WTW maak lawaai

vet toevoegen werkt ook niet even goed als een nieuw lager erin zetten. m'n wiellager van m'n brommer had al vaker duidelijk het cirkelzaag bijgeluid via de aandrijving. het vet vervangen hielp voor een aantal maanden, maar een nieuw lager maakte hem een stuk stiller. daar heb ik wel een rvs model voor gepakt, deze zit altijd buiten met water en pekel. voor een grote lager als die 6004 was 13 euro nog te doen. origineel zat er een tpi uit taiwan in die toch een 22.000km mee is gegaan. een duurder model, wat een hoger toerental aankon leek me ook beter. de voorwiel lagers draaien nog wel op extra vet..

de truc is toch om er bijtijds bij te zijn, anders is de lagerschaal al beschadigd en heeft het opnieuw vetten ook geen nut. pas een schroeftol gehad, welke zo veel uren op de klok had dat het vet grafiet was geworden, 1 koplager zat zelfs vast. na een wasbenzinebad en lagervet voor de koplagers was het een heel stuk beter weer.

denk overigens niet te ruim over het systeem wat de leidingdruk bepaalt. dat bestaat wrs niet eens in die unit. je stelt in het menu de toerentallen in per stand en dat is dat. de ventielen per ruimte worden normaal met een flowmeter afgeregeld op de juiste zuig/blaas verhouding. het stork wtw ding hier kan ook een temperatuursensor hebben om de verhouding tussen in en uitgaande lucht te regelen, maar die zit er ook niet in.( er zit een servicemenu op waar dat te zien is)

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Ach kijk nou toch. De referentiewaarden afgenomen vermogen uitgezet tegen de hoeveelheid lucht.

http://www.brinkclimatesystems.nl/Documentatie/Kenniscentrum/Gelijkwaa…

Waarmee ook uitsluitsel wordt gegeven over de vaste rekenwaarde die voor mij ontbrak om er soep van te kunnen koken: 100 Pa volgens bouwbesluit. Ik vermoed dat berekende stroom van 93,7 W bij 300 m3/u de topwaarde is. En de stroom die loopt bij 3,61 W bij 50 m3/u de startwaarde. Waarschijnlijk worden tijdens het initialiseren de afgenomen stroom van beide motoren op deze waarden gelijkgeregeld. Zodat ze beiden op alle toerentallen de gelijke luchthoeveelheid verplaatsen. (Lees: bij een veronderstelde 100 Pa in zowel aan- als afvoerkanaal, bij gelijke stroomwaarden een theoretische hoeveelheid lucht verplaatsen.)

Deze labwaarden (start-top ofwel 50-300 m3/u) zijn gebaseerd op een leidingweerstand van 100 Pa in beide kanalen. En zullen in werkelijkheid dus vrijwel altijd afwijken. Stomweg omdat niemand in de praktijk in staat is om 100 Pa (gelijke) leidingdruk te realiseren. Dat zal voor een installateur ook geen ontwerpcriterium zijn. En is in de praktijk niet na te meten. Ik zie dat Brink als installatie-advies 150 Pa hanteert.

Mag ik voorzichtig de conclusie trekken dat nameten van inblaas en afzuig met een flowmeter bij een WTW van Brink minder kritisch is dan bij systemen die een dergelijke 'initialisatie' niet uitvoeren? (Bijvoorbeeld bij Stork, voor zover ik weet.) Ik heb de ventielen met mijn eigen natte vinger ingesteld, nadat ik in de badkamer vier keer met HG Schimmelspray in de weer was geweest. Daarna geïnitialiseerd, en nooit meer een centje pijn gehad. Ik heb puur gevoelsmatig ingesteld. Waarbij ik getracht heb om de mate van aan- en afvoer ongeveer met elkaar gelijk te krijgen. Met als vertrekpunt de afzuigventielen in badkamer en toilet flink open.

Subtiel detail: toen ik ongeveer twee jaar geleden de ventielen opnieuw inregelde, en op basis van de handleiding de menustructuur verkende, zag ik tot mijn stomme verbazing de parameter die aangeeft of het systeem de initialisatie heeft doorlopen op 0 (nul) staan. Niet uitgevoerd dus. Het systeem draaide al 12 jaar zonder fatsoenlijk te zijn ingeregeld. Wat ook al een deel van de verklaring van de schimmel kan zijn. Ons systeem kent vier afzuigventielen en tig inblaasventielen. Niet initialiseren betekent dan in onze situatie dat per definitie veel te weinig lucht wordt afgezogen.

Verder ontdekte ik dat het systeem met de standaard waarden van Brink (Bouwbesluit) is opgeleverd. Dat blijkt voor ons huis veel te weinig te zijn. (Grote woonkamer met houtkachel en open keuken, drie grote slaapkamers.) Het systeem is weer lekker op z'n Hollandsch veel te krap geleverd. Narekenen levert op dat ten minste 280 m3/uur schone zou moeten aangeleverd in bewoningssituatie met vier personen. Daar komt dan nog ongeveer 70 m3/uur bij als de kachel aan staat. Totaal ongeveer 350 m3/u. Dat kan een Renovent Medium helemaal niet leveren... Die kan maximaal 300 aanvoeren. In optimale omstandigheden.

Lees vooral: http://www.olino.org/articles/2010/03/08/aanleg-en-ervaringen-met-bala…

Ik heb de instellingen van de drie standen dus flink aangepast (m3/u):
1. 80
2. 200
3. 270
Het is een soort compromis tussen de berekende waarde en het geleverde systeem. Stand drie is ook kachelstand. Waarbij er na verbruik van ongeveer 70 kub toch nog 200 tot de beschikking van de mensch staat.

Ik zet het systeem in de stookmaanden op ongeveer 70-80 m3/u op overdruk. In de zomer op ongeveer 150 m3/u onderdruk. Laat die warme lucht dan maar lekker buiten. We hebben geen bypass, dus zo min mogelijk door de binnenlucht opgewarmde buitenlucht naar binnen. In de zomer staan bij ons alle ramen open. Dus dat is voor de verse lucht geen probleem.

Stand 1 is voor de situatie waarbij er geen bewoning is. Stand 2 voor als we thuis zijn. Ja ja, maar zo werkt dat dus mooi niet. Ik zie dat mijn huisgenoten het systeem vrijwel altijd in stand 1 hebben staan. Tijdens het koken nog wel eens op 3. Maar daar blijft het dus bij. Zelden zet iemand 'm in stand 2. Terwijl ie daar eigenlijk voor het grootste deel van de tijd op hoort te staan.
De Renovent biedt de mogelijkheid om de schakelstanden softwarematig te "patchen". Ik heb stand 1 en 2 omgewisseld. Als de schakelaar in de voor mijn huisgenoten favoriete middenstand (1) staat, dan staat het systeem in werkelijkheid op stand 2. Als we langdurig weggaan, zorg ik ervoor dat stand 2 is ingeschakeld. Huup huup huup Barbatruuk.

Get your facts first, and then you can distort them as much as you please - Mark Twain

Informatie van the motor

http://www.wdtl.com/pdf/WT6249VentCatSmall.pdf

http://www.wdtl.com/pdf/WT3373_6_DD070_0309.pdf

Weet iemand hoe kan ik de rubber demper (de rubberen ophangboutjes)
repareren/vervangen?
Hij is kapot, de rubberen is af van de ophangboutjes? Ik heb hem gelijmd met second lijm.

Edit: December 15 2014

De gelijmed rubber damper is weer kapot.

Ik heb via de volgend link the rubber damper gevonden.
http://kassa.vara.nl/vraag-beantwoord/vraag/vadetail/wtw-systeem-kapot…

Ze is te op www.mijnonderdelenhuis.nl

http://www.mijnonderdelenhuis.nl/a-22670194/onderdelen-diversen/rubber…

Rubber Brink systeem motorrubber Brink 531555

€ 7,50 (inclusief 21% BTW)

Origineel

Brink rubber

Omschrijving

WTW motorrubber

Kenmerk

Motor / achterplaat rubber 1cm + draadeinden

Extra info

Set a 4 stuks

Origineel nr

531555
Bestel.nr

531555
Geschikt voor o.a. Brink

[Bericht gewijzigd door G62Fix op maandag 15 december 2014 10:10:48 (53%)

Shiptronic

Overleden

Op dit soort markten kom je ze regelmatig tegen : http://www.circuitsonline.net/forum/view/119936

Anders bij LASULEC en consorten. Automotive groothandel.

Woonplaats en mail zijn niet openbaar, dus kan ik geen adresje voor je in de buurt zoeken.

[Bericht gewijzigd door Shiptronic op dinsdag 20 mei 2014 12:20:11 (23%)

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Bedankt Shiptronic voor de tip.

Ik heb ook twee web winkels gevonden met producten die er lijken op de rubber demper.
Maar ik weet niet welke moet it hebben.

http://www.iq-parts-shop.nl/index.php/cPath/529_532

De type D Trillingdempers lijk meest op.

Volgens mij meting: de huidig demper
Base rubber diameter: 10 mm
bout diameter: 4mm
rubber hoogte: 10 mm
bout hoogte: 8mm

http://www.leijenaar.nl/nl/category/Trillingdempers/product/Trillingde…

Trillingdemper Type-D

D-10-10-M04

http://www.r-k.nl/Trillingdempers/Type%20D.php
TD000020

Edit: 15 Dec 2014
De bove trillingdemers zijn niet de juist.
Moet Type A, niet type D.

Edit: December 15 2014
Ze is te op www.mijnonderdelenhuis.nl

http://www.mijnonderdelenhuis.nl/a-22670194/onderdelen-diversen/rubber…

Rubber Brink systeem motorrubber Brink 531555

€ 7,50 (inclusief 21% BTW)

Origineel

Brink rubber

Omschrijving

WTW motorrubber

Kenmerk

Motor / achterplaat rubber 1cm + draadeinden

Set a 4 stuks

Origineel nr 531555
Geschikt voor o.a. Brink

Veel danken aan de forum liden voor de uitleg voor de vervangen van de lagers.
Ik heb de instructie stap voor stap gevolgen en ook met successen de lagers vervangen.

Nu draai mij Brink Renovent large als nieuw.

Nog twee tips:
1 Na demonteren van de schoep en kap, De schoep kan met warm water wassen. Er sit geen electricsh onder delen in de schopen en kap.
2. Met een bitje WD40 tussen de buiten kant van de lagers en de metalen binnenwerk, de bovenste lager kan met de hand induwen.
3. Voor degenen die willen weten waarom sit er twee keer magnet, een keer in de metal biinen werk, de ander keer in de schopen kap. Hier is de uitleg. Beiden magnet zijn voor de draai kracht nodig. De electricsh magnets zit in de zwart plastic base, is tussen deze twee permenent magneten.

Al technische Noob ben ik via google op dit forum terecht gekomen. ik kreeg vanmorgen namelijk de onderhoudsmonteur op visite en allebei mijn ventilatoren (van de Brink renovent wtw medium)zijn stuk (de lagers maken lawaai).

Alleen bleek nu dat deze ventilatoren niet meer te krijgen zijn en dat ik nu tegen het volgende aanloop: 2 nieuwe ventilatoren en omdat deze niet passen op de bestaande printplaat ook een nieuwe plaat (totaal 690 euro onderdelen).

Na de uitgebreide uitleg met foto's durf ik het aan om zelf de lagers te vervangen. (enorme dank) in de hoop voorlopig de voorgestelde oplossing van de monteur te voorkomen.

Verder Gninokedydur, ik woon in dezelfde wijk (stad van de zon) maar kan je geen bericht sturen met vragen over de instellingen van de ventielen? (een voorzichtige hulpvraag dus)

Anoniem

Allereerst dank aan alle bijdrage, spaart me veel geld uit.

Ook ik heb een lagerprobleempje. Zijn de lagers van Renovent Large vertilatoren dezelfde als die voor de Medium?

Ik vermoed van wel, maar beter even gecheckt dan de verkeerde aangeschaft.

wil je dat zeker weten, even open halen en opmeten met de schuifmaat.. als de herrie nog niet al te aanwezig is wil het hervetten van de lagers helpen, maar te lang op droge lagers lopen is sowiso nieuwe lagers erin of de motor zelfs als deze vastlopen..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Anoniem

Dank je wel testman,

Het is dezelfde en de nieuwe heb ik al besteld.

Blijkbaar is de kwaliteit van de lagers/ventilator niet verbeterd na 2007. Sinds 2 weken piept onze WTW bij lagere toeren. Vervelend en ik weet dat dit uiteindelijk problemen oplevert. De kast opengehaald en geconstateerd dat we een ander type ventilator hebben. Probleem is dat ik nu niet weet hoe ik de ventilator van de motor kan scheiden zodat ik de lagers kan smeren/vervangen. Iemand ervaring op tips? (zie foto voor

)

Ben benieuwd, want ruim 300 euro uitgeven voor een motor die nog goed loopt en pas 5 jaar oud is, lijkt me ook wat veel.

Wat ik overigens al heb geprobeerd is:
- de motor open te schroeven, dan kom je bij de printplaat en wordt ik er niet veel wijzer van
- met een schroevendraaier de kap van de ventilator los te wippen (lukt niet, lijkt geklemd te zitten)
- de motor in te klemmen en dan de ventilator eraf te trekken (zit muurvast)

Mijn vermoeden is dat de ventilatorkap erop geklemd zit en dat daaronder de ventilator op de motor geschroefd zit.

Mocht ik nog wat vinden, laat ik het weten.

(Verder blijkt op de website van EBMPAPST dat de motor vergelijkbaar (volgens mij 1-1) is met de R3G160-AC70-01) Daarover is wel wat informatie, maar geen gedetailleerde technische tekening.

[Bericht gewijzigd door jwe36 op vrijdag 19 december 2014 11:34:49 (74%)

Ik heb zelf een Renovent wtw installatie. Omdat een van de ventilatoren zoveel lawaai maakte en nieuwe vrijwel niet meer verkrijgbaar zijn, ben ik op grond van de uitgebreide info van gninokedydur aan de slag gegaan om te trachten de lagers te vervangen.Tot het moment dat ik aan het borgringetje moest beginnen, ging het probleemloos, Maar toen kwamen de problemen, het lukt mij maar niet om dit ringetje te verwijderen. Eerst lukte het mij maar niet om met mesje achter het ringetje te komen, totdat ik er achter kwam, dat je lagers met enige kracht naar achteren kon drukken, waardoor je meer ruimte kreeg. Desondank lukt het mij niet om dit ringetje te verwijderen. Ik heb het gevoel dat hiervoor een trucje is waarvan ik geen weet heb. Wat kan ik het beste doen om dit probleem op te lossen?
B.v.d.

er zit doorgaans een veer in de waaier die de schoep in het lager trekt. als je dus de schoep omlaag drukt komt de as uit de lager een stukje omhoog en kun je dat ringetje eraf halen.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Bedank testman voor je snelle reactie. Ondanks je technische uitleg (waaier, schoep; ik ben maar een gepensioneerde pennelikker) begreep ik toch wel wat je bedoelt.Maar zoals uit mijn vraagstelling blijkt, wist ik al dat je door druk uit te oefenen op de lagers en behuizing dat je wat meer ruimte verkreeg achter de borgveer.Maar daarmee is mijn probleem nog niet opgelost. Ook ik ben aan "pielen" geslagen om die borgveer te verwijderen.Het resultaat is twee kromme schroevendraaiers en een krom mesje. Ook met diverse tangetjes heb ik een poging gewaagd, maar ik kon door te weinig ruimte en vettigheid geen grip krijgen op het ringetje. Dus ik vraag mij af, waaruit dat gepiel dan bestaat om die borgveer te verwijderen. Heb je daarvoor speciaal gereedschap nodig? Uit reacties van andere gebruikers begrijp ik dat het verwijderen van de borgveer geen probleem opleverde.Maar hoe zij dat deden, is mij een raadsel. Dus wie kan mij een handige tip geven om dit op te lossen.
B.v.d.

het ringetje is een rubber ringetje of een stalen ring die in een gleuf zit. in het geval van een rubber ring is deze echt een ring, in geval 2 heeft deze een open kant. aan die open kant is makkelijker een mesje of dergelijke te steken. ik heb die ringetjes met een kleine horloge schroevendraaier losgewipt, maar doorgaans zit er een borgring op fanmotoren die je met een punttangetje los kunt halen, veel handiger..

je hebt de gleuf waar de ring invalt toch wel vrij gekregen? dus de lager omlaag gedrukt? anders is die ring er niet af te krijgen, de lager drukt de ring alleen maar strakker.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Het is me gelukt testman. Na een nieuwe poging kreeg ik eindelijk het stalen ringetje uit de voeg. Anders dan bij gninokedydur had dit veertje wel twee uiteinden.Het gepruts heeft dus toch resultaat gehad. Nu nieuwe lagers bestellen.Bedank voor je reacties testman.

hallo,

Ik zou de lagers van een ebm papst R3G220-AE50-11 moeten vervangen (dit is van een JE storkair unit van 550m³/h), maar ik slaag er niet in om de lagers te bereiken, kunnen jullie mij even verder helpen aan de hand van de toegevoegde foto's ?

alvast bedankt.

printplaat eruit schuiven dan kun je bij de lagers. de print zit met stekkers op de aansluitingen van de motor zelf. trek de klemmen van de igbt's af rechts op de foto, deze zitten op het frame geklemd. verder zit de print niet vast zo te zien.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 21 januari 2015 00:55:34 schreef testman:
printplaat eruit schuiven dan kun je bij de lagers. de print zit met stekkers op de aansluitingen van de motor zelf. trek de klemmen van de igbt's af rechts op de foto, deze zitten op het frame geklemd. verder zit de print niet vast zo te zien.

Oke testman dat is gelukt, alvast bedankt voor de zeer goede tip. Ik heb nog al een gelijkstroom motor geopend van een wtw unit maar hier is het opmerkelijk van de grote hoeveelheid corrosie kleurig stof er onder de print plaat aanwezig is,hoe kan ik dit best voorkomen, of zorg ik dat mijn lagers een degelijke afdichting hebben ?

de lagers hebben toch een dichting erop zitten? hoe bedoel je corrosie kleurig stof? als in bruin poeder. dat is vrij normaal als de lagers op zijn, het is roest uit de lager. als je dezelfde lagers neemt ( type staat er op) moet het weer jaren werken.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Hoe ziet het onder die printplaat uit? Kun je daar een foto van maken?
Bedankt

Op 21 januari 2015 12:39:53 schreef NordRack2:
Hoe ziet het onder die printplaat uit? Kun je daar een foto van maken?
Bedankt

bij deze de foto onder de printplaat.

Na het verwijderen van de borgring heb ik op meerder manieren de lagers proberen los te krijgen maar dit wil niet lukken. Tips ?

Shiptronic

Overleden

Als de borgring er af is zou je met een paar voorzichtige tikken eerst de as er uit moeten kunnen krijgen

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Op 21 januari 2015 21:52:55 schreef Shiptronic:
Als de borgring er af is zou je met een paar voorzichtige tikken eerst de as er uit moeten kunnen krijgen

Ja dat heb ik al geprobeerd. Toen heb ik er wat olie op gedaan en dan nog eens geprobeerd maar zit echt muurvast.