Hars / vloeimiddel verwijderen

Ik heb een aantal topics gelezen op dit forum om printplaatjes schoon te maken van hars / vloeimiddel na het solderen.

Ik heb printplaatjes laten maken bij seeed en ik wil deze na het precisie solderen natuurlijk schoon afleveren.

Het zou in principe kunnen met alcohol (puur) maar op deze printplaat zitten ook "mechanische" onderdelen zoals een trimpot en een buzzer.

Misschien een domme vraag, maar kan ik de gehele printplaat met mechanische onderdelen in zijn geheel onderdompelen in de alcohol en borstelen? of gaan dan mechanische onderdelen dan alsnog kapot?

Soms kun je bij de Aldi en Lidl ultrasoon apparaatjes kopen, zou dit een betere oplossing zijn of niet?

EDIT:19:54 uur

Om het bericht compleet te maken:

http://i1325.photobucket.com/albums/u637/ritmeester1/DSC03956_zps00220919.jpg

I love it when a plan comes together !
klein is fijn

Moderator

Pure alcohol zou ik zelf niet gebruiken. Ik heb een spuitbus flux-off van Chemtronics gekocht. Dat werkt prima.

Van eerst opzoeken of je componenten tegen een solvent wash kunnen, dat staat meestal in de datasheet.

Thinner met een wattenstaafje.

Niets is onmogelijk het is alleen nog nooit met succes geprobeerd.

Ik gebruik altijd kontakt PCC

Douwe

Het bezit van de zaak is het eind van vermaak.
klein is fijn

Moderator

Op 18 maart 2013 19:31:59 schreef Simpleman:
Thinner met een wattenstaafje.

Thinner los je echt alles mee op. Inclusief je neus en ingewanden.

Als je met een wattenstaafje aan de gang gaat, pak dan IPA. Lost geen componenten op en is een tikje beter voor je gezondheid.

Ik heb er nu een foto bijgeplaatst. Het liefst zou ik gewoon in een bakje beide kanten kunnen spoelen en borstelen. Medische alcohol verdampt en laat verders geen sporen achter, denk ik. Maar kan dit ook ?

I love it when a plan comes together !

De buzzer kan er volgens mij sowieso wel tegen, gezien de sticker ;)

klein is fijn

Moderator

Die elco's en de potmeter zijn een gokje.

Op 18 maart 2013 20:08:54 schreef ThinkPad:
De buzzer kan er volgens mij sowieso wel tegen, gezien de sticker ;)

Ik ben blond, maar dat snap ik ook nog wel :-) Maar ik hou niet zo van stickers die zeggen de veiligheid te waarborgen tijdens het wassen. Aan zo'n sticker heb ik werkelijk helemaal niets aan.

I love it when a plan comes together !

Die sticker zit er op tijdens het productie proces.
Die sticker moet er na het reinigen af, anders hoor je erg weinig.

Hoe denkt men over wasbenzine?

Schimanski

Golden Member

Harskern flux verwijderde in vroeger altijd met spiritus en een oude tandenborstel.

What, me worry? // Radiozendamateur - PA2HGJ // Stuff is the junk you keep -- Junk is the stuff you throw away // Tinkeo Ergo Sum

In de industrie en bij rework wordt altijd IPA (isopropylalcohol) gebruikt. Dit kun je kopen in een spuitbus met een borsteltje erop.

Mijn echte naam: Joris | Mijn elektronica website: Fuzzcraft.com

Op 18 maart 2013 20:52:26 schreef Fuzzbass:
In de industrie en bij rework wordt altijd IPA (isopropylalcohol) gebruikt. Dit kun je kopen in een spuitbus met een borsteltje erop.

En kan ik dan deze printplaat in een bakje isopropylalcohol dopen en schoonmaken? Dat is mijn vraag. Gewoon onderdompelen en borstelen en zonder schade aan te brengen aan mechanische componenten?

I love it when a plan comes together !

De fluxen waaronder boomhars die ik ooit heb gebruikt lossen allemaal op in isopropylalcohol, doorgaans niet of nauwelijks in gewone ethylalcohol (C2H5OH)

Niet beginnen aan onderdompelen, want dat levert uiteindelijk sterk verdunde oplossingen van flux op die overal dus ook binnen je onderdelen (trimpots) terecht komen en een isolerende film op het weerstandtraject achterlaten.

[Bericht gewijzigd door Druiloor op maandag 18 maart 2013 21:30:30 (43%)

Opgepast: MaartenBakker citaat: "ruik ik een troll die per ongeluk met de arreslee meegelift is" :

Wij hebben een tijdje een "ipa bad" gehad. Printje in beetje roeren, klaar!

Dat werkt maar een paar keer. Dan zit er zoveel hars in de IPA dat je print nauwelijks schoner wordt :-( . Dus ik heb het niet meer zo op dat "bad"....

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Nee, niet dompelen. Gewoon goed nat afborstelen en de IPA in een bakje laten lopen.

Mijn echte naam: Joris | Mijn elektronica website: Fuzzcraft.com
Opgepast: MaartenBakker citaat: "ruik ik een troll die per ongeluk met de arreslee meegelift is" :

Ik borstel altijd met een zachte tandenborstel en IPA. Ik haal mijn IPA alijd uit ons scheikunde kabinet(van die grote 5 liter bruine glazen flessen :) ). Hoewel ik het overal zie op internet van 100ml to 5 liter flessen.

Domme vraag misschien, maar waarom moet die hars er eigenlijk af? Dat spul is toch onschadelijk?

Domme vraag misschien, maar waarom moet die hars er eigenlijk af? Dat spul is toch onschadelijk?

Het is een lelijk gezicht en de printbanen en opschriften kunnen er door onleesbaar worden.
Verder bevat het hars dat door te hoge verhitting kan gaan verkolen en dat geeft weer slechtere electrische eigenschappen, de doorlagvastheid kan er door beinvloed worden.
Maar als ik naar oude Flips TVs kijk dan zal het allemaal wel meevallen.

Oh ja, voor het schoonmaken gebruik ik zelf altijd remmenreiniger van de Action a 2 euro per bus, beetje er op spuiten en dan met een oude tandenborstel afborstelen.

[Bericht gewijzigd door Brainbox op maandag 18 maart 2013 22:37:31 (16%)

Ik gebruik altijd aceton. Schoon "scrobben" met een tandenborstel. En anders werkt nagellakremover soms ook goed(lang niet alle).

De meeste nagellakremover IS aceton.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Niet helemaal. Nagellakremover is hoofdzakelijk aceton, maar het bevat meestal lanoline. Dat dient om het uitdrogend effect op de huid tegen te gaan.
Ik heb geen idee wat lanoline chemisch precies voorstelt, maar de vraag is of je dat spul op je printplaat wil hebben.

Alleen hebben eigenlijk alle nagellakremovers additieven zoals lanoline en andere olieen(en niet te vergeten dat er ook zat aceton-loze removers zijn). Daarom zijn eigenlijk alle nagellakremovers niet geschikt om printplaten schoon te maken voordat je gaat solderen.

edit: woops Klaasz was me voor. Lanoline is wolvet. Wordt dus gewonnen uit wol. Al die vette zooi voordat de wol gewassen wordt :)

[Bericht gewijzigd door Nburgmeijer op dinsdag 19 maart 2013 11:04:41 (20%)

Lanoline wordt juist toegepast voor het beschermen van electrische onderdelen waar geen petroleum gebaseerde producten mogen worden gebruikt.
Daar zou ik me dus maar geen zorgen over maken, het laagje dat overblijft uit nagellak remover is zo minuscuul dun dat je dat nauwelijks zal merken.