Regen FM diode ontvanger met auto detectie correctie.

Hallo Allemaal,

In het Elektuur Radio-bouwboek van detector tot DRM ontvanger stond een alleraardigst ontdempertje voor de KG banden welke behoorlijk goed werkt.
Deze schakeling kan ook als normale diode ontvanger werken.
Ik heb nu een variant erop gebouwd welke met aktieve Si diode werkt welke wordt aangestuurd door de ontdemper..
Door de aktieve Si detector treedt de ontvanger ook op 100 MHZ met een BC 547 transistor in oscillatie.
En het aantal aftakkingen op de spoel kunnen van 5 naar slechtst 1 op het midden.
Dit omdat ik de terugkoppeling via capacitieve C's heb laten plaatsvinden.
De gevoeligheid en ontvangst kwaliteit zijn spoel afhankelijk.
Met koperdraad met 0,6mm dikte heb je vooral meer gevoeligheid maar kan het ontvangen FM signaal soms licht vervormen.
Een spoel met 1 MM koperdraad laat de gevoeligheid wat zakken maar de zenders komen wel onvervormd binnen.
Bij gebruik van smaller koperdraad moet je meer aantal windingen nemen om zo tot goede ontvangst prestaties te bekomen.
Tevens regelt de ontdemper de kleine voorspanning van de Si diode waardoor deze zich enigzins aanpast aan wat er wordt ontvangen.
Uiteraard kan deze ook met een 1 Mega ohm aan de plus worden verbonden maar dan heb je vaak meer zenders welke vervormd binnen komen.
Er is 1 nadeel aan dit systeem en dat is dat het niet meer als passieve ontvanger kan worden gebruikt.
De selectiviteit is behoorlijk smal, hoor je toch meerdere stations door elkaar dan moet je de trap meer spanning geven door R4 te verhogen.
Ik ga zo meteen kijken hoe de ontvanger zich verhoudt op een hogere ontvangst frekwentie.
En morgen wil ik hem op de KG band gaan bouwen om te kijken hoe de ontvangstprestaties daar zijn.
Toevoeging aan dit ontwerp...
Het is mij niet gelukt de ontvanger boven de 110 MHZ werkend te krijgen, dat kan aan meerdere oorzaken liggen(Had het apparaat op een experimenten lab staan met klemveren.) maar voornamelijk de BC tor die dan beetje tegen gaat werken, gaat dus nog verder onderzoeken of ik misschien de balans oscillator kan inzetten voor hogere frekwenties welke in dat zelfde boek beschreven staan
http://www.uploadarchief.net/files/download/ontdemper%20fm%20ontvangst.gif

Groetjes:Ramon

[Bericht gewijzigd door RamonHF73 op (11%)]

Je zou ook een variant op deze bovengenoemde ontvanger kunnen bouwen waarbij de ontdemper tevens als HF-versterker functioneert. Bijv. deze uit Radio Blan nr. 34 pag. 12-13. De antenne wordt dan aangesloten op de emitter van de ontdemper

http://www.uploadarchief.net/files/download/meterontvangerdeblan02-66.gif

Hoi Dawmast,

Ok ik heb nog niet alles van Ab doorgenomen, hij had best veel verzonden maar wel ontzettend grappig en handig die oude schakelingen.
Zal eens kijken wat de gegevens voor deze ontvanger zijn, ik hou voor de KG toch het originele schema aan uit het eerder genoemde boek, dat werkt in principe erg goed.
Voor het FM gedeelte wil ik een iets ander principe gaan toepassen dan deze ontvanger.
Probleem ermee is dat hoger dan 122 MHZ oscilleren er niet mee gaat.
Maar goed ik was al verbaasd dat het werkte op dergelijke manier en dan ook nog met een torretje wat er eigenlijk niet voor ontworpen is.
Mijn KG versie ga ik vanavond op print zetten en dan in het Conrad radiootje inbouwen.
Wil dan vergelijken welke van de 2 het beste werkt.
De originele of mijn opgevoerde diode ontvanger:-)

Op 1 december 2012 17:02:17 schreef dawmast:
Je zou ook een variant op deze bovengenoemde ontvanger kunnen bouwen waarbij de ontdemper tevens als HF-versterker functioneert. Bijv. deze uit Radio Blan nr. 34 pag. 12-13. De antenne wordt dan aangesloten op de emitter van de ontdemper

[afbeelding]

Hoi Dawmast,

Misschien kan jij mij deze bladzijde van dit artikel doen toekomen of even in deze post plaatsen want juist alle Blan nummers zijn door een crash op een andere laptop onbereikbaar geworden.

Beste RamonHF73, alle nummers van Radio Blan zijn te vinden op http://www.2n3055.com/R-Blan.zip. Zo zie je maar weer hoe belangrijk het is om regelmatig backups van je gegevens te maken.

De ontvanger staat beschreven op http://www.cq3meter.nl/files/Blan_34.pdf pagina 12 en 13.

Hoi Dawmast,

Nou ik was juist bezig om vanaf die laptop alles naar de nieuwe over te zetten toen ineens de boel op zwart ging en vervolgens niet meer wilde doorstarten.
Moet deze laptop al maanden nakijken maar schuif dit steeds voor mij uit omdat ik niet zo'n zin heb om eerst 75 schroefjes los te moeten maken voor ik ergens kom:-)
Tja nu moet ik dus wel aan de arbeid want met die laptop scan ik veel al schema's in van oude boeken...
Ik kan mijn scanner alleen nog maar onder XP gebruiken.
Dus dat was dubbel balen van het weekend...

Groetjes en dank:Ramon

@RamonHF73, misschien een beetje off-topic. Maar je kunt gebruik maken van een opstartDVD met Windows PE om je laptop na te kijken, bijv. UBCD4WIN of Hirens BootCD. Draai vanaf de PE-disk maar chkdsk c: /f /r om de harde schijf na te kijken. Ook kun je vanaf de opstartschijf een recente virusscanner draien om je harde schijf op virussen te controleren.

Maak in ieder geval wel een backup van al je getekende en gedownloade schema's.

Dat schemaatje uit de Radio Blan nr. 34 pag. 12-13 zou je ook voor op de kortegolf kunnen gebruiken. Wellicht dat het dan wel handiger is om aan de emitteringang van deze regeneratieve HF-voorversterker een afstemkring te plaatsen, om te voorkomen dat er intermodulatie in deze trap ontstaat t.g.v. sterke signalen verder weg vanaf de te ontvangen frequentie. De emitter sluit je dan via een aftakking op deze afstemkring aan.

[Bericht gewijzigd door dawmast op (33%)]

Hoi Dawmast,

Ja het gaat idd wel beetje off topic maar goed het doorstarten via de CD-ROM van XP geeft geen soelaas...
Er is een stuk hardware binnen de laptop wat waarschijnlijk kapot is of niet goed aangesloten zit, met als gevolg dat de PC steeds blijft opstarten.
Ik zal proberen met een speciale disk van Windows 2000 of ik daarmee nog iets kan uitrichten..maar ben bang dat ik de schijf op een andere manier moet zien leeg te maken.
Maar nu heb ik de Blan magazine weer gelukkig.
Getekende schema's en ingescande schema's waren gelukkig al over gezet naar de USB stick.

Hoi Dawmast,

Ja heb nu alle nummers(20,28 en 34.) welke deze ontvanger beschreven apart gezet.
De FM diode ontvanger heb ik al eens gebouwd en deed het op zich best goed(Voor een passief werkende FM ontvanger.) maar moest hem wel of op de kabel of via de TV antenne op zolder laten werken.
Beste prestaties waren met spoelen gemaakt van stukken koper buis..kon dan zelf met een Si diode hele sterke zenders omzetten op FM.
Maar was nog niet tevreden en dus omdat ik toch een aktieve versterker erachter had staan toen de Si diode voorzien van een kleine voorspanning en de gevoeligheid nam zeer toe.
Vind het alleen wel erg hoge C waarden welke er in deze HF voortrap gebruikt zijn(470 pF.)
Het laatste ontwerp wat jij plaatste was met de uitbreiding van de terugkoppeling waardoor de HF trap als oscillator/ontdemper kan worden toegepast.
Zal ook jou suggesties proberen...kom nog terug wat voor resultaat dat heeft opgeleverd.