Ik zit in een huurwoning. Ik betaal elke maand aan Essent mijn stroomrekening. Enexis is mijn netwerkbeheerder.
In 2010 verbruikte wij: 2503 kwh
In 2011 verbruikte wij: 2700 kwh
In 2012 verbruikte wij: 5643 kwh
In 2011 hebben wij ook gebeld, volgens mijn vriendin klopte het verbruik toen ook niet. Toen hebben ze een kleine correctie uitgevoerd. Maar toen ging het om een paar honder kwh.
Ik ben van mening dat het verbruik van 2012 niet kan kloppen.
Ons huishouden heeft 2 toevoegingen gekregen in 2012: 1 kleine vriezer die in de schuur staat en een kleine waterpomp voor het opbouwzwembadje .
De vriezer staat natuurlijk 24/7 aan, maar het zwembadpompje staat maar een stukje van de dag aan en dan alleen van juni tot midden augustus.
Mijn vriendin denkt wel dat we de droger ietsje meer zijn gaan gebruiken.
Hebben jullie enig idee hoe het mogelijk is dat ik dit jaar meer dan 2x zoveel verbruikt zou hebben dan in 2011?
Ik heb Essent gebeld, maar omdat er dit jaar een controleur langs is geweest kunnen zij niets doen. Het zijn geen gegokte standen maar "harde" standen. Zei adviseerde mij om contact op te nemen met Enexis.
Ik heb daarna Enexis gebeld, maar die kunnen ook niets voor mij doen. Het enige dat gedaan kan worden is een meterijking. Maar als blijkt dat mijn meter wel goed functioneert, dan kost het mij een flinke smak geld. Als de meter WEL kapot zou zijn, dan zijn die kosten voor hun.
Zowel Essent als Enexis kunnen dus niets voor mij betekenen.
Enexis heeft geadviseerd om een installateur te laten komen die alles nakijkt. Maar om eerlijk te zijn is dit een dure grap die voor mij moeilijk te betalen is.
Wat ik nu eerst ga doen:
ALLE stekkers in het huis uit het stopcontact halen en zien of de meter dan nog iets doet. Daarna proberen te achterhalen wat er allemaal op welke groep aangesloten zit, en kijken of er grootverbruikers op die groepen zitten.
Verder weet ik eigenlijk niet zo goed wat ik dan moet doen.
Je zou je meter zelf kunnen gaan kijken door alles uit te zetten, maar bijvoorbeeld een paar gloeilampen te laten branden, waarvan je het verbruik vrij zeker weet. Als je deze een paar uurtjes laat branden, kun je kijken wat het verschil is op je meter. Een verdubbeling is wel heel overdreven natuurlijk.
de oude simpele truuk:
je weet dat BIJV je frituur 2000 W trekt. das dus 1 kW in een half uur
Zet alles af en ALLEEN die frituur aan. Kijk na een half uurtje of je meter dan ook echt 1 kW meer aangeeft.
Fuzzbass
Mijn echte naam: Joris | Mijn elektronica website: Fuzzcraft.com
ALLE stekkers in het huis uit het stopcontact halen en zien of de meter dan nog iets doet. Daarna proberen te achterhalen wat er allemaal op welke groep aangesloten zit, en kijken of er grootverbruikers op die groepen zitten.
Dat is een goede manier.
Kijk steeds op de meter wat het verbruik wordt met een volgende groep bijgeschakeld. Is dat goed af te lezen? Wat voor meter is het?
Het verschil komt neer op gemiddeld ruim 300W extra. Dat moet te vinden zijn.
e: De antwoorden liggen maar een paar seconden uit elkaar..!
HmH, de frituur trekt misschien niet continu 2kW. Als hij eenmaal warm is slaat hij toch steeds af?
[Bericht gewijzigd door Frederick E. Terman op (36%)]
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Das waar, ik zocht f een grote verbruiker die redelijk duidelijk is, van over de 1,5 Kw, want anders zou je zekering doorbranden of de automaat trippen.
Heel wat reacties in een korte tijd. Ik zal proberen op iedereen te reageren.
@Olap, een goed idee. Ik denk dat ik jouw idee combineer met dia van High met Henk.
@Fuzzbass, de vriezer staat in een onverwarmde schuur. In de winter is het daar ijskoud en in de zomer goed te doen (de schuur wordt niet benauwd warm). Het is een kleine vriezer met 3 laden. (wattage moet ik nog even opzoeken).
@Frederick E. Terman, ik heb geen frituurpan in huis (wij doen juist erg ons best om weinig stroom te gebruiken) maar ik heb nog wel ergens een elektrische blower liggen die (volgens mij) maximaal 2000 watt gebruikt. Dat is misschien ook niet continu, maar wel een goede plek om te beginnen (??)
Bedoel jij 300 watt per dag? Of per maand?
@Arco,
nee, ik heb geen modelspoorbaan. Wel een playstation, misschien slokt die het op 
300 watt continu. Dat is 0,3kWh per uur. Let op dat je een gebruiker neemt die constant vermogen afneemt, dus niet een verwarming die steeds aan en uit schakelt. Dan weet je nog niks.
[Bericht gewijzigd door Olap op (64%)]
Die frituurpan was een vondst van @High met Henk.
Maar alles werkt voor de test, als het maar een flink vermogen is (om snel wat te zien) en constant.
Een (geleend?) elektrisch kacheltje met de thermostaat op 30 graden op het terras of balkon kan bijvoorbeeld ook.. dat blijft stoken.
Ja, de test kost een paar dubbeltjes, maar dan weet je of de meter goed werkt.
300W is een vermogen. Dat is een energie van 300Wh per uur, ofwel 0,3kWh per uur.
Het is het vermogen van bijvoorbeeld een flinke computer die altijd aanstaat, of een grotere vriezer die (door een fout, of een lek) continu draait, of één à tweemaal een was drogen per dag. Allemaal grof geschat natuurlijk.
Op 8 januari 2013 15:31:24 schreef Fuzzbass:
Een vriezer die nooit afslaat kan best 2500 kWh verbruiken in een jaar.
Dan zou het vermogen van die vriezer 285 watt zijn? Lijkt me onwaarschijnlijk, de meeste vriezers zitten op ongeveer de helft.
Supervinnie, wat is het merk en type van je elektriciteitsmeter?
Heb je buren met een dure auto die verder opvallend weinig werken? Misschien hebben ze een kwekerij op zolder, met bijzondere plantjes en per ongeluk de verkeerde draden gebruikt voor de lampjes.
Edit: zoveel mogelijk uit zetten, dan zou je nog een 100 Watt kunnen overhouden waarvan je zegt "oja, ventilatie, CV, deurbel, telefoon" keer 8760 uur per jaar is dat 876 kWh. Even dubbelchecken door alle zekeringen uit te zetten.
[Bericht gewijzigd door K7Jz op (38%)]
@Olap, 300 watt continu? Dat betekent dat er dus 24/7 iets zwaars aan moet staan. Dat kan ik me nauwelijks voorstellen. We hebben niet zo veel en gebruiken ook niet zo veel. (althans, niet meer dan in het jaar ervoor).
@Frederick, ik kan die blower op de vensterbank zetten. De koude winde zou er wel voor moeten zorgen dat hij blijft stoken. Ik denk wel dat dat moet werken. (eerst even uitvogelen wat er op welke groep zit).
Jij zegt als laatste "of één à tweemaal een was drogen per dag.". Bedoel je dan ELKE dag van het jaar?
@KlaasZ, ik weet niet zo heel goed hoe of ik dit goed bekeken heb. Maar het gaat hier om een Oxxio meter. Wat ik tot dusver kan zien is:
GISM 2007 om.611 230v 50Hz 5-60A
Ra=1000lmp/kWh C1.1 Ra=1000lmp/kWh C1.2
COD - 07I 1E5 S21 N. 00 212 174
(en wat symbolen en streepjescodes)
(foto is onderweg).
@K7Jz, nee. Ik heb aan de ene kant een heel oud vrouwtje die niets anders doet dan tv kijken. (zelfs niet koken zover ik weet). Aan de andere kant een oude man die zelden tot nooit thuis is.
[Bericht gewijzigd door supervinnie40 op (10%)]
Over je correctie, die is waarschijnlijk uitgevoerd op papier en niet op je teller. Dus als ze er 400kw afgetrokken hebben en je hebt/ had toch een meer verbuik van 400kW dan is er nu een op papier meerverbruik van 800kW. Oke dat verklaart niet de andere kW's. 340w/u is wel veel, lijkt op een computer als server of 24/7.
Heb je een watt meter? Ga meten.
Heb je een server draaien of valt je computer niet in slaap, alleen beeldscherm i.p.v alles?
Geen warmwater boilertje?
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
een kleine vriezer in de schuur doet een 350 kwh op een jaar , de zwembadpomp kan wel de veroorzaker zijn als de klok niet werkt en de pomp dus al die tijd al loopt..
over wat voor soort huis hebben we het ? een appartement kan bij last hebben gekregen van stroom lenende buren , een woonhuis kan ook last hebben van stroomvretende tuinlampen of een rotte grondkabel . dingen welke in de nacht ook aan blijven staan worden ook vaak vergeten , een waterbed bijv..
Plantjes met lampjes staan tegenwoordig ook vaak bij oude mensen. Die verhuren dan een zolder, of kamer e.d.
Ik zit ook te denken aan één of meer desktop PC die 24/7 aanstaat. Dat zijn ook grootverbruikers.
@Lord Anubis, ik heb geen goede watt meter. Alleen een hobby-multimeter. Maar ik denk niet dat zoiets goed genoeg is.
Ik heb geen server. Ik heb zelf een laptop die overdag vrij vaak aanstaat en mijn vriendin heeft 's avonds haar computer bijna de hele avond aanstaan. (maar dit was in 2011 precies hetzelfde).
Als we naar bed gaan wordt er gecontroleerd dat alles uitstaat. (sommige dingen gaan zelfs uit het stopcontact, zoals de tv).
@testman, de zwembadpomp is niet zo zwaar (moet wattage nog even opzoeken), en draaide alleen van 10 tot 18. (dit was voor ons hoorbaar, dus we hadden het wel gemerkt als hij niet uitging 's avonds).
@Hugo Welther,
als mijn buurvrouw zulke plantjes zou hebben, dan zou mijn klomp echt breken. Daar is ze het type niet voor. Desktop pc's staan hier nooit 24/7 aan. De enige die we in huis hebben is ook nog eens een simpel en licht model (voeding van max 250 watt). Die staat alleen 's avonds aan. (wel bijna elke dag).
Maar dit was in 2011 ook al zo, dus dat verklaard de plotselinge verhoging niet.
De meter:
https://lh4.googleusercontent.com/-ICNkmLet0Qk/UOw1SI7PgUI/AAAAAAAAB-I…
[Bericht gewijzigd door Henry S. op (5%)]
In dit soort gevallen plaats ik een schaduwmeter, en een weekje later maar eens kijken hoeveel verschil er is.
Dan kan je een goede afweging maken of je de boel laat ijken.
Installeer een aparte Kw/h teller, gebruik zelf bij klanten de eltako "WZR12-32A". Dat ding houd niet alleen je verbruik bij maar je kan ook tot 30 dagen terug van elke dag je verbruik zien en van elke maand tot 12 maanden terug. Da ding kost ongeveer 70 euro en je hebt een vrij goed overzicht van je verbruik. Wel rekening mee houden dat die max 32A is, dus als je verbruik op momenten hoger is dien je een 63A model te nemen.
@defender1be, ik zou dat zelf niet kunnen installeren. Dus dat wordt waarschijnlijk een duur grapje. Bovendien is het woningbouw, die willen niet dat je zelf aan de installatie komt.
@K7Jz, nee die hebben we ook niet
. We zouden ook de laatste wijk zijn die dat zou krijgen. (achterstandswijk)
Met de stekkers eruit trekken kwam ik tot nu toe nog niet echt verder. Ik ga morgen verder proberen.
Ondertussen heb ik een lijst gemaakt van alle apparaten in huis en in welke kamer ze staan. Ik schrijf per apparaat op hoeveel uur ze gemiddeld aanstaan per dag en het wattage (gebaseerd op de sticker achterop het apparaat). Zo wil ik dan een gemiddelde uitrekenen van mijn verbruik per dag.
(alleen beetje onhandig dat ik het van sommige apparaten niet kan achterhalen
).
[Bericht gewijzigd door supervinnie40 op (45%)]
Je zou dus continue 336W gebruiken het hele jaar door, kan me het niet voorstellen daar moet iets mis zijn. Als je gaat testen of je meter goed is, zet dan eerst een verbruiks meter tussen het apparaat waar je mee gaat testen. Dan weet je precies wat dat apparaat mag doen op je elektra meter.
Heb je toevallig nieuwe buren gekregen die lekker bij jou aftappen.
@Lambiek, goede tip. Dat zal ik onthouden.
Ik heb geen nieuwe buren ofzo.
In 2011 en 2012 zit eigenlijk geen verschil. Geen andere baan, geen andere leefgewoontes, geen andere situaties etc.
We hebben alleen een vriezertje gekocht en een zwembad waar een pompje bij zit.
Vinnie, je kan een simpele test doen door alle verbruik af te schakelen. Dus de hoofdschakelaar uit, en als je die niet hebt, alle aardlekschakelaars en groepenautomaten uit zetten.
Ik heb nl. wel eens meters meegemaakt die alleen op spanning, maar zonder verbruik, toch gewoon doortelden. Was niet het type wat je laat zien, maar je weet maar nooit.