Kan een auto accu van het ene op het andere moment overlijden ?

Dit topic is gesloten

Op mijn scherm hier is ~ en - ook vrijwel hetzelfde. En GJ, het heeft echt geen zin om te ontkennen hoor, maar tussen 23-sept-2012 en 24-sept-2012 ben je toch echt een dagje ouder geworden.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
bprosman

Golden Member

@Rew , maar dat zie je niet hoor, naar GJ wordt in Rosmalen nog steeds gerefereerd als "die jonge God van CO" . (Zei diegene die binnenkort zijn eerste stappen in Logo programmering gaat zetten :+ )

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

blijkt dat ik toch geen lege/defecte accu had

de steen in de katalysator was afgebroken en blokkeerde dus de uitlaat, teveel tegendruk en de motor sloeg af, direct daarna starten, en de startmotor moest dus ook nog eens tegen die tegendruk werken, het klonk dus alsof de accu leeg was

dag erna weer geprobeerd te starten, de tegendruk was weg, en de accu leek opeens weer vol, ( motor draaide goed rond ) motorblok gaf 2 plofjes en daarna niks meer, teveel tegendruk opgebouwd dus

zo zie je maar, het is niet altijd wat het lijkt, als ik op het geluid had afgegaan zou je zeggen: accu leeg, had je hem doorgemten tijdens het starten had je gezegd: te hoge interne weerstand, de spanning zakt teveel, naja die zakte ook wel aardig, maar dat was door de veeeeeel te grote stroom die ik er uit probeerde te trekken

Blijkbaar kan een accu spontaan overlijden zoals uit de discussie blijkt.
Zelf is mij dat nu 2 keer overkomen. De eerste keer maakte ik een rit van Rotterdam naar GENT ( belgie. Ik wilde 'savonds weer naar huis, maar de accur vertikte het. Auto gestart met startkabels.
Thuisgekomen was de accu nog niet opgeladen. Nieuwe accu dus.
****
Vorige week overkwam mij het weer. Van Vlaardingen naar rotterdam zuid naar Ahoy. Na het parkeren van zo'n 6 uur, wilde de auto niet meer starten. Niet mijn schuld, door nalatigheid o.i.d.
De ANWB meet met een high tech meter. Geen belastingsmeter meer.
Kortom mijn 5 jaar oude accu was slecht.
Nu komt mijn vraag:

Op Conrad kun je verschillende accutesters kopen. De meeste zijn professioneel duur. Maar er zit ook een belastingsmeter bij ( 100A)
Kun je nu met zo'n belastingsmeter eruit halen of je accu het binnenkort gaat begeve nof niet.?
M.a.w. indien ik regelmatig test, kan ik zo'n probleem eerder merken. ?
Overigens heb ik de ANWB de accu laten vervangen voor korte ritten.
119 eurootjes was ik kwijt. Betaal ik anders ook.
Ik heb de ANWB nooit nodig gehad. Nu dus wel, ben blij da tik lid ben

Arco

Special Member

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
fred101

Golden Member

Zijn die koeien nu nog niet uit de sloot ;-)

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
maartenbakker

Golden Member

Ze willen niet meer starten, misschien dat het met een cattle prod nog lukt...

Nou is een bevestiging dat het vaker voorkomt, opzich een potentieel nuttige toevoeging (zie rode koeienletters), maar voor antwoord op zijn vraag kan Frits1941 misschien beter een eigen topic starten.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
DE OLDE

Overleden

De (geoxideerde ) aansluitklem(men) op de polen wil ook nog wel eens voor verassingen zorgen. Meter eerst op de polen en dan op de klem , met het licht even ingeschakeld.

Wat Lefert levert, levert anders geen mens.

rare reacties hoor!
Ik wil gewoon weten of ik met een 100A belasting kan merken dat de accu het binnenkort gaat begeven!
Dat is alles. M.a.w. ik kom niet graag voor verrassingen te staan.
met ouwe koeien heeft het niks te maken.
Ook niet met klemspanning o.i.d.

die accustester gaan je accu heel zwaar belasten voor 10sec lang. als die spanning tefel inzakt, is de accu dood.
bv een accu 12V, 44Ah, 500A moet dus 10sec lang 500A kunnen leveren.
die accu moet bij de test wel VOLGELADEN zijn. je kan daarbij wel de accu haar capaciteit en startstroom wat testen, maar je haalt er niet uit als je auto die slecht oplaad (minder dan 14V of meer dan 15V).
100A is niet voldoende om een auto accu te testen. je moet ze belasten naar wat er op het typeplaatje staat (in mijn bovenstaand voorbeeld dus 500A startstroom en een capaciteit van 44Ah)

als je auto een slecht laadsysteem heeft waarbij de dynamo niet meer boven de 13.5V uitkomt, wordt je accu telkens maar tot pakweg 80% geladen. de accu verslijt er niet van, maar na enige jaren zakt de capaciteit van de accu ook in (die 44Ah accu uit het voorbeeld heeft dan nog misschien 30Ah). als je daarbij de accu ook maar 80% oplaad, ga je dus eens aan kant staan.

een auto accu moet toch vlot 5-8jaar meegaan. wat is nu dodelijk voor zo een accu:
-teveel stroom uittrekken (bv een benzineaccutje in een dieselmotor steken)
-de accu te diep ontladen (slecht startende motor), hoe meer de accu telkens ontladen wordt, hoe sneller ze slijt
-niet onmiddelijk bijladen van de accu (dit is zowat het meest dodelijke. een lege lood accu MOET binnen de 24h opgeladen worden)

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

De (geoxideerde ) aansluitklem(men) op de polen wil ook nog wel eens voor verassingen zorgen. Meter eerst op de polen en dan op de klem , met het licht even ingeschakeld

is ook wel een methode.
Het gekke is dat de startmotor het direct goed doet en het starten ook! Dus of dit een goede detectie-methode is ??
Beter dan belasten ?

Bij een Toyota Prius is het ook heel leuk.

Begint met rare piepjes als je de auto uit zet, voor de rest merk je er niks aan, je zou verwachten dat zo'n auto een melding geeft dat de accu-spanning laag is, want hij meet wel hoeveel volt de accu is.

Dan sta je dus op de oprit, heb je net alle boodschappen uitgepakt en de auto op slot gedaan, wil je nog even weg maar de auto gaat niet meer open, dus met de noodsleutel het linker portier van de auto open gemaakt en probeer je dus te starten, nutteloze poging.

Natuurlijk gebeurd dit alles op zaterdagmiddag, magazijnen van de garages zijn tot 12.00 uur open, dus ik via de verkoop-afdeling nog kunnen regelen dat ik een nieuwe accu kon halen.

Dan komt het leuke, de accu zit rechts achter in de auto, maar je kofferbak wil niet open. Dus via de achterbank kruip je achter in de auto om de klepjes te verwijderen en de spanning van de accu te meten (9V), daarna kom je dus volledig bezweet uit de auto, het is ondertussen buiten nl. 28 graden en ga je je gereedschap pakken om de accu er uit te halen en duik je weer via de bank achter in de auto.

Nieuwe accu halen (godsvermogen kwijt, met de mededeling "de montage krijg je voor niets" GRRR) en er even provisorisch in gezet zodat je de achterklep open kunt doen, daarna in luchtige kleding alles weer inbouwen.

Domoticz en ESP8266, goede combo!!!

ja, ja tobben hè!
Ik ken dat, want bij mij deed ook niets het. Achterbak ging ook niet open. Ook de automatische deurvergrendeling werkte niet meer.
Kortom het was tobben voor ik de deur open had en overal bij kon.
Bij de accu kome nwas echter geen probleem. En de eANWB kwam gelukkig binnen het half uur.
Dus ik had marzel!

Bouwmarkt heeft vaak ook autoaccu's, en zijn 's avonds tot 21.00 en op zaterdag tot 18.00 open :) Zullen vast niet de beste accu's zijn, maar nood breekt wet ;) Desnoods breng je hem een paar dagen later terug, 'omdat het niet past' ofzo :p

het echte antwoord heb ik nog steeds niet gehad.

Wie weet een methode om te tackelen of een accu het heel gauw laat afweten ? Dus laten we zeggen, voordat je de auto start en wegrijdt.

maartenbakker

Golden Member

Ik wil wel proberen er iets over te zeggen, maar nu nog niet, want:

Op 29 augustus 2014 14:21:48 schreef Frits1941:
rare reacties hoor!
Ik wil gewoon weten of ik met een 100A belasting kan merken dat de accu het binnenkort gaat begeven!
Dat is alles. M.a.w. ik kom niet graag voor verrassingen te staan.
met ouwe koeien heeft het niks te maken.
Ook niet met klemspanning o.i.d.

Het topic waar je op reageerde was 2 jaar oud. Zoals je in de rode tekst hebt gelezen, is het bij dergelijke oude topics alleen de bedoeling om ze omhoog te halen als je een relevante aanvulling hebt. Een nieuwe vraag is dat niet, dus vandaar die reacties. Het is nu slechts wachten op een mod die bevestigt dat je een eigen topic moet beginnen, en hier een slotje opzet omdat iedereen toch blijft reageren ondanks het mooie plaatje van Arco. Een inhoudelijke reactie plaats ik hier dus niet omdat eventuele vervolgdiscussie daarover mogelijk op enig moment afgekapt wordt, afhankelijk van het besluit van de moderatoren.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

hmmm... rode letters ???
niet gezien! Ik zit dan ook pas op dit forum hoor en moet er nog aan wennen!
Ja het is een oude topic, maar is de vraag dit ook!
Er wordt blijkbaar wel op gereageerd. Dus wat let....

Als die vraag zo oud is, reageer ik er maar niet op. De vragensteller zal ondertussen al LANG een antwoord hebben gevonden....

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
bprosman

Golden Member

Ja hoor, nieuwe accu gehaald, er in gezet en behalve het gekl**t met de radiocode deed en doet alles het nog (2 jaar later) , radio inmiddels ook weer.

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
Anoniem

Volgens mij had je ook gewoon de spanning kunnen meten via de sigaretten aansteker, en daar dusook 12V op kunnen zetten op de klep te openen ?

Hensz

Golden Member

Don't Panic!

er is niet echt een methode om te weten of een startaccu het af laat weten binnen een bepaalde tijd. vooral het ineens dood zijn met de eerste koude in het najaar is zo'n punt. bij de ene auto word de accu 8 jaar oud en de andere maar 2 jaar. bij de auto die 8 jaar deed met de accu hoorde je al jaren het verminderde geluid van de startmotor. bij de andere auto was het ineens gedaan.

beiden al vaker gezien. soms zelfs 2 vergelijkbare manier van doodgaan gevallen in 1 week tijd. verschillende leeftijd van de accu en verschillende gebruiksachtergrond.

zelfs zeker spelen en gewoon vervangen is niet geheel zeker, soms is de accu toch na een jaar al dood. blijft een product met chemische reactie waar ook de vervoershistorie voor de plaatsing bepalend kan zijn, net als hoe vaak er is gestart en was de capaciteit ruim zat berekend..

zet je er een accu in die 2x de originele capaciteit is, gaat deze zeker langer mee als normaal. helaas heb je die ruimte vaak niet.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
maartenbakker

Golden Member

Om nou te voorkomen dat iedereen ook nog eens over oude koeien doorgaat, zie http://www.circuitsonline.net/forum/view/120062 voor achtergronden.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Henry S.

Moderator

En daar komt het slotje aan.

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

Dit topic is gesloten