Weerstand lampje berekenen.

Om een knipperlicht op een bepaald niveau te laten branden ben ik bezig met het berekenen van een weerstand voor een 12v/21w lampje. Ik heb de volgende bron aangehouden, de vraag is of deze klopt.

http://www.circuitsonline.net/forum/view/2433
Een lamp van 12V, 20W heeft een weerstand van 7,2 Ohm.

Dit bereken je als volgt:
P=V2/R, dus R = V2/P
R=122/20 = 7,2

Wanneer je een weerstand van 47 Ohm in serie schakelt, wordt de totale weerstand 7,2+47=54,2 Ohm, en de stroom wordt 12/54,2=0,2214 ampere.

Het vermogen dat een weerstand dissipeert is gelijk aan I2*R. invullen van I en R voor lamp en weerstand levert op dat de lamp 0,353 Watt gaat dissiperen, en de weerstand 2,304 Watt. Je hebt dus een weerstand nodig van meer dan 2,3 Watt. Ik zou dan een weerstand van 5 Watt nemen, dan heb je wat reserve. Overigens denk ik dat met 47 Ohm serieweerstand de lamp niet veel licht meer geeft.

Aan de hand van dit voorbeeld kun je zelf een berekening maken voor andere weerstandswaarden.

Volgens de bron in de quote moet ik het als volgt berekenen (bij het berekenen is de verhitting van de gloeidraad van de lamp weggelaten omdat dit een berekening onmogelijk maakt denk ik):

De lamp heeft de volgende weerstand R=12²/21=6,85 ohm
Ik wil werken met een weerstand van 5 ohm, waardoor de lamp op ongeveer 20-30% brand.
De stroom over de weerstand + lamp wordt dan 12/(6,85+5)=1,01 ampere.
Het vermogen dat de lamp dan dissipeert is 1,01²x6,85=6,99 watt
Het vermogen dat de weerstand dan dissipeert is 1,01²x5=5,10 watt
Klopt dit?

Vervolgens heb ik dan een tweede vraag, ik heb 2 weerstand van 10 ohm en 5 watt parallel, kan ik dit dan zien als 1 weerstand van 5 ohm en 10 watt? Ik heb het al even aangesloten met de 2 weerstanden, dit gaf de gewenste lichtopbrengst maar de weerstanden werden wel zo warm dat ze nog net aan te pakken waren na een paar minuten. Met andere woorden, kan ik uit met deze weerstanden of klopt hier niets van en moet ik zwaardere weerstanden hebben omdat ze anders kapot gaan?

De reden dat de weerstand zo warm word is omdat hij 70% van de energie moet op stoken in warmte. Ik denk dat je beter iets anders kunt verzinnen want dit gaat niet werken of te duur zijn.

Verzin iets met een PWM sturing ofzo ? zodat je hem kunt dimmen met een pot meter naar gewenste lichtsterkte

Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

De lamp heeft de volgende weerstand R=12²/21=6,85 ohm
Alleen als de lamp is aangesloten op 12 Volt

Ik wil werken met een weerstand van 5 ohm, waardoor de lamp op ongeveer 20-30% brand.
Een weerstand in serie verlaagt de spanning over de lamp. Hoeveel kan ik helaas niet voor je uitrekenen, dus de bereking laat ik aan jou

De stroom over de weerstand + lamp wordt dan 12/(6,85+5)=1,01 ampere.
Nee, als de spanning over de lamp lager wordt, dan koelt de goeidraad af, en veranderd de weerstand van de gloeidraad. De weerstandsverandering is negatief (koudere gloeidraad, lagere weerstand) en is zodanig dat je deze niet verwaarlozen mag!

Het vermogen dat de lamp dan dissipeert is 1,01²x6,85=6,99 watt

Ook dat klopt niet, kijk naar het bovenstaande.
De rest klopt dus ook niet

2 weerstanden van 10 Ohm parallel gedragen zich als 1 weerstand van 5 Ohm.
2 Weerstanden van 5 Ohm parallel gedragen zich als 1 weerstand van 2,5 Ohm
Hoe een weerstand van 10 Ohm parallel aan 5 Ohm zich gedraagt zal je uit moeten rekenen, uit het hoofd iets van 3,5 Ohm.

Nu kun je aan het rekenen, en kun je de rest gaan koncluderen

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)

Bedankt voor de snelle reacties, nu rest mij eigenlijk 1 vraag, welk vermogen moet de weerstand hebben? Als bovenstaande niet klopt.

Denk dat ik de user die deze berekening heeft geplaatst maar eens een bericht geef.

Ps. ik heb 2 weerstanden van 10 ohm, niet een van 5 en een van 10.

Ps2. Een potmeter, wordt deze niet net zo warm?

Het gaat om een module waar ik anders 40 euro voor moet betalen, maar nu oplos met 2 weerstanden en 2 diode's. Dus qua prijs moet dit het niet overstijgen. Helaas ben ik geen electraguru, die dit zomaar kan berekenen :'(

[Bericht gewijzigd door KeesBromfiets op woensdag 12 december 2012 19:51:07 (44%)

Normaal neem je die waarde ongeveer 3x zo hoog als berekend. Dus met 15 a 20 Watt zit je goed.

Op 12 december 2012 19:50:48 schreef Zonnepaneeltje:
Normaal neem je die waarde ongeveer 3x zo hoog als berekend. Dus met 15 Watt zit je goed.

Klopt de berekening dan wel? Kan ik dan 3 weerstanden 15ohm/5watt parallel zetten om hiermee op 5ohm/15watt te komen? Of zijn 2 weerstanden van 10ohm/5watt, wat dan 5ohm/10watt wordt genoeg?

Zoals eerder gezegd kan je het niet precies berekenen vanwege de temperatuurafhankelijke weerstand van de gloeidraad.
Maar als je een 20W weerstand neemt boeit het ook niet of hij in werkelijkheid nou 5,236 Watt dissipeert of 6,123 W.

Op 12 december 2012 19:58:33 schreef Zonnepaneeltje:
Zoals eerder gezegd kan je het niet precies berekenen vanwege de temperatuurafhankelijke weerstand van de gloeidraad.
Maar als je een 20W weerstand neemt boeit het ook niet of hij in werkelijkheid nou 5,236 Watt dissipeert of 6,123 W.

Haha dat klopt, maar die heeft de electraboer in enschede niet, die heeft maar tot 5W.

Dan neem je 3 of 4 weerstanden van 5Watt.
Je zal toch eerst moeten uitproberen welke weerstandswaarde de gewenste lichtsterkte geeft.

Waarom gebruik je geen NE555? Dan kun je de intensiteit later ook nog bijstellen

http://www.circuitstoday.com/wp-content/uploads/2012/12/pwm-lamp-dimmer-using-NE555.png

Depeet

Op 12 december 2012 20:21:53 schreef Zonnepaneeltje:
Dan neem je 3 of 4 weerstanden van 5Watt.
Je zal toch eerst moeten uitproberen welke weerstandswaarde de gewenste lichtsterkte geeft.

Zoals in de OP staat heeft 5 ohm per lamp de gewenste waarde. Dit heb ik al getest achter een PC voeding, hierbij waren na 5-10 minuten de weerstanden heet, tegen pijngrens aan, dus gok zo op 50 graden.

Ik test ze nog wel een keer, anders met een beetje koelpasta tegen een blokje aluminium aan de carroserie schroeven.

Ooh voor het idee, wat ik wil maken (ja ik weet dat het niet mag):
http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-RSHI4GK6.jpg

Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Heb je aparte lampjes voor dit effekt?
Probeer dan eens 2 lampjes in serie te zetten, en kijk of je tevreden bent met het resultaat.

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)

Op 12 december 2012 21:01:36 schreef Toeternietoe:
Heb je aparte lampjes voor dit effekt?
Probeer dan eens 2 lampjes in serie te zetten, en kijk of je tevreden bent met het resultaat.

Haha het knipperlicht werkt dan niet meer

en 1 lampje van 24V? of een andere spanning, gaat ook lekker lang mee zonder weerstanden of andere aanpassingen. maar ik vraag me af of je dan nog door de APK kom, en of andere bestuurders je nog zien bij slechte weersomstandigheden.

zit sinds 2009 in de PV.
Frederick E. Terman

Honourable Member

Is dit effect om te doen alsof je nog ver weg bent, terwijl je in werkelijkheid dichtbij bent?
Bij van die Japanse speelgoedjeeps (Suzuki?) zetten ze voor dit doel de koplampen ook dichter bij elkaar; hij lijkt dan echt ver weg. Je denkt dan dat je kunt oprijden of oversteken, terwijl het kreng in werkelijkheid al heel dichtbij is.
Dat vindt men grappig, want als het een ongeluk wordt krijgt de oprijder de schuld (raar soort humor, maar goed).

Eigenlijk zou dit soort modificaties daarom beter niet toegestaan worden.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org

Waarom pak je als serieweerstand niet een identiek lampje van 12V/21W?
De spanning op je gedimde lamp wordt dan ca 6V en het vermogen is dan 25% (= 5W).

Zullen er ons op de vraag richten?

Een extra lamp wil ik niet inbouwen, dit is beunhazen, dat wil ik juist niet. Maar in theorie klopt de berekening? Ik test binnenkort nog wel een keer wat langer.

De lamp heeft de volgende weerstand R=12²/21=6,85 ohm
Ik wil werken met een weerstand van 5 ohm, waardoor de lamp op ongeveer 20-30% brand.
De stroom over de weerstand + lamp wordt dan 12/(6,85+5)=1,01 ampere.
Het vermogen dat de lamp dan dissipeert is 1,01²x6,85=6,99 watt
Het vermogen dat de weerstand dan dissipeert is 1,01²x5=5,10 watt
Klopt dit?

Vervolgens heb ik dan een tweede vraag, ik heb 2 weerstand van 10 ohm en 5 watt parallel, kan ik dit dan zien als 1 weerstand van 5 ohm en 10 watt? Ik heb het al even aangesloten met de 2 weerstanden, dit gaf de gewenste lichtopbrengst maar de weerstanden werden wel zo warm dat ze nog net aan te pakken waren na een paar minuten. Met andere woorden, kan ik uit met deze weerstanden of klopt hier niets van en moet ik zwaardere weerstanden hebben omdat ze anders kapot gaan?

Je berekeningen kloppen helemaal.
Maar let op de opmerking van Zonnepaneeltje over de temperatuurgevoeligheid van de gloeilamp en de opmerking van Zonnepaneeltje over het te kiezen vermogen van de weerstanden.

Normaal neem je die waarde ongeveer 3x zo hoog als berekend. Dus met 15 a 20 Watt zit je goed.

Op 13 december 2012 21:53:26 schreef KeesBromfiets:
Zullen er ons op de vraag richten?

Een extra lamp wil ik niet inbouwen, dit is beunhazen, dat wil ik juist niet. Maar in theorie klopt de berekening? Ik test binnenkort nog wel een keer wat langer.

Een lampje is ook een weerstand hoor. Als je hem zwart maakt geeft dit het zelfde effect dan een 10W weerstand. Wordt warm.

fred101

Golden Member

Op 12 december 2012 23:58:58 schreef Frederick E. Terman:
Is dit effect om te doen alsof je nog ver weg bent, terwijl je in werkelijkheid dichtbij bent?
Bij van die Japanse speelgoedjeeps (Suzuki?) zetten ze voor dit doel de koplampen ook dichter bij elkaar;

FET, dat doen ze om meer op het origineel te lijken ;-)

http://www.motorstown.com/images/land-rover-series-2-04.jpg

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs