Defecte JBL Subwoofer sub 200/230

Hallo techneuten ik heb hier een defecte JBL subwoofer scs200.5/230 staan.
Hiervan zijn de eindtoren Q107 is Tip35CW en Q108 is Tip36CW defect.
Ik wil ook de stuur transistors 649A en 669A op voorhand vervangen de elko's lijken goed zo op het oog.
Is er nog iets waar ik op moet letten zodat bij vervanging de nieuwe eindtoren er niet direct uitbranden.
Ik kan namelijk niets vinden op het forum van deze subwoofer en zou graag het schema er van willen hebben.
Al vast bedank voor de medewerking.

Die TIP torren zijn stevige torren als je het datasheet bekijkt.

Wat je kan doen is de stuur en eindtorren vervangen en dan met een 60watt gloeilamp in serie met de netstekker de versterker aanzetten.
Als de lamp vol gaat branden dan is er nog iets anders mis.

Gaat de lamp heel even branden en dan uit dan zijn de elco's op spanning en dan kun je het een en ander gaan meten of het allemaal een beetje klopt.

Er is geen Bias instelling nodig omdat die niet instelbaar is.

Zie mijn ander post over de JBL.

Het probleem is vaak de solderingen van de componenten die te warm worden.

Voel aan iedere transistor of hij vast zit, en kijk goed naar de solderingen van de torren en weerstanden.

Succes !

Allereerst bedankt voor het schema die nijhuisr mij heeft gestuurd.
Het lijkt mij ook dezelfde als de JBL SCS 10/20
Alleen zitten er bij mijn een c over de basis en de collector van Q 103 en 106 deze condensators zitten wel de achterkant op de print gesoldeerd.
Ik weet niet of dat de enige modificatie is?
Inderdaad de solderingen zijn ook niet 100% al is dat maar bij een tor Q103 waargenomen en dit komt doordat Q105 erg heet is geweest.
Van de week hoop ik de onderdelen te kunnen halen zodra hij werkt laat ik het weten.

De subwoofer werkt weer na vervangen door de eind en stuur transistors.
Alleen heb ik nu nog een vraagje zodra de sub via de schakelaar aan gezet word gaat de groene led branden en na een kleine vertraging schakelt hij in.
Dit lijkt me goed te werken.
Maar zodra er audio signaal aangeboden word geeft de led geen andere kleur.
Is dit normaal? Ik zie namelijk in het schema iets van Limiet en mute.

De subwoofer werkt helemaal naar behoren.
Als er geen audiosignaal aangeboden word duurt het ca. 8 min. voor hij naar zijn stand-by schakelt en dan gaat de led rood branden.
Deze info wilde ik ook even delen 8 min. is lang en daardoor was ik op het verkeerde been gezet.

Op 30 september 2012 11:45:33 schreef -RW:
De subwoofer werkt helemaal naar behoren.
Als er geen audiosignaal aangeboden word duurt het ca. 8 min. voor hij naar zijn stand-by schakelt en dan gaat de led rood branden.
Deze info wilde ik ook even delen 8 min. is lang en daardoor was ik op het verkeerde been gezet.

Hallo, ben nieuw op het forum en ook totale newbie in herstellingen/solderingen/...
Mijn JBL subwoofer (zelfde model als die van -RW) gaat niet meer aan, ik weet totaal niet wat eraan scheelt, geen LED die brandt.
Zou iemand (-RW) ? mij kunnen helpen ?

Dank u !

Welkom op CO!

Controleer eerst de zekering(en), als deze van buiten toegankelijk zijn. Maak hem dan eens open, en beschrijf en fotografeer wat je ziet. "Hij gaat niet aan" is een nogal summiere omschrijving, en wij zijn geen van allen in het bezit van een magische kristallen bol.

Om dit tot een goed einde te brengen heb je minimaal een multimeter nodig, en als er componenten vervangen moeten worden, een fijne soldeerbout. Gezond verstand met betrekking tot netspanning kan ook van pas komen ;)

Mijn echte naam: Joris | Mijn elektronica website: Fuzzcraft.com

Op 23 september 2012 14:34:35 schreef -RW:
Allereerst bedankt voor het schema die nijhuisr mij heeft gestuurd.
Het lijkt mij ook dezelfde als de JBL SCS 10/20
Alleen zitten er bij mijn een c over de basis en de collector van Q 103 en 106 deze condensators zitten wel de achterkant op de print gesoldeerd.
Ik weet niet of dat de enige modificatie is?
Inderdaad de solderingen zijn ook niet 100% al is dat maar bij een tor Q103 waargenomen en dit komt doordat Q105 erg heet is geweest.
Van de week hoop ik de onderdelen te kunnen halen zodra hij werkt laat ik het weten.

Ik heb ook een JBL subwoofer 200/230 die defect is. Stuurtransistors 649A en 669A lijken kapot, zie bruine rand rond transistors op foto's. Op voorhand eindtransistors Tip35CW en Tip36CW, en stuurtransistors 649A en 669A besteld. Over stuurtransisors 649A en 669A zaten 2 kleine bruine condensators (met aanduiding 101 = 100pF) over collector en basis die ook kapot zijn (zitten op achterzijde print).

Echter tussen de elco's zit een gele substantie. Hoort dit zo, of is er een elco kapot (leeggelopen)? Zo op het eerste gezicht lijken elco's in orde. Bij 2 vermogen weerstanden zit deze gele substantie ook. Of heeft deze gele substantie een andere functie? Zie foto's.
Weet iemand hoe ik dat spul een beetje kan verwijderen, zodat ik de transistor met goed fatsoen kan verwijderen?

Als iemand het schema heeft, houd ik mij aanbevolen.

https://www.facebook.com/photo.php?fbid=10152504709077211&set=a.10…

https://www.facebook.com/photo.php?fbid=10152504709052211&set=a.10…

https://www.facebook.com/photo.php?fbid=10152504709067211&set=a.10…

pa3gws

Golden Member

Foto's zijn min of meer wazige vlekken.
En wat ik ervan kan zien is lijm om de boel te verstevigen.
Oeps een koe. :-p

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.

Ik heb dezelfde subwoofer en het probleem bij mij is het volgende.

Het toestel heeft ongeveer 2 jaar 'aan' gestaan, in stand by weliswaar (rode led) bij mijn ouders. Nu heb ik hem meegenomen en thuis aangesloten en weliswaar niets...

De groene led brand en na 8 minuten wordt de led rood (inactief). Vroeger hoorde je ook wanneer je de sub aan zette, nu hoor je niets.

Wanneer de sub is aangesloten via LFE op de receiver, komt er dus geen geluid uit, maar gaat hij ook niet naar stand-by (rode led), maar blijft groen.

Na de sub opengedraaid te hebben kwam ik dit tegen:

Een zwarte plek tussen 2 Elco's, waarschijnlijk van de transistor...
Ter hoogte van transistor Q105 is de printplaat iets bruiner.

Valt dit te vervangen? Ik kan wel wat solderen en heb een multimeter, maar kan weinig tot niets van elektrische schema's.

http://users.telenet.be/davygijbels/JBL1.jpg
http://users.telenet.be/davygijbels/JBL2.jpg