Combi-magnetron openen voor schoonmaken

Hallo,

Een tweetal weken terug is brood in mijn combi-magnetron verbrand; de hele keuken was gehuld in een walgelijk makende mist. Alsof bedorven deegpartikels deel uitmaakte van de rook. Echt vreselijk.

Na enkele dagen luchten was de geur gelukkig uit de keuken; de combi-magnetron echter rook nog steeds vreselijk. Een aantal maal schoongemaakt, echter tevergeefs; zodra de combi-magnetron aan is dan komt de geur uit de ventilatieroosters. Ik heb als tip gekregen een schaaltje azijn in de combi-magnetron opwarmen; en dit leek te helpen, maar vervolgens zijn er zwarte druppels op de glasplaat verschenen..

Volgens mij zit het hele apparaat nog vol met roet en rotzooi van het brood-incident..

Mijn theorie is dat, wanneer ik de combi-magnetron open en elk oppervlak (dat in contact met de kook-ruimte en ventilatie staat) schoonmaak; de geur verdwenen moet zijn.

Klopt dit?

En is het überhaupt een goed idee om het hele ding uit elkaar te halen?

Ik heb altijd computers gebouwd en gerepareerd vroeger en ik ben secuur en voorzichtig.

Graag advies. Ik wilde straks een pizza opwarmen maar dat gaat dus niet op deze manier..

kap er af en luchtkanalen reinigen met magnetron reiniger is de enigste oplossing

Bedankt voor je input!
Ik heb het hele apparaat uit elkaar gehaald en volledig gereinigd/schoon geschuurd.
Enkele weken later draaide de plaat niet meer rond... ik heb toen gewoon een nieuwe Etna bij de BCC gekocht en deze werkt nog perfect! Het was dus een geluk bij een ongeluk

Was het motortje, een bekend euvel, 2 tientjes en je was weer klaar.

Wellicht, maar het was een hele oude (vergeelde) combi welke ik gratis gekregen had van een medestudent.
Van binnen zag het ding er trouwens zo uit:

dus deze voor 100 euro nieuw kopen was een betere investering dan het 20 euro onderdeel proberen te zoeken, bestellen, wachten, inbouwen, etc.
http://s.s-bol.com/imgbase0/imagebase/large/FC/6/2/7/7/9000000011157726.jpg

Tsja, een beetje schoonmaken?? Ach, zo zijn studenten nu eenmaal.Maargoed is een snelle oplossing en kunnen we deze site wel opdoeken als iedereen alles wegpleurt ( olang leve weggooi maatschappij, weer meer co2 uitstoot voor produceren van een nieuwe en verwerken van de oude)

[Bericht gewijzigd door smd op dinsdag 15 december 2015 18:41:44 (17%)

Je hebt tijd of je hebt geen tijd ! als je geen tijd hebt, waar is die dan gebleven ? https://ledverlichtingsoest.com/

Een oude koe is toch een dier dat in zijn lange leven heel erg veel Co2 heeft geproduceerd?
Daar kan een combi niet tegen op ;(
Dus laat voortaan dat brood maar zitten en schuif gewoon een moot koe onder de gril ;)

nou nou :-) Ik ben letterlijk uren bezig geweest met het schoonmaken, zo zagen de buizen er uiteindelijk uit:

Ik heb afgaande op de foto zelfs een onderbroek opgeofferd zodat deze kon fungeren als 'buis-compartiment'-veger..
Mijn nieuwe combi doe ik braaf en regelmatig schoonmaken. Over 10 jaar ziet die er nog hetzelfde uit geloof me. Mijn apparatuur gaat altijd heel erg lang mee. Zo had ik mijn iPhone 4 al meer dan 4 jaar in gebruik, toen ik deze uiteindelijk weggaf dacht de persoon die hem kreeg dat deze nieuw was; ze kon geen enkel krasje ontdekken. 4 jaar heb ik dat ding elke dag gebruikt, nooit met screenprotector of hoesje. Dat is pas goed voor het milieu, zuinig met je spullen omgaan en voor degelijke spullen kiezen ;-)

ha, zo ben ik ook aan de mijne gekomen, uit het grofvuil geplukt :) ding leek goed te werken wat me af deed vragen wat er nu mee was, men mikt zo'n ding niet voor niks weg? schoongemaakt, was wel vuil, maar niet student al la mode vuil :P. tot ik het ding op oven zette, kwam er een lucht vanaf, er zat aangebrand spul op het grill element. 30min aan laten staan op 250 graden met de ramen open en werkt alweer 5 jaar prima..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Dat bedoel ik Testman... zo kan het ook. 4 jaar met een mobiel?? Ik heb nog steeds een Philips, nu 8 jaar oud en nog steeds toppie!!!

je kunt een gratis toestel ook niet prijzen of het gaat een week later stuk..

paar dagen terug was een pizza maar net ontdooid op de standaard ingegeven tijd en temperatuur. deed me toch denken dat er 1 element het niet meer deed.

open gehaald en toen ik dit zag, was het wel duidelijk..

schoentje op het element met een dremel weer glad gemaakt ( element was nog netjes 44 ohm ) draad 3cm ingekort, een amp schoentje 4,8mm van de isolatie ontdaan, aangeknepen en weer gemaakt..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Tegenwoordig wordt alles wat een kleine storing heeft gelijk gedumpt. Repareren wat is dat? Sommige mensen denken dat alles wat duur is niet defekt kan en mag raken. Daar heb ik hele discussies over gehad in de zaak. Iemand kocht een wasmachine en dat was een dure, Miele, waarvan binnen 2 jaar de pomp ging lekken. Garantie was in die tijd een jaar en daarna was het gewoon betalen eventueel met coulance. Nieuwe pomp plaatsen was 152 gulden alleen voor de prijs van de pomp, maar de klant had er geen vertrouwen meer in en kocht een nieuwe, van een machine met een dergelijke prijs mag je toch meer verwachten was het argument. Korting gegeven voor achterlaten van de "oude" machine die ik dankbaar zelf heb gehouden. Dat was in 1982 en diezelfde machine draait nu nog en daar wordt toch iedere week zeker 2X mee gewassen.
Ik heb een keertje een nieuwe klok gemonteerd en een ventiel set. Rest is nog prima in orde. Iemand zette een stofzuiger buiten voor mijn deur bij het afval die er nog prima uitzag. Compleet met hulpstukken en slang, dus maar even binnen gehaald om na te kijken. Simpele fout, poortje dan de regelaar was los gebrand, dus pook erbij en gaan als de brandweer. Toch meer dan 2 jaar mee gedaan en toen ging de motor in rook op. Ik denk dat van alle apparaten die gedumpt worden zeker he helft nog goed bruikbaar is.

Groetjes Hans.

Hoe het werkt is niet belangrijk, als het maar werkt!

Klopt Zoef, net twee drogers van de straat opgepikt. Een LG 5 jaar oud en verwarmde niet. Clixon gereset op element en draaien maar weer!! ( en nog een reinigingsbeurtje) De Samsung deed niets, verder in nieuwstaat. Voedings IC uit de kit gebikt en een nieuwe er in. Beide draaien weer top!!! Totale kosten: 5,95 voor IC, twee drogers gered...

Elektronica gaat meer en sneller kapot dan je lief is.

[Bericht gewijzigd door ritmeester op donderdag 24 december 2015 19:23:53 (11%)

I love it when a plan comes together !

Hangt er ook vanaf hoe je het gebruikt....