Het grote "Waar krijg ik dit onderdeel" topic Deel 2

Dit topic is gesloten

@Some: ampseal connectors hebben ze bij mouser.com

@falaigai: lijkt een DIN 41612 variant te zijn.

Kijk hier bijvoorbeeld eens tussen.

Voor de exacte connector kun je natuurlijk die foto eens naar Wago mailen, of zelf bij Wago op dat nummer proberen te zoeken.

If you want to succeed, double your failure rate.

Beste allemaal,
Bestaan er 50k ohm digital pots waarop direct een rotary encoder op aangesloten kan worden?

Alvast bedankt.

Lucky Luke

Golden Member

Voor wie ook bij farnell wilde gaan kijken: Daar alleen pushbutton, serial, I2C of 3-wire.

Die met pushbuttoninputs kun je gebruiken als je een stukje logica weet te verzinnen (of vinden) dat links of rechtdraaien omzet in up/down pulsjes. Ik meen eens iets dergelijks gezien te hebben.

Eluke.nl | De mens onderscheid zich van (andere) dieren door o.a. complexe gereedschappen en bouwwerken te maken. Mens zijn is nerd zijn. Blijf Maken. (Of wordt, bijvoorbeeld, cultuurhistoricus)
Sonytech

Overleden

x

[Bericht gewijzigd door Sonytech op zondag 20 juli 2014 14:42:38 (100%)

"Verbaas u niet, verwonder u slechts."

Alvast bedankt.

Ik had al eerder een Encoder met erachter een LS7084 en een AD5220 epot gebruikt.
Maar ik ga er vanuit ( lees als "ik hoop" ) dat er wel een epot moet bestaan met ingebouwde quadrature decoder.

Bij farnell was ook het eerste waar ik keek, maar ben nooit zeker met de zoek functie daar. Soms de onderdeel titel of nummer kopie/plak in zoek veld en dan niets vinden??

Hier een vb waarvan ik dus het middelste deel kwijt wil.

Van je link, Sonytech, het hybride schema kan ik wel weer in een ander projectje gebruiken.

fatbeard

Honourable Member

Als ik zo gauw ff door de datasheet van de MCP4011 scan lijkt het er op (§ 4.1) dat deze direct zou gaan werken op een quadratuur-input.

Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.

Ik had dus eerder de MCP4013 DSheet voor me, maar zie niet 1.2.3 hoe ik extra materiaal kan vermijden. Je leest bij de serial interface?
Een tipje van de sluier....

fatbeard

Honourable Member

Ok. (zucht)
Document 21978c, pagina 27, paragraaf 4.1 (rechtsonder).
Ik citeer:
The simple U/D protocol uses the state of the U/D pin
at the falling edge of the CS pin to determine if
Increment or Decrement mode is desired. Subsequent
rising edges of the U/D pin move the wiper.

einde citaat.

Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.

Maar hoe kan ik dan een rotary encoder er op aan sluiten?

Het enige wat dicht bij komt is de MAX5440. Maar dan enkel kanaals en 50k en geen ander gedoe erbij.

Als jij een quadrature encoder aansluit, dan kan dat toch exact op de CS en U/D pinnen die fatbeard beschrijft?

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/en/thumb/6/68/Quadrature_Diagram.svg/300px-Quadrature_Diagram.svg.png

Ene pin op CS, andere op U/D. Bij de falling-edge van CS is dan de ene kant op draaiend de U/D hoog, en de andere kant op draaiend U/D laag.

If you want to succeed, double your failure rate.

Dat klopt. Maar het werkt niet precies: Als je encoder precies op een overgang minder dan een kwart van de hele cyclus gaat lopen wiebelen, zie je steeds pulsjes met UD laag (of hoog) terwijl ie niet verder gaat. Een "echte" quadrature encoder heeft het wel door dat je niet verplaatst.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Idd. Het scheelt te veel. In sommige situaties zie je, a ls je het diagram bekijkt, zeker een waarbij je zite dat het twee kanten opgaat heb je kans dat het doortelt. Dus twee keuzes van fout gaan.
Zou wel mooi zijn, maar waarom zouden er dan speciale quadrature decoders bestaan. Tevens zou het ook in de datasheets staan. Er is er maar één ic waar duidelijk bij staat dat een rotary encoder erop aan gesloten kan worden. Maar die is voor een stereo versterker.

fatbeard

Honourable Member

... en het probleem daarmee is ?

Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.

Op 23 februari 2014 23:57:23 schreef fatbeard:
... en het probleem daarmee is ?

Wat bedoel je? Bedoel je dat datgene wat je zuchtend aanhaalde niet werkt en voor jouw geen probleem is of dat de epot te groot, stereo, verkeerde waarde, te weinig stappen en ik er vier moet hebben waarvan er kwa functionaliteit nog net 30% van gebruikt wordt waardoor ik moet zuchten om het op z'n plekje te krijgen? ;-p

fatbeard

Honourable Member

Okok, het was voor mij ook een lange dag.

Je hebt er dus vier nodig (was nog niet bekend) en ze moeten meer dan 31 stappen hebben (was ook nog niet bekend); hoeveel?
Mogen ze non-volatile zijn (onthouden laatste waarde bij stroomuitval) of niet?
Zo nee, moeten ze een preset waarde ≠0 hebben? Zo ja, welke?
Het moet klaarblijkelijk ook nog erg klein zijn, hoe klein?

Kan je nix met de combinatie van een MCP4018T-503 en een PIC10F322-I/MC?
Ik schat dat een quadratuur -> I2C converter wel in die PIC past.

Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.
Hewlett

Honourable Member

Tja, hier maar even. Hoewel de vraag wellicht hier niet helemaal past.

Mijn volgende project is de restauratie van een 1968 HP141A scoop; storage CRT mainframe inclusief een serie plugins (geheel vormt een 12Ghz sampling scoop). Dit mainframe heeft een voor mij onbekende powercord aansluiting, zie foto
http://www.uploadarchief.net/files/download/hp141a%20-%20wat%20is%20dit%20voor%20een%20power%20aansluiting.jpg aansluiting lijkt op een ouderwetse apparaten stekken in een mini uitvoering met een aardpen in het midden. Geheel komt met alle documentatie maar helaas niet van het 141A mainframe, dat moet ik nog even ergens opsnorren. In deze serie HP mainframes heb ik nog 3 broetjes en zusjes in mijn lab staan (een HP140A en twee keer een HP141T) die wel allemaal gewoon een euro chassisdeel hebben. Wellicht ben ik niet oud genoeg om te weten wat voor een stekker hier bijhoort. Ik heb me even op het hoofd gekrapt. Iemand een idee? Het liefst laat ik het mainframe origineel, maar als alternatief pak ik m'n Dremel en zet ik er een euro chassis deel in. Plugins zijn uitwisselbaar en passen ook in mijn andere HP mainframes en zijn zo wel te testen.

De grote leugenaar Google is nutteloos. Zeg het maar :-)

HamRadio PA2HK // Keep Calm and Carry On.
guidob

Overleden

Ik heb me even op het hoofd gekrapt.

uhm.... las het als crap :)

anyways, hier te koop http://www.sphere.bc.ca/test/new.html

Op 26 februari 2014 18:11:56 schreef Hewlett:

De grote leugenaar Google is nutteloos. Zeg het maar :-)

Zoek eens op apparatenstekker in afbeeldingen in Google. Dan vind je:
http://www.kabelstekoop.nl/contents/nl/d1481_Apparaat_Stekker.html
Scroll dan naar beneden. Is ie dit?

Hewlett

Honourable Member

;-)

Dank Guido. Een specifiek HP powercord nog wel... Een HP! Ik moet zeggen dat ik veel HP meuk heb en nog meer gezien heb, maar nog nooit zag ik een HP powercord. Vermoedelijk is mijn meuk niet oud genoeg :-)

@DKH. Nee, dat is het niet. Het is dit:
http://www.sphere.bc.ca/test/hp-equipment/hp-cord2.jpg

HamRadio PA2HK // Keep Calm and Carry On.
fred101

Golden Member

Ik heb al een hele rits HP apparaten van dat rottige chassisdeel af geholpen en er een modern ingezet. Mag dan niet origineel zijn, het is wel veilig en een stuk handiger.

Ik heb het ooit aan een amerikaan gevraagd. Die zei dat ze daar ook zeldzaam waren. Net als doe ronde gevallen op oude GR, Fluke en Tek apparaten.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
guidob

Overleden

Ik had er 1 gevonden ergens, Helenaveen geloof ik. Die heeft Tidak nu.

Zo'n rond geval heb ik hier nog liggen. Het chassisdeel dan en niet het snoer.

Ik zoek zelf nog een aparte connector, een Elco 5009-16.
16 pins en ziet er zo uit: http://www.surplussales.com/Images/ComputerAccess/EdgeConnectors/cpc-00-5009-016-189-101_lg.jpg

En dan ook nog de bijbehorende connectors, denk deze.
http://www.surplussales.com/Images/ComputerAccess/EdgeConnectors/cpc-02-015-147-5200.jpg

Ben aan het informeren wat de verzend kosten zijn bij de firma van de foto's. Is voor m'n Fluke calibrator om een extender kaart te maken. Die zat er helaas niet bij (zit er standaard in)

Fatbeard, ik had inmiddels besloten om een MCP4017 en een MSP430 te gebruiken.

fatbeard

Honourable Member

Wat zijn die GROOOOT >:) Of ga je ze alle vier met één controller bestieren?

@Hewlett: http://www.helmut-singer.de/stock/-1727263834.html

Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.
Tidak Ada

Golden Member

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Dit topic is gesloten