HP Pavilion ZE 5300 laptop geeft geheugenfout, op zoek naar restore disk.

Hallo Allemaal,

Ik heb een tijdje geleden een HP ZE5300 gekregen van iemand welke helemaal zo dood als een pier was, inmiddels zit er weer leven in maar gebeurd er iets geks als ik het geheugen nakijk.

Er zit 764 MB geheugen in gebouwd maar ik zie in de BIOS en in Windows XP 248 MB staan.
Nu begint als ik een wat nieuwere Windows versie op wilt zetten te zeuren om een restore disk om bepaalde dingen te kunnen repareren.
Echter die kan je niet zomaar eventjes online vinden en downloaden en dan gaat het geld kosten en aangezien de laptop van 2003 is zie ik dat niet zo zitten.

Misschien is er iemand welke dit probleem herkent en misschien weet wat er aan de hand kan zijn, waarbij ik moet opmerken dat de laptop toen ik hem kreeg wel helemaal uit elkaar lag en ik bepaalde aansluitingen zie openliggen waar volgens mij een kabeltje op aangesloten moet worden.

Groetjes:Ramon

Dit kan je beter op tweakers.net zetten.

Een geheugenfout in de bios zichtbaar is niet op te lossen met een restore disk. Je geheugen is defect/zit los, als je geen computer knutselaars in je vriendenkring hebt breng hem dan naar de computer winkel. Of beter nog (met zo'n oude laptop) koop een nieuwe.

Meep! Meep!
maartenbakker

Golden Member

Als je er een nieuwe Windowsversie op wil zetten, moet je juist geen restoredisk gebruiken maar een losse windows en losse software/drivers.

Gezien de leeftijd van het ding en het beperkte RAM (klinkt als 768MB waarvan 4MB videogeheugen) heet jouw nieuwe Windowsversie waarschijnlijk eerder iets van Ubuntu. Zelfs XP draait daar nog bagger op, tenzij je een uitgeklede variant pakt.

Bovendien 2 grote problemen:

1) het is een topic voor gathering.tweakers.net
2) het geheugenprobleem moet je eerst verhelpen; mogelijk losse contacten of vuile dimm-socket of defect geheugenlatje

@roadrunner hieronder: ik heb mijn bericht tussentijds bewerkt en verduidelijkt.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Je weet maar nooit? Ik weet wel zeker dat een nieuwe windows erop je hardware probleem van je RAM niet gaat verhelpen. En ik zou een "nieuwere" windowsversie niet installeren met 256MB RAM ( min 8MB voor shared video geheugen), gaat niet werken niet.

Meep! Meep!

Hoi Roadrunner,

Ja ik vond het ook al een apart verhaal dat met die disk want de geheugenkaarten zitten in principe goed in de slots vast en maken ook contact maar apart is wel dat ik alleen met slot 1 de laptop kan starten en als ik 1 plaatje in slot 2 zet dan slaat hij meteen weer af.
Terwijl met een andere XP laptop van Packard bell maakt het eigenlijk niet uit in welk slot er geheugen ingeprikt zit.

Ik sloop deze dan uit elkaar en probeer dan de PB verder te repareren, die geeft geen vreemde foutmeldingen alleen die valt uit als je hem te wild op pakt..

Groetjes:Ramon

Verwissel je twee geheugenmodules eens. Als je dan 504MB geheugen hebt is je tweede geheugenslot defect, en zit het probleem dus in het moederbord.

Meep! Meep!

Hoi Road,

Nee dan krijg ik de uitkomst van 196 MB geheugen????

Hoger dan 248 MB heb ik nog niet gezien in zowel BIOS alsmede Windows Systeem eigenschappen..
Er zit dus een soort van Bermuda driehoek in deze HP laptop:-)

Zoals al eerder gezegd men had er moeite aan gedaan de laptop niet meer werkende te houden, zit ook geen schroef meer in de kast en het keyboard is zo krom als een hoepel en er ontbreken bepaalde kleine kaartjes en stekkertjes...
Heb al gekeken in de technische manual van de ZE5300 of ik de aansluitingen van het moederbord kan vinden maar tot dusver nog niets.

Groetjes:Ramon

Arco

Special Member

Alle modules wel zelfde type/merk? En juiste snelheid? (PC2700/DDR333)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Ja alle geheugen is PC2100/266 MHZ..
En ook bij plaatjes van dezelfde fabrikant geeft hij vreemde uitkomsten aan met geheugen.

Misschien wordt het geheugen gedeeld met de on-board videokaart? Maar dan zou het videogeheugen in de bios op 512MB moeten staan

Ja het video geheugen wordt inderdaad gedeeld maar dit kan tot maximaal 64 MB en ik had deze ingesteld staan op 16...dus waar al dat geheugen blijft is mij een raadsel.

Sonytech

Overleden

Op 21 maart 2013 14:04:32 schreef RamonHF73:
Hallo Allemaal,

Ik heb een tijdje geleden een HP ZE5300 gekregen van iemand welke helemaal zo dood als een pier was,

Aha, een erfstuk dus...

"Verbaas u niet, verwonder u slechts."

Op 21 maart 2013 16:03:01 schreef Sonytech:
[...]

Aha, een erfstuk dus...

Nee geen erfstuk, een hobbyist welke stopte met zijn elektronicahobby.
Diegene weet dat ik graag met laptops en dergelijke mag stoeien dus zodoende gekregen van hem.
Anders ging het gelijk naar de stort.

Shiptronic

Overleden

Ik heb met mijn laptop een zelfde iets:

gaf steeds meer problemen met blauw scherm en start niet meer op.

na veel gepuzel en gewissel met geheugestrookjes kwam ik tot de volghende conclusie:

de beide geheugen strookjes werken prima in slot 1, en in andere latops. ze zijn allebij hetzelfde, en specefiek geschikt voor mijn type laptop, maar zodra je een strookje in slot 2 (alleen of erbij maakt niet uit) stopt is het over met de pret, al zien de soldeerverbindingen er goed uit, waarschijnlijk toch een los contact in de connector die de geheugens vast houd. Solderen is voor mij geen probleem, maar hier durf ik me niet aan te wagen.

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.