Hoe de faze verschuiving en de inductantie berekenen van een spoel ?

pamwikkeling

Special Member

Hoe de faze verschuiving en de inductantie berekenen van een spoel ?

Stel ik heb een spoel waarvan ik de ohmse weerstand gemeten heb, deze weerstand bedraagt R (gemeten : 960 ohm).
Stel ik hang deze spoel aan een spanningsbron met gekende waarde u (230V 50Hz sinusvormig signaal).
In de spoel gaat nu een stroom i vloeien (gemeten : 0.10 A).

Nu wil ik de faze hoek gaan berekenen tussen i en u.
En vervolgens de inductantie van de spoel.

Oplossing :

1) De spoel ga ik beschouwen als een serie schakeling van een ideale spoel met waarde L en een ideale weerstand met waarde R.
De spanningsval over de weerstand R, die in faze is met de stroom i bedraagt dan i x R ( 0.10 x 960 = 96V)

2) De spoel en de weerstand staan in serie, dus de vectoriele som van u (spoel) en de u (weerstand) moet gelijk zijn aan u (supply).

3) u (spoel) en u(weerstand) vormen de rechtshoek zijden van een rechthoekige driehoek met schuine zijde u (supply) vermits de spanning over de spoel is 90 ° voor ijlend op de stroom door de spoel.

Met behulp van Pythagoras krijg ik dan : u (spoel) = SQRT( u (supply)2 - u (weerstand)2)
u spoel = sqrt (230 x 230 - 96 x 96) = 209V

4) De hoek tussen spanning en stroom wordt dan Arc Cos (u (weerstand)/u (supply))
Arc cos (96/230) = 65.3°

5) De inductantie van mijn spoel bedraagt dan L x 2 x pi x 50 = u(spoel) / i
Of L = u (spoel) / i x 100 x pi
L = 209 / 0.1 x 314.15
L = 6.65 Henry

Kunnen jullie even controleren of dit correct is ?

Je kunt zo'n berekening controleren door terug te rekenen.
Dus vanuit het resultaat van 6,65 henry terugrekenen wat de spanning is bij een stroom van 0,1A. Ik heb die berekening uitgevoerd en kom weer op 209V.
Zowel je aanpak als het resultaat zijn correct.