heb nog een los karretje van 40 x 70 ofzo, met een plankje halverwege. Dat rij ik naar binnen als ik iets groters moet repareren waar ik rondom bij moet kunnen. (hoewel ik nu een grote metalen vuilnisbak heb staan met platte bovenkant. Dat ding blijkt nog idealer. Het is stabieler en met een plank erop nog makkelijker rond te draaien.

Monstervisje, mooie ruimte. Tafelruimte is belangrijk. Daar heb ik veel te weinig van en dat is lastig als je met meer dingen tegelijk bezig bent. Ik heb mijn belangrijkste apparaten boven mijn tafel. Eerst 4 voedingen op tafel, Daarboven DSO scoop, spectrum analyser, probebversterkers en functie gen. Daarboven alle DMM naast elkaar (op ooghoogte). Daarboven nog een voeding, counter, een tek 4x plugin doos, wat pulsers, en analoge meters zoals de HP 3400 TRMS meter en een Philips electrometer (voor de nano en pico Ampjes)
Alle bruggen en bijbehorende detectors, generators en versterkers bij elkaar. In zo'n rek als Hewlett heeft het RF spul (SA, VNAs, HP RF generators en een Tek 576 curvetracer. Al het calibratie spul in een 19"rack.

Oja, een tip: Zet je bak staalwol (ik kan niet zonder om pootjes en pcb te poetsen) niet op de grond onder een 10A voeding waar je de kabel met twee onafgeschermde bananen aan hebt hangen. Als die voeding aanstaat en het zicht wat nevelig wordt heb je kans dat de staalwol in de fik staat. Vraag maar niet hoe ik dat weet ;-)

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
Tidak Ada

Golden Member

Fred, toch maar een CO2 blussertje instaleren dan ;)

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

ik snap nu waarom free electron bijna nooit meer post, hij had een dubbelaccount. nu is alleen de hewlett account nog over :P

een 19inch rack heb ik hier weinig aan, veel te diep eiegnlijk. had er al zat kunnen hebben, op t werk gaan er regelmatig naar het oud ijzer of worden afgesopt en krijgen een nieuwe eigenaar. soms nog met leuke onderdelen erin :)

leuke werkplekjes, monstervisje heeft nog wat decennia de tijd om te verzamelen en 3x tot de conclusie te komen dat het huis te klein is ..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Mooie ruimte Monstervisje.
Een heel huis inclusief hobbyruimte volledig inricheten kost inderdaad veel tijd, energie en geld, maar je kan het wel helemaal maken zoals je zelf wilt.
Veel plezier en succes in je woning en hobbykamer.

Voor mensen die geìnteresseerd zijn in werktafels-bureau´s met bovenbouw en stopcontacten± op Marktplaats staan er momenteel een aantal. De bovenbouwen zijn niet zo super diep, zo te zien aan de foto´s, dus voor een scoop moet dan toch nog een andere oplossing gezocht worden, maar dit kan wel erg handig zijn.

http://www.marktplaats.nl/a/doe-het-zelf-en-verbouw/werkbanken/m811200…
http://www.marktplaats.nl/a/doe-het-zelf-en-verbouw/werkbanken/m812073…
http://www.marktplaats.nl/a/doe-het-zelf-en-verbouw/werkbanken/m807380…

Fred: daar was je vrouw zeker wel blij mee? :)

Jammer dat die werktafels op krachtstroom werken

klein is fijn

Moderator

Ik heb afgelopen week maar eens iets gedaan wat hoog nodig was. Alle hardware uit oude sloopapparatuur en overgebleven spul van oude projecten eens uitgesorteerd.

http://www.kleinisfijn.nl/co/uploads/dsc_0005_th.jpg

Hopelijk kan ik nu weer eens het juiste schroefje vinden als ik een printje vast wil zetten.

rbeckers

Overleden

@Hewlett

Mooie ruimte. Mooie apparatuur.
Waar is de airco? ;)

haasje93

Golden Member

Wat is dat toch een machtig mooi hok hewlett. dat was het wachten sinds de aankondiging meer dan waard!

If a cluttered desk is a sign of a cluttered mind of what than is an empty desk a sign?

Dit topic is gesloten