Ik heb een voeding gebouwd met een 100 VA ringkerntrafo.
Nu is de énige twijfel welke zekering ik primair het best kan gebruiken.
Je zou denken: 100 VA/230 V = 500 mA.
Maar een ringkerntrafo heeft een hoge inschakelstroom en er zitten ook wat elco's aan de secundaire kant die eerst geladen moeten worden na het inschakelen.
De zekering moet traag zijn, dat is zeker. Er bestaan zelfs dacht ik speciale extra trage zekeringen vcor dit soor situaties. (Zijn die ook gemakkelijk te koop overigens?)
Wat zou de beste waarde voor de zekering kunnen zijn in dit geval?
is daar een tabel voor ofzo?
1,25A op 230V dat is 290VA? voor een 100VA trafo?
maakt het dan nog iets uit of je daar een 1,25, 1,5 of 2A inzet? die knalt er toch pas uit bij een ernstige kortsluiting in de wikkeling ofzo?
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Als er op de trafo een type staat: zoek op wat de fabrikant voorschrijft! Soms staat dat zelfs op de trafo aangegeven.
De fabrikant schrijft niets voor en er staat ook niets op de trafo.
Anders had ik het antwoord uiteraard zelf al wel gevonden!
rbeckers
Overleden
dan zou 1,25A veel te hoog zijn
ik neem maar een standaard amplimo 120VA:
http://www.amplimo.nl/images/downloads/ds%20standardrange/48010.pdf
staat in:
Time lag fuses to be used.
Primary: 0.63A, 5x20mm
(al met een condensator erbij? is nog steeds proberen)
ik vraag met nog steeds af hoe rbeckers binnen minuten aankomt met 1,25A? is daar een ongeschreven wet of tabel voor ofzo?
Benadski
Kom eens langs bij RevSpace of één van de andere spaces!
Ik doe altijd 2x de max. stroom. Je kunt het ook testen, al is dit misschien niet goed voor de trafo. Sluit secundair kort, neem primair 1,25A en kijk of ie binnen twee tellen doorbrandt. Doet ie dit niet, meteen weer uitschakelen!
Kijk, hier hebben we iets aan!!!
Ik had ook al gekeken op de site van Amplimo, maar kon op het eerste gezicht niets vinden over de relatie trafo VA's/zekering.
Als 0,63A extra traag voor een 120 VA trafo goed is, lijkt me dat ook een prima uitgangspunt voor een 100 VA trafo.
Dan heb ik nog wat reserve in verband met het laden van de elco's.
Ik ga dit eerst eens proberen.
(Er zitten immers 10 zekeringen in een doosje...
)
Een gewone trage zekering neem je ruim 2x 'te hoog' anders vliegt hij er uit tijdens een inschakelpiek.
In geval van een speciale 'time lag' zekering kan je wel een 'normale' waarde nemen.
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Om misverstanden te voorkomen: Je zou ze de kost eens moeten geven die er niet aan denken bij de fabrikant zoeken, dus mijn suggestie was zeker niet bedoeld om jou dom neer te zetten.
Opzich wel een interessante vraag. Elektor heeft het over 1,25 keer de nominale waarde, maar dat gaat niet persé over ringkerntrafo's. Amplimo schrijft "speciale" trage zekeringen voor met een hoge I2C-tijd.
Soms wordt er een inschakelvertraging gebruikt en sommige ringkerntrafo's hebben een temperatuursbeveiliging.
http://www.elektor.nl/service/zelfbouw-veiligheid.685243.lynkx
[Bericht gewijzigd door necessaryevil op (11%)]
maartenbakker
Golden Member
Klopt, elke trafo heeft andere eigenschappen. Daarom ook dat je precies dezelfde of in geval van nood een zo goed mogelijk vergelijkbaar type zoekt. Er zijn dus ook meerdere vuistregels.
rbeckers
Overleden
Zonder fabrikant gegevens is dit altijd wat lastig.
Een ringkerntrafo heeft een hoge inschakelstroom.
De belasting aan de secundaire speelt mee en wat wil je in welke mate en kosten beveiligen.
Trafo is 100VA dus continu ong. 0,5A .
Bij inschakelen is dit even veel meer.
Een trage smeltveiligheid kan kortstondig ook meer stroom hebben.
Zonder extra maatregelen ga ik van van ong. 2x de nominale stroom uit.
Bij een niet ringkern kun je wat lager, ong. 1,25 tot 1,5x , nemen.