lichtsensor in led?

Hallo,

Wij hebben thuis zo van die goedkope lampjes die je buiten kan zetten. Overdag vangen ze het licht op via een zonnepaneeltje. Deze stuurt zijn voltage naar een batterij van 1..2V oplaadbare batterij.

Nu was mijn vraag, ik vind daar nergens een lichtsensor. Nu was mijn vraag of er misschien in die led een lichtsensor zit ofzo?

Ik heb de led al proberen te laten branden op een batterijtje maar ik kan de led maar niet laten branden.

Het enige wat er in dat lampje zit is een weerstand, batterij, schakelaar, zonnepaneeltje, en een printplaatje met een zwart bolletje op(silicoon ofzo).

Een domme vraag misschien, maar ik ken het antwoord niet :(

Je kan een led als sensor gebruiken maar dat geeft dacht ik maar weinig resultaat.
Maar ik neem aan dat ze gewoon naar de zonnepaneel kijken om de lamp te laten branden? Als deze spanning afgeeft hoeft de lamp niet te branden want dan schijnt de zon?

Voor ICT Problemen of Webdesign mail me;) http://www.briansservice.nl
Arco

Special Member

Wat dacht je van het zonnepaneel? Dat is de lichtsensor. Spanning is licht, geen spanning is donker...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

dus als het donker is is er geen spanning. En gaat de led branden.

Ik heb het ledje losgesoldeerd en probeer het te doen branden maar ik kan het maar niet laten branden. :D

Als het ding op een LED lijkt, betekent dat geenszins dat het ook een LED is. Mogelijk is het een fototransistor, een lichtsensor in een LED-achtige behuizing.

Prosper, yop la boum, c'est le roi du macadam (aldus Maurice Chevalier)
Sine

Moderator

Dat printje heeft wat logica aan boord, en een schakelende omvormer, de "weerstand" is waarschijnlijk geen weerstand maar een spoeltje wat deel uitmaakt van een schakelend omvormer.

Op 1,5V direct kan de led niet branden, lees voor meer informatie over hoe en waarom eens het led artikel : http://www.circuitsonline.net/artikelen/view/32

Hensz

Golden Member

Op 12 september 2012 21:18:24 schreef TheJenster:
en een printplaatje met een zwart bolletje op(silicoon ofzo).

Daar zit de rest van de elektronica in.
Als het een witte led is, dan heb je minstens 3 V nodig, plus een beschaafde voorschakelweerstand, zonder kan hij in no-time overlijden.
Het ding moet ook goed om aangesloten worden, anders zelfde straf als boven. :+

Don't Panic!

Hmmm... zit in mijn oude solarlamp een aparte rode lichtsensor in die er ook als een diffuus rood ledje uitzag en volgens mij heb ik die ook heel lichtjes zien branden.
Vermoedelijk was de sensor apart geplaatst om te voorkomen dat bij
varierend zonlicht door overdrijvende wolken de tl lamp aan zou gaan als de spanning van een (nogal oud type) zonnecel ging varieren. (Zonnecel= ca 12x12 cm en donkerbruin van kleur, accu is 6volt 4AH onderhoudsvrije loodaccu maar zal nu wel aan vervanging toe zijn. )
Het ding brandde maar hooguit 3 uur en dat zal te maken hebben met de geringere hoeveelheid zonlicht op dit halfrond.
Ga het ding toch maar weer eens uit de mottenballen halen en de tl
+ generator vervangen door witte pwm gestuurde leds in de hoop dat hij dan wél de hele nacht blijft branden.
Wéér iets voor de todo lijst.
En zo blijven we van de straat zoals moeders vroegah zo treffend kon opmerken.
Mac.

Zomaar een gesprongen zekering vervangen maakt vaak meer kapot dan je lief is. We zullen er even naar kijken heeft meerdere betekenissen. Elektronica is niet eigenwijs: mensen die het niet kennen zijn dat vaak wel! Kortsluiting is bij mij: samen roken.
Hugo Welther

Moderator

Ooit eens het schema opgetekent van zo'n solar lamp met oranje LED in een tuinbeeld.
http://www.uploadarchief.net/files/download/solar%20lamp.jpg

Het enige dat tussen jou en je doel staat is alles wat jij jezelf verteld dat je het niet kan.

Hugo: Ik herken dit schakelingetje idd uit een klein tuinlampje.
Maar dit is dan de pnp versie.
Toch een vraagje : Bij mijn lampje zat de witte led zonder serieweerstand parallel aan de transistor Q4, dus tussen de spoelen in naar massa.
Ah, denk dat ik het snap. Er treedt spanningsopslingering op over
C2 als gevolg van serieresonantie met L2.
Bovendien hebben ze een extra diode (D2) moeten toepassen om Q4 te beschermen.)
Het kan daardoor wss een hoger rendement opleveren omdat het een schottky diode is. Er zat bij de mijne maar één oplaadbaar NIMH celletje in en het gemeten rendement was ca 67%
Tja, da's ook weer een leuke variant van dit generatortje en verdient een plaatsje bij mij in het archief als je het goedvindt.

Groeten,
Mac.

Zomaar een gesprongen zekering vervangen maakt vaak meer kapot dan je lief is. We zullen er even naar kijken heeft meerdere betekenissen. Elektronica is niet eigenwijs: mensen die het niet kennen zijn dat vaak wel! Kortsluiting is bij mij: samen roken.

Hi,

Schema:
http://forums.parallax.com/attachment.php?attachmentid=82444&d=1308992…

Uitleg:
http://www.youtube.com/watch?v=VG-DKuSjo9k

Als het zo'n 'action' ding is, dan is het het gewoon een led-lampje.

Ik heb er een paar open gemaakt om het brein, de 'YX801' chip, eruit te halen
en te gebruiken als 'voltage booster', de gegeven spanning is afhankelijk van de waarde van de gebruikte inductie spoel.

Deze chip regelt ook de aan/uit gebaseerd op de spanning welke op het solar panel wordt gegenereerd.

Veel licht > veel spanning > dag > switch off
Weing licht > weinig spanning > nacht > switch on

NokDoc

DEADBEEF