Warme transistor

fred101

Golden Member

Die diode overbrugd je spoel, hij sluit dus je spoel kort, daardoor loopt er te veel stroom door die tor en je relais krijgt niks. Kijk hoeveel stroom je relais spoel nodig heeft en hoeveel spanning. Dan weet je of de torren juist zijn.

En zoals jerome zegt, dat relais zal zo niks schakelen want de centrale aansluiting is niet gebruikt. Dat relais heeft een NO en NC contact en schakelt de gemeenschappelijke daar tussen. Zeg maar de ingang, en jij gebruikt alleen de uitgangen. Net als bij een gewoon schakelaartje. Daar is de gemeenschappelijke in het midden en dan kies je ie en een van de buitenste, jij hebt nu alleen de buitenste gebruikt.

Trek je van de layout niks aan, dat kan beter maar ik ben er ook geen held in, ( ik kijk hoe het voor werking het beste is en niet of het mooi of compact is, en als het niet critisch is alleen of het voor mij overzichtelijk is tov het schema en genoeg ruimte om er wijzigingen bij te knutselen) bij iets als dit maakt het ook niet veel uit, als jij er maar blij mee bent.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

Ik gebruik deze relais:

http://imageshack.us/photo/my-images/546/20130223203213.jpg

http://imageshack.us/photo/my-images/824/20130223203228.jpg

Iemand die mij kan helpen hoe ik deze relais wel goed moet schakelen?
Ik mis altijd met relais, weet niet hoe het komt.

JayPeeeeeee
pa3gws

Golden Member

Dat staat in je print layout.
De linker middelste pin is de common.

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.

Als ik een draadje leg naar massa, dan is dat ok?

JayPeeeeeee
fred101

Golden Member

Common als in gezamelijk. Niet aan massa leggen, dan gebeurd er nog niks. Een van de twee getekende X contacten moet verlegd worden naar de common pin.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

Ik zal dus best een nieuwe print maken?

JayPeeeeeee
EricP

mét CE

Meet eens even bij die relais. In het schema staat het wel goed. Ik neem aan (assumptions... enzo) dat schema en PCB wel consistent zijn. Die maffe pinning ben ik wel eens vaker tegen gekomen.

Voor wat betreft die torren: Meet je spoelweerstand. Dan weet je welke stroom er gaat lopen en of ze het aan kunnen of niet (tip: die 555 kan meen ik ook al 200mA doen. En als ik het wel heb zowel sourcen als sinken. Een BC547 slechts 100mA...)

In feite kunnen die torren dan weg

JayPeeeeeee
big_fat_mama

Zie Paulinha_B

Tenzij het relais meer dan 200 mA lust. Maar met een BC548 of aanverwanten ben je niks.

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord
jerome

Golden Member

Er kan dan ook een relais weg, want met 1 (wissel)relais kan je gewoon gaan omschakelen. Toch vind ik het heel goed om een driver tor als 547(8) of 557(8) te gebruiken na een 555 of aanverwante. Bij industriële schakelingen van vroeger koos men meestal de BC327 of 337 die 0.5A kunnen schakelen, alhoewel de relais tevreden waren met een stroom van 50mA.

Ik denk dat mijn relais die ik gebruik "wisselrelais" zijn.

JayPeeeeeee
EricP

mét CE

Op 23 februari 2013 22:29:50 schreef jerome:
Er kan dan ook een relais weg, want met 1 (wissel)relais kan je gewoon gaan omschakelen. Toch vind ik het heel goed om een driver tor als 547(8) of 557(8) te gebruiken na een 555 of aanverwante.

En waarom dan wel? Hetgeen de tor drivet kan meer stroom leveren dan de tor zelf. Wat is het nut?

Bij industriële schakelingen van vroeger koos men meestal de BC327 of 337 die 0.5A kunnen schakelen, alhoewel de relais tevreden waren met een stroom van 50mA.

Dat heeft nog enig nut. In de zin van 'overgedimensioneerd, blijft altijd heel...'.

Je kan ook een BC639 npn en een BC640 pnp toepassen, 100 volt 1A. Bovendien is de configuratie dezelfde als van een japanse tor, dus collector in het midden.

Groetjes Hans.

Hoe het werkt is niet belangrijk, als het maar werkt!
jerome

Golden Member

Op 23 februari 2013 23:00:04 schreef EricP:
Wat is het nut?

Dat het IC van TS er aan was geweest omdat de diode verkeerdom zat. Nu enkel de tor eraan :-).

die 555 zal niks doen, de massa van de 555 zit via een 150 nF, die zal gewoon direct op je ground moeten. ook snap ik het nut van die weerstanden in de + (R4) van het ene relais en de massa (R5) van het andere relais niet helemaal.

De relais zijn 6V en worden gevoed met 9V in dit schema. :-(

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
fred101

Golden Member

Zie nu het schema pas, helemaal overheen gelezen, ik dacht dat er alleen een pcb lauout was. je hebt gelijk, die 555 zal niks doen. Die weerstanden zijn idd vreemd tenzij hij bv 12V gebruikt en de relais bv op 5V werken. Wat wel vreemd is dat hier het relais goed zit aangesloten maar de footprint blijkbaar afwijkt van het symbool in het schema.

Dat wordt dremelen en draadjes trekken. Dat is het nadeel van pcbs, als je een foutje maakt wordt het knutselen.
Mijn eerste eagle pcb deed niks omdat de opamps geen aangesloten voedingsrails hadden ( toen wist ik niks van het invoke commando, ik ben nog steeds niet ervaren met Eagle maar het wordt al wat beter, er zullen vast fijnere of betere zijn maar ik ben veel te blij dat ik eagle gewoon via synaptics voor linux is te downloaden en na veel moeite goed met mijn hpgl plotter werkt.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
jerome

Golden Member

Ik heb nog nooit met zo'n programma getekend. Een ontwerp start meestal op een grote onderlegger met potlood en gom. Als de bezetting gekend is doe ik verder in autocad.

fred101

Golden Member

Ik ook, ik teken alles met potlood maar die enkele keer dat ik een pcb wil hebben moet ik eerst dat hele schema tekenen. Wat ik meestal doe is alleen de footprints selecteren en dan op een pcb gooien in eagle en zelf dan alle traces tekenen ipv die warboel van gele lijntjes. ( maar meestal bouw ik dead bug)

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

Oh en zoals je de torren geschakeld hebt, zullen ze nooit werken, de PNP zal nu de stroom van NPN krijgen, dus liggen ze feitelijk in sluiting. vandaar dat ze ook warm zullen lopen. Je zal hem appart een weerstand moeten geven van ~3k3

[Bericht gewijzigd door Zylar op zondag 24 februari 2013 16:03:08 (13%)

Anoniem

Sterker, je blaast ze op.
Van de plus door de emitter naar de basis van de pnp, door de basis van de npn via de emitter naar massa.
Radicale kortsluiting.
Je hebt wel erg je best gedaan om zoveel flagrante fouten in zo'n simpel schema te krijgen hé?:-)

jerome

Golden Member

Lijkt toch geen schoolopgave "zoek de fouten" aan de geschiedenis van ts te zien. Kan er wel voor dienen:-).

Anoniem

Gebaseerd op een Aprilnummer van Elektuur? Elk jaar zat in het aprilnummer een fake artikel of schakeling.

@Fred101

kicad wel eens geprobeerd. Zit standaard in je linux bieb en heeft geen limieten. Het werkt bij mij uitstekend.

fred101

Golden Member

Ja, vroeger geprobeerd maar toen werkte het niet goed ( onder kde maar dat lag meer aan het feit dat ik kde later naast gnome had geinstaleerd ipv een directe kde install) , kicad zou ik liever gebruiken maar het heeft me veel werk gekost de cam processor zo in te stellen dat ik goede hpgl files krijg. Dat lukte me toen met kicad niet, maar ik heb pas geleden het er weer opgezet en wat meegespeeld en het is wel verbeterd. Zal het toch eens proberen.zijn er ook extra librarys met componenten voor kicad ? Ik heb graag " blanco" footprints. Dus gewoon sot23, dil, toxxx footprints zonder component. Dan kan ik pcbs tekenen zonder eerst het schema te moeten tekenen.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs