Werkplek, prutshoek, soldeertafel, knutselkamer Deel 6

Dit topic is gesloten

Op 26 januari 2015 13:14:13 schreef Tidak Ada:
Waar ik echt spijt van heb, zijn de seriële kaarten die ik heb weggegooid. Ik had niet verwacht dat die er helemaal uit zouden gaan.

Je bedoelt gewoon een insteekkaart (PCI of PCIe ofzo) met twee ouderwetse serieële (RS232) DB-9 connectoren? Die zijn er nog volop hoor, als we op de zaak nieuwe computers hebben bestellen we die altijd meteen.

Ook voor thuis laatst nog een dergelijk kaartje gescoord voor circa 10 euro inclusief verzending (ze zijn er al voor 6 a 7 euro als je de printerpoort niet nodig vindt).

Op 26 januari 2015 13:19:48 schreef pietplof:
[...] waarvan mijn, bijzonder begripsvolle echtgenote vindt dat alles wat daarin aanwezig is daar ook blijft.
Niets buiten deze ruimten.

Prima afspraak, die ik ook met mijn eega hanteer sinds ik een 'buitenhuis' heb. Is voor jezelf ook prettiger, want ze zegt: je mag alles meenemen zolang je het daar nog kwijt kunt.

If you want to succeed, double your failure rate.
Tidak Ada

Golden Member

Fijn te horen! :)
Ik heb namelijk een aantal (dure) grafische tabletten, die met RS232 werken

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
fred101

Golden Member

Dat was ook mijn probleem, ik weet dat ik het heb maar niet meer waar het ligt. Daarom heb ik nu die dozen en koffers.

Misschien voor anderen hier een inspiratie/idee. Zo zitten mijn adapters nu mooi gesorteerd nav een idee wat ik kreeg door wat een ander CO lid schreef.

Er staat nergens maar een enkele doos of koffer. Ze staan expres zoveel mogelijk bij/op elkaar. Daarvoor heb ik wel wat dingen moeten verplaatsen of in mijn lab, of naar de garage of naar het groot grijs archief.

Waar ik me nu aan probeer te houden is dat er niet meer bij mogen komen. Dat gaat dus vooral om dingen als printplaten. Dus als een doos vol zit moet ik er iets uit weggooien of bv direct de onderdelen eraf halen. Dat begint al wat te wennen. Ik heb ook een klein bakje op mijn buro waar ik tijdelijk onderdeeltjes in stort al voor ik ze opruim. Dat doe ik al langer. Ik heb een hele stapel van een soort kleine frietbakjes. Daar zet ik dan een rijtje van neer, sorteer dat doosje over naar de bakjes en dan bv nog een rijtje voor een tweede sortering. Bij weerstanden heb ik dan bv 15 bakjes staan. Maar als dat klaar is kiep ik die weerstanden zo in de rako laatjes. Dat is makkelijker dan 10x lopen.

Op de (doorzichtige) dozen/kratjes staat een label met wat er in zit. Er zijn maar 2 doorzichtige kratjes diverse en de rest bevat maar een soort artikel, ook al is hij daardoor half leeg. De dozen staan dan ook weer op "verwantschap" bij elkaar. Dus ipv een grote doos met draad staat er nu een stapel kleinere. Zo heb ik dan dozen voor lange draden, korte draden, netsnoeren, exotische netsnoeren, draden met connectors, etc. Die staan op elkaar met het label naar voren. Dus zoek ik iets met draad, dan zijn dat maar 2 stapeltjes waar ik moet zoeken.

Ik heb ook 3 lades gereserveerd voor "projecten" in wording.

2 lades bevatten bulk. Zo zitten alle elcos in twee koffers (een tot 100V en een voor meer dan 100V en/of fysiek grote elco's), per waarde en spanning gesorteerd. Die er niet bij kunnen, gaan in een gelabeld zakje in die lades.

Zo heb ik oa de volgende koffers gemaakt: 2x elco's, nF condensators, coax connectors, varcos (ook nog een doos met de grote lucht varco's), potmeters, banaan (achtige) stekers/bussen, overige connectors, knoppen, (kleine)schakelaars,

De ladekastjes: (iets van 30 lades)
buisvoeten, HV condensators, 3x adapters, lijm/tape, lampen, dummyloads, batterijen, spoelen (ook nog 3 kleine vakjes dozen, en een krat), klein metaal/mechanisch spul, SMD spul, 74 logica, 2x precisie spul (weerstanden, Vrefs etc),grote draadgewonden potmeters, GR connector onderdelen. 2x fixtures en accesoires voor VNA,CT etc. reserve onderdelen en manuals soldeerstations,
,grotere connectors, 2x 230V spul, en dan vergeet ik er vast nog een stel.

Op een plank achter me staan een stuk of 30 kleine vakjes dozen in stapeltjes van 5. waar IC's, torren, diodes, leds,instelpotjes etc in gesorteerd zijn. Ook een paar met smd spul, Ik heb in sommige dozen een vel papier in de deksel gelegd met daarop een korte beschrijving van elk onderdeel en een pin bezetting. De vakjes zijn gelabeld zodat ik snel zie wat ik bij moet bestellen mocht het op zijn.

Daar achter een aantal doorzichtige dozen met alle buizen.

Op mijn tafel twee bakjes gereedschap (tangetjes, pincetten etc en setje kleine steeksleutelmaten) Verder een set horloge schroevendraaiers in horizontaal geboorde gaten in de onderste plank.

Links en rechts van waar ik zit, twee ladeblokken. rechtes: boven= multimeter/meetsnoer toebehoren, middel=fijn gereedschap, onder=grover gereedschap. Linksboven, meest gebruikte gereedschap wat te groot is om op mijn tafel te houden, daaronder coax meetspul (adapters, inline terminaters, verzwakkers, probepunten etc) Helemaal onderin kleine meetapparatjes.

Rechts naast dat blok een ladekastje met speciale dingen als snelle pulsers, calibratie adapters, HV probes, wat DMM's en minder gebruikte scoop probes.

Op de grond onder de scoopkar staat een bak met probes. Die kan ik zo er snel bij pakken. Al mijn scoop probes zonder originele verpakking zitten zo in videoband doosjes met ipv de originele "omslag" een geprint vel met foto van de probe en een lijstje met specs.

Als experiment heb ik nu een aantal dunne (tekstokjes) elastieken gehangen met een haakje aan het eind. Daar kan ik meetsnoeren en soldeerbout kabels aan hangen. Ik had nog al eens dat ik bv met mijn stoelleuning achter zo'n snoer bleef hangen, of dat een draad ergens anders achter bleef hangen. Door dat het soepel elastiek is kan ik bv een bout nog steeds gebruiken maar als ik er last van heb voor priegelwerk kan ik het elastiek afhaken.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
haasje93

Golden Member

Al die opmerkingen over de spullen ( die vaak zooi is voor anderen)
Vele opmerkingen zijn een feest van herkenning voor mij.
Maar ook voor mijn moeder..

Ik bedenk nu bij mijzelf dat ik in de toekomst ook eens wat moet opruimen.

If a cluttered desk is a sign of a cluttered mind of what than is an empty desk a sign?
DIPLOMA: asistent monteur nivo 1, monteur consumenten elektronica nivo 2. CERTIFICAAT: witgoed monteur, vca, rijbewijs B/AM......en zwemdiploma A, mijn eerste gerepareerde apparaat was snaartje vervangen in onze cassette speler toen ik 9 jaar was. :)

Op 26 januari 2015 13:48:58 schreef fred101:

Hé Fred, als je nu in het vervolg wat zoekt, dan moet je bovenstaande post ff opzoeken. Dan heb je het zo gevonden ;)

mel

Golden Member

Al die opgeruimde vertrekken... ENG.... :)

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

Ik heb niet zoveel foto's van mijn werkplek.. Deels omdat het nog in opbouw is en een enorme zooi op het moment, maar om u allen tevreden te stellen hier een foto van mijn slaafje aan het werk aan mijn 4 meter lange zwevende bureau :p
http://www.uploadarchief.net/files/download/dsc_0008.jpg

Op 26 januari 2015 13:19:48 schreef pietplof:
De definitieve opruiming komt nadat ik ben omgevallen. Voor die tijd moeten mijn beide nakomelingen vooral niet met hun handjes aan mijn spullen komen, daar staat onterving op.

Misschien vinden ze dat dan ook helemaal niet erg, ligt aan de situatie natuurlijk...

Domoticz en ESP8266, goede combo!!!

Hierbij een overzicht van m'n hobby ruimte.
Een gedeelte van de garage kan ik afschermen van de rest.
Met een elektrisch kacheltje hou ik het ook in de winter wat behaaglijk.
Een heerlijk hok waar al menig uur geknutseld is.

En... waar het uiteindelijk om draait, elektronica! hieronder.

De elektronica werkplek in een kast om het ergste stof en vuil te weren. Het uitneembare werkblad plaats ik na gebruik elders.

Mooi stekkie drieske!, voor de foto cleandesk policy doorgevoerd, of is het altijd zo netjes? ;)

Action expresses priorities LH

Om de boel een beetje vrij van stof te houden, sluit ik de deuren.
Voor de foto heb ik ze open gedaan...;)

Ik had vandaag voor iemand anders wat foto's gemaakt van mijn werkhok. Toen kwam dit topic voorbij, dus post ik ze ook eens hier :)

De grijze kast met analoge meter en "bombswitch" is mijn variac, de blauw en metallic met twee meters is mijn oude HV PSU. Verder is de speaker dummy, die op de tafel ligt, in ontwikkeling evenals een nieuwe freqentieteller.

Ik heb nog meer storage, maar het meubel waar mijn scoop en labvoeding op staan is voor onderdelen waar ik vaak bij moet. Reuze handig. En ja, de bak linksonder is tot de top gevuld met buizen ;)

Mijn tweede werkhoek, mijn bureau, is waar mijn apparatuur gebruikt wordt ( klokjes, versterkers) maar dat is een gewone tafel met een PC erop :)

Waar rook is, is Roel. 5e jaars EE student @TU delft met een uit de hand gelopen buizenhobby!
Tidak Ada

Golden Member

Hé een bekend metertje midden boven op je werkbank ;)
En dat glaswerk uiterst rechts, is dat een UV211 of equivalent?

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
rbeckers

Overleden

Een opmerking i.v.m. de scoop. Let op met voedingen op, of onder, een scoop.
Dat kan problemen geven.

Rbeckers, daar ben ik me van bewust elke keer dat ik ze beiden aan heb :)

Het wordt binnenkort toch wel eens tijd voor een nieuwe scoop. Zeker FFT zou ik er graag bij zien.

Tidak, de meter is 'm inderdaad. Maar de buis is een (kapotte) 845!

Waar rook is, is Roel. 5e jaars EE student @TU delft met een uit de hand gelopen buizenhobby!
Tidak Ada

Golden Member

Het is een equivalent UV211 = VT4B ~ 845 De 845 kan 1250V hebben, De UV211 1000V Verder gelijk, ook in opbouw.

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
big_fat_mama

Zie Paulinha_B

Gauw effe een Rpi-labo geknutseld:

http://imgur.com/EgjTfxR
http://imgur.com/0CP4e1A

Uiterst rechts, op het L-profieltje, een 7805 met invoer vanaf een oude 9V-adapter en powerswitch, en een mini-DIN6 waaraan een HiCom204 GPS-ontvanger.

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord

Maar even tijd gemaakt om de shack van mij te showen, Tis een zooitje maar 't functioneert

Op 9 maart 2015 15:48:54 schreef big_fat_mama:
Gauw effe een Rpi-labo geknutseld

Ziet er geinig uit, maar wat doe je daar precies mee? Is het gewoon een setup om toekomstige Pi-projectjes op uit te proberen?

If you want to succeed, double your failure rate.
big_fat_mama

Zie Paulinha_B

Is het gewoon een setup om toekomstige Pi-projectjes op uit te proberen?

Dat is het inderdaad, meer bepaald werkt het toe naar het eerste project: dat moet de "ruwe" seriële data van de Hi204 inlezen in de serial in van de GPIO. Voor de gein hang ik er misschien nog een 16x2 lcd bij aan ook.

Stel je dus maar voor dat er tussen dat L-profieltje en de Rpi een stuk gaatjesprint komt dat met een header op de GPIO-header van de Rpi connecteert, en met wat draadjes naar de dingen op het L-profieltje.

Daarbij wil ik ook eens proberen om de Rpi te voeden uit de 7805, via de GPIO-connector - in afwachting van schakelende regelaartjes die bij DX in bestelling zijn.

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord
Jinny

Golden Member

Op 9 maart 2015 16:15:45 schreef Captain:
Maar even tijd gemaakt om de shack van mij te showen, Tis een zooitje maar 't functioneert

Rechtsboven een oude 2006?
Condor, en daarboven een Alinco HF set?
Praatijzers voldoende iniedergeval

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen

re boven een Condor of ook wel een Ascom 3000 van het oude traxisnet. En Alinco vind ik niet veel... is een ICOM 7000 en daarnaast nog een Kenwood mobilofoon. Heb niet meer nodig om te communiceren. Wil nog wel eens een HF standalone set maar dat komt ooit nog wel.

Jinny

Golden Member

Ah, zag ik niet zo...
Zier er beter uit dan hier, zoveel is duidelijk.

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen
Lambiek

Special Member

Mooie werkholen weer jongens. :)

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Dit topic is gesloten