lagedrukboiler

Beste mensen

Vorige week merkten we dat er geen warm water uit onze lagedrukboiler (vaillant ven 10/4u) kwam. Ik heb toen gemerkt dat de thermische zekering (117°C) doorgebrand was. Heb deze vervangen, maar de dag nadien weer van hetzelfde.
Ik heb toen de thermostaat gecheckt, en deze schakelde veel te laat uit. ook vervangen (door een ander merk, maar maakt op zich niets uit). Nu is die zekering weer goorgebrand!!

heeft iemand hier ervaring mee aub??

117 graden ? Ben je zeker ?
Want dat zou betekenen dat er HOGE druk in het spel is.
Indien het toestel daar niet voor gemaakt is, gaat de veiligheidsthermostaat er uit.
Toch maar eens opnieuw de gewone regelthermostaat bekijken. Want ik vermoed dat daar een fout zit.
Zit er een relais ? Misschien blijft dat "plakken".
Ik ken het toestel niet. Zoek even mee naar een schema ....
Edit :
Heb het schema met de uitgebarsten tekening even opgezocht.
Als het toestel vol kalk zit, bestaat de kans dat de thermostaat een verkeerd signaal krijgt.
Door de massa kalk rond het buisje waarin de bulb zit, duurt het dan te lang vooraleer de boiler stopt en gaat je veiligheidsthermostaat er door.

[Bericht gewijzigd door hurricane op maandag 4 februari 2013 08:42:44 (29%)

Mvg Oswald
EricP

mét CE

Gaat die thermische zekering stuk omdat het verwarmingselement te lang aan blijft staan of omdat je ergens een rot contact hebt en de boel daarom lokaal veel te heet wordt?

vroeger geen enkel probleem gehad. maar plots blijft deze contstant doorbranden. en idd 117°C. maar het is dan ook een laatste beveiliging tegen te hoge temperaturen. Normaal gezien gaat de thermostaat tot 90°C, dus ik snap niet hoe de temperatuur zo hoog wordt dat telkens de zekering doorbrand. En we zetten de thermostaat NOOIT op zijn hoogste stand.

Beste Eric

Daar heb ik idd ook al aan gedacht, maar ik gebruik gewoon draadbusjes die ik erover klem, ik zie geen ander mogelijke optie, solderen gaat uiteraard niet :).

[Bericht gewijzigd door Henry S. op dinsdag 5 februari 2013 17:26:59 (20%)

EricP

mét CE

Solderen gaat prima. Maar je moet wel snel zijn... :) Pootje in een tang (dat koelt wat).

Je bent er snel achter... Zet die boiler 5 minuten aan. Spanning eraf en meteen voelen (en oppassen dat je je vingers niet brandt).

Feit blijft dat als die zekering de 117oC haalt (en waarschijnlijk heb je wat meer nodig om 'm door te krijgen) er iets goed mis is met de regeling of de aansluitingen. Thermostaat kun je controleren in een pannetje met water en een thermometer.

Zit er lucht in die boiler? Zwaar verkalkt?

Beste Hurricane, bedankt voor de moeite. Dit is idd een heel logische verklaring, ga deze vanavod eens demonteren en hou kullie op de hoogte

Dan ben ik bijna zeker dat kalk de boosdoener is.

Mvg Oswald

Of het is een gestelsluiting naar aarde, buiten de thermostaat om.
http://www.uploadarchief.net/files/download/aard-sluiting-bev.png http://www.uploadarchief.net/files/download/aard-sluiting.png
http://www.uploadarchief.net/files/download/tester.jpg
Meten is Weten.
MVG Gerard.;)

soms zoekt men te diep in het EENVOUDIGE.

Dan zou de verliesstroom er moeten uitgaan, hoop ik ?

Mvg Oswald

loopt de stroom van het element over de 117 graden beveiliging heen ? zo ja kan de stroom van het element ook de beveiliging weleens nekken , een te krap model wordt zelf ook warm door de lopende stroom en vlamt ook door..

als je in de regio limburg zit , is er veel kalk in de leidingen .

waar rook was, werkt nu iets niet meer