mosfet schakelt niet met diode voor gate

hallo allen,

Ik ben met een klein flashlichtje bezig via de bekende 555 en een 4017 teller.

Om een groter aantal leds aan te sturen heb ik gebruik gemaakt van een n-mosfet irf840.
Als ik deze op 1 van de uitgangen plaats van de 4017 werkt de mosfet perfect. No problemo sofar.

Omdat er een flashlichtje gemaakt moet worden wil ik met meerdere uitgangen van de 4017 de mosfet laten schakelen. Hiertoe plaats ik op de diverse uitgangen 1n4148 diodes zodat de uitgangen elkaar niet kunnen beinvloeden. (zou je verwachten ;) )

Probleem is echter dat de mosfet daarmee weigert te schakelen.
Plaats ik er een kleine BC547 tor als voorschakeltrap voor dan is er niks aan de hand. (Uitgangen 4017 via diodes aan de basis van de bc547 en in de collector laat ik de Gate van de mosfet naar 0 schakelen)

Wie zou me kunnen aangeven waarom de mosfet niet direct kan schakelen vanuit een 4017 (Of bijv. een microcontroller) met diodes op de gate?
VCC van de 4017 is trouwens 9V, dit zou dus ook op de uitgangen moeten komen en ruim voldoende moeten zijn om de mosfet open te sturen.

Zelf zat ik te denken dat de mosfet wellicht niet geheel opengestuurd word (Treshhold vcc is typical al 4,5V).

Iemand enig idee die hiermee zou kunnen helpen?

alvast vriendelijk dank.

mvg
Klokn

Lambiek

Special Member

Je hebt een logic level fet nodig, en de IRF840 is dat niet.
Lees ook dit eens door.
http://www.circuitsonline.net/artikelen/view/41

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Dank voor je reply

Dat idee had ik al.
Had deze mosfets nog liggen en dacht: we proberen het.

Echter was mijn gedachte de volgende:
de 4017 stuurt de aangeboden voedingsspanning uit als pulsamplitude op de uitgangen.

De voedingsspanning is 9V in deze en dus redeneerde ik dat de de uitgang ook op 9V komt.
9V - 0,6 van de diode zou ik een goede 8V over houden om de gate open te sturen.

Bovenstaande vlieger ging dus blijkbaar niet op.
Zou het ook kunnen zijn omdat de gate weer wil ontladen dat hij dit niet kan omdat er een diode voorzit?

mvg
Klokn

De gate van de mosfet gedraagt zich als een klein condensatortje, en wordt dus niet ontladen als je diodes toepast. Een pull-down weerstandje op de gate moet dat oplossen.

Mijn echte naam: Joris | Mijn elektronica website: Fuzzcraft.com

Tadaaaa,

Dat idee kreeg ik al. (Liet m'n oude electronica geheugen me toch niet helemaal in de steek)

Ik ga er eens even mee aan de slag.

Ben inmiddels mijn brein weer aan het bijwerken met de stuk tekst van lambiek, waarvoor dank.

mvg
Klokn

Je moet je ook realiseren dat een mosfet niet direct geheel open gaat bij de threshold voltage. ONDER de threshold kan je er redelijk van uitgaan dat ie "uit" is, maar je moet vaak een factor twee daarboven zitten om de mosfet geheel open te sturen. Dat gezegd zijnde: Als je een 10A mosfet gebruikt om 100mA te sturen, dan kan het zijn dat je ver onder de normaal-aangeraden-spanning al ruim voldoende reactie van die fet krijgt.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Hallo Rew,

Ook dank voor je extra input.

Inmiddels heb ik een klein weerstandje geplaatst om de "condensator" van de Gate te ontladen en tada, het werkt.

Ik ben met je eens dat de treshold spanning niet voldoende is om de hele fet snel open te schakelen.
De typical threshold van de irf840 is 3V, 4 max.
Op mijn sturing komt bijna 8V op de gate te staan, ik ga er dus eigenlijk vanuit dat hij wel geheel openstuurt.
Gezien de snelheid van de huidige knippermodule lijkt het ook ruim voldoende.

De rds(on) is bij de IRF840 echter wel max 0,85 Ohm, typical 0,75.
Dit is wellicht wat aan de hoge kant.
Voor ledsturing gaat het prima gezien het lage stroomverbruik maar als er een willekeurige andere belasting achter komt die wel meer ampere gebruikt kan ik dus zomaar veel watts verstoken in mijn fet met als gevolg dat hij dus uitfikt.

Ik wil dus nog kijken naar een echte logic level fet met een heel lage rds(on) maar welke wel in staat is om ca 8A te kunnen voeren.

Iemand ideeen?

alvast dank.

mvg
Klokn

Voor een idee: ga naar farnell.com, click op discretes -> mosfets.
Selecteer "N", min 20A, MIN 20V, en click dan op "sorteer op prijs".

Dan zal je zien dat er onder een euro best nog wel wat leuk speelgoed te krijgen is. Als je zo wat ideen hebt, en je niet regelmatig bij Farnell koopt, dan ga je waar je wel vaker koopt eens kijken naar wat die jongens hebben. Maar toch eerst even bij farnell neuzen!

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Ik ga even rondneuzen bij Farnell.
Dank voor het meedenken!

mvg
klokn