probleem sommeerversterker

Beste,

Ik heb een probleem met een kleine schakeling.

Eerst zie je in de schakeling een wienbrugoscillator die een sinus zou moeten generen van 3Hz. In de praktijk lijkt het niet echt op een sinus maar het is een signaal dat wisselt van + naar -. Dit is nu niet zo erg. (dit komt waarschijnlijk door de lage frequentie.
http://i49.tinypic.com/2yuay3o.png
Nu is mijn probleem dat ik dit signaal hierna probeer te superponeren op een DC spanning. De beide signalen heb ik regelbaar gemaakt in grote via een potentiometer. Nu in de praktijk superponeerd hij het signaal op de DC spanning. Hij vlakt het wisselend signaal wel of zodat het iets meer op een blokgolf gaat lijken tot daartoe. Nu is het probleem dat als ik de DC spanning meer en meer opdrijf het signaal hoger zal gesuperponeerd worden. Tot op een bepaald punt. Dan zal het signaal blijven gesuperponeerd worden maar op de scoop zal rond een 6V het signaal gewoon verdwijnen. Het wordt afgekapt. Dus hoe meer ik dan superponeer hoe meer er van mijn signaal verdwijnt. Hoe kan dit? De begrensingsspanningen zijn +9/-9V.

Alvast bedankt.

Uit de datasheet van de LM1458 blijkt, dat de uitgangsspanning van de 1458 kan varieren van -12V tot +12V, bij een voedingsspanning van +/-15V.
De uitgang kan dus niet dichter dan zo'n 3V bij de rails komen. Wil je dit wel, dan zul je op zoek moeten naar een zogeheten 'rail-to-rail' opamp.

De datasheet zegt niets over het gedrag bij een voedingsspanning van +/-9V, maar de 6V die de simulator als maximum aanhoudt zou heel goed kunnen kloppen.

Denk dat je opamps vastlopen probeer het eens met rail to rail opamps een 1458 is zeker geen rail to rail opamp.
edit: Fox2 was me voor, je zou dus wel bij wijze van test je voedingsspanning kunnen verhogen tot + / - 15 Volt. En om een sinus met een frekwentie van 3 Hz op je scoop zichtbaar weer te geven wordt ook nog wel een uitdaging denk ik maak de frekwentie anders tijdelijk even hoger.

I thought, I thought of everything

Ik denk dat de opamp mtegen zijn dak aanloopt. Als je wilt dat hij pas gaat clippen bij 9 volt moet je een rail to rail opamp nemen. Ik kan geen datasheet vinden van de lm145011 die jij gebruikt dus kan er verder niet veel over zeggen.
Een wienbrug oscillator moet overigens gewoon een sinus geven hoor anders zit er iets niet snor.

Edit: Oops niet goed gezien. Een 1458 dus. Maar zoals de anderen ook zeggen een rail to rail probleem.

Edit: Die 741 opamp is een erg oud beestje moest daar niet ook een offset/bias instelling bij? Anders staat hij niet in het midden en dat kan mischien het niet sinus gedrag van de oscillator verklaren.

Zoals meneer Hewlett al bijna 75 jaar geleden heeft uitgevonden behoeft een Wien brug oscillator enige vorm van amplitude stabilisatie.

Vertel welk probleem je wilt oplossen, niet met welke oplossing je een probleem hebt.
fred101

Golden Member

Je feedback loop ( 100K x 3 ) mist en onderdeel. Ik heb zo'n zelfde soort oscillator pas gemaakt voor 1kHz. Ik heb een condensator tussen de 100 K naar massa en de 100K / inverterende ingang. ( bij mij andrere waarden) verder mis ik de amplitude stabilisatie.
Verder heb ik bij het zelfde project een zaagtand van een paar Hz die ook gesupponeerd wordt op een DC signaal.

Ik heb de kathode van een diode aan de uitgang, de anode aan de anode van een 2V7 zener, zijn kathode via een 1M parallel met 2 uF naar massa ( 100 n tot een paar uF, kleiner is snelle regeling, groter is stabieler)
Van de kathode / 1M naar de gate van een BF256C, de source aan massa, de drain naar het punt tussen de 100 K naar massa en de missende condensator van de feedback. Geeft een megastabiele frequentie ( zou alleen geen 741 gebruiken)

Je amplitude plus het DC mogen niet tegen de voedingsrails aan lopen. Als dat gebeurd gaat je signaal klippen maar bij mij ging de boel dan ook oscilleren. Ik heb nu mbv een comparator en referentie spanning gezorgd dat mijn zaagtand amplitude wordt verminderd zodra de DC ofset hoger wordt ( hij moet namelijk blijven stijgen omdat hij een vco aanstuurt waarvan de sweep op een offset frequentie moet kunnen beginnen maar hij moet wel blijven sweepen tot de maximale spanning. Ik gebruik wel plus/min 12V, 9V geeft wat weinig ruimte.

Maar wat wil jij hiermee bereiken ? Een DC signaal met 3 Hz rimpel ?

Rail to rail is niet altijd helemaal tot de bovenrail en onderrail, kijk in de datasheet.

Even voor de zekerheid, praten we hier over een ongewillige simulatie of een echt opgebouwd circuit ? Je hebt het over scoop dus het zal wel echt zijn maar sommige sims hebben ook een scoop.

Meet je in het echt, meet dan DC gekoppeld. AC gekoppeld zit je voor de meeste scoops te laag in frequentie., zie manual, ook voor je probe.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

Ik ga zeker velen van deze tips opvolgen. Maar ik zal pas vrijdag kunnen testen.
Ik voer deze schakeling praktisch uit. Dus die scoopmetingen waren wel degelijk op een echte scoop. Met een digitale scoop moet ik hem op AC zetten en met een analoge op DC. Waarom ik bij de digitale scoop hem op AC moet zetten weet ik niet.

Voor die componenten bij te plaatsen die je daar zegt zal ik nog even naar de winkel moeten lopen. Zoud voor die mosfet een BS250 ook goed zijn als vervanger? En welke opamp had je dan in gedachten.

Voor de superponatie ga ik eens een andere opamp in mijn collectie zoeken.

Deze schakeling heeft als doel om in een project gebruikt te worden. Hij zou aangesloten worden op de control voltage van een 555 ic om zijn frequentie te laten varieren. Dus het is niet zo noodzakelijk dat het een zuivere sinus is. Maar ik ga hem wel met jullie tips nog wat stabiliseren.

Heel erg bedankt voor jullie tips alvast.