Ik ben ook met een voorregeling bezig, eerst met de simpel switcher LM25xx serie van TI, die draaien op 150Khz en daar komt best nog veel "troep" uit.

Nu heb ik een printje met de MP2307, deze werkt op 340Khz en is een stuk "schoner", nadeel is de maximum ingangs spanning van 23V. Hier wil ik dan nog een lineare regeling achter zetten zoals in dit topic besproken wordt. Een voeding van 0 - 15V 3A lijkt me op deze wijze prima te realiseren.

De andere optie voor een voorregeling is een "dure" trafo met aftakkingen en relais, een complexe secundaire regeling met thyristor brug, smoorspoel en grote afvlak elco a la Delta of een primaire regeling met triac a la elektuur welke ik jaren terug eens gebouwd heb en resulteerde in DC door de trafo.

Een trafo met twee aftakkingen is eigenlijk al ongeveer standaard, en echt moeilijke schakelingen heb je niet nodig om tussen wikkelingen te schakelen ( een relais zou kunnen .... maar dat is vies ;) )

Je zou zelfs met een enkele wikkeling weg komen ( spanningsverdubbeling )

Been there, done that.

Met middenaftakking :
http://gigawatts.nl/co/projects/voeding/ctswitch.PNG

De verdubbelaar is niet veel moeilijker, die gebruikt twee mosfets maar daar heb ik even geen krabbel van online.

Hi,

rbeckers
Wat de bandbreedte van de ringkerntrafo betreft ben ik niet zo bang.
Bij een normale trafo is het magnetische strooiveld veel dominanter.
Het is vrij lastig een positie te vinden waarbij de gevoelige electronica geen last ondervind van het veld van de transformator.
Mijn grote ervaring wat bouwen van microfoon voorversterkers betreft helpt hierbij :-)

Roland
De voorregeling met een Switcher heb ik hier al in een voeding zitten.
Dit is toch wel zeeeer lastig om het schoon te houden.
Veel spoelen stralen als vuurtorens, zelfs met Mumetaal kreeg ik die voeding niet zo stil als ik wou.
De enige oplossing was een redelijke afstand tussen de Switcher en de lineare regelaar,
maar dat ging niet i.v.m. het nogal kleine kastje waar het in gemonteerd zit.

Trafo aftakkingen kan ook met een relais, daar zie ik geen echtprobleem in, behalve dat ik het graag electronisch oplos.

Mijn voorkeur gaat uit naar een regelaar d.m.v. een Thyristor of een FET die de bufferelco volstort,
zover dat nodig is voor goede werking van het lineare regeldeel.

De Thyristor wordt aangestuurd door het verschil tussen de ingang en de uitgang van de lineare regelaar,
dus bij b.v. minder dan 4V verschil gaat de Thyristor weer gelijden zolang nodig.

De Thyristor duuwd de lading via een ringkernspoel van rond de 1mH de bufferelco in.
Dit systeem met de 1mH spoel geeft weinig storing, maar ik moet hiermee nog wat meer testen doen.
HP / Delta en meerde fabrikanten gebruiken dit systeem ook om de dissipatie te begrenzen.

Het geheel moet wel aan mijn eisen blijven voldoen, misschien kom ik toch wel weer uit bij 1 of twee transfomatoren met relais, we zullen het zien.

Sine
Mijn eerstegedachten gingen uit van een 2x 6V wikkeling voor de stuurelectronica.
Dit wordt nu 2x 9V en als je kijkt naar het punt waaruit de stroombron
uit gevoed word, dit is aan de ingang van de 5V referentie.
Hier is dus een hoger spanningsniveau aanwezig dus ook meer ruimte om de FET aan te sturen.
Het type waar ik mee ga testen geeft bij 4.5V al een Drainstroom van bijna 20A.
Bij "normaal" gebruik is de Gatespanning rond de 3.5V van de IRFP064.
Hierbij moet natuurlijk de spanning over de Sense weerstand worden opgeteld samen met de "dropout spanning" van de stroombron.
Dit gaat allemaal getest worden...

Ik ga nu eerst het stukje met de 5V referentie en C1, C3 en de 8ma Stroombron testen.
Dit om te kijken hoevel rimpel ik over hou op C3 en hoe groot de bandbreedte is.
Ik bedoel, hoeveel van stoorsignalen uit het net nog doordringen na de stoombron en aan de uitgang van de 5V referentie.

De eerste verandering aan het schema heb ik al gedaan.
De Spanningspotmeter is een 20K 10 slag geworden i.p.v. 10K.
Hierdoor gaat de belasting van de 5V referentie omlaag en loopt er ook minder stroom door de eventuele te gebruiken sense leidingen.

Er is een diode toegevoegd bij de TIP142 om te zorgen dat bij foutcondities de basisspanning niet negatief kan worden.

Of D11 en D12 gebruikt gaan worden hangt van de gebruikte opamps af.

Het is trouwens opvallend hoevel onderdelen er al in zitten, alleen al ter bescherming van de voeding en/of de aangesloten schakeling.
En dan ben ik nog niet eens klaar...

D5, D6, D7, D8, D9, D10 en D11.
2x Ferrite Bead
C10 en 13

Het aangepaste voorlopige schema.
http://www.bramcam.nl/NA/NA-PSU1-03-200.png

Mooi, nu weer aan het werk...

Gegroet,
Blackdog

Nog een discussiepunt. ;)

M.b.t. de Mute schakeling.
Is het niet beter om de uitgang m.b.v. een relais uit te schakelen?

Edit:
Benaming D11 of D16?

[Bericht gewijzigd door rbeckers op (11%)]

de uitgang wordt bij vrijwel elke goede voeding met een relais geschakeld , vanwege de degelijkheid en omdat een halfgeleider altijd dissipatie heeft en niet betrouwbaar is om iets echt uit te schakelen .

een relais om de trafo tabs te schakelen werkt ook prima , de bufferelco vangt dat schakelen prima op , heb onlangs m'n voeding volgens elektuur 82 schema veranderd en het eea op de uitgang met de scope gemeten gehad , wat je goed op de scope ziet is als het uitgang verschil onder de 7v van de bufferelco voeding komt , dan krijg je een vertekend scoopbeeld..

Raaf,

Als je dan ook de spanningspotmeter omschakeld naar zeg preset 4V dan dump je ook niet zoveel lading in je LED.
Maar dan wel met een Reed-Relais het spanningsdeel schakelen anders tast je de stabiliteit weer aan.

Gegroet,
Blackdog

Hi RAAF12,

Dank voor je input.
Maar heb je goed gekeken naar dat schema?
Het is geen echte "Voorregelaar" maar een vervanging voor een relais.

De LM393 is een comparator vaarvan de -ingang door R57 en R58 ingesteld word.
Komt de +ingang voorbij de waarde van de -ingang dan word de LED in de optocoupler aangestuurd door Q9.
Aaansluiting nummer 11 van de trafo wordt dan in of uitgeschakeld.
R62 geeft een kleine hystheresis zo dat het electronisch relais niet gaat staan "klapperen"

Ik ben deze manier van schakelen al meer tegen gekomen en het is een leuke manier van relais besparen :-)

Gegroet,
Blackdog

Hi,

Ben weer wat verder met het testen van onderdelen van de voeding.
Van de Thyristor voorregelaar werd ik niet gelukkig.
Bijna alle opmerkingen die mensen hier maakte klopte min of meer.

Wat ondermeer optrad, waren grote koperverliesen in de transformatoren die ik heb getest.
Verder trad vooral ook bij gebruik van een ringkerntrafo de DC magnetisatie op, dit omdat meestal maar één halve periode voldoende was om de spanning
weer voldoende hoog te maken over de bufferelco.
Als bij de andere kant van de periode de tweede Tyristor ontstoken word,
is in ieder geval die stroom dan lager en compenseerd de DC dan niet volledig.
De draadjes van afgeknipte onderdelen en boutjes die naast de ringkern trafo op tafel lagen danste er op los :-).

Verder werd de bufferelco bijna helemaal geladen met de eerste periode waarop de thyristor ontstoken werd.
Dit betekend meer energie verlies dan nodig, kijk maar op de scoopfoto het dakje van de sinus gaat er af...

De onderstaande scoopfoto laat op de bovenste trace de trafospanning zien.
http://www.bramcam.nl/NA/NA-PSU-06.jpg

De trace er onder, is de spanning over de bufferelco.
De hoeveelheid perioden tussen het ontsteken hangt natuurlijk af
van de te leveren stroom.
Pas bij 2 Ampere werd de andere zijde van de periode gebruikt voor het laden.

De spoel in serie met de thyristoren houd alleen de inschakel piekstroom in bedwang.
Als het laden over meerdere perioden zou moeten worden uitgevoerd
zou een veel grotere zelfinductie nodig zijn.
Kijk maar, hoe het bij diverse HP/Agilent voedingen is uitgevoerd.
Ik vermoed dat er meer dan 100mH aanwezig is i.p.v. de 1mH in de schakeling die ik teste.
Dit soort spoelen is slecht te krijgen dus exit thyristor regeling!

Om toch een voorregelaar te kunnen "aanbieden" ben ik met een andere schakeling van Linear Technology gaan testen.
Hieronder vast een voorlopig schema.
http://www.bramcam.nl/NA/NA-PSU-20-200.jpg

De LT1074 is een van de "schoonste" switching regelaars waar ik mee getest heb.
Met een "snubber network" was hij over het hele bereik schoon,
In het schema zijn het R2 en C6.
Ook heb ik geprobeerd de opamp die inwendig aan pin 1 hangt niet te gebruiken,
en voor de regeling van de uitgansspanning stroom uit pen twee te trekken.
Dus in mijn schema de LDR tussen massa en pen 2.
Dit is niet over het hele spannings en stroom bereik stabiel.
Er traad op een lage frequentie een kleine rimpel op die ik maar moeilijk weg kreeg.
Dan maar een paar onderdelen meer en een stabiel geheel.

Ik heb gekozen voor een regeling via een LDR+LED.
Nu heb ik helemaal geen koppeling tussen het analoge deel en switching regulator.
Als je naar het schema kijkt zie je ook aan de rechter zijde een commonmode filter zitten.
Hierdoor ben ik aan de ingang van mijn lineare regelaar bijna alle "ruis" kwijt!

De Schakende regelaar wordt in een dikke BimBox gebouwd i.v.m. koeling LT1074 en Dual diode.
De TO3 transistor is om de afmeting in te schatten.
Het printje er boven is mijn testopstelling met de LT1074 regelaar.
http://www.bramcam.nl/NA/NA-PSU-21-200.jpg

De volgende beslissing was het bepalen van de maximale uitgansspanning en de stroom.
Ik ben uitgegaan van max 30V en MAX 5A, dus 150W.
Dit is echter niet goed mogelijk met een standaard LT1074, die is max 45V input, ik heb gekozen voor de LT1074HV die kan 64V aan.
Onbelast moet je rekening houden dat je dan aan het maximum van de regelaar komt.
Vooral als de netspanning wat hoger is dan normaal.
De LT1074 heeft een volt of 4 nodig om goed te regelen en als je tegen de "dropout"
spanning aanzit stort het rendament in omdat de ingansstroom dan bijna net zo hoog is als de ingangsstroom.

Een oplossing is ondermeer om een trafo te nemen die wat minder is dan 30V is en een bereik schakelaar maakt via een comperator,
die kan dan b.v. boven de 25V uitgansspanning de lineare regelaar rechtstreeks aan de bufferelco koppelen.
Als je dit met een relais doet hoef je je ook niet druk te maken
over timing problemen bij b.v. het schakelen met Fets.

Ik heb dus gekozen voor een trafo spanning van rond de 38V.
Nu heb ik geen omschakeling nodig en een voordeel hiervan is dat de stroom
die uit de bufferelco getrokken wordt kleiner is.
Ik heb gekozen voor 22000uF bij 63V of 2x 10.000 bij 63V.

Nadeel is de hogere prijs van de LT1074HV en de bufferelcos die meestal meer kosten voor een hogere spanning.

Hopelijk kom ik er deze week aan toe de regelaar in de BimBox te bouwen en dan te kijken in hoeverre de schakeling nog instraald
op het lineare deel, ik ben benieuwd.

Sorry al het soms niet helemaal vloeiend leesbaar is,
ik ben nu moe en dan slaat de dyslectie toe omdat er dan geen "brainpower" over is om dit te corrigeren :-)

Gegroet,
Blackdog

Hi Tidak Ada,

Je moethet maar voor lief nemen, ik bedoel die ei of ij.
Een paar jaar terug kon ik alleen met veel moeite teksten typen die voor anderen begrijpelijk waren,
als ik moe was kon ik het zelf regelmatig geen kaas meer van maken wat ik getyped had.
"Live Sucks" voor een dyslect ;-)

De instraling wat brom betreft, komt niet door het "Electrische" veld maar door het "Magnetische" veld.
Het electrische veld is met dun metaal makkelijk te dempen of zelfs met grafietspay werkt dat goed voor b.v. plastick kastjes als de electronica
"hand" gevoelig is.

Dit is echter het Magnetische veld wat de boosdoener is.
Dit kan meestal alleen gedempt warden met goed machnetisch geleidend materiaal, zoals Mumetaal.
Dit is er weer in veel verschillende typen, je hebt b.v. heel dun materiaal
dat zeer goed dempt maar ook snel verzadigt en dan wandeld het veld er weer zo doorheen.
Maargoed ik zal hier eens wat testjes doen met de materialen die ik nog heb liggen.

RAAF12

Mijn Analyser heeft bij 20Khz bandbreedte een ruisvloer van ongeveer 0,8uV
Vergeet alle Asymetrische voorversterker/meetapparatuur.
Deze Analyser heeft twee Symetrische ingangen.
Ik wil nooit meer iets anders!

Maar wil je "low noise" meten bouw dan iets met dit IC van Analog Devices, de AD8229
http://www.bramcam.nl/AD8229.pdf

Ik ben hier al mee bezig een voorversterker te maken met 40, 60 en 80dB gain.
Dit schakel ik dan met relais om, verder neem ik er een paar filters in op.

Het echter wat lastig om de goede ruiswaarde van dit IC te behouden en ook een beveiliging toe te voegen.
Ik denk dat ik de beveiliging ga uitvoeren met "1N4007 glass passivated" dioden
Deze heeft wat lagere lek ed.
Om lage ruis te behouden heb je grote koppelcondensatoren nodig en die laden/ontladen dan via de diodes.
Daar ik deze preamp alleen ontwerp voor signalen van beneden 1mv kan ik met een simpel beveiliging toe.

Oja, de Analyser die ik gebruik meet RMS.
Verder kan je met een multimeter geen kleine AC signalen meten.
Ga er vanuit dat de RMS converter in je meetinstrument een dynamisch bereik heeft van 26dB dus ongeveer 20x.
Als je multimeter 4,5 digit is, dus 200.00mV volle schaal
kan je ongeveer 10mV bij een paar % nauwkerigheid meten.
Dit echter alleen bij LAGE frequenties, de RMS converter in de meeste
multimeters hebben aan de onderzijde van hun bereik heel weinig bandbreedte over.
De enige uitzondering die ik ken is de LT1968 serie RMS converters series.

Ik heb hier twee echte RMS meters, eigenlijk drie maar één moet ik er nog reviseren.
De beroemde HP3400A en de Fluke 8920A, beide meten Thermisch de RMS waarde.
Voor deze instumenten wil ik die voorversterker bouwen zodat ik ook bij kleine signalen zeker weet dat ik goed binnen het dynamische bereik blijf.

Wil je niet zo'n dure AD8229 kopen of sampelen dan kom je ook al een heel end met de veel goedkopere SSM2019 (SSM2017 mag ook maar deze is uit productie)

Nu maar hopen dat ik Tidak Ada niet te veel ontrief met mijn taalfouten *grin*

Gegroet,
Blackdog

Hi,

Even over de vraag waarom je een ruisarme en/of vrije voeding zou moeten hebben.
Als je alleen bezig bent met motoren of ledstrips dan zie ik niet
direct een voordeel met een ruisvrije voeding.
Ben je zoals Shiptronic met auto electronica bezich dan zou mijn uitgangspunt
zijn "dumbo proef" dit slaat niet op Shiptronic ;-)
De voeding zal dan de meest erge fouten moeten kunnen verdragen.

Daar ontwikkel ik deze voeding echter niet voor.
Ik ontwikkel deze voor de electronicus, voor op zijn werkbank en dat hij zeker van
kan zijn dat het vermogen dat geleverd wordt schoon en stabiel is.

Zeg je doet iets met audio, je ontwikkeld een microfoontrap en je doet nu ruismetingen aan dat trapje,
dan wil je wel dat je voeding niet de ruis/brom bepaald.

Of zoals het voedingsproject hier gestart is, had op ebay een Rubidium referentie gekocht
en bijna iedere verkoper leverd er een geschakelde voeding bij.
Dat is voor zo'n precisie instrument nu niet echt een goede toepassing.
100 tot 200mV stoorspanning op je voedingspanning!!!

Een andere toepassing voor een schone voeding is, dat je met DA/AD converters werkt in je PIC of Arduino.
Dan is het wel handig als je die 10bits ook echt kan gebruiken want de referentie is vaak de voeding.

Verder wil ik het zo stabiel mogelijk hebben, ook als de voeding in stroombegrenzing gaat.
Als je kijkt naar de vele ontwerpen dan zie je dat vooral voor de stroom
de opamps zwaar overgecompenseerd zijn.
Door hun slechte ontwerp moeten ze aan een andere kant gaan knoeien om het stabiel te houden.

Wat houd die zware compensatie nu in:
De stroombegrensing electronica treed veel te laat in werking.
Een aantal mensen hier op het Forum vroegen om een zo klein mogelijke uitganscondensator.
De laatste metingen die ik heb gedaan was deze trouwens 220uF, dat was ik nog vergeten te vertellen.
Deze uitganscondensator bepaald de piekstroom bij een snelle kortsluiting.
Hier bedoel ik mee, de stroom die er in eerste instantie loopt bij snelle overbelasting.
Deze maximale stroom wordt grotendeels bepaald door de weerstand van de bedrading naar de belasting.
Als de uitganscondensator zijn lading gedumpt heeft in de overbelasting
begint de stroombegrenzing langzaam wakker te worden.
De spannings opamp is ondertussen hard aan het werk de uitgansspanning stabiel te houden.
Deze dumpt dus de maximale stroom die de schakeling kan leveren in de belasting.
Die maximale stoom is NIET de stroom die je hebt ingesteld op je voeding,
maar de stoom begrensd door de bedrading en b.v. de hoeveelheid versterking van je regeltransistor.

Dus om het makkelijker te begrijpen, de eerste stroomstoot bij snele overbelasting wordt door de uitganselco bepaald,
en de tweede wordt door de regeltijd van je stroombegrensing electronica bepaald.
Hier wil ik ook nog wat plaatjes van laten zien, maar dat komt later.

Zaterdag nog wat metingen gedaan met andere opamps om er echter te komen wat de grens is
voor het beste pulsgedrag en de bijbehorende componenten.

Dit is de mooiste pulsweergave die ik met de hier aanwezige opamps voor elkaar kreeg.
Dit is nog steeds met de 2x 0,5M getwisten kabels naar mijn Dynamic Load en niet de snelle Williams versie.
Het is duidelijk dat de bandbreedte met deze opamp een flink stuk groter is.
De dual opamp is een TI LM6172, Slew Rate 3000v/uS ;-)
Waarom deze niet gebruiken dan? ondermeer de niet zo beste DC specs, te gevoelig voor capacatieve belasing
aan de uitgang enz, maar beste puls die ik gemeten heb!
Hij is maar 3mV hoog i.p.v de bijna 10mV bij de NE5532 wat al zeer goed is.
http://www.bramcam.nl/NA/NA-PSU-196.png

Dit is de uitgangs condensator die ik gebruikte met de LM6172.
De oude knarren onder ons kennen de kwaliteit van deze Tantaals...
Oja, de versie in de testopstelling is een 20V type.
Ik blijf verder testen met een "normale" condensator van 220uF.
http://www.bramcam.nl/NA/NA-PSU-197.png

benleentje
Je hebt gelijk, 50W per transistor is ook wat ik ongeveer aanhoud.
Wat let je om b.v. een dikke processor koeler te kopen en daar b.v. 4x TIP142 op te zetten?
Je geeft iedere TIP142 zijn eigen emittorweerstand die dan weer naar de stroom meeetwerstand toegaan.
Hier zijn dus wat variaties op mogelijk, dat komt later, hier ga ik ook nog wat metingen aan doen.

Mijn ontwerp is niet direct voor productie doeleinden, maar ik hou er wel rekening mee.
Ik wil weten waar de beperkingen zitten in een ontwerp en hoe ik deze kan omzeilen.
Als ik een ontwerp eventueel op de markt zou willen brengen zal ik dit alemaal moeten weten.
En ik laat jullie hiervan meegenieten ;-)

Tot op heden ben ik b.v. blijven testen met de TIP142 en nog niet met Fets.
De specificaties die ik nu al bereik, zijn zo goed dat het niet snel beter wordt
en de TIP142 is erg goedkoop, net als de NE5532.
Een nadeel van een Fet is ondermeer de Max stroom die er kan lopen bij kortsluiting.
Zoals hierboven beschreven bij het kortsluitgedrag,
je hebt om dit te beperken meer electronica nodig en snelle Fets.
Ik ga hier nog wel aan meten, maar dat is voor later.

Verder nog een update van het schema, er zijn wat waarden aangepast voor optimalisatie
betreffende het gebruik van de NE5532, deze heeft meer bias stroom dus er zijn wat waarden
van weerstanden zijn verlaagt te compensatie.
Ook de condensatoren C15 en C16 zijn aangepast (waarden omhoog)
C17 is niet nodig als de afstand tussen de collector en de buffer elco niet te groot is.
Er is ook een Bleeder weerstand toegevoegd R25 die de bufferelco leeg trekt.
Het achterwegen laten heeft mij al een mooie kniptang gekost, bufferelco zat nog vol na twee weken...
Als gewenst kan de Powerled in serie met de Bleeder worden gezet, denk om de Max stroom voor de led!
http://www.bramcam.nl/NA/NA-SCH-PSU-12b-200.png

Wat betreft dissipatie begrensing en laag stoorniveau, die twee zijn niet goed mogelijk
met een geschakelde voorregelaar, ondanks dat ik dit ook ga testen.

De beste oplossing is natuurlijk een trafo met aftakkingen en een comparator schakeling die de relais stuurd.
Denk dan aan, 2x een ringkern trafo met ieder 2x 7 tot 9V secundair,
dit afhankelijk wat je als Max uitgansspanning wilt hebben.
Even als voorbeeld, 2x een ILP 120VA van 2x 9V (48011).
Ik zou bij gebruik van deze trafo er een paar wikkelingen afhalen zodat ik rond de 7,5V kom.
Een andere oplossing is aftakkingen maken op een 2x 15 ringkern trafo van 225Watt.
Dit doe ik regelmatig bij ringkern trafo's.
Bij een van de andere voedingsprojecten heb ik ook wikkelingen bijgelegd voor de referentie spanning en de meters.
Dit is voor kleine aantallen goed te doen en je hebt, als alles vanaf één trafo komt minder stoorvelden en bedrading.

Mooi, nu verder bouwen aan de meetversterkertjes.

Gegroet,
Blackdog

Hi heren :-)

Als eerste Kris...
Het is vrij moeilijk om zowel een zeer goede spanningsbron te maken die ook nog eens een zeer goede stroombron is.
Dat is net zo iets als, dat iets drijfnat en kurkdroog tegelijk moet zijn...

De ontkoppeling aan de uitgang is juist om de capaciteit zo klein mogelijk te houden met zo hoog mogelijke stabiliteit en lage Ri.
Hoe kleiner de uitgangs capaciteit des te beter de stroombron functie.
Alles heeft met elkaar te maken en zit elkaar ook lekker in de weg :-)

De stroombegrensing in deze voeding is veel beter dan wat je over het algemeen tegen komt,
ook wat de Prof voedingen betreft.

Andere ontwerpers op het Inet
Als je wilt weten hoe het niet moet kijk dan een bij David Jones en Gerry Sweeny.
Beide zijn met een voedings project bezig en ze zijn in mijn ogen volledig de weg kwijt...
Dit is geen lullige opmerking, ik denk dat beide heren intelligenter zijn dan ik,
maar ik heb geleerd om uit te zoeken wat van belang is en wat bijzaken zijn.

Beide bouwen printen voor uitgebreide voedingen terwijl ze de voedingschakeling zelf
niet goed getest zijn, dit kan in mijn ogen niet.
Beide hebben problemen met de analoge electronica, bij Gerry de stabaliteit.
David heeft problemen betreffende de functie van de LDO regelaar de hij gebruikt op een manier
die daar niet voor bedoeld is.
David beschijft dat hij niet aan een "normale" schakeling wil denken, om beginnen met b.v. een LM324
e.d. omdat hij dan te maken krijgt met stabiliteits problemen enz.
Ik denk dat hij ondertussen al drie printen heeft gemaakt, zo zonde van de tijd en materialen.
Heel veel tijd denk ik, is er bij David in gaan zitten in allerlij interface zaken, het ging toch om een voeding...
Zorg dan dat je voeding onberispelijk is en dan komt de rest van de schakeling.

Gerry heeft ook al printjes gemaakt en trouwens een nette software interface om zijn voeding
via de PC en later knoppen/display te besturen, petje af daarvoor.
Ook de manier hoe hij "Low Cost" de lineariteit van zijn Dac vergroot met een correctie uit zijn ADC.

Hij maakt echter ook weer de standaard fout, om niet op het fase gedrag te letten van het analoge regeldeel.
Hij lost het op door de compensatie condensator dan maar 2 a 3x zo groot te maken...
Dit i.p.v uit te zoeken waarom het is, dat hij die hoge waarden voor die condensator nodig heeft.
Ook de stroombegrensing is erg traag gemaakt in zijn schema, was duidelijk ook niet goed stabiel te houden.

Ik ben regelmatig verbaasd over de werkvolgorde die gevolgt wordt, hun werkwijze is zo inefficient...

De link naar beide heren hun projecten.
Gerry
Scrol een stukje naar beneden, hij is bij "Part 13" aangekomen met zijn voedings project.
http://gerrysweeney.com/

Dave
http://http://www.eevblog.com/projects/usupply/

En niet te vergeten "amspire" ook op het EEVblog die zich wel met stabiliteit bezig houd.
Het is een lang en druk topic geworden.
http://http://www.eevblog.com/forum/projects/general-purpose-power-sup…

OK, terug naar On Topic
Het netwerk aan de uitgang van mijn voeding is aangebracht en ik heb er aan gemeten.
Eerst nog even ter herrinnering met wat voor puls ik met om de voeding te testen.

Zo zit de puls er uit, hij wordt opgewekt door een HP8002a pulsgenerator waarbij je de stijg en daaltijd individueel kan instellen.
De pulsfrequentie is 500Hz en de pulsbreedte van de positieve puls is 200usec, de flanken zijn 5uSec.
http://www.bramcam.nl/NA/NA-01-PSU/Measuring-Puls-01.png

Zo ziet een flank er uit van de puls
http://www.bramcam.nl/NA/NA-01-PSU/Measuring-Puls-02.png

Dit is de puls zoals hij er uit ziet over de 0,1 Ohm weerstand in mijn 200Watt Dynamic Load.
De kleine abberaties zijn het gevolg van de 2x 0,5M kabel waarmee hij aan de voeding hangt.
http://www.bramcam.nl/NA/NA-01-PSU/Measuring-Puls-03.png

Dit is het laatste schema met de aangepaste waarden.
http://www.bramcam.nl/NA/NA-01-PSU/NA-PSU-20-200.jpg

Hieronder de grafiek waar ik alles in heb getekend.
De Lila lijn, dit is de meest rechtse grafiek is de laatste meting, hij heeft nog wel een kleine resonantiepiek.
Als ik de weerstand van 0,025 naar 0,1 vehoog zal de piek waarschijnlijk weg zijn.
Dit verlaagt de Q van het geheel waardoor de resonentie piek lager wordt (meer uitgespreid)
De groene lijn in de grafiek is de impedantie van het RC netwerk wat ook groen omkaderd is.
Ik zit nu door de piek aan 0,2 Ohm bij ongeveer 300Khz, bij 100Khz is heeft de Ri net 0,03 Ohm bereikt, wat mooi is.
http://www.bramcam.nl/NA/NA-01-PSU/NA-PSU-Ri-02.jpg

Ik ga nog een klein beetje schaven aan het RC netwerk, kijken of ik het met twee secties goed genoeg kan krijgen.
De compensatie van de U opamp heb ik ook een beetje aangepast, deze manier van compenseren zie je ook bij de Agilent voedingen.
Tijdens het testen had ik een instelpot i.p.v. de 12K weerstand zitten.
Zo kon ik het netwerkje tunen op minimale overshoot en dat het toch stabiel bleef.

Als tussendoortje, de voeding staat onbelast met een NE5532a al een uur of 6 aan en hij is 0,2mV verlopen.
Dit met vanmiddag lekker de zon op zijn bol, dus vrij warm.
Met de ADA4077-2 opamp is hij natuurlijk stabieler, dit i.v.m. de offset stabiliteit en die bias stroom die lager is en minder gevoelig voor temperatuur schommelingen.
Er zijn denk ik maar weinig mensen die een voeding nodig hebben die binnen 1mV bij 15 volt uitgang drift.
De 0,2mV drift is trouwens 0,0013% :-)

Behalve het tunen aan het uitgangsnetwerk ga ik komende week ook testen met 2x een Compound transistor
om de kijken hoe het werkt bij grotere stromen en de verdeling van de stroom over de twee transitoren.
Hierna is het regeldeel wat mij betreft klaar en kan ik aan toevoegingen gaan denken.

Zoals een overspannings beveiliging en Crowbar.
Crowbar sluit de voeding kort als er iets mis gaat.
Een overspannings beveiliging beperkt de uitgansspanning zodat je b.v.
niet de voeding naar 6v kan draaien als je electronica max 3,5V mag hebben.
Verder moet ik ook nog denken over de relais/comparator de de trafo tabs gaan schakelen.

Zoals altijd, laters meer.
Gegroet,
Blackdog

Hi fred101,

Aan jouw opties heb ik ook gedacht, het is alleen wat lastig toe te voegen.
Ik bedoel dan betrouwbaar, ik test nooit direct aan een regelbare voeding LED's of zeners, dat is vragen om moeilijkheden.
De meeste mensen zijn lui en plaatsen voor het meten van zeners dan de voeding op de hoogste stand
en dan wordt veel energie die in het uitgangsnetwerk zit gedumpt in de te meten diode.
En dan heb ik het nog niet over dat de stroominstelling te hoog stond.
Als het al heel blijft beschadig je meestal toch je diode en gaat hij later stuk.

Voor het testen van diodes gebruik ik altijd een serie weerstand en een multimeter.
Wil je een los kastje voor het meten van diodes neem dan een low kost LCD metertje en een stroombron (instelbaar) samen met een boost regelaar zodat je tot b.v. 50V kan.

Voedingen die 5 a 10 Ampére kunnen leveren gebruiken voor het testen van LED's vind ik niet wijs.
We zijn allemaal mens en ik had deze week ook "Magic Smook" ;-)
Hier over straks meer in een ander topic.

Als ik zeker wil zijn dat ik iets niet opblaas dan gebruik ik een voeding die weinig stroom kan leveren.
Ik ben b.v. nog steeds blij met mijn Agilent E3612a voeding 120V 0,25 Ampére.

Behalve dat de voeding in de hoogste stand maar weinig stroom kan leveren is het ook prettig dat ik hiermee goed doorslagspanningen van diverse componenten kan testen omdat hij tot bijna 130V gaat.

Puntje stroombereik schakelaar en resolutie.
De stroombereiken van de hier tot ontwikkeling komende voeding vind ik goed zo.
Vooral als je de ADA4077-2 gebruikt.

Ik heb zitten denken om d.m.v. Fet's de sense weerstanden om te schakelen.
Dus een paar Low RdsOn Fets schakelen dan een deel van de sense weerstanden kort.
Voor een nette meting moet je dan ook de sense leidingen omschakelen.
Met als gevolg een extra 10 onderdelen en meer complexiteit, maar het is nog niet afgescheven in mijn hoofd :-)

Als mijn PSU Destroyer Markt I klaar is en ik ben tevreden over het regelgedrag van zowel spanning als stroom,
dan ga ik mij bezig houden met de relais schakeling die de trafo tabs omschakeld en nog wat ander klein spul.

Misschien is het handig, als er echt vraag naar is, om een zener/diode tester te ontwerpen die tegelijk de stroom en de spanning aangeeft?

Gegroet,
Blackdog

Morge Peter R.

De rede dat de LM317 een eigen negatieve voeding heeft is dat ik graag de uitgang naar echt "0V" breng.
Dit is ook nog een klein puntje waar ik wat aan moet doen.

En dat het heel makkelijk is een aantal windingen extra er omheen te leggen om de 5 a 6V voor de LM317 te maken.
De schakeling rond de LM317 wordt nog iets anders.

Of de LM317 schakeling blijft zoals hij is en er komt een dikke FET bij over de uitgang die de voeding aan de uitgang kortsluit bij uitschakelen.
Op die manier weet ik zeker dat de uitgang niet negatief getrokken kan worden door de LM317.

Maar zoals ik al zij, dat duurt nog een paar weken voor dat ik daar testen van laat zien, nog een beetje geduld :-)

Je kan de LM317 ook weg laten en doen zoals bij zo vele andere voedingschakelingen een weerstand van een paar K naar de "0" aansluiting brengen. (mijn manier met de LM317 is beter)
Aan jouw de keuze ;-)

De bedoeling is verder de voeding te voeden uit 1 of 2 ringkern trafo's, later hier meer over.
Denk aan twee ringkernen van ieder 2x7V of 2x8V, dan heb je 4 tabs om de dissipatie te begrensen.
Als je het met relais schakeld, is het goedkoop opgelost, het kan echter ook met opto triacs.
Dit kost echter meer electronica en je hebt meer verlies waardoor de trafospanning wat omhoog moet.
Dit ga ik allemaal later bepalen.

Nu weer aan het werk.
Leuk dat je hem ook wilt bouwen :-)

Gegroet,
Blackdog

Hi Heren, :-)

Ik heb weer wat werk gedaan aan de NA-01 Lab Voeding

De laatste week regelmatig naar een schema gekeken tijdens de lunch, van een voeding ontworpen door Mark Stuart.
Dit is de versie van een van zijn voedings ontwerpen gepubliceerd in "Practical Electronics" van april 1994.

Deze voeding is opgebouwd met een Pre Regelaar en een lineair voedingsdeel rond een LM324.
Het lineaire deel is verder niet zo interessant en dat behandel ik hier dan ook niet.

Het gaat vooral om de Pre Regelaar, deze had ik ruim een jaar geleden al eens getest zoals hij het in zijn schema voorsteld.
Hier was ik niet helemaal tevreden over na een aantal testen, maar omdat ik het schema dus en paar keer tegen kwam ben ik er toch weer mee gaan testen.
Eerst even een stukje van het orginele schema met de Pre Regelaar uitgevoerd met twee Darlingtons.

http://www.bramcam.nl/NA/PSU-Mark-Stuart-Selectie.png

Dit is de versie met een Fet zoals ik nu aan het testen ben.
De regelaar is tijdens het testen een LT1083 die MAX 7 a 10 Ampere doet als de spanning over het IC niet te hoog wordt.
Eerst nu even mijn schema en dan wat uitleg.

http://www.bramcam.nl/NA/FET-Pre-Reg-Preliminary-01.png

OK hoe werkt het, we beginnen bij de transistor Q3 in het schema die over de LT1083 staat.
Deze is op een spanningsdeler aangesloten zodat bij ongeveer 5 a 6V Q3 basis sturing krijg.
Als deze sturing er is wordt de Thyristor T1 ontstoken.

Wat is nu het effect hiervan...
Als eerste D1 en D2 zorgen voor een dubbelfasige gelijkrichting van de trafo spanning.
Dit zorgt voor sturing van de basis van Q1, de BD139.
Doordat de basis gestuurd wordt wordt de collector naar beneden getrokken en er komt een spanning te vallen
over de Source-Gate weerstand R5, nu gaat de Fet Q2 geleiden.
De stroom door R5 wordt beperkt door de zener D4 en deemittor weerstand R6 van nu nog 39 Ohm.

Het geheel is eigenlijk een gemoduleerde stroombron schakeling.
De stroom uit de stroombron stuurd de Powerfet open.
Als de spanning over de lineaire regelaar hoog genoeg is schakeld de Thyristor,
voor de op dat moment uitvoerende halve periode de stoom af.

Waarom ben ik onder de indruk van deze schakeling!
1e
Deze schakeling is precies het tegenovergestelde van vele Thyristor regelingen.
Deze regelaar schakeld altijd in, maar als er voldoende energie in de buffer elco zit,
wordt het laden tijdens de dan optredende halve periode afgeschakeld.

2e
Ik krijg hem bijna geheel zonder stoorspanningen!!!

Het schema is nog niet geheel klaar, er zal nog meer ge-tuned moeten worden.
De stroombron is nu nog wat ruim ingesteld.
Als de Thyristor de sturing wegtrekt, gebeurd dit nogal abrupt en dit verzorgt flinke inductie spanningen.
Hieraan kan de powerfet overleiden als ik hier geen rekening mee houd.

Mark Stuart lost dit op door vanaf de basis van zijn Darlingtons een RC combinatie naar groud te zetten.
Ik heb gekozen voor een condensator tussen de collector en de basis van de BD139.
Dit werkt wonderbaarlijk goed, er komt denk ik wel nog een basisweerstand vanaf de basis naat de 5,6V zener.
Hierdoor ban ik wat compensatie minder afhankelijk van de eigenschappen van de zener (Ri van de Zener bij de stroom die wordt gebruikt en type/merk)

Nu dan weer wat plaatjes omdat jullie dit zo leuk vinden :-)
Dit is een scoop foto bij een uitgangsspanning van 10V bij een stroom van 6Ampere 1A meer dan de bedoeling...
De gele trace is de spanning over de power Fet.
De rode trace is de spanning gemeten over een 10mOhm meetweerstand die tussen de brugcel en de source van de Fet zit.
De rode trace is hierdoor 10Ampere/Div Er loopt nu dus in de pieken 30Ampere richting elco en belasting.
Het onderste platte stuk van de gle trace is de Fet dus verzadigt.
Als de rode trace nul wordt zie je dus de spanning over de Fet snel oplopen.
Als de compensatie er niet in zit krijg je op de opgaande flank een grote inductie puls te zien.
Kan ik vanavond even niet laten zien, heb de schakeling opgeblazen omdat ik de compensatie er even niet had inzitten
toen ik aan het testen was het een hogere trafo spanning...
http://www.bramcam.nl/NA/Pre-Reg-10V-6A-UI-FET.png

Deze foto is als mijn Dynamic Load de voeding belast van 0,5 naar bijna 10Amperen.
Die korte pulsen zijn bijna niet terug te vinden in de twee traces.
Dit hangt wel af van de gebruikte pulsfrequentie, bij veelvouden van 50Hz zie je dit natuurlijk wel.
http://www.bramcam.nl/NA/Pre-Reg-10V-10A-Puls-UI-FET.png

Dit is een scoopplaatje met een statische belasting van weer 10V uitgangsspanning en constand 0,5A, ongeveer 6V over de LT1083.
http://www.bramcam.nl/NA/Pre-Reg-10V-0.5A-In-Out-LT1083.png

En deze is ook weer over de LT1083 gemeten maar nu weer met de Max 10 Ampere pulsstroom, deze is hier dus wel te zien.
Wat opvalt is dat gemiddeld de spanning over de LT1083 weinig veranderd t.o.v. de constante 0,5 Ampere belasting.
mooi dat de regeling met pulsbelasting zo blijft werken!
http://www.bramcam.nl/NA/Pre-Reg-10V-10A-Puls-In-Out-LT1083.png

Wat ik al aangaf, ik ben onder de indruk van wat ik bereiken kan, met deze aangepaste schakeling van Mark Stuart.
Hierdoor heb ik geen relais nodig om trafo tabs om te schakelen en opgebouwd rond een galante schakeling.
Jammer genoeg zijn er niet zoveel P Fets die een wat hogere spanning kunnen hebben.
De IRF4905 is niet echt geschikt voor een 30V trafo als je wat marge wilt houden.
Ik ga ook testen met 100V Pfets waar ik er dan wel 2 van parallel moet gaan zetten omdat de Ri daarvan hoger is dan de IRF4905.

Ik hoor graag jullie menig over het geheel :-)

Gegroet,
Blackdog

Hi Benleentje,

Ik denk toch dat je het niet begrijpt...

Ik probeer het nog een keer. :-)
Voorwaarden
Max stroom 5 a 6 Ampere.
Trafo 30V
Bufferelco 10.000uF
Lineaire regelaar voor deze test setup een LT1083.
De regelaar maakt niet uit, er wordt alleen gekeken naar het verschil tussen in een uitgang van de regelaar.

Ik stook natuurlijk wat energie weg in de Fets, niets heeft 100% rendament!
Het verschil met een normale Thyristor regeling is deze...
Deze regeling schakeld het laden van de 10.000uF buffer af, als de spanning over de lineaire regelaar hoog genoeg is.
De basis schakeling zoals ik hem hier liet zien, is ingesteld op ongeveer 5V over de lineaire regelaar.
Met de versie die ik gisteren liet zien kan ik d.m.v. de instelpot de spanning over de lineaire regelaar instellen voor minimaal verlies.

Zeg dat je een spaning insteld van 12V op de uitgang van de voeding.
Aan de ingang van de lineaire regelaar staat nu rond de 5V meer, dat is dan ongeveer 17V.
Zou deze voorregeling er niet inzitten, dan wordt de 10.000uF tot zo'n 40V opgeladen bij 5A belasting.
Nu, met de voorregelaar dus maar tot ongeveer 17V.
Reken even mee...

Met voorregeling
12V uitgangspanning, 17V ingansspannning, stroom 5A, verlies is 17-12V=5V dit x5A = 25Watt

Zonder voorregeling en trafo tabs
12V uitgansspanning, 40V ingansspanning, stoom 5A, verlies is 40-12=28V dit x5A = 140Watt!!!

Met tabs op de trafo kan je ook het verlies vermogen beperken, maar dat kost relais en redelijk wat electronica.
Met de schakeling die ik hier voorstel heb je altijd een vrij goed rendament.

Je maakt dus maar gebruik van een klein deel van de op dat moment aanwezige halve sinus uit de brugcel.
Hoe hoger de stroom aan de uitgang van de voeding hoe groter het deel is van de halve sinus, dat gebruikt wordt voor het laden van de 10.000uF.
De verliezen van de voorregelaar zijn grotendeels de Ri van de Fet's en bedradings verliezen.
Denk aan pieken tot 50-Ampere voor het laden van de 10.000uF elco.
Dit is trouwens niet anders dan bij elke andere voeding...

Verder een klein beetje extra verlies omdat ik het uitschakelen van de Fet's een beetje vertraag om niet te grote inductie spanningen te krijgen.
Het moest een "Low Noise" voeding worden, weet je nog?

Je kan de spanning over de lineaire regelaar lager maken dan de hier genomen 5V door de elco b.v. 22.000uF te maken.
Dan is er meer energie aanwezig in de elco, tot de tijd dat de volgende halve periode weer aanwezig is, waarna het laadproces weer opnieuw start.
Natuurlijk krijg je die "meer" energie (kleiner verschil tussen in en uitgang, rimpel) niet gratis, dit betekend meer laadstroom, meer verliezen in de brug, Fet en bedrading.

Als mijn testsetup klaar is zal ik nog wat andere foto's maken zodat je kan zien dat voor het laden
van de elco maar een deel van de halve sinus gebruikt word.

Gegroet,
Blackdog

Goede uitleg.
Dit behoort tot de betere vooregelingen maar ik gebruik toch liever relais en wat comparators.

Hi Heren,

benleentje,
Ik leer ook van het uitleggen, no problemo.
Jouw omschrijving klopt in principe ook ;-)

ohm pi
Waarom die extra weerstand, er is alleen laadstroom als de Delta-U te laag word.
Dit is volgens mij, zoals ik het nu zie, aleen rendament verlaging.
Met mijn metingen heb ik nog verder weinig problemen gezien bij kleine belastingen en lage spanningen.

Er loopt door de voeding trouwens altijd ongeveer 50ma van de stroombron, die een basis belasting voor het lineare deel is.
Dit had ik al uitgelegt, maar voor het geval dat je dat niet gelezen had, de stroombron helpt mee bij een goed dymnamisch gedrag van de voeding.

rbeckers
Die relais/comperators was ook mijn eerste keuze, werkt en is bewezen jaren lang betrouwdbaar.
Maar ik wou iets anders...
Vandaag wat onderzoek gedaan, zodat ik de IRF4905 tot zo'n 35V trafo spanning kan gebruiken.
Dit dus door gebruik te gaan maken van de goede transzorbs/vdr's/Zeners en netfilter.
Basis kan de IRF4905 minimaal 55V aan, meestal tegen de 70 voor de avalance optreed.
Als we uitgaan van een 30V trafo + Ri + hoge netspanning en verlies brugcel enz kom ik net boven de 50V uit.
Dan blijft de Fet dus gewoon heel.
Maar... ook bij pieken uit de 230V moet de Fet heel blijven, dus dat betekend dat er beveiliging hiervoor er in moet komen.
Ik ben van plan net als met het testen voor het in en uitschakel gedrag de voeding op een aso manier te gaan testen.
Zo,n 5 a 6 x per Seconde de stekker er in en uit te halen.
Ik heb hier ook nog een paar Opto Triacs liggen, die met de 4 schroefjes bovenop.
De pulsgenerator er aan en rammelen maar :-)

Laters meer en bedankt voor de input!
Blackdog

Komt binnenkort in het schema te staan, moet nog wat testen doen met verschillende onderdelen.

Hallo Blackdog,

Na het lezen van je laaste update had ik een aantal vragen en opmerkingen:
- De negatieve spanning voor de stroom bron kan worden gegenereerd door een negative boost circuit te gebruiken, zoals beschreven wordt in de volgende link: http://www.edn.com/design/power-management/4401627/Generate-boost-rail…. Volgens mij gebruikte je dit eerder in je schema of is het een aantal keer langs gekomen, het scheelt in ieder geval een aparte trafo. Wat mij zorgen baart is dat de stroombron mogelijk eerder aangaat doordat C9 erg klein is of dat de stroom bron langer aanblijft door een te grote capaciteit van C9, terwijl de uitgangstransistoren worden uitgeschakeld door de power-off glitch protection. Hierdoor zou de stroom bron je aangesloten project kort (negatief) kunnen belasten bij het in of uitschakelen.

- Zou je het AC filter en X condensator op de AC aansluiting ook kunnen vervangen voor een connector met geïntegreerde net filter? Bijvoorbeeld: http://www.reichelt.nl/KFA-10A/3/index.html?&ACTION=3&LA=446&ARTICLE=6…. Dat zou ik namelijk makkelijker vinden dan een compleet net filter te bouwen dat ook nog veiliger is voor na bouwers, het hang immers wel direct aan de 230V!
(Ik zie nu pas je opmerking over geïntegreerde net filters.)

- Waarop is de waarde van de Y condensatoren op de "+" en "0" uitgang bepaald? Ik heb deze condensatoren namelijk wel in mijn oude Delta's gevonden, maar niet in mijn goedkope chinese lab voeding. Het toevoegen van X en Y condensatoren lijkt mij wel een verbetering voor het filteren van storing aan de ingang en uitgang, maar ik ben nog niet veel informatie tegen gekomen over het gebruik van X & Y condensatoren.

- In het laatste schema worden transformator tab schakeling gebruikt om het opgenomen vermogens te begrenzen, betekend dit dat de eerder geteste pre-regulator en de LT4320 bridge active rectifier niet worden gebruikt?

- Ga je in het geval van transformator tabs deze nog op een ingenieuze manier schakelen? Bijvoorbeeld, het relais niet inschakelen op de piek van het net, maar ergens op de nul doorgang? Om te voorkomen dat je relais zich zelf niet intern vast last door hoge piekstromen bij herhaaldelijk schakelen. Of heb je een andere schakelaar in gedachten in plaats van een relais? Bijvoorbeeld: Opto-coupled thyristors, zoals ik ben tegen gekomen in een paar Agilent voedingen.

- Als laatste nog misschien wel de belangrijkste vraag: wat voor een behuizing ga je gebruiken om uiteindelijk alles in te bouwen? Ik loop er een beetje op vooruit, maar de Cisco modem kastjes die je voor andere projecten hebt gebruikt zijn toch wel te krap voor deze voeding...

Hi necessaryevil,

Hierbij de link naar de Varistor bij Conrad.
https://www.conrad.nl/nl/schijfvaristor-s20k250-390-v-epcos-b72220s251…

PDF van die Varistor serie.
http://www.produktinfo.conrad.com/datenblaetter/500000-524999/500387-d…

Waarom 250V en niet 300V of 320V die ik hiet ook heb liggen, allemaal afwegingen!
De 250V houd beter de pieken tegen, dus meer bescherming voor mijn 230V aparaat dan een 300V type.
Varistors slijten door de pieken die optreden, maar omdat deze voeding niet constant aanstaat bij mij,
kies ik voor een betere beveiliging en een degelijker type(groter vermogen).
Als je een 230V stekkerblok hebt en deze zou willen beveiligen,
dan zou ik voor een iets hogere spanning gaan, omdat dit stekkerblok waarschijnlijk 24/7/365 aan staat.

Er is zeer veel info te vinden over deze componenten, maar heb het even niet bij de hand.

Met de elco en de trafo's voor gebruik bij deze voeding ben ik deze week nog even bezich geweest.
Ook met de opmerking als ik relais zou gaan gebruiken, deze te schakelen rond de "0" doorgang.
Ik zit snel met redelijk wat kosten als ik het met relais ga doen, dit komt omdat de trafo die ik wil hebben eigenlijk niet te koop is...
De trafo die ik wil, als je met relais gaat schakelen, zou 4x 7,5 tot 9V moeten zijn bij 300VA.
Die is er gewoon niet, dan krijg je b.v. 2x een trafo van 2x 7,5 tot 9V, van 150VA, maar dan zit je weer aan hoge trafo kosten.

Dus ik denk dat ik toch voor de dissipatie gegrenser ga met de powerfet,
dan kan je 1x 30V of zeg 2x 15V trafo gebruiken, simpel en met waarschijnlijk een hoger rendement dan met relais.

Dan komen we ook uit op de bufferelco grote, dit houd hier ondermeer verband mee.
Waar ik wat testen mee heb gedaan is, de 47.000uF omdat ik er een paar van heb liggen.
Ik denk dat voor 5-Ampere 22.000 voldoende zou moeten zijn.

Waar ligt het nu allemaal aan, dat is de energie die dynamisch beschikbaar is en de benodigde minimale spanning over de power transistoren met daarbij ook een minimaal verlies aan warmte.
Hoe groter de elco, des te meer weerstands verliezen krijg je ook in je bedrading en je trafo, gelijkrichter enz door de hoge piekstromen.

Ik ga dus verder testen met de print die ik al aan het maken ben, met de electronische voorregeling.
Voor de indruk, hier in Nederland met 50Hz netfrequentie is de rimpel op een elco 1V Tot-Top per 10.000uF.
Bij 5-Ampere, de maximale stroom waar ik deze voeding voor ga gebruiken, betekend dat bij 10.000uF er 5v Top-Top op de elco aan rimpel staat.

Wat het precies gaat worden, komt hopelijk uit de testen die ik ga doen.
De brug wordt ook electronisch(LT IC + 4xFet), dat is de gene die ik al eerder besproken heb in dit voedings topic.
Ik heb met deze brug veel minder verliezen en kan dan waarschijnlijk gewoon een
30V trafo gebruiken voor 30V DC uitgangsspanning bij 5-Ampere.

Dus, kan ik je hierover nog geen tips geven, maar het wordt uit gevoel eerder 22.000 dan 10.000uF ;-)

Handige functies & help
Dan nog dit, ik weet niet of er hier mensen zijn zie zouden willen helpen om zeg een PIC of Arduino te willen programeren voor schakel funties in voedingen zoals deze.
Ik denk dan aan de sensing voor het schakelen van relais voor de dissipatie begrensing.
Sturen van een mute relais, temperatuur aflezing, ventilator sturing enz.

Ik heb het hier dus NIET! over stroom en spannings instellingen/ uitlezingen.
Daar ga ik niet aan beginnen voor deze voeding, daar moet dan weer veel voor worden omgezet.
De processor toevoeging mogen de specificaties van deze voeding niet aantasten.
Er maag GEEN PCM uit deze processor komen.
Ik heb wat zitten zoeken en kwam op de goedkope PIC16F1503-i/p uit of zeg een Arduino Nano

Mijn kennis van programmeren is nihil, maar alles wat op een processor moet worden aangesloten is geen probleem.
Ik heb echt geen hulp nodig voor het aansturen van een relais uit een Arduino :-)
Ik zou het leuk vinden dat jullie met opties komen en dan het programeren op jullie nemen.
Gaarne zinnige opmerkingen/adviezen, ik sta zeker open voor opties waar ik zelf helemaal niet aan zou denken!
HELP input! ;-)

Gegroet,
Blackdog

Hi Heren, :-)

De spanning van de Varistor hangt af van de verwachte levensduur, kies je te laag, dan heb je een kortere tijd meer bescherming tegen "lage" pieken.
Neem je hem te hoog in spanning dan geeft hij weer te weinig bescherming en heeft hij een zeer lang leven.
De spanning die René opgeeft is wat je meestal ziet voor deze componenten.

Ik heb dus voor lager gekozen, omdat ik de kleine trafo wil beschermen tegen de inductie klappen van de grote trafo.
Meerder VDR's parallel zetten levert volgens mij weinig voordelen op.

Bij mij komt er een 250V bij de grote ringkern en er zit er een bij het stuurtrafo'tje, mooi zat.

Dan de eventuele "luxe" toevoeging van een processor.
necessaryevil ik bedoel niet dat jij dit op je moet nemen, maar er zijn hier voldende mensen aanwezig die het misschien leuk vinden om mee te werken.

Neem eem processor, wat sensors en rerails en je kan dus zonder dat je de eigenschappen aantast, leuke functies toevoegen.
2x16 display?

D.m.v. kleine relais de uitgansspanning schakelen, via een tijdklokje de spanning schakelen.
Het omschakelen van de trafo relais, temperatuur uitlezen, alles optisch of relais gestuurd,
zodat het niet stoort, laat jullie fantasie de vrije loop.

Even een tip betreffende de trafo relais sturing, ik denk dan aan drie relais en drie spannings delers, de drie spanningsdelers kan je met een trimpot op het goede moment instellen voor gebruikte jouw trafo.
De drie analoge ingangen staan dan bij het omklappunt rond een makkelijke waarde zeg 2V, bij de hoogste uitgangsspanning zijn alle drie de ingangen boven de 2V drempel en daar zit dan de logica aan vast, welke relais wanneer omgeschakeld moet worden
Dat kan ook in de software, dat weet ik, maar nu heeft de gebuiker met een aantal trimpotjes zo ingesteld zonder in menu's te hoeven wroeten en er is met de software versie altijd een display nodig.
Maar als de gene die de software zou schrijven,dit makkelijk aanpasbaar maakt voor de gebruiker, dan heb je mijn zegen.
Heren Dames, ook denk mee svp ;-)

Gegroet,
Blackdog

Hmm.. die displays kosten tegenwoordig ook niets meer.. een 16x2 display kost €2 en een 20x4 display kost €5 op ebay. Deze ebay-winkel vind ik ook interessant, die verkopen lcd's met een extra hoog contrast.

Overigens blijf ik voor een aantal van de genoemde functies voorstander van ouderwetse elektronica zonder processoren of microcontrollers. Ik heb namelijk wel het idee dat je een aantal zaken eenvoudig, goedkoop en robuust kan onderbrengen in een schakelingetje. Zoals het omschakelen van relais in de voorregeling, dat zou ik persoonlijk doen zonder een processor. De processor/microcontroller lijkt me meer iets voor wat gevanceerdere functies -maargoed, dat is meer mijn idee op dit moment, ik moet er nog over nadenken. En het is nu even wat minder belangrijk denk ik, want dat kan allemaal op het einde nog.

Hi necessaryevil,

Waarom zouden de relais iets willen kortsluiten...
Met drie wissel contacten kan je nooit iets kortsluiten...
En je kan dan uit 4 tabs kiezen.

Als jij een leuke manier uitdenkt om relais te schakelen heb je mijn zegen :-)

Een apart topic voor een comperator schakeling of met een processor lijkt me een goed plan.

Gegroet,
Bram

Hi blackdog,

Een relais met wisselcontacten, dat gaat goed. Maar ik had al de thread gelezen dat solid state schakelen een beter idee is. Ik zat in eerste instantie te denken aan een handje window comparators, het probleem is dan dat je kans hebt dat 1). er overlap is, 2). een dode band is.

Dus nu even denken over een andere methode. Ik ga zo het topic openen.

Hi, :-)

Gertjan dank voor je schema.
Hieronder een schema met een "Window Comparator" die twee relais aanstuurd waarbij allerlij voedingen gescheiden zijn.
Dit is toegepast in een voeding van mij en laat ik hier zien voor de indruk hoe je het kan oplossen als je drie trafo aansluitingen hebt.
Hier zijn de trafo aansluitingen 8V, 17V, en 27V in deze voorbeeld schakeling.
Heb je een trafo met vier aansluitingen dan komt er nog een relais bij en minstens 1 Comparator.
Bij deze schakeling worden de relais gevoed uit de grote trafo en niet uit de stuurspanning.
http://www.bramcam.nl/NA/NA-01-PSU/Transformer-Relais-01.png

Bij dit soort schakelingen die de uitgangsspanning meten moet je altijd rekening houden met de hoogte van de spanning uit het net.
Dus wil je de voeding volledig belast ook bij 220V goed laten werken zonder rimpel, dan zal het omschakelpunt daarop berekend moeten worden.
Het mooiste is als je ook nog een sense er bij hebt, voor de spanning over de regeltransistor,
het wordt dan echter snel een complexe schakeling.

Mijn versie
Wat ik er in ga gebruiken is onderstaande schakeling, simpele trafo en continu electronische regeling die niet stoort
en zich verder niets aantrekt van de variatie van de 230V netspanning.
Ook is de electronische brug zichtbaar met het mooie LT IC, de LT4320.
De waarden van de componenten zijn nog niet zeker, dat komt als mijn proefprint klaar is.
http://www.bramcam.nl/NA/NA-01-PSU/Bridge-Prereg-01.png

Dit weekeinde is waarschijnlijk de proefprint klaar, dat zien jullie hier vanzelf verschijnen. :-)

Gegroet,
Blackdog

Ha Blackdog,

Slim comparator schema :-)
Je moet de opzet van je voeding kennen om te begrijpen waarom je het zo gedaan hebt.

De kern wat ik met mijn stukje schema wilde laten zien was dat comparator stukje. Dat je dus het omschakelen van trafo wikkelingen kan doen met een heel klein beetje analoge elektronica. en je daar dus geen µprocessor met stralende klok voor nodig hebt.

Overigens wel leuk om naar een eigen schemaatje van 11 jaar terug te kijken. Zou ik nu toch weer anders doen. (kennelijk moest ik zuinig zijn met stroom, dat ik voor de LEDjes dezelfde stroom wilde gebruiken als voor de relais)

Ik ben benieuwd hoe jouw voor-regeling uitpakt. En of de trafo daardoor niet meer herrie gaat maken.
(Ik weet dat je die opzet eerder hebt besproken, maar dat kon ik niet meer terug vinden)

groet, Gertjan.