Werkplek, prutshoek, soldeertafel, knutselkamer Deel 6

Dit topic is gesloten

pietplof

Golden Member

Tyleenslang kan tegen vorst bovendien leggen we het ding op 60 cm. Diepte.
In het noorden vriest het wel wat steviger dan in het westen maar op genoemde diepte is het vermoedelijk geen probleem.
De vier aderige heeft natuurlijk een ommanteling en daaronder zit een gevlochten aarddraad.

festina lente

Dan ook maar 2 leidinkjes voor de cv :-)
Ik zou een 70mm buisje ingraven !

Je hebt tijd of je hebt geen tijd ! als je geen tijd hebt, waar is die dan gebleven ? https://ledverlichtingsoest.com/
Shiptronic

Overleden

Ik heb van huis naar werkplaats 160 gelegd, ik hoef me geen zorgen te maken of er wel voldoende doorkan ;) overdreven ? mischien , het graafwerk blijft er hetzelfde bij dus dan maar in 1x goed .

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.
pietplof

Golden Member

De afstand tussen de woning en het schuurtje is wel 50 meter. Dat is een aardige klus om die leidingen goed te isolere.
Ik had vroeger ook een verbinding tussen mijn schuur en woonhuis ( 8 meter) en naar mijn mening goed geisoleerd.
Mooi dat toen er in de winter sneeuw viel precies boven de ,,geisoleerde" leidingen de grond dampend meedeelde dat er een warmtelekje was ontstaan. Muizen hadden een deel van de polystyreen(tempex) isol. Weggeknaagd.

festina lente
benleentje

Golden Member

perslucht door de grond.. zorg maar voor een aftappunt in de leiding zodat deze niet kapot vriest.

OP mijn werk hebben we al ca 15 jaar een perslucht leiding naar buiten in de opslag. Het ding is nog nooit kapot gevroren. Het scheelt natuurlijk wel dat het een professionele installatie is met eerst een groot drukvat en daarna een luchtdroger.

Maar de apparatuur bij ons op het werk verwacht ook droge lucht en bij vocht in de leidingen krijg je veel storingen en defecten.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

@pietplof

Stilstaande lucht isoleerd behoorlijk goed :-)
Leidingen los van de buis houden is een groter avondtuur.

Je hebt tijd of je hebt geen tijd ! als je geen tijd hebt, waar is die dan gebleven ? https://ledverlichtingsoest.com/

CV naar m'n hok lag er al (hoewel ik twijfels heb over de isolatie), en ook water en riolering is voorhanden in het aangrenzende schuurtje.

Op 21 oktober 2013 22:07:46 schreef testman:
ik zou er meteen een 1/2 of 3/4 buis inleggen, utp en cai is wel zo handig. evt nog eens bij te trekken zonder graven is ook fijn.. een extra kabeltje voor evt deurbel doorkoppelen of intercom als t eten klaar is :)

Ik heb 3/4 hostalit gelegd. Komt straks 2x CAT5 door, en ik moet even passen wat daar nog bij wil. Er zit slechts 1 noemenswaardige bocht in (en de rest is zonder buigveer, dus zeer ruime radius). Hopelijk kan er nog CAI bij. Dan gebruik ik één CAT5 voor gigabit, en de andere voor een combinatie ISDN en deurbel. De intercom als het eten klaar is kan gewoon over de telefoon. Die ISDN zit binnen aan de FritzBox die hem behalve voor binnenshuis gebruik ook aan m'n VOIP account koppelt.

Het zal in het voorjaar wel een nieuwe grasmat worden vrees ik.

http://www.uploadarchief.net/files/download/resized/imag1216.jpg

If you want to succeed, double your failure rate.

Heb op tweakers al een hoop discussies gezien waarbij utp ingraven werd afgeraden omdat het een grote bliksem antenne zou worden. Ben je daar met 50 meter lengte ook niet bang voor?

Klopt, heb ook wel een 2x 20meter UTP ingegraven richting schuur. Toen het een keer onweerde was mijn switch (16 poorts Linksys SRxxx) naar de haaien :+, overigens alleen die poorten, de switch doet het 10 jaar later nog steeds. Hoe je dat echter wel op moet lossen weet ik ook niet. In het voorjaar gaat mijn tuin ook op de schop en gaan er ook een dozijn kabels naar de garage. Iemand tips?

leg er 1/2 duimse buis in met zo'n metalen slang daar weer door die je in de usa in de muren ziet. daar weer de utp doorheen. ineens metaal in de grond is nog beter als afscherming, maar dat rot snel weg tenzij rvs of koper.

@jochem, heb je de buizen meteen verlijmd? scheelt water in de buizen.. ik heb overigens ooit isdn over dezelfde kabel als analoge telefoon gedaan, maar dat werkt niet samen.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Hewlett

Honourable Member

Op 22 oktober 2013 15:03:16 schreef Antoine:
Klopt, heb ook wel een 2x 20meter UTP ingegraven richting schuur. Toen het een keer onweerde was mijn switch (16 poorts Linksys SRxxx) naar de haaien :+, overigens alleen die poorten, de switch doet het 10 jaar later nog steeds. Hoe je dat echter wel op moet lossen weet ik ook niet. In het voorjaar gaat mijn tuin ook op de schop en gaan er ook een dozijn kabels naar de garage. Iemand tips?

Jazeker, glasvezel.
Kost ook niet zo veel meer. Glas is wel wat lastiger te leggen omdat je er niet een trekveer aan kunt hangen en er geen knikken in mogen komen. Je moet het "schieten" of echt in een kabelgoot leggen. Een hele ruime buis wil ook wel werken. In beide locaties heb je dan een switch (of een PC met glasvezel netwerk kaart) gekoppeld via een SFP transceiver (of GBIC als het een oudere switch / netwerk kaart is). Glas is ook een goede manier om je eigen netwerk met het WAN van je ISP te scheiden.

Edit: Glasvezel kabel koop je normaal met connectoren, tenzij je een glas profi bent of veel geld uit wilt geven :-) Dat de kabel al connectoren heeft maakt het ook nog extra lastig om de kabel te leggen omdat je gaten in de muur / goot / buis groot genoeg moeten zijn voor de kabel en de connectoren. SFP is niet zo heel erg groot.

HamRadio PA2HK // Keep Calm and Carry On.
Tidak Ada

Golden Member

Hoe doe je dat? De verbinding tussen het kabel/ISDN modem in glas uitvoeren of alleen een klein stukje (Is makkelijker naderhand). Hoe doe je de conversie UTP -> glas -> UTP ? Mijn kabelmodem is UTP uit emijn router/switch alleen UTP in (een Netgear FVS318).
Ik heb inderdaad na een onweer al eens schade gehad: Zowel de router als mijn UPS-sen waren gaan hemelen.

[Bericht gewijzigd door Tidak Ada op dinsdag 22 oktober 2013 15:35:42 (35%)

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
Hewlett

Honourable Member

Op 22 oktober 2013 15:32:44 schreef Tidak Ada:
Hoe doe je dat? De verbinding tussen het kabel/ISDN modem in glas uitvoeren of alleen een klein stukje (Is makkelijker naderhand). Hoe doe je de conversie UTP -> glas -> UTP ?

Je hebt dan extra switches nodig. Je router zit aan het modem en gaat naar een extra switch die een SFP (dat schrijf ik altijd verkeerd) glasvezel link naar de switch gaat die je LAN bedient. Dat kan een kort stukje patch glasvezel kabel zijn. De meeste dedicated routers hebben geen glas aansluitingen, vandaar de extra switch. Een alternatief is om een PC met extra glasvezel PCI kaart als complete router/switch oplossing te gebruiken, die PC is dan wel kwetsbaar. Kleine switches (vanaf 8 UTP poorten is dat wel leverbaar) met een glasvezel link zijn niet zo duur. Je router kan ook na de glasvezel barriere liggen, dan is die beschermd.

Het makkelijkst is om een ISP te nemen die op glasvezel aanlevert. :-)

HamRadio PA2HK // Keep Calm and Carry On.
Tidak Ada

Golden Member

Op 22 oktober 2013 15:48:21 schreef Hewlett:
[...]

Het makkelijkst is om een ISP te nemen die op glasvezel aanlevert. :-)

Voorlopig niet, hier :( Er zijn dus geen conversie mudules, jammer een stukje SFP tussen modem en intern netwerk zou fantastisch zijn. Optocouplers zullen een te lage doorslagspanning hebben, maar een metertje glas lijkt voldoende.

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
Als een rommelig bureau staat voor een rommelige geest waar staat dan een leeg bureau voor? - Albert Einstein.

die conversiemodulen heb ik, maar zijn 100mbps helaas. stukken glasvezel liggen er op t werk vaker in de koperbak ( vraag niet waarom :) ) de stekkers eraan zetten is wel moeilijker met een speciaal setje om de kop te polijsten en dergelijke.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Och, er gaat maar 10 meter door de tuin. Elke 'lange lengte' kabel is gevoelig voor inductieve invloeden van bliksem. Ook de 230V, en die heeft geen trafootjes aan elk endpoint.

Ik ga niet nu ineens halsbrekende toeren uithalen met glas hoor. Als het echt tekeer gaat trek ik hem wel even los op het patchpanel, en als m'n switch of hobby-PC eruit vlamt dan bel ik de verzekering voor een nieuwe.

Zojuist de tegels terug op z'n plek gelegd. Dat is echt allemaal geen werk voor mij. :P

Als ik weer energie heb verzameld ga ik alles eens de kruipruimte in trekken richting buitenmuur, maar dat kan ook op een regenachtige zaterdagmiddag.

@jochem, heb je de buizen meteen verlijmd? scheelt water in de buizen..

Ja, heb ik. Ik had alleen geen hostalit moffen van 3/4, dus dat zijn de gewone gele PVC versies geworden. Het lijkt me dat hostalit ook gewoon een bepaald soort PVC is, en dat de PVC-lijm gewoon goed pakt. Of het echt helemaal water-vrij gaat blijven weet je helaas nooit, maar dat merken we vanzelf dan wel.

ik heb overigens ooit isdn over dezelfde kabel als analoge telefoon gedaan, maar dat werkt niet samen.

Oh echt? Typisch.. en had je dan wel gewoon netjes twisted pairs gebruikt? Ik zou eigenlijk niet weten waarom het mis zou gaan als je de bus netjes aansluit (en afsluit).

[Bericht gewijzigd door Jochem op dinsdag 22 oktober 2013 16:45:32 (35%)

If you want to succeed, double your failure rate.
Sine

Moderator

KPN duwt het ook met de bosjes (letterlijk!) bij elkaar ... kan me niet voorstellen dat dat fout gaat.

Tidak Ada

Golden Member

@ Sine:
Wat bedoel je Sine? Glasvezel of FTP? Ze blazen het er overigens door met perslucht, niet trekken...

Op 21 oktober 2013 22:26:59 schreef pietplof:
Tyleenslang kan tegen vorst bovendien leggen we het ding op 60 cm. Diepte.
In het noorden vriest het wel wat steviger dan in het westen maar op genoemde diepte is het vermoedelijk geen probleem.
. [....]

Ik heb al 30 jaar een Tyleen waterleiding door mijn tuin lopen op minder dan 50 cm diepte. Zelfs met de -20° temperaturen (ergens eind jaren 70) heb ik er geen probleem mee gehad. Wel de hoofdkraan dicht gedraaid en de kraantjes buiten in de tuin en kas vervangen door een afsluitdop.

Gebitumeerde gasleidingbuis zou een goede optie zijn geweest: Èn afscherming èn mechanisch veilig èn duurzaam. Maar dat is napraten. het ligt er en zal over 10 meter best functioneren. Een 10 meter FTP op de vliering zal even gevoelig zijn voor EMP!

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

ik kan me voorstellen dat utp in de grond eerder problemen geeft als de grond van het droge soort is. een ontlading kan nergens goed weg dus gaat alle kanten op. de isdn met analoog samen was via 4x0,5 met een las naar 12x0,8mm2 dat de isdn er alleen wel over kon was eigenlijk al een wonder. tegenwoordig lopen er 3 analoge lijnen en voordeurbel over, en bel van de achterdeur weer naar voren terug. er moet nog een keer een ruimtesensor bijkomen voor de cv regeling zodat deze stookt op de garage als dat nodig is..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
fred101

Golden Member

Ik heb tussen mijn garage en het huis 25 meter regenpijp ingegraven voor kabels. Dat gaat al meer dan 10 jaar goed.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
Tidak Ada

Golden Member

Inderdaad en bij mij zitten gas en water er ook bij, want de kas staat 30 m van het huis af.

@electron24 :
Wel een beetje duur, v.a. €179 excl vezending uit Canada en importtax :(

[Bericht gewijzigd door Tidak Ada op dinsdag 22 oktober 2013 22:52:28 (33%)

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Jaloers hoor Tidak Ada, een kas in de tuin. Zo groot is mijn tuin niet eens, laat staan dat er een in staat ;)
@fred101: Zo hoort dat. Mijn broer heeft een buitenkabel ingegraven, ja handig, kun je verder nooit meer iets bijleggen zonder alles open te moeten graven.
Ik zou zelf bijvoorbeeld een brievenbussensor plaatsen bijvoorbeeld, dat moet nu dan draadloos ;)

Bij mij ligt er vanaf m'n ondergrondse berging naar m'n 'schuurtje' (is eigenlijk het woord niet waard) een of andere kabel, zo'n soepele waterdichte, niet steekdicht denk ik. Ik moet nog steeds kijken of de berging achter mijn meter zit of achter de gezamelijke meter, anders zou ik namelijk niet weten waarom ze ooit die kabel hebben aangelegd en niet gewoon vanuit huis.

Tidak Ada

Golden Member

Nu ja, kas... Zeg maar kasje: 2m × 2,5 m × 2,5m in de nok eigenlijk te kein om mee te werken. Te grote temperatuur- en vochtigheidsschommelingen. Dat kon de automatisering niet bijhouden.
Stelt dus echt niet veel voor.

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Op 22 oktober 2013 15:22:03 schreef Hewlett:
[...]
Jazeker, glasvezel.

Wie zeg dat ik alleen maar netwerk naar de garage moet hebben? :). Hoe dan ook is het een goede tip, werk wel eens met prefab glasvezel kabels, dat is best mooi spul.

Dit topic is gesloten