120 W Audio versterker

hallo,

ik heb een probleem denk ik.
ik heb vandaag onderdelen gekocht + een schema van het internet van een mosfet amplifier(voor geluid je weet wel). het helemaal in elkaar gezet op een plankje. dat wil zeggen dat ik het schema op het plank erop heb geplakt. het schema vind heir onder:

http://members.lycos.nl/stitch312/mos/120mosfetamp.gif

ik heb hem aangezet op 12 volt van een normaale PC voeding de -12V op de -35V gedaan en de +12V op de +35V. en de zwarte draad van de Pc voeding op de |
--- ground gedaan.

toen ik hem aan deed erd 1 mosfet heet en was door gebrand. (irf540) ik zou helemaal niet weten waarom :s. zal dit schema kloppen? ik zou graag hulp willen hebben.

Hugo Welther

Moderator

Dit is een Elektuur of Elektor schema.
Lijkt een beetje op de IGBT-versterker, van ze. Jammer dat het Elektuurnummer niet bij het schema staat.

Behoudens stabiliteit/oscillaties werken de Elektuur FET-versterkers best prima.
Ik denk dat je ergens toch een foutje in de aansluitingen hebt zitten. Die zekeringen zitten er overigens niet voor niets.

Het enige dat tussen jou en je doel staat is alles wat jij jezelf verteld dat je het niet kan.

ik heb deze schema van www.geocities.com/pa_schematics,
ik zal niet weten welke zekeringen ik moet hebben plus de L1(spoel) als ik hem aanzet hoor ik zoon raare geluid beetje stoorig en lijkt wel iets dat kraakt. (klonk niet goed). ik ook nog een ding, er zit boven de line-in zoon raare potmeter ofzo dat tussen de -35 en de +35 volt zit, dat heb ik niet het enigste gemaakt. zal dat wel moeten??

Het schema is de "HEXFET power-amp" uit de Elektuur van november 1993. Dit is de voorloper van de IGBT-amp uit de Elektuur van juni 1995. Beide versterkers maken gebruik van dezelfde print.

De printlayout kun je ook terugvinden op deze website.

Specs van de HEXFET power-amp:
Uitgangsvermogen 63W aan 8 Ohm, en 105W aan 4 Ohm.

Als voeding wordt voorgeschreven een trafo van 2*25V, 160VA, met bruggelijkrichter en 2 x 20.000uF bufferelco's. Let wel, dit is de voeding voor één mono kanaal.

enigste wat ik niet snap waarvoor P1 er zit, doet het iets met voorversterking ofzo??

Op 22 mei 2004 12:58:42 schreef Stitchy:
enigste wat ik niet snap waarvoor P1 er zit, doet het iets met voorversterking ofzo??

Nee die zit erin om de DC offset weg te kunnen regelen.

Technology is dominated by two types of people: those who understand what they do not manage and those who manage what they do not understand

Met P1 kun je de DC-offset op de uitgang wegregelen. Dat wil zeggen dat je zonder ingangssignaal de gelijkspanning op de uitgang van de versterker exact op 0 mV kunt afregelen.

klopt dat, als ik die niet erbij maakt dat het nit gevoeliger word? want ik moet het geluid harder zetten van me discman om harder geluid te krijgen.
als ik de line-in aanraak hoor ik heel zachtjes een brom maar niet hard.

is 1M / 1 milli ohm??

1M is 1 mega ohm oftewel 1000000 ohm

Correctie: 1M is 1 mega-ohm is 1 miljoen ohm.
1M = 1000k = 1000000 ohm

@Stitchy:
Voor de gevoeligheid maakt het al dan niet aanwezig zijn van de DC-offset potmeter niet uit. Zie de offset regeling meer als een verfijning, zonder werkt ook, alleen kan er dan een kleine DC spanning op de uitgang van de versterker komen te staan. Heb je de DC uitgangsspanning al eens gemeten?

[Bericht gewijzigd door CornelisJ op zaterdag 22 mei 2004 15:47:40

ohjah sorry ik dacht ff niet na maarjah dat heb je wel eens....

bedoel je de uitgang waar de Speaker opzit?

klopt dat, als ik die niet erbij maakt dat het nit gevoeliger word? want ik moet het geluid harder zetten van me discman om harder geluid te krijgen.
als ik de line-in aanraak hoor ik heel zachtjes een brom maar niet hard.

Als je +12V en -12V van een PC voeding gebruikt in plaats van de +35V / -35V verbaast het me niets dat ea niet goed werkt. Daarnaast kan de -12V van een PC voeding ook nauwelijks stroom leveren.

It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.

maar op een lagere spanning zal er geen FET doorbranden

Nou het was wel gebeurt toen het doorbrande, ik had er perongeluk 1 mosfet andersom zitten, en geen zekeringen.(was effe pech altijd)

Die potmeter aan de ingang heeft geen enkele invloed op je versterking. Als je logisch nadenkt bied je simpelweg een signaal aan de versterker aan. Deze spanning is gelijk -> wordt versterkt en je krijgt gelijkspanning aan je uitgang. Hiermee kan je dus de DC-offset van de versterker zelf weg regelen. De spanning komt ook niet voor niks achter de ingangscondensator binnen, omdat je in eerste instantie NOOIT!!! DC op je uitgang wil hebben.

Gebruik nooit PC-voedingen voor audiotoepassingen, komt een bende storing uit die dingen. En de -12V heeft weinig vermogen.

Henry S.

Moderator

De versterker zal nu wel klaar zijn na 1,5 jaar. :P

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

EDIT: ik zie dat dit topic nogal oud is

[Bericht gewijzigd door Bertrix op zondag 23 oktober 2005 18:53:27