De discussie rondom software

Anoniem

Beste CO beheerders

Het feit dat het "Computer onderdelen ; Waar ligt de grens" topic op CO is gesloten in plaats van de discussie aan te gaan bevestigd voor mij weer opnieuw dat de beheerders zich zelf zien als een elite clubje. Een elite clubje wat bang is voor vernieuwing, kritiek en discussie, iets wat blijkt uit het elke keer afkappen / sluiten van topics wat over een dergelijk onderwerp gaat.

Er wordt aangegeven dat CO een elektronica-site is, ik stel voor dat elke post gerelateerd aan software wordt gesloten. Immers is software geen elektronica, het bepaald hooguit de functionaliteit daarvan. Wellicht kun je elke gebruiker verzoeken een FPGA te gebruiken, een softcore is dan wel uit den boze!

Ironisch is dan natuurlijk dat vragen over software pakketten als Eagle, Altium Designer, Altera Quartus II en velen anderen wel zijn toegestaan. Het is immers PC-software en hoort per definitie (van het elite clubje!) thuis op Tweakers.net.

Dat terwijl het gemiddelde niveau op softwaregebied niet veel verder komt dan “Hoe krijg ik LEDJE[x] aan het knipperen?”. Niets mis mee natuurlijk, iedereen moet ergens mee beginnen. Echter is het wel typerend dat er, wat betreft software, weinig diepgang op het forum is te vinden. Informatie rondom onderwerpen als HF, analoge en digitale techniek zijn wat dat betreft veel verder.

Al langere tijd was ik als gebruiker, vanwege gebrek aan diepgang in mijn interessegebied, veel minder actief. Gezien de conservatieve houding heb ik besloten dat ik er definitief klaar mee ben.

Maak me niet gek, ik ben al gek.
Anoniem

Nee hoor, ik ventileer mijn mening :). Ik vraag me alleen af in hoeverre het aan dovemansoren is gericht

joopv

Golden Member

Ik heb zelf enige tijd een BBS onder m'n hoede gehad, en ik kan beamen dat er - bij mij tenminste - een neiging bestond om de content van je BBS onder controle te houden.
Screening van geplaatste berichten, wissen van - naar mijn mening - irrelevante, illegale of asociale berichten, enzovoorts.

Destijd had ik voor mezelf de smoes dat ik het deed om bandbreedte en opslagcapaciteit te sparen (ik praat over '80-'90er jaren amateurradio packet radio bbs, 1200 - 9600bd, 100MB harddisk enz.).

Maar in werkelijkheid was ik - achteraf gezien - een soort van control-freak geworden.

Dit patroon bij je zelf herkennen en loslaten is niet gemakkelijk. Het is tenslotte jouw kindje, het draait op jouw stroomrekening / bandbreedte / hosting enz. Je voelt je verantwoordelijk voor de inhoud.

Wat dat betreft kan ik me dus wel inleven in de beheerders. Ik denk overigens dat het erg meevalt hier. Je moet voor de grap eens kijken op het forum van satelliet hobbyisten sat4all.com, daar moet men nog erg veel leren op dit gebied.

EricP

mét CE

Waar wil je nou heen? Computer gerelateerd geneuzel (hoe config ik mijn switch / modem / router? Welke driver heb ik nodig voor <vul een vaag stuk hardware in>) is duidelijk niet wat hier gedaan wordt.

Verder staan er zat tutorials online over software development - in combinatie met electronica wordt daar ook erg regelmatig naar verwezen.

Wat is je probleem nou eigenlijk? Dat er geen tutorial te vinden is 'hoe maak ik een knipper LED' in C voor AVR, C voor 8051, C voor ARM, AVR-assembly, 8051-assembly en ARM-assembly?

Henk H.

Golden Member

Het is natuurlijk jammer dat je klaarblijkelijk het besluit om te vertrekken al genomen hebt. Wat je met je TS wilt bereiken is me dan ook niet duidelijk.

Als je iets veranderd wilt zien, zou je dat altijd aan moeten kunnen geven. Als je hier niet meer actief wilt zijn, is dat natuurlijk een vrijwillige keuze. Maar iets anders willen en tegelijk zeggen dat je hier niet meer komt is geen goede uitgangspositie voor een open discusie (als je hier toch niet meer komt heeft het weinig zin in te gaan op jouw opmerking). Maar misschien zie ik dat te zwart/wit.

Ik ben 4 jaar lang actief moderator geweest op een andere site. Over het algemeen geen dankbare invulling van je vrije tijd. Je doet het nooit goed, de regels worden of te strak of te los gehanteerd en als je even niet consequent bent omdat je iemand iets gunt (vanwege zijn/haar bijdragen en historie op de site oid) dan staat meteen iemand klaar om dat voorrecht ook op te eisen/beschuldigingen te uiten van partijdigheid, voortrekken etc.

Een beetje strak en consequent optreden is mi het beste maar vergt wel veel tijd van het moderatoream. Daarbij grijpen de moderators ook niet voor de lol in, of om mensen een hak te zetten, maar om de regels na te (laten) leven. Daarbij moet vaak de keuze worden gemaakt om wel of niet in te grijpen, en dat blijft mensenwerk
De ene keer is de aanleiding/overtreding duidelijk voor de omstanders dan de andere keer.

Voor de moderators blijft het de kunst om zo objectief mogelijk te blijven maar dat is (voor mij in ieder geval) een uitdaging gebleken. Joop heeft ongeveer dezelfde ervaring als het goed lees. Ik vind ook dat het hier best OK gaat, ik deel de mening niet dat het sitebeheer bang is voor vernieuwing, dicussie etc.

Qau software is het toch heel duidelijk? het moet verband hebben met elektronica/electro hobby

Dus wel vragen over: Layout pakketen, code voor Microcontrollers of iets wat met de PC een hobby baksel aanstuurt...enz

En geen vragen over: Word, windows installeren of code voor software die niets met de elektronica hobby te maken heeft?

Verder als je de snackbar om de hoek niet goed vind, besluit je er niet meer heen te gaan. Je gaat daar toch ook niet langs om te zeggen dat ze slecht frituren? Waarom doe je dat hier wel?

[Bericht gewijzigd door Jan klaasen op vrijdag 28 september 2012 12:47:53 (22%)

Anoniem

Op 28 september 2012 12:28:58 schreef EricP:
Waar wil je nou heen? Computer gerelateerd geneuzel (hoe config ik mijn switch / modem / router? Welke driver heb ik nodig voor <vul een vaag stuk hardware in>) is duidelijk niet wat hier gedaan wordt.

Verder staan er zat tutorials online over software development - in combinatie met electronica wordt daar ook erg regelmatig naar verwezen.

Wat is je probleem nou eigenlijk? Dat er geen tutorial te vinden is 'hoe maak ik een knipper LED' in C voor AVR, C voor 8051, C voor ARM, AVR-assembly, 8051-assembly en ARM-assembly?

Jij slaat duidelijk de plank mis. Het gaat mij absoluut niet om computer gerelateerd geneuzel zoals je het omschrijft, het gaat mij om ontwikkeling van software. Op wat voor platform dat gebeurd is niet relevant, een bepaald algoritme kan bedoelt zijn voor embedded software (uC), (embedded) Linux of Windows applicatie. Waarom zijn vragen van een gebruiker van dit forum alleen wenselijk wanneer het betreffende algoritme voor een uC is bedoelt?

Het gaat niet om die tutorial van 'hoe maak ik een knipper LED', het gaat er juist om dat software-gerelateerde vragen amper dit niveau ontstijgen. Die tutorials zijn er genoeg.

Op 28 september 2012 12:45:59 schreef Jan klaasen:
Verder als je de snackbar om de hoek niet goed vind, besluit je er niet meer heen te gaan. Je gaat daar toch ook niet langs om te zeggen dat ze slecht frituren? Waarom doe je dat hier wel?

Uit welke informatie kun je überhaupt de conclusie maken dat ik dat in andere situaties niet doe?

Ik ben het wel een klein beetje met M14 eens, maar zeker ook met Henk H. en Jan Klaasen. Het is niet zwart-wit, en ik denk ook dat moderators het sowieso nooit goed kunnen doen, in de zin dat er altijd wel iemand ontevreden zal zijn met een beslissing.

Helaas hebben we hier ook al vaker meegemaakt dat een moderator er op een gegeven moment helemaal genoeg van heeft, en ermee ophoudt, terwijl CO juist een van de "schoonste" forums is die ik ken, juist vanwege de moderators.

Echter, het punt waarop ik het met M14 eens ben, is dat ik het gevoel krijg dat de gebruikers totaal geen invloed hebben om het beleid. Niet alleen moderators, maar ook tevreden gebruikers zijn essentieel voor het functioneren van een forum als dit, en dan doel ik voornamelijk op de gebruikers die structureel bijdragen aan het forum, dus andere mensen helpen, actief in discussie gaan in topics die ze niet zelf gestart hebben, etc. Dit zijn over het algemeen ook de mensen die hier al langere tijd zijn, en de experts in zeer diverse vakgebieden, waar een groot deel van het niveau van het forum vandaan komt.

Ook die mensen investeren structureel tijd in het forum (waarschijnlijk in mindere mate, en meer vrijblijvend dan de moderators), en ik vind dat er wel naar de mening van zo'n groep geluisterd mag worden.

Aan de ene kant kan ik wel begrijpen dat de moderators sommige discussies over hun beslissingen via de mail willen doen, om de vervuiling wat te voorkomen, maar aan de andere kant krijg ik dan weer sterk het gevoel dat de rest van de wereld dat niet mag weten, en dat die discussies in het geheim gevoerd moeten worden.

Wellicht is het een idee om dergelijke discussies toch in het "lieve moderators" deel te houden, maar deze niet standaard in de lijst van actieve onderwerpen te plaatsen, tenzij de gebruiker dat ergens aanvinkt of zo?

We kunnen ook, heel Nederlands, af en toe een referendum houden, waarbij het me wel handig lijkt om de stemmen op de een of andere manier te wegen naar bijdrage op het forum, om te voorkomen dat de stem van iemand die net een nieuwe account aanmaakt net zo zwaar telt als die van gebruikers die bij de inboedel horen.

[Bericht gewijzigd door SparkyGSX op vrijdag 28 september 2012 13:20:53 (25%)

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
Sine

Moderator

Op 28 september 2012 11:54:53 schreef M14:
Beste CO beheerders

Het feit dat het "Computer onderdelen ; Waar ligt de grens" topic op CO is gesloten in plaats van de discussie aan te gaan bevestigd voor mij weer opnieuw dat de beheerders zich zelf zien als een elite clubje. Een elite clubje wat bang is voor vernieuwing, kritiek en discussie, iets wat blijkt uit het elke keer afkappen / sluiten van topics wat over een dergelijk onderwerp gaat.

Je verwart een forum met een democratie ... om dat nou meteen als elitair te bestempelen, in vergelijking met een ander niet nader te noemen computer gerelateerd forum zijn wij akelig soft, en dat weet je zelf ook wel.

Maar ik faal overigens even helemaal je porobleem te zien ( toegegeven ... dat kan aan mij liggen ) Ik zie in de door jouw gestarte topics geen enkele gesloten, en daarin ook enkele vragen over toepassings software ( Protel )

Problem ? Where ?

Of is je doel van dit topic enkel de knuppel in het hoenderhok te gooien ? In dat geval het vriendelijke verzoek op te donderen. ( oh, wacht, dat was je toch al van plan ... )

Er wordt aangegeven dat CO een elektronica-site is ik stel voor dat elke post gerelateerd aan software wordt gesloten. Immers is software geen elektronica, het bepaald hooguit de functionaliteit daarvan. Wellicht kun je elke gebruiker verzoeken een FPGA te gebruiken, een softcore is dan wel uit den boze!

Ironisch is dan natuurlijk dat vragen over software pakketten als Eagle, Altium Designer, Altera Quartus II en velen anderen wel zijn toegestaan. Het is immers PC-software en hoort per definitie (van het elite clubje!) thuis op Tweakers.net.

Ja, en met goede reden, de enige figuren die met dat soort software werken ZIJN elektonici, op Tnet KAN met daarmee niet helpen al zouden ze het willen.

Maar als je hier komt metde vraag 'hoe kan ik de raffel data die mijn logger op een SD kaartje geknalt heeft binnen tanken in excel' ... of erger 'hoe installeer ik excel' dan zit je hier inderdaad verkeerd.

Wat definities en regels betreft. Eigenlijk verwijt je ons dat we onze eigen regels NIET streng genoeg naleven ... ik zou zeggen, ben blij en zeur er vooral niet teveel over.

Dat terwijl het gemiddelde niveau op softwaregebied niet veel verder komt dan “Hoe krijg ik LEDJE[x] aan het knipperen?”. Niets mis mee natuurlijk, iedereen moet ergens mee beginnen. Echter is het wel typerend dat er, wat betreft software, weinig diepgang op het forum is te vinden. Informatie rondom onderwerpen als HF, analoge en digitale techniek zijn wat dat betreft veel verder.

Er zijn ( zeker onder de al wat langer mee gaande elektronici ) nou eenmaal een hoop gebruikers die geen code in een stuk elektronica willen/kunnen kloppen. Daarnaast is er een HELE grote groep van de jongere garde die in een IT-les op een blauwe maandag ergens iets met een microcontroller gedaan hebben en daar graag verder mee willen stoeien, daar komen de 'blink a led' en de 'hoe knoop ik mijn uc aan de buitenwereld' -vragen vandaan.

Voor jou misschien totaal oninteressant, maar voor de (eventuele) beginner essentieel.

Er zijn ook genoeg leden die WEL dieper in de code zitten, maar die zijn meestal zelf meer dan capabel genoeg om daar zelf uit te komen, of de oplossing voor hun probleem te vinden met een heel summiere vraag.

Hoewel de code die in zo'n uC ( of fpga of whatever voor digitaal rammelding ) draait niet direct elektronica gerelateerd is maakt dat tegenwoordig een onmisbaar onderdeel uit van onze hobby.
Je kunt een eurokaart vol rammen met discrete logica of dat in een uC-tje van ander halve euro raggen.

Het hoort er bij, maar het hoofd doel van het forum is het niet.

Al langere tijd was ik als gebruiker, vanwege gebrek aan diepgang in mijn interessegebied, veel minder actief. Gezien de conservatieve houding heb ik besloten dat ik er definitief klaar mee ben.

Wat is jouw interesse gebied ? Code kloppen waarbij de enige samenhang met elektronica de pc is waar het op draait ?
Dan zit je hier inderdaad he-le-maal verkeerd. Een forum voor coders is dan wat meer in jouw richting.

Anoniem

Op 28 september 2012 12:38:21 schreef Henk H.:
Het is natuurlijk jammer dat je klaarblijkelijk het besluit om te vertrekken al genomen hebt. Wat je met je TS wilt bereiken is me dan ook niet duidelijk.

Als je iets veranderd wilt zien, zou je dat altijd aan moeten kunnen geven. Als je hier niet meer actief wilt zijn, is dat natuurlijk een vrijwillige keuze. Maar iets anders willen en tegelijk zeggen dat je hier niet meer komt is geen goede uitgangspositie voor een open discusie (als je hier toch niet meer komt heeft het weinig zin in te gaan op jouw opmerking). Maar misschien zie ik dat te zwart/wit.

Er was een mooie discussie aan het ontstaan in dit topic. De discussie was blijkbaar niet gewenst, met een slotje als gevolg:
http://www.circuitsonline.net/forum/view/107621/2

Ik ben 4 jaar lang actief moderator geweest op een andere site. Over het algemeen geen dankbare invulling van je vrije tijd. Je doet het nooit goed, de regels worden of te strak of te los gehanteerd en als je even niet consequent bent omdat je iemand iets gunt (vanwege zijn/haar bijdragen en historie op de site oid) dan staat meteen iemand klaar om dat voorrecht ook op te eisen/beschuldigingen te uiten van partijdigheid, voortrekken etc.

Een beetje strak en consequent optreden is mi het beste maar vergt wel veel tijd van het moderatoream. Daarbij grijpen de moderators ook niet voor de lol in, of om mensen een hak te zetten, maar om de regels na te (laten) leven. Daarbij moet vaak de keuze worden gemaakt om wel of niet in te grijpen, en dat blijft mensenwerk
De ene keer is de aanleiding/overtreding duidelijk voor de omstanders dan de andere keer.

Voor de moderators blijft het de kunst om zo objectief mogelijk te blijven maar dat is (voor mij in ieder geval) een uitdaging gebleken. Joop heeft ongeveer dezelfde ervaring als het goed lees. Ik vind ook dat het hier best OK gaat, ik deel de mening niet dat het sitebeheer bang is voor vernieuwing, dicussie etc.

Ik begrijp dat optreden als mod voor een forum veel tijd kost en niet altijd even dankbaar werk is. Echter gaat het mij hier om de regels die de beheerders opleggen. Immers zou een forum een platform moeten zijn waar informatie met elkaar wordt gedeeld en discussies met elkaar worden aangegaan.

In het verleden is al veel vaker gebleken dat discussies werden afgekapt zodra het maar een beetje buiten de opgestelde regeltjes viel. Dat is gewoon jammer.

Ik zie dit als een forum waar techniek en ontwikkeling voorop staat. Naar mijn mening kun je dat niet afbakenen naar elektronica alleen.

@Sine: het is natuurlijk voor een aanzienlijk deel mijn interpretatie, maar ik vind de toon van je bericht niet echt professioneel.

Maar als ik het goed begrijp, zeg je eigenlijk dat dit forum een dictatuur is, en dat wij (de gebruikers) er geen fl*kker over te zeggen hebben. Het is niet ieder geval fijn om duidelijk te weten waar we staan.

Overigens zie ik niet in wat er mis mee is om de knuppel in het hoenderhok te gooien om de discussie op gang te helpen, zeker als het een onderwerp is wat blijkbaar al meer gebruikers voor langere tijd dwars zit.

Als niemand het met de TS eens is, is er helemaal geen knuppel, en als er wel een aantal mensen zijn die het met de TS eens zijn, is er een kans op een zinvolle discussie.

[Bericht gewijzigd door SparkyGSX op vrijdag 28 september 2012 13:35:04 (13%)

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
Anoniem

@ Sparky, ik ben bang dat het niet aan jou interpretatie ligt, je slaat de spijker helaas op zijn kop. Dat is onder andere een van de vele punten waar ik mij mateloos aan stoor. @ Sine, het gaat absoluut niet om mijn topics waar je aan refereert, het gaat om de houding vanuit de beheerders op dit forum.

Daarnaast, Sine, je geeft aan dat veel beginners met vragen bij dit forum terecht komen. Volgens mij heb ik in mijn startpost al aangegeven dat dit absoluut geen probleem is. Echter door de conservatieve houding zal het hier bij blijven, iets wat doodzonde is voor een forum waar, zoals ik al eerder aanhaalde, technische ontwikkeling en discussie centraal zou moeten staan.

Sine

Moderator

@sparky

Juist, een forum is geen polder model. Maar ik zou niet zo ver willen gaan om dit forum als een starre dictatuur te beschrijven.

En naar mijn bescheiden mening zijn we nog aardig soepel ( misschien niet altijd even consequent, en de ene mod wat consequenter dan de ander ) maar we streven er dan ook niet naar een Tnet te zijn of te worden. En als iemand die daar bijna 30k posts heeft en ooit als mod gevraagd is voor de elektronica sectie kan ik je vertellen dat je daar blij mee moet zijn.
Niet daar iets mis mee is verder, met hun bezoekers aantallen is anders modereren gewoon niet te houden.

Maar ook van jou heb ik nog niet gehoord wat nou echt je probleem is ...

Daarnaast is het woordje 'elitair' al erg "knuppelig" in mijn oren ... maar ook dat zal wel weer an mij liggen.

En geloof mij, die achter de schermen discussies zijn echt geen top secret, maar daar staat dingen in die je niet op het forum wilt hebben. Het sluiten van het topic ( en het laten staan er van in plaats van hem direct op te ruimen ) heeft ook als doel te laten zien wat er NIET gewenst is. Hoe zou je dat anders ( buiten de FAQ die niemand schijnt te lezen ) moeten weten ?

@M14
Het is dan ook geen chatbox, en we hebben er ooit voor gekozen om het forum dat niet te laten worden ...

En inderdaad, offtopic discussies blijven meestal open tot een mod besluit dat het of echt nergens meer over gaat, of uberhaupt nergens over gegaan heeft en nu echt wel genoeg is. ( weer te soepel gehandeld door een paar andere mods die het al dicht gegooid zouden moeten hebben ?? )

Technische discussie staat overigens JUIST centraal, alles wat daar omheen hangt ( hoe leuk ook ) willen we een beetje binnen de perken houden.

Alweer ... wat is concreet jouw probleem ? waar loop je ergens tegen een conservatieve houding aan ?

[Bericht gewijzigd door Sine op vrijdag 28 september 2012 13:42:17 (11%)

Op 28 september 2012 13:22:54 schreef M14:
[...]
Ik zie dit als een forum waar techniek en ontwikkeling voorop staat. Naar mijn mening kun je dat niet afbakenen naar elektronica alleen.

Volgens mij is die afbakening er wel, en heb je door afbakening grensgevallen.

Doelstelling van het forum
Berichten moeten altijd als hoofdonderwerp 'elektronica' hebben. Berichten die niets met elektronica te maken hebben, worden verwijderd.
Een uitzondering hierop zijn berichten die te maken hebben met de site of betrekking hebben op de moderators. Deze kunnen in de sectie 'Site feedback' of 'Lieve moderators' geplaatst worden.

verder is dit denk ik op de eerste plaats een hobby forum. Dat er ook veel proffesionals een steen bijdragen is leuk, goed en waardevol

Wat betreft dictatuur of democratie het is geen van beide. Naar aanleiding van dit soort discussies kan het beleid van de mods aangepast of verandert worden. Er is al vaker naar aanleiding van een topic beleid verandert of gekomen.

Verder betekend een democratie meestal ook niet dat iedereen bepaald wat er gebeurd. Je hebt dan ook een beleid wat uitgevoerd moet worden, waar je mogelijk op bepaalde momenten inspraak in hebt. Al denk ik dat in dit geval dat ook weinig meerwaarde heeft

[Bericht gewijzigd door Jan klaasen op vrijdag 28 september 2012 13:48:54 (16%)

Henk H.

Golden Member

Op 28 september 2012 13:38:56 schreef Sine:En geloof mij, die achter de schermen discussies zijn echt geen top secret, maar daar staat dingen in die je niet op het forum wilt hebben. Het sluiten van het topic ( en het laten staan er van in plaats van hem direct op te ruimen ) heeft ook als doel te laten zien wat er NIET gewenst is. Hoe zou je dat anders ( buiten de FAQ die niemand schijnt te lezen ) moeten weten ?

Op het forum waar ik moderator ben geweest (t/m juli dit jaar) handelen we soms ook zaken achter de schermen af, rechtstreeks met de betreffende gebruiker, of voerden we niet-openbaar overleg. Ook daar werden we soms van de doofpot beticht, of dat we ons afgeschermde hoekje voor allerlei zaken zouden misbruiken.

Sommige zaken moet je echter niet in het openbaar willen doen. Vaak wel zo chique voor de betrokkenen. Of om te voorkomen dat allerlei omstanders die van de hoed noch de rand weten zich ermee gaan bemoeien. Laat staan de notoire onruststokers die hun kans afwachten. Bovendien kan onderling overleg tussen moderators juist de objectiviteit vergroten. Door even te overleggen over hoe je een bericht leest/interpreteert en bedoeld is, voorkom je dat persoonlijke reacties een rol spelen.

Heb vertrouwen in de moderators, ook zij willen het liefst een leuke sfeer zonder geruzie etc. Kom je er met de ene mod niet uit, dan kun je je licht eens opsteken bij een andere mod. Beter een mailtje sturen dan zomaar een discussie op het forum starten. Dat kan altijd nog.

Anoniem

Ter informatie, de startpost heb ik per email naar GJ_ gestuurd vanwege het sluiten van Computer onderdelen ; Waar ligt de grens. Daar heb ik nog geen reactie op gekregen, wat opzich niet gek is. Immers controleren we niet iedere minuut binnengekomen email, laat staan het mogelijk is per direct tijd vrij te kunnen maken om ergens op te kunnen reageren.

Daarnaast heb ik besloten dit topic te maken zodat een open discussie kan ontstaan. Immers zijn fora daar voor bedoelt, toch? :).

Goed; maar die discussie moet wel gaan over een duidelijke vraag/probleem lijkt me. Welke is dat volgens jouw?

De doelstelling van het forum, moderatie gedrag, of iets anders?

maartenbakker

Golden Member

@M14: Of het ligt natuurlijk deels aan jou. Hoewel ik een open discussie over sommig forumbeleid (wat mag wel en niet, wat is het doel, klopt de koers) absoluut toejuich (20 man weten meer dan 2), sneden jouw argumenten in de betreffende discussie bijzonder weinig hout! Ook nu is jouw toon weinig aanmoedigend of opbouwend, vrees ik (*).

Overigens lijkt het me logisch dat je geen niet aan electronica gerelateerde topics wilt hebben (ja er zit electronica in computers, maar 9 van de 10 keer gaat het daar niet over), dus waarom je het "computerverbod" opheffen als wenselijke vernieuwing ziet is me onduidelijk. De software en firmware die hier wordt besproken is in elk geval wel allemaal electronicagerelateerd, en zo nu en dan even off-topic duiken wordt hier juist getolereerd (waarvoor dank). Voor een druk forum loopt het hier juist bijzonder goed, en ik heb relatief weinig situaties meegemaakt die ik apert onredelijk vond (in de loop der jaren een paar keer gedacht "moet dat nou", maar dat hou je overal in het leven). Nu denk ik alleen maar "moet dat nou" bij jouw reactie.

Dat je onvermijdelijk grensgevallen krijgt, is te verwachten. Het wordt dan ook van jou als plaatser van zo'n grensgeval verwacht dat je het met de moderatoren communiceert. In dit geval was het misschien nuttig om het (tegen het beleid in) in het openbaar te doen, omdat het misverstanden wegneemt en kans geeft om wat gevoel te krijgen voor wat grensgevallen zijn - net als het door Sine genoemde laten staan van gesloten topics, wat ik zeer toejuich. Bovendien houden de moderatoren zo ook het gevoel met wat er leeft. In jouw geval heeft het misverstanden geschapen, ik geloof dat ze dat ook wel "can't please them all" noemen, of "hier te kort en daar te breed".

P.S. Afsluiten/afkappen van topics heeft niet zozeer met elitair te maken, je denkt veel te ver door. Het heeft met de duidelijk leesbare forumregels te maken. Als je die zou willen veranderen, kan je beter een discussie opstarten dan het handhaven van regels elitair noemen. Handhaven dat ik juist elders op minder drukke fora veel harder uit de bocht heb zien vliegen dan hier, zoals ik boven al suggereerde. Op tweakers kom ik niet heel veel, maar kan me voorstellen dat het handhaven daar stricter gebeurt.

P.P.S. Of het elitair vinden van anderen duidt op een vorm van minderwaardigheidscomplex of de drang om er zelf ook bij te horen, wil ik in het midden laten aangezien ik geen psycholoog ben (of het is een bekend Nederlands probleem met maaivelden en er bovenuit steken). Duidelijk zal in elk geval zijn dat niet iedereen evenveel kan weten, en dat de mensen die veel weten en/of zich belangeloos hard inzetten (zowel moderatoren als gebruikers) daar niet graag op aangevallen zullen willen worden. Zo kan je gebruik van dat woord in elk geval wel interpreteren, maar ik denk dat ze het maar beter kunnen opvatten zoals in ongeveer elk buitenland: met positieve connotatie. Denk aan het getal 1337 in sommige computerkringen.

(*) Edit: in je 2e bericht is je toon opeens constructiever, maar blijft staan dat je startpost meer van iemand lijkt die even kwaad is en er nog niet over nagedacht heeft.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
M-i-c-h-e-l

Golden Member

Op 28 september 2012 11:54:53 schreef M14:
Dat terwijl het gemiddelde niveau op softwaregebied niet veel verder komt dan “Hoe krijg ik LEDJE[x] aan het knipperen?”. Niets mis mee natuurlijk, iedereen moet ergens mee beginnen.

Al langere tijd was ik als gebruiker, vanwege gebrek aan diepgang in mijn interessegebied, veel minder actief. Gezien de conservatieve houding heb ik besloten dat ik er definitief klaar mee ben.

Ik ben geen beheerder van dit forum, maar lees vaak mee, en schrijf ook wel 's wat.

Dat het gemiddelde niveau laag ligt, tjo, blader dan even verder door het forum. Veel oude rotten hier kletsen over dingen waar menig jonkie nog nooit van gehoord heeft (en ik ook niet). Er komen regelmatig diepgaande uiteenleggingen en berekeningen voor die absoluut op hbo-niveau liggen. Dus zo'n opmerking is niet gegrond vind ik.

En als ik zie dat een forum als dit, draaiend wordt gehouden door vrijwilligers die kosteloos hun servers ed draaiend houden, tja, mogen zij dan ook de regels bepalen aub? ik geef ze groot gelijk dat je strak moet zijn. En ik neem opnieuw mijn hoed af voor ze. Conservatief? De meeste conservatieve dingen blijven hun waarde nu eenmaal (be)houden (conserveren = behouden :-D )
Overigens: dat betreffende topic was toch al 2 pagina's lang? En er was toch genoeg constructief commentaar gegeven door de mods?

Nog 2 tips om toch je eigen creativiteit kwijt te kunnen:
- Meld je aan als moderator van dit forum
- Start een eigen forum.

@Maarten:
Ik ben ook geen spiegeloog,
maar ik weet wel dat als ik iets als "elitair" bestempel, dat dat vooral iets over mijn eigen houding ten opzichte van die ander zegt.
(zo'n houding waar je een kouwe neus van krijgt...)

En nu: hups weer naar de soldeerbout :)

GJ_

Moderator

Op 28 september 2012 14:00:11 schreef M14:
Ter informatie, de startpost heb ik per email naar GJ_ gestuurd vanwege het sluiten van Computer onderdelen ; Waar ligt de grens. Daar heb ik nog geen reactie op gekregen, wat opzich niet gek is....

De mail staat hier de hele dag open. Helaas moet ik ook af en toe even naar klanten toe natuurlijk en ben ik wel eens een dagje op pad, soms zelfs langer. Wat is het nut van dit topic? Je verstuurd een mail en tegelijkertijd start je een topic, niet eens even op antwoord gewacht. Dat is heel ongeduldig, bovendien snap ik het nut van dit topic dan even niet.

Anoniem

Op 28 september 2012 15:42:36 schreef GJ_:
[...]
De mail staat hier de hele dag open. Helaas moet ik ook af en toe even naar klanten toe natuurlijk en ben ik wel eens een dagje op pad, soms zelfs langer. Wat is het nut van dit topic? Je verstuurd een mail en tegelijkertijd start je een topic, niet eens even op antwoord gewacht. Dat is heel ongeduldig, bovendien snap ik het nut van dit topic dan even niet.

Goed dat je heel selectief mijn bericht quote. Mocht je echt niet verder hebben gelezen dan datgene, kun je hieronder duidelijk de reden voor het aanmaken van dit topic terugvinden.

Op 28 september 2012 14:00:11 schreef M14:
Daarnaast heb ik besloten dit topic te maken zodat een open discussie kan ontstaan. Immers zijn fora daar voor bedoelt, toch? :).

Op de rest van de toegevoegde posts zal ik op een later tijdstip reageren, aangezien ook hier gewerkt moet worden.

GJ_

Moderator

Fora zijn bedoeld voor discussies ja. Dat van CO voor discussies over elektronica om precies te zijn, dat zie ik hier even niet terug. Een discussie die gesloten is is dat met een reden. Dan ga je niet eigenhandige een nieuw topic openen.

Dok

Golden Member

Zo, ik heb dit draadje en het gesloten draadje gelezen en ik denk dat als je je 'vraag' goed stelt dat er juist vreselijk veel medewerking is.
Er zijn genoeg topics die heel erg afdwalen en nog steeds open zijn, toegegeven oude topics maar ze zijn nog open.
Volgens mij kun je zelfs vragen hoe het gele draadje van je auto radio aangesloten moet worden en tussen neus en lippen even vragen hoe de motor van je auto af te stellen en je gaat netjes antwoord hebben.
oké ik geef toe dat boven staand 'voorbeeld' nou niet echt met software te maken heeft, maar het geeft mij ieder geval niet het gevoel van onwil.
Ik bedoel, dat als je het leuk aankleed dan kan ( denk ik dan toch) best wel veel...

Bovenstaande is misschien een beetje ongelukkig geschreven maar ik hoop dat ik duidelijk ben.

Wie niet horen wil moet TV kijken.
maartenbakker

Golden Member

Heel duidelijk, en dat is het soort off-topic dat een forum interessant om te lezen (ook vanwege algemene ontwikkeling) en gezellig houdt. Ik ben erg blij dat dat hier kan zolang het niet de spuigaten uitloopt, want ik doe het zelf ook zo nu en dan O-)

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op vrijdag 28 september 2012 16:11:32 (21%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."