senseo knippert hoewel water niet op is

Mijn senseo geeft via het knipperende lampje weer dat het water op is, hoewel er nog voldoende water in het reservoir zit. Vorige week gaf hij dit aan nadat 2 kopjes bijna gevuld werden. Deze week begint het lampje al te knipperen nadat 1 kop gevuld werd. Hij stopt ook effectief met water te laten lopen hoewel er nog water in het reservoir zit. (ik start steeds met een volledig vol reservoir)

Iemand een idee hoe ik dit kan oplossen?

A de zoveelste: De gele condensator in je senseo is defect. Productie foutje..

Edit: Zie ook http://www.circuitsonline.net/forum/view/101530

[Bericht gewijzigd door Tinus016 op vrijdag 5 oktober 2012 14:31:01 (30%)

www.tinuselectronics.nl Because DIY Electronics Matters!!!!

Als de condensator kapot is zou de senseo uit moeten vallen, in plaats van dat het lampje gaat knipperen, toch?

Diverse projecten en experimenten: www.elexperiment.nl
maartenbakker

Golden Member

De TS van het andere topic:

Ik heb hier een Senseo welke bij verwarmen afslaat of tijdens het zetten van een kopje, wat kan dat zijn???

En van dit topic:

Deze week begint het lampje al te knipperen nadat 1 kop gevuld werd. Hij stopt ook effectief met water te laten lopen hoewel er nog water in het reservoir zit.

Klinkt toch niet heel erg anders (wel een beetje) zou ik zeggen. Bovendien zijn de symptomen niet gegarandeerd aangezien er zat softwarerevisies en subtiel verschillende ontwerpen rondlopen.

Beginnen dus met te kijken welk merk condensator erin zit en deze even op capaciteit nameten.

@Kloppertje hieronder: Da's in elk geval van een onverdacht merk, waarschijnlijk beter dan de vervanger van Conrad die in het andere topic wel wordt genoemd.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op vrijdag 5 oktober 2012 15:02:04 (11%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

En als dat inderdaad de boosdoener is kun je deze condensator als vervanger gebruiken: dickbest.nl/index.php?_a=viewProd&productId=8645

Deze is wel een stuk groter dan het origineel, maar bij mij paste deze er goed in.

Diverse projecten en experimenten: www.elexperiment.nl

blijft het magneet contactje niet hangen in de waterbak?

Gezien de symptomen die hij beschrijft is het volgens mij wel de condensator. De mijne deed pressies het zelfde toen de condensator stuk ging. Eerst net geen 2 kopjes toen een half vol en toen alleen maar het knipperen van het rode ledje. Vandaar mijn post.

(Ik had dit verhaal er achter af beter meteen bij kunnen zetten)

www.tinuselectronics.nl Because DIY Electronics Matters!!!!

Ik denk dat magneetje blijft hangen door kalk in het waterreservoir

Op 5 oktober 2012 18:21:48 schreef smd:
Ik denk dat magneetje blijft hangen door kalk in het waterreservoir

Jep hier ga ik op mee. Als je je machine ontkalkt zou dit wel mee moeten gaan.

Kijk even naar het magneetje in je waterbak, rammel er mee. Zit er veel kalk op?

Vergis je je niet!
Een kapotte condensator hoeft niet onmiddellijk 0 uF te zijn. Hij kan ook een belangrijk gedeelte van zijn capaciteit verloren hebben waardoor de stuurelectronica niet meer betrouwbaar werkt (onderspanning).
Maar meten is weten!! Het kan dus ook de magneet zijn.

Dat magneetje wordt naar boven geduwd als er water in de voorraadtank staat. Als de tank vol zit en er wordt slechts 1 kopje uitgehaald kan het magneetje dus niet zomaar naar beneden bewegen, lijkt mij.

Diverse projecten en experimenten: www.elexperiment.nl

Klinkt bekend, onze senseo stopt ook als er nog voor 1-1,5 kop water in zit. Het vlottertje aan 1 kant is aangetast/kalk (hard water in deze regio) waardoor die blijft hangen en denkt het apparaat dat er niet genoeg water in zit.
Kijk eens of het vlottertje 'handmatig' (mbv bestek oid) omhoog/omlaag kan bewegen en daarmee het probleem verhelpt. Als dat zo is, dan is het in ieder geval geen condensator ;)
Er zitten 2 vlotters in. 1 voor 1 kop hoogte, en 1 voor 2 kops waterniveau.

Ik heb gezocht of er vervangingtanken te krijgen zijn, b.v. bij DE officiele shops (cadeau winkels die her en der verspreid zijn over NL), maar die waren toen niet leverbaar. Grrr. Ik kan me wel herinneren dat er 'grotere' tanken zijn (met dubbele inhoud ofzo), maar waar .. geen idee, zou het zelf graag ook willen weten :)

Schoonmaken lijkt me ook een mogelijkheid..

Handyman, Scheer&Foppen moet ik nog ff doorgaan ?

Je hebt tijd of je hebt geen tijd ! als je geen tijd hebt, waar is die dan gebleven ? https://ledverlichtingsoest.com/
bprosman

Golden Member

Gisteravond toevallig het zelfde aan de hand gehad. Haal even de metalen clipjes uit het waterreservoir, kunnen een beetje verbuigen. dan kunnen de vlottertjes/magneetjes er uit. Maak ze open en haal het zwarte 'schuim' er uit, dat zal wel verzadigd zijn.
Terugzetten, clipjes er weer op, klaar.

Anders hier :

http://www.onderdelensenseo.nl/?page=Onderdelen%20%2F%20Webshop

[Bericht gewijzigd door bprosman op zaterdag 6 oktober 2012 10:37:58 (12%)

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.