Hallo.
in de senseo 7810 zit een beveiliging dat hij geen koffie gaat zetten als het te koud is, waarschijnlijk om te vermijden dat de pomp gaat draaien met een klomp ijs erin.
het lampje gaat Dan snel knipperen hetzelfde als wanneer het water op is.
ik wil graag deze beveiliging omzeilen. Nu heb ik ontdekt dat het in de printplaat zit. Maar waar....?

fototje printplaat

ik kan geen onderdeel indekken wat op een NTC lijkt ofzo. Vroeg me af wat dat blauwe onderdeeltje is met 3 pootjes rechts? Of zit het in de gele condensator?

iemand suggesties / ervaring?
bedankt alvast!

Dat is een resonator als ik het goed heb. Ik denk eigenlijk dat het in de temperatuursensor van de boiler zit. Ik zou zo niet weten hoe je dat op kunt lossen.

Op de print zit in elk geval geen temperatuursensor. Wat er wel opzit is de beruchte gele Daincondensator. Dan weet je vast dat hij een keer stukgaat.

kan je alleen oplossen door een kachel te kopen en de senseo warm te houden. In de diepries ga je toch geen koffie zetten?? het is of gekookt water of een senseo die ontregeld is...

Ik neem aan dat het voor gebruik in een bouwkeet oid is. Je zou er misschien een weerstand in kunnen knutselen van een paar watt, die het apparaat dooi houdt bij barre temperaturen.

Aha, die ken ik. s'Morgen al laat , drinken we thuis koffie of op de zaak ? op de zaak dus, daar aangekomen, slot van het hek bevroren, tijd later met hele koude vingers eindelijk binnen; zo nu een kop koffie!!!! senseo snel knipperen @#$%^$%^&, water bij vullen, helpt niet resseten helpt niet ??? hu ?

dan een bouwlamp gepakt (met een TL-buis) en daar de senseo opgezet, en ja hoor 1/2 uur later is hij warm genoeg om koffie te kunnen zetten .

Als de temp onder de 5 graden boven nul komt, gaat het al mis
:-(

Komisch dat een apparaat met een 1500w verwarming last van de kou heeft... :)
Ze zouden toch het element op een laag pitje in kunnen schakelen, tot de temperatuur weer binnen de normen ligt...

Op de achterkant van de print zit ook wat smd spul.
http://mosfetkiller.de/?s=kaffeecontroller

en dan denk ik aan http://www.voti.nl/winkel/catalog.html?IC-TCN75-SMD

Welk opschrift heeft het kleine smd ic'tje?

[Bericht gewijzigd door S.Oldeerbout op (12%)]

Lijkt mij dat ze dat gewoon doen met de ntc die de boilertemperatuur meet.

Als ze al op die gele dain condensator besparen, dan is een apart IC natuurlijk veeeel te duur ;)

En, die NTC zit er toch al.

Om dat vermoeden te bevestigen, kun je misschien eens de weerstand van de NTC opmeten en vervangen door een potmeter. Door hieraan te draaien, kun je kijken of het ding dan wel aan gaat. LET WEL: Dit mag je natuurlijk nooit zo laten zitten, dan is de kans groot dat je een spuitende geiser in je bouwkeet krijgt, en daar zit je niet op te wachten lijkt me.

bedankt voor de reacties.
de senseo staat in onze werkplaats. hier is geen verwarming.
een lekker warm kopje koffie is dan wel fijn.
de beveiliging gaat al ver boven nul aan, dus als het water nog lang niet bevroren is. een standaard gebruiker heeft hier geen last van, maar wij dus wel.

Ik dacht ten eerste dat het ook in de boiler zou zitten, maar toen ik hem open schroefde en de printplaat een beetje verwarmde met een fohm spring hij direct aan, dus had het idee dat het toch op de printplaat zat, maar dat was dan blijkbaar toeval. Ik ga eens kijken wat ik kan doen met de NTC in de boiler.

Misschien even een weerstand erop met een drukknopje dat hij eventjes contact maakt, de boiler verwarmd en dus ook de sensor....

Verder zal ik even kijken wat het nummertje is op de kleine ic onderaan....

nogmaals bedankt!

dan zul je een weerstand in serie moeten zetten ( in serie met een nc drukknop erover ), anders gaat volgens de sensor de temperatuur omlaag , de elektronica in die senseo is niet bijster slim dus dat kan best werken , ook al stijgt de temperatuur ineens een aantal graden .

Geen idee wat voor uC er tegenwoordig in een senseo zit, maar die kan intern ook een temperatuur sensor hebben.

mocht dat het geval zijn dat er intern de temp gemeten wordt, kun je dan niet je uC een paar graden verwarmen met een weerstand?

Op 12 december 2012 19:36:48 schreef Shiptronic:
Aha, die ken ik. s'Morgen al laat , drinken we thuis koffie of op de zaak ? op de zaak dus

Volgende keer weer thuis zeker :)

dan een bouwlamp gepakt (met een TL-buis)

Wha, doet me aan die ledlamp denken... vorige keer richting fred weer die magneethouder vergeten!

Op 13 december 2012 21:18:46 schreef testman:
dan zul je een weerstand in serie moeten zetten ( in serie met een nc drukknop erover ), anders gaat volgens de sensor de temperatuur omlaag.

Precies andersom , weerstand parallel.

Je kunt ook de Senseo in zijn geheel op een warmhoudplaatje zetten... ;)
Ik gebruik om iets op 40 graden te houden een Bestron AHP112W (230v / 1500W) kookplaatje van de Kijkshop (15 euro)
Als je die op een 18v adapter aansluit i.p.v. op 230v, gebruikt 'ie maar 10W, en wordt netjes 35...40 graden. (kan evt. nog via tijdklok ook)

een dergelijke constructie heb ik als luchtbevochtiger , een waterkoker van 2000 watt met een omgebouwde 1000 watt dimmer naar 2000 watt . als er een 220 watt loopt door de waterkoker is de luchtvochtigheid beter op peil te houden..

idd de weerstand parallel zetten over de ntc , niet te veel verschil in meetwaarde anders trapt de elektronia er niet in wrs ..

Printplaat warmstoken en gelijk werken.. Dat kàn natuurlijk ook nog een marginale elco zijn. Meet voor de zekerheid de capaciteit van de Dain ook alvast even nu het ding toch openligt.

ik ga het morgen nog eens proberen met de fohn op de printplaat en uit de buurt van de boiler.

voorheen zetten we een electrisch stralings kacheltje naast het apparaat maar in de winter duurde het altijd nog wel een 20-30 min (!) voordat dat ding stopte met knipperen en eens wat ging doen.
Maar misschien als ik een gat in dat apparaat boor kan ik heel gericht een onderdeeltje met een fohn verwarmen ofzo :-)

opbergen in een koelbox !

in een koelbox met een peltier erin , draai plus en min om en hij kan verwarmen. dan een kwestie van een klokje gebruiken wat voor werktijd een half uur aangaat ...

Dit probleem ken ik van heel wat jaren geleden...Deze best en simpelste oplossing die wij vonden was even de senseo tankje vullen met warm water.

Na een paar minuten was de senseo klaar voor gebruik. Stomme beveiliging mijn inziens.