Regelbare Labovoeding (0-30V 1.33A)

Hoi ik ben nieuw op deze site en hoop dat ik deze topic in de juiste sectie heb gepost.
Sinds een jaartje terug heb ik mij beginnen te verdiepen in elektronica met verschillende kleine projectjes. Ondertussen heb ik al een stuk of 6 kleine projectjes gemaakt. Maar 'k zou graag eens beginnen aan de grote projecten. Maar voor deze projecten goed te kunnen wil ik eerst een regelbare labvoeding maken.
Ik heb al het onderstaande schema gemaakt maar ik wil deze nog niet beginnen te etsen en bestukken voor ik alles begrijp (zo leer je het best bij op het vlak).
Nou heb ik een regelbare labovoeding gevonden en bewerkt (zie mijn multisim tekening onderaan). Maar op het gedeelde van de hoofdvoeding zit ik alleen nog met vragen over.
Zouden jullie me kunnen helpen met te vertellen voor wat de 2 transistoren (T1 en T2) dienen? En waarvoor de diode D8 dient.
Ik had gedacht dat de transistoren dienen voor langzaam opkomen van de spanning en stroombeveileging. Bij de diode D8 heb ik geen idee voor wat deze dient.
Ik heb al veel informatie opgezocht over heel de schakeling maar deze 3 onderdelen van de schakelingen blijven me een raadsel.
Hopelijk kunnen jullie me helpen,

Vriendelijke groeten
Nyffellare

http://i46.tinypic.com/nd1qjb.png

Henry S.

Moderator

Waar heb je dit schema vandaan, er kloppen een paar dingen niet.

Maar buiten dat: Een labvoeding zal het nooit worden. Bij de elke kortsluiting kan je een reeks onderdelen vervangen.

Er zijn tig betere schakelingen te vinden, oa op dit forum.

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.
Shock6805

Golden Member

ik weet niet hoor op prosje zijn site staat een labvoeding met stroombegrenzing. Hoort die er niet voor te zorgen dat alles heel blijft als de stroom te groot wordt? bv. bij een kortsluiting

[edit]
Waar dient die middenaftakking voor als die gewoon mee gelijkgericht wordt en bij de plus gestoken?
[/edit]

[Bericht gewijzigd door Shock6805 op zaterdag 15 december 2012 16:00:27 (24%)

Als je maar genoeg geinteresseerd ben, verwondert heel de wereld.
Henry S.

Moderator

Op 15 december 2012 15:45:32 schreef Shock6805:
ik weet niet hoor op prosje zijn site staat een labvoeding met stroombegrenzing. Hoort die er niet voor te zorgen dat alles heel blijft als de stroom te groot wordt? bv. bij een kortsluiting

Ja die werkt wel.

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.
Shock6805

Golden Member

zou die diode D8 dienst doen als éénmalige zener? (soort domme zekering dus) >:)

Als je maar genoeg geinteresseerd ben, verwondert heel de wereld.

Ja ik dacht ook iets van dat D8 als soorte zekerheid zou dienen.
En de middenaftakking heeft te maken met de uitgangspanning. Met een schakelaar bedien je deze dan. Open is maximum 12V. Gesloten is tot 30V.
Maar kvraag me nogaltijd af voor wat de transistoren zijn want ik denk dat deze belangrijk zijn. Jullie zeggen dat er geen beveiliging inzit dus kan ik al het idee wegsmijten dat 1 van deze transistoren of alle 2 dient om om de schakeling te beschermen?

RAAF12

Golden Member

D8 dient ter bescherming van de voeding als er een dikke elco op de output wordt aangesloten en de voeding wordt uitgeschakeld.
Verder kan ik je (ook) aanraden dit niet te bouwen. Veel te vaag geknutsel. Er zijn veel betere LM117/ LM317 ontwerpen.
In dit gedrocht zit bijv. de middenpin van de LM aan de massa, daar zit normaliter een potmeter voor de spanningsregeling naar massa.
Die 6 diodes in de brug is ook bizar. Meer vertrouwde schematics kan je hier vinden of bijv. bij ELV en Elektor.

Ja raaf op mijn schema is waarschijnlijk beetje verwarrend door de headers. Maar 'k heb deze geplaatst om ervoor te zorgen dat ik mijn potientometers op het frontpaneel kan plaatsen (voor wanneer ik deze transporteer naar ultiboard).
Maar de 2 verschillende headers onder aan de masse van de LM317 zijn dus wel degelijk potientometers dus dit klopt. En die 3fasige bruggelijkrichter die je kan in of uitschakelen is eigenlijk een soort spanningbegrenzing van de uitgang.

Maar ik zit nu nog altijd met de vraag voor wat de transistoren in deze schakeling dienen.
Uit eerdere reacties kan ik afleiden dat dit dus al niet om de schakeling te beschermen is. Ikzelf dacht aan het langzaam opgaan van de spanning wanneer deze verhoogd wordt maar dan moet er toch maar 1 staan en geen 2?

[Bericht gewijzigd door Henry S. op zaterdag 15 december 2012 18:50:38 (25%)

T1 en T2 kunnen dienst doen als stroomversterkers, op voorwaarde dat je ze met hun emitter aan R1/R2 knoopt. Dus niet zoals het nu getekend staat!
Vergelijk het met deze schakeling.

Evengoed, het ontbreken van een instelbare stroombegrenzing blijft een minpunt. Zonder dat kan je het moeilijk een labvoeding noemen...

Prosper, yop la boum, c'est le roi du macadam (aldus Maurice Chevalier)

Dan is het beter dat ik een stroombegrenzing aan toe voeg.

Pros je hebt gelijk heb eens vergeleken met het origineel en de transistors staan inderdaad verkeerd de emitor hangt aan de weerstanden en niet de collector.
Dus als ik u mag geloven dient deze als stroomversterkers.
Bedankt voor de info. Ik zal eens kijken of ik zelf een stroombegrenzing aan de voeding kan toevoegen zodat deze een voldoende labovoeding is. Want als ik op internet kijk heb ik daar alleen een potientometer en een transistor voor nodig.

[Bericht gewijzigd door Henry S. op zaterdag 15 december 2012 18:50:55 (80%)

Zoek anders eens naar de Elektuur "82 voeding.

voor deze specs zou je ook een E030-1 kunnen nabouwen.

Of heel eerlijk een 0-30v voeding met CV en CC word vaker aangeboden op bekende veilingsites.

expert in percussive maintenance

'k zal eens kijken maar momenteel wil ik met dit schema verder doen. Ook omdat er aanpassingen moeten gedaan worde zoals bevoorbeeld een stroombegrenzing toevoegen en daar kan ik alleen maar uit leren. En ja ik weet dat ik deze kan kopen maar ik wil namelijk de labvoeding zelf maken omdat ik hieruit ook zal leren en dat kan me dan later helpen bij grotere projecten.

Oke. D14 zit daar verkeerd. die kan je het beste over de transistor zetten. zoals je al gedaan hebt. dat is dubbelop.

ook is het aan te raden gewoon een brugcel. als symbool te nemen dat is simpeler. die rare constructie met 6 diodes. neem gewoon een schakelaar tussen die twee windingen. die brugcel neem je een geïsoleerd type voor en die schroef je op je koelprofiel.

een enkele 0.22/0.47 ohms weerstand is meer dan voldoende per tor. reken maar eens uit welke dissipatie die hebben bij max. stroom. je hoeft dan helemaal geen weerstanden parallel te schakelen.

ook die rare combinatie van 4n7 C's totaal onzinnig.

Je mist een Grote bufferELCOom de gelijkgerichte spanning te bufferen. als vuistregel 2200 uF per ampere afgenomen stroom jij moet dus een 3800uF of 4700uF condensator hebben

P1 en P2. vergeet het maar. een 10 slags potmeter is Velen malen beter. (dat geeft nauwkeurigere instelling van de spanning dan heb je maar een potmeter nodig.

24K is een rare waarde voor de LM3xx Reeks. LEES DE DATASHEET, dat ic word instabiel wanneer en niet minstens 10 milliampère getrokken word. bij 240ohms word de minimum belasting altijd gehaald
kijk hier eens na http://www.electronics-lab.com/articles/LM317/

aan de uitgang mag je gerust 10-47uF hangen. anders krijg je GROTE rimpel aan de uitgang.

weet je eigenlijk zou je deze fouten gewoon moeten maken. maar dat is zo tijdverspillend en vertraagd naar mijn inziens jouw leerproces.

Lees anders het een en het ander over op-amps en misschien kan je dan met een handvol opamps en wat transistors een mooie voeding maken.

mvg.
florick

expert in percussive maintenance

Bedankt voor al deze nuttige info. Zal al het nodige aanpassen.

Willie W

Golden Member

Ik zou ook iets anders nemen voor die 1N4007 diodes in de gelijkrichter,
deze zijn maar 1A. Neem dan 1N5407.

een 5A brugcel is daar wel op zijn plaats. maar we kijken even of er een nieuw schema kan gefabriceerd worden. dan kunnen we daar opbouwende tips bij geven.

expert in percussive maintenance
Shock6805

Golden Member

Er staan er toch op CO? of de site's van CO-leden. Staan er ook een paar.

Als je maar genoeg geinteresseerd ben, verwondert heel de wereld.
Shock6805

Golden Member

da's waar. Heb ik ook al verscheidene keren willen doen. :D

Als je maar genoeg geinteresseerd ben, verwondert heel de wereld.
rbeckers

Overleden

Op 26 april 2013 09:03:36 schreef nyffellare:
Mijn voeding heeft het na het testen begeven (te kleine weerstand aangesloten zonder smeltveiligheid). Voor de bruggelijker krijg ik nog de omgevormde 25V maar na de bruggelijker is dit dan minimum 30V DC en maximum 34V geworden. Zelf heb ik al alle diodes getest op een testprintplaat en deze werken nog perfect. Zelf heb ik gedacht dat het aan de voltage regular of aan de transistoren kan liggen maar voor ik heel mijn printplaat vanalles begin los te solderen zou ik graag eens jullie mening hebben wat er kapot kan zijn of hoe dit veroorzaakt wordt.
Alvast bedankt
[afbeelding]

Meet de diodes nog eens door.
De 1N4007 kan maar 1A aan.

[Bericht gewijzigd door Henry S. op vrijdag 26 april 2013 12:44:22 (87%)

EricP

mét CE

Zoveel is er niet om los te solderen...

Voor kleine stromen doet de LM317 al het werk, dus die powertorren kun je even laten voor wat het is (tenzij je de volle spanning op de uitgang hebt, da's een ander verhaal).

Blijft over: de trafo, de brug en de LM317.

Die LM1117 chip is lastig kapot te krijgen. Als ik een gok moet doen, dan gok ik op de transistoren. Sterker nog, als je de collector van T1 en T2 loshaalt, zou de boel het moeten doen behalve dan dat je maar 1A kan trekken....

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Oke zal de transistoren eens uithalen en testen hopelijk werkt het want zelf betwijfel ik sterk dat de transistoren kapot zouden zijn doordat deze een stroom van 15A aankunnen. En hoeveel stroom zal er ongeveer moeten vloeien door een LM317 voordat deze kapot is (op de tekening is het een LM117 maar in werkelijkheid een LM317 vergeten te melden)? Want heb namelijk bij mijn testen een weerstand vann 120Ohm aangesloten die nagenoeg direct begon te roken waarnaa ik deze minimale spanning van 30A krijg.

rbeckers. Al gedaan allemaal appart met een tesprint (zo één waar je de diodes kan inpluggen) en dan met een functiegenerator op aangesloten en een mooi sinussignaal van 10V gemiddeld overgezet. Op de uitgang leverde dit het normale dubbelgelijkrichte DC signaal op. Ook heb ik ze allemaal nog eens getest doormiddel van een multimeter en die geeft ook aan dat alles nog klopt. Dus ik denk alvast dat het niet aan de diodes kan liggen tenzij er betere manieren zijn om dit te testen dan mag je dit gerust vertellen.

[Bericht gewijzigd door Henry S. op vrijdag 26 april 2013 12:46:47 (34%)

rbeckers

Overleden

Een LM317 kan veel hebben.
M.b.t. de diodes. Zijn dat geen 1N4007 maar een ander type? Net zoals de Lm117 in het schema een LM317 is.
Kun je een foto plaatsen?

Begin met rew zijn idee.

Tidak Ada

Golden Member

LM117 is iedentiek aan de LM317, maar heeft nauwere, militaire specs en temperatuurtoleranties en is alleen maar beter dan de LM317

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †