verschil in speakers - zelfbouw - outdoor

Ik wil graag voor mezelf een setje speakers bouwen voor buiten. Eisen zijn vooral een vollere bas en compacte bouw. Niet meteen makkelijk te verenigen.

Ik heb hier een Sangean U2 werfradio waar een prachtig geluid uit komt met 2x 3inch 1W speaker erin. Echt een warme bas wanneer deze buiten staat. Ik wil dergelijke speakers op mijn terras gebruiken, maar misschien eerder een 20 of 50 watt typetje, hoewel die 1Watt ook al enorm veel geluid geeft. Bedoeling is om op een terras van 16 bij 6 een vol geluid te creëren. Ik heb een autoradio, zelfbouw FM met RDS ontvanger, zelfbouw MP3-speler, CD-speler en nog wat leuks als bron. Als versterker zou ik de Velleman K4005B of de K8060 (2x) gebruiken, deze heb ik liggen incl voeding en dergelijke, maar nooit opgebouwd.

Nu, wie weet welke speakers hiervoor in aanmerking komen? Of welke speakers sangean in z'n U2 gebruikt?
De behuizing waar de speakertjes in komen heeft een dubbel doel: geluidsproductie en licht. Er zullen ook leds ingebouwd worden als anavullende terrasverlichting. Momenteel zitten er al 12 grondspots in met elk 6 leds waar ik erg tevreden van ben.

Is weerbestendigheid een vereiste? Zo ja, dan is je keuze in drivers extreem beperkt en een hoge geluidskwaliteit bijna uitgesloten.

Als het de bedoeling is om de speakers buiten het zomerseizoen binnen te zetten (wat sterk aan te raden is), dan heb vrijwel onbeperkte keus. Visaton maakt bouwvoorbeeld tijdschriften, en met de WinISD simulatiesoftware kun je zelf ook al een heel eind komen in het bepalen van een goede basweergave bij kleine afmetingen. Verwacht er echter niet te veel van. Klein en veel bas gaat niet samen. Een subwoofer erbij is eigenlijk altijd de beste oplossing.

Een degelijke webshop voor losse drivers (en kits) is Europe-audio.com

[Bericht gewijzigd door Fuzzbass op zondag 22 juli 2012 15:02:12 (10%)

Mijn echte naam: Joris | Mijn elektronica website: Fuzzcraft.com

Yamaha had vroeger speakers die vrij klein waren en waar toch goede bas uit zou komen. Je moest er een speciale versterker voor hebben waar je een kaart met software of zo iets in kon duwen. Ik had zo'n versterker (AX-630) maar die speciale speakers heb ik nooit gekocht.
Hier staat er iets meer over.
//edit// het heette Active Servo Technology

Tidak Ada

Golden Member

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
Shiptronic

Overleden

Kijk eens naar Marine speakers, hangt wel een prijskaartje aan, niet water dicht, maar wel tegen water bestand.

mischien zit hier iets tussen : http://www.maritiem24.nl/speakers?gclid=CPrIqLGrrrECFcQNfAod5TsA6Q

[Bericht gewijzigd door Shiptronic op maandag 23 juli 2012 00:34:00 (31%)

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

die k8060 is 200 watt mono, dus stereo is dat 2*200 watt, dat is veel te veel voor een radio voor buiten + dan moeten je speakers ook die 200 watt aankunnen en dan heb je redelijk grote speakers. De mijne zijn 12 inch.

@tidak, idd arme buren.

'Elektronica werkt op rook, eens die er uit is werkt het niet meer'

Buren heb ik niet meteen, de dichtstbijzijnde wonen op 350m. Maar het is niet de bedoeling om hard te gaan, wel om er een leuk geluid uit te halen. Een simpele (auto)radio met een simpele versterker en de speakers in een houten kist tegen de muur lijkt niet meteen goed te komen.

De speakers worden ingebouwd in een hardhouten behuizing waar aan de onderzijde 30 gaten van 12mm zijn voor het geluid door te laten. De onderzijde is 45° schuin geplaatst om ook wat uitstraling naar voor toe te krijgen.

Die velleman is idd een pak te zwaar. Ik heb op zolder ook nog iets liggen met stk plakken erin, eens kijken wat daar mis mee was. Ik geloof dat de trafo het niet meer deed. Misschien beter deze eens repareren. Er liggen ook nog een 6-tal philips 50W boxen, die zijn vrij klein en zijn ruim voldoende voor de geluidsdruk, maar geen idee of de lage tonen er ook deftig gaan doorkomen.

Ik stel me vooral de vraag waarom er uit zo'n kleine radio best veel lage tonen kunnen komen terwijl dat toch maar een 3inch speakertje is. 2x1watt, is eigenlijk al voldoende tenzij 1 van de dochters weer's een feestje wil geven. En als het echt hard moet mag ze de auto set van haar vader (12KW rms) wel even lenen. Moet je wel krachtstroom voor hebben. (idd, ooit dj geweest)

Ik vermoed een drive-in installatie.

Mijn echte naam: Joris | Mijn elektronica website: Fuzzcraft.com
Turbokeu

Golden Member

Op 23 juli 2012 11:40:57 schreef Appel:
Ik stel me vooral de vraag waarom er uit zo'n kleine radio best veel lage tonen kunnen komen terwijl dat toch maar een 3inch speakertje is. 2x1watt, is eigenlijk al voldoende tenzij 1 van de dochters weer's een feestje wil geven. En als het echt hard moet mag ze de auto set van haar vader (12KW rms) wel even lenen. Moet je wel krachtstroom voor hebben. (idd, ooit dj geweest)

Gewoon een goed samenspel van hoog-rendement speakers en een uitgekiende behuizing/kastontwerp/kastvolume.

Ik herinner me dat ik in de jaren '70 met mijn toenmalige woonkamerspeakers (4-wegs Kenwood KL-777 speakerboxen met 38cm woofer en een rendement van 102dB/W SPL op 1 meter) ter test in de bagageruimte van mijn Ford Taunus break firmawagen diskotheekachtige geluidsvolumes kon behalen met een standaard 2x6W Clarion autoradio.

Ik vermoed dat veel oudere CO-leden zich zeker ook nog de grotere en best dure (mono) ITT Schaub-Lorenz draagbare transistorradio's (met klinkende namen als Touring International of zo) herinneren die echt veel èn mooie geluidskwaliteit konden produceren.

I love watching conspiracy theorists use the airtight logic of the argument from incredulity: "Well I don't understand how it works so it can't be real!!!"