Schroevendraaierset voor exotische schroeven

is het eigenlijk voor reparatie van telecom/electronische apparatuur ?? ik weet een paar adressen met exotische "toestellen" maar kan je het niet een beetje beter omschrijven ?? bits zijn overal te koop en voor een simpele herstelling hoeft het geen prof alaam te zijn.

Tidak Ada

Golden Member

Bits passen vaak niet in die diep verzonken schroefgaten. Ik denk dat TS daarom geen bits wil hebben...

Nu nog een andere schroefprobleem : Die schroeven zonder grip in de kop, maar met een dunner stukje, dat (vermoedelijk?) met een soort spantang, machinaal in een diep gat is ingedraaid ?
Waar krijg je !#@$^¡ die spantangen :( ?

@ TS :
Heb je al eens bij DealExtreme gekeken ? Geen qualiteitsspul verwachten, maar voor jouw doel goed genoeg.

[Bericht gewijzigd door Tidak Ada op zondag 10 maart 2013 13:20:47 (15%)

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
Patrick de Zeester

Golden Member

Op 10 maart 2013 12:54:23 schreef testman:
de link van theove bevat artikel b.204679 dit is de equivalent van de bekende aldi bitset. daar heb ik onlangs een toryxbit van gebruikt welke tordeerde, geen spul voor de schroefmachine of t-handle ..

Ik heb hier zo'n bitset van de Aldi liggen. Van torderen heb ik geen last, integendeel, het staal is zo hard dat het erg snel breekt zelfs met enkel handkracht. Maar goed het koste geen drol, en het is toch wel handig om voor de exoten een paar van die bitjes te hebben liggen.

je bedoelt de schroeven met een gladde bolle vertande kop waar je de tanden alleen van de zijkant kunt zien ? zitten ook vaak in verlengblokken.

die worden niet gedraaid maar bijna erin geduwd heb ik het idee, als je deze eruit haalt is de spoed vaak ruwer als een houtdraadschroef. in een 1,5 slag zijn ze ook eruit vaak..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Tidak Ada

Golden Member

Ik bedoel dus deze schroeven :

http://www.uploadarchief.net/files/download/afbeelding1.png

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

...

[Bericht gewijzigd door CajoD op zondag 10 maart 2013 15:43:29 (99%)

Di dingen die tidak noemt zitten ook in koffiezetters, nooit meer open te krijgen. Echt moedwillig word dat gedaan, daar moeten ze een halt aan roepen.

Ik heb eens geprobeerd zo'n kop uit te boren: hard staal, niet te doen. Dat was ook het enige was er aan kwaliteit in zat, de boutjes waren beter als de rest.
Volgens mij worden die dingen erin geperst.

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.

vergelijkbare schroeven zitten idd ook in de koffiezetapparaten van geloof KRUPS.
De kop hiervan is iets ovaal. De eersten heb ik er met een tangetje uit gehaald.
Later heb ik hiervoor een klein dopschroevendraaiertje voor gebruikt die ik iets had aangepast.

Ze maken het in ieder geval niet makkelijker om apparatuur te repareren.

meen dat ik het ook weleens heb gedaan door er schuin een klein gaatje van 2mm onder de kop te boren en zo de schroef eruit te tikken. of als het gaatje niet te diep is de soldeerbout op de kop zetten en de schroef uit het plastic trekken met kappen en al, als deze heet is geworden.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Vrijwel alle stekkerdozen bevatten ook die krengen. Ik let er altijd op als ik een stekkerdoos koop of deze van BOVEN af open geschroefd kan worden.
Dan kun je deze ten minste ook nog eens ergens op vast schroeven.

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.

dat kan toch wel, een paar gaten in de hoekjes boren en een 4x50 erdoor :) voor muurbevestiging kun je beter naar een merk zoeken, de bouwmarktmeuk is te goedkoop daarvoor. oa kaiser heeft mooie blokken die niet te duur zijn en muurbevestiging is mogelijk ..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

@GJ_: voor dergelijke misbruik neem je natuurlijk oud en/of goedkoop gereedschap, maar als je goed spul hebt kan het daar ook prima tegen hoor.

Jij hebt zeker nog nooit een Torx bit in een dolgedraaid imbus boutje geslagen om hem eruit te krijgen? Ik gebruik daar de bits uit een goede doppenset voor, en je ziet er helemaal niets aan. Een boutje waarbij je dat doet is altijd boterzacht, anders was hij om te beginnen niet dol geworden met passend gereedschap.

Ik ken het probleem van de TS maar al te goed: wel het bijzondere bitje hebben, maar de schroef zit zo diep verzonken dat je er niet bij kunt komen. Zeker als het in kunststof zit is uitboren vaak ook geen handige optie, omdat de schroef een keer gaat meedraaien en het kunststof vernielt. Linkse boortjes zijn dan wel een uitkomst, maar bij schroeven zonder handig gaatje om te centreren is ook dat kansloos.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

Misschien is de Grabit van Tel Sell dan toch nog ergens goed voor? http://www.telsell.com/nl-NL/Producten/Grabit/default.aspx?phid=1607

Is denk ik wat makkelijker dan bitjes hameren.

GJ_

Moderator

Op 10 maart 2013 17:17:05 schreef SparkyGSX:...Linkse boortjes zijn dan wel een uitkomst...

Waar haal jij die?

Op 10 maart 2013 15:43:24 schreef henri62:...Echt moedwillig word dat gedaan, daar moeten ze een halt aan roepen...

Dat denk ik niet. Het zal ze worst zijn of jij die dingen openhaalt. Het is gewoon de gemakkelijkste en de goedkoopste manier om iets dicht te krijgen.
En "een halt aan roepen" zal hem niet worden. Wil je dan ook klinknagels verbieden? ;-)

EricP

mét CE

Misschien is de Grabit van Tel Sell dan toch nog ergens goed voor?

Ik heb ze (nee, niet van Tell Sell) en soms zijn ze handig. Boren in schroeven in plastic is meestal kansloos. Schroef wordt te warm. Plastic smelt. En dit ding is net zo groot als een bit, dus als je er hiermee bij kan, dan had je net zo goed die bit kunnen pakken.

Boren gaat soms goed met erg zacht metaal. Gaatje vol laten lopen met water. Klein stukje boren. Wachten. Nog een stukje boren. En dan moet het gaatje niet leeg lopen. Verder is het economisch al snel niet meer rendabel als je zo meerdere schroeven moet doen.

@GJ_: geen idee, ooit een setje op de kop getikt op een beurs of zo, en met de paar keer per jaar dat ik ze gebruik, heb ik er nog geen stuk gekregen.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
pamwikkeling

Special Member

Ik heb ooit een demonstratie gezien, van een wondermiddel dat wel goed werkte. Helaas het was te duur naar mijn mening.
Het was soort vet dat vermengd was met (aluminium oxide ?) korreltjes (de verkoper beweerde dat het diamant was :-) ). Je deed dat vet op de kop van een versleten philips kruiskop en dan de passende schroevendraaier erin.
Blijkbaar drukte de korreltjes zich in de schroefkop en in de schroevendraaier en kon je hierdoor koppel overbrengen.

Diamon

Golden Member

Op 10 maart 2013 15:48:29 schreef Ricardo:
vergelijkbare schroeven zitten idd ook in de koffiezetapparaten van geloof KRUPS.
De kop hiervan is iets ovaal. De eersten heb ik er met een tangetje uit gehaald.
Later heb ik hiervoor een klein dopschroevendraaiertje voor gebruikt die ik iets had aangepast.

Ze maken het in ieder geval niet makkelijker om apparatuur te repareren.

Zelf thuis een Jura volautomaat staan, deze was defect.
Deze unit zit dicht met een paar schroeven die ook ovaal zijn, en deze is hier speciaal voor geschikt: klik

http://www.esprase.nl/product_info.php?cPath=233_234_239&products_…

Maar een oude oude dop beetje plaat slaan werkt ook vaak goed.

Tidak Ada

Golden Member

Die link is alleen de foto popup.
Kan je de link geven van de hele pagina ?
Hij is er al...

[Bericht gewijzigd door Tidak Ada op dinsdag 12 maart 2013 13:38:49 (13%)

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Die voor die ovale koppen is zelf te maken door in een stukje staf een klein gaatje te boren en dan die staf iets plat te slaan, zodat het gat ovaal word. vergt wat oevening, maar bij mij ging het vrij snel goed.
Ook voor een crups.

zit sinds 2009 in de PV.

Is Dit wat je zoekt:

http://www.toolspot.nl/contents/nl/d281_PB_schroevendraaiers.html
en dan door scrollen tot pb 196/
voor +/- €8 heb je een goed stuk gereedschap

Op 12 maart 2013 08:33:54 schreef GJ_:
En "een halt aan roepen" zal hem niet worden. Wil je dan ook klinknagels verbieden? ;-)

Nee, klinknagels kun je gewoon uitboren. Niks mis mee.

Maar die rottige persdingen zijn er onmogelijk uit te halen, nergens mee. Anders mag je me een demonstratie geven op 23 maart in Rosmalen hoe je zo'n koffiezetter open maakt zonder deze volledig te slopen.
Ik zie die humor nu al voor me.

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.

Ik heb er al wel 1 open gekregen. Boren met ca. 2mm. torx inslaan en opendraaien. Niet te dure boren en bitjes gebruiken..

Maar bij de productie worden deze volgens mij afgebroken. Een soortgelijk effect als met klinknagels. Teveel kracht en dan breekt de kop er af.

maartenbakker

Golden Member

Ik noem schroeven met een gladde kop (zonder dus breeksporen) ook wel Amerikaanse Schroeven. Dit omdat je ze erin kan draaien met enige variant op de welbekende Amerikaanse Schroevendraaier:
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/7/7d/Vorschlaghammer.jpg

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Afgelopen donderdag weer zo'n spanningsslof, schakelaar defect en uit elkaar gesprongen. Dicht geklinknageld -> snoer afgeknipt en klikoteren dus.

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.