Miele Meteor 1400rpm slaat centrifugeren soms over.

Zoals het onderwerp al verklapt.

Een Miele Meteor 1400 toeren wasmachine wordt bijna altijd gebruikt in het korte wasprogramma, waarbij 1 op de ca. 3 keer het programmadeel 'eindcentrifugeren' wordt overgeslagen en de was dus nog nat is.
De enige oplossing is na afloop van het programma de knop naar 'einde' te draaien en vervolgens doordraaien naar 'eindcentrifugeren', dan doet de machine alsnog het eindcentrifugeren.

Deze machine wordt intensief gebruikt, ca. 1-3 keer per dag. Heeft verder geen kuren, maakt geen rare bijgeluiden en doet verder alles prima.

Iemand een idee?

Onze WM (AEG Lavamat Okonogwat) slaat soms centrifugeren over omdat hij de boel niet in balans kan krijgen (vooral met grote dingen als dekbedovertrekken etc.). Hij doet een paar pogingen links- en rechtsom, maar als de onbalans blijft, stopt het centrifugeerproces zonder foutmelding.

YMMV

Es wäre gut Bücher kaufen, wenn man die Zeit, sie zu lesen, mitkaufen könnte. (Arthur Schopenhauer)

Verschillende zaken kunnen dit veroorzaken, de meest voorkomende : verstopping van de ontluchtingsleiding van de afvoerpomp in combinatie met overdosering wasmiddel. Wil je ff het exacte type dat op het plaatje op de deur vermeld staat meegeven aub ? Mogelijk staan er op het forum reeds instructies hoe het front van uw toestel te openen. Eenmaal je front geopend kan je het volgende doen :
- haal de zeepbak er volledig uit
- links vooraan zit een deksel waarop de ontluchtingsleiding is aangesloten : onderaan de zeepbakhouder zit een slang hierop aangesloten : demonteer deze thv de zeepbakhouder
- giet 5 liter water in de trommel
- hang de bovenkant slang in een emmer
- nu kan je door te "pompen" met de balgslang tussen de buitentrommel en het pomphuis van de afvoerpomp het vuil vanuit deze slang verwijderen

Veel succes !

Mr. Miele, super bedankt voor de info zo ver.

Ter aanvulling:

Het is een Miele Meteor V9450, W908.

Geribbelde ontluchtingsleiding zat vol met zeepvet. Simpel doorspoelen was niet voldoende.
Slang gedemonteerd en handmatig uitgespoeld waardoor er erg veel zeepvet uit kwam.
Zeepbakhouder en zeepbak ook compleet losgehaald en uitgespeld, die zaten ook vol zeepvet.
Inmiddels staat de machine leeg te snorren op een 95 graden programma met soda er bij.

Blijkt dat regelmatig gebruik van HG "Wasmachine Monteur" poeder toch niet voldoende is.

Je moet ook nooit wasmiddel (poeder) in het zeepbakje doen. De eerste lading van het wasmiddel met water verdwijnt zo de afvoerpomp in. (laagste punt)

Het wasmiddel gewoon IN de was in de trommel gooien.

Heb je ook nooit geen verstopte leidingen en vieze zeepbakjes meer. Dus: goedkoper en schoner :-)

I love it when a plan comes together !
maartenbakker

Golden Member

Zou soda wel goed zijn? Ik zou eerder een zurige oplossing gebruiken.

@smd hieronder: Dat hopen we dan maar, maar volgens mij speelt het bij sommige machines nog steeds; de consumentenbond wees er al in de jaren '70 of '80 op en wasmiddelfabrikanten spelen er nog steeds op in met bolletjes, builtjes, enz.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op zaterdag 30 maart 2013 20:13:19 (63%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Hallo Ritmeester, ik ben het niet eens met Uw bewering. Er zit een blokkade bal in de kuipslang welke dit voorkomt. De meeste machines hebben dat tegenwoordig.

Beste onderhoud van de wasmachine is heter wassen (witte was op 60-95 gr)
Eens in de maand 1/2 kopje chloor via de zeeplade meespoelen en op 95 graden. Grootste vijand is wolluis omdat de machine niet op temperatuur komt, bacterien gaan pas dood boven de 75 graden!!!!

Gebruik witte was een poeder VIA de zeeplade (in poeder zit een bleekmaker)

Bonte do what ever you like Vloeibaar, poeder en moet toch vaak op lage temperatuur.

Meeste gebruikers geef ik deze adviezen me en krijg positieve reacties dat was schoner is, machine stinkt niet meer en minder klachten met machine

Ben ik blij dat ik mijn wollen truien (als ik die al heb) niet op 95 graden was :-)

I love it when a plan comes together !

Op 30 maart 2013 19:13:19 schreef ritmeester:
Ben ik blij dat ik mijn wollen truien (als ik die al heb) niet op 95 graden was :-)

Kun je dan altijd nog bierviltjes van maken :-)

Recentelijk gemerkt dat de wasmachine tóch nog af en toe het centrifugeren overslaat.
Iemand nog een idee?

jerome

Golden Member

Eens post vatten bij de machine om duidelijke diagnose te maken.
Wordt het kort centrifugeren tussen de hoofdwas en spoelen ook overgeslagen. En deze tussen onderlinge spoelbeurten ook?
Pompt het water voldoende snel weg. Zit er geen speling op het schoeppeasje van de pomp? Magneetpomp met speling doet het alleen als ze er zin in heeft.Zonder water meestal wel. Het slangetje van de watersensor gecontroleerd? Dit toestel ken ik specifiek niet goed, maar de algemene werking blijft bij elk toestel ongeveer hetzelfde.
Edit. Op de print kan een relais zitten die de tussenaftakking van de statorwikkeling van de motor moet schakelen. Deze schakeld om als de motor in hoge toeren moet gaan. Slechte soldering of rotte relais behoort eveneens tot de mogelijkheden.

[Bericht gewijzigd door jerome op dinsdag 2 april 2013 22:21:15 (19%)

Jerome,

De machine werkt altijd zijn gehele programma af, behalve en dus soms het 1450 toeren centrifugeren.
Alle andere washandelingen inclusief kort tussentijds centrifugeren worden netjes gedaan.
Nadien de draaiknop doordraaien en op "centrifugeren" zetten zorgt alsnog voor het eindcentrifugeren.

Volgens mij loopt het water voldoende snel weg. Hiermee is hij niet opvallen lang bezig.
Het zgn. "Schoeppeasje" mogelijk bedoeld als "Schoepasje" waar zou ik deze moeten vinden?

De stuurprint en het relais heb ik als zodanig niet onderzocht, omdat ik eerder gefocust was op de verstopte ontluchtingsleiding en andere vieze vloeistofleidingen welke ik schoon heb gemaakt.

Wat is het advies om sowieso na te kijken?

Ik zou voorstellen om op het moment dat het wasgoed niet gezwierd is de dop van de afvoerpomp te demonteren en de hoeveelheid water dat nog in de machine achtergebleven is trachten te meten. Die hoeveelheid kan u vergelijken door hetzelfde te doen op het moment dat het toestel het wasgoed wel goed heeft uitgezwierd. Dan pas zijn we 100 % zeker dat het toestel het water effectief afpompt zoals het hoort.

Als dit het geval is kan u de drukkamer controleren : deze bevindt zich aan de voorkant van de buitentrommel : iets rechtsboven het verwarmingselement. De drukkamer is vastgezet met een bout met een kop van 10, wees wel voorzichtig bij het demonteren dat het slangetje wat de drukkamer verbindt met de pressostaat niet beschadigd raakt.

Nog mogelijke oorzaken zijn: koolborstelset, beschadiging van de bedrading naar de afvoerpomp (thv de behuizing zit de bedrading bevestigd met een kabelbinder, die durft weleens beschadigd geraken doordat de buitentrommel hier tegenaan botst: indien dit het geval is dien je de schokdempers te vervangen) De schokdempers op zich kunnen ook een mogelijke oorzaak zijn: dit kan je gemakkelijk vaststellen. Van zodra er krassen aanwezig zijn op het kijkglas mag je ervan uitgaan dat de schokdempers aan vervanging toe zijn.

Indien dit ok is en het probleem niet opgelost gaan we verder: ondertussen kan u misschien nog wat meer details geven mbt het gebruik van uw toestel: u geeft aan dat het 1-3 keer per dag wordt gebruikt: welk programma wordt meestal gekozen, is het altijd eenzelfde soort wasgoed (vb. handdoeken in geval van een kapsalon of zo).

Succes !

Beste Mr. Miele,

Wederom bedankt voor de altijd even uitvoerige en volledige reacties, plus alle hulp hiermee.

Even kort een reactie op uw schrijven:

Of de machine effectief water afpompt blijft voor alsnog gissen. Ik heb het idee dat dit volledig gebeurd, maar bewijs heb ik dus niet.
is het overigens wel normaal dat er ca. een 1/2 liter water uit de filter komt als men deze open schroeft?
Ik bedoel hier de filter links onder aan de voorzijde alwaar muntjes etc. in worden gevangen.

De koolborstels en bedrading is ook een item wat ik nader zal moeten bestuderen aangezien ik mij hier in eerste instantie niet op heb gericht.
Ik moet bekennen dat met een enigszins ongebalanceerde lading was de machine wat kan bonken bij het aanslingeren naar centrifugeren.

Wij wassen 1 tot 3 keer per dag, altijd in het korte programma op 40 graden, altijd vloeibaar wasmiddel en vaak via het wasbolletje op de was. Eens in de zoveel tijd wordt er een lege 95 graden was gedraaid met een schep soda in de trommel.

Bij het schoonmaken van de leidingen waren de 5 zwarte vloeistofleidingen van- en naar de wasmiddellenbak schoon, ook de brede geribbelde zwarte rubberen leiding van de wasmiddelenbak naar de trommel was redelijk schoon. Alleen de ontluchtingsleiding van de wasmiddelenbak naar de filter zat 90% vol met zeepvet wat ik er als een vette blubberworst uit kon blazen.

[Bericht gewijzigd door T-sec op woensdag 3 april 2013 19:42:28 (11%)

Dank voor de uitgebreide feedback. Het klopt inderdaad dat er altijd een zekere hoeveelheid water achterblijft in het pomphuis van de afvoerpomp zodat de pomp nooit zou droogdraaien (en daardoor de asafdichting van de pomp zou kunnen warmlopen en defect raken, maw er water zou lekken).

Op basis van de extra info zou ik in uw plaats de schokdempers (Tnr. 450 08 26) vervangen. Op basis van het aantal wasbeurten en de leeftijd van uw toestel is dit een goede investering zelfs al is het probleem daar niet mee opgelost. Zie het als een preventief onderhoud, let wel: de kans is heel groot dat het wel degelijk de oorzaak is voor het occasioneel niet effectief zwieren.

Verder heb ik niets aan te merken op jullie intensiteit van wassen in combinatie met het af en toe koken op 95° inclusief het gebruik van zoda: ik kan dit alleen maar toejuichen. Als dit in alle huishoudens zo zou gebeuren zouden er veel minder problemen/defecten zijn.

Nog wat extra info :
De slang tussen de bovenkant van de buitentrommel en de zeepbak dient om tijdens het vullen van de trommel met water de lucht die zich in de trommel bevindt te laten ontsnappen. Mogelijke gevolgen door verstopping hiervan zijn het overlopen van de zeepbakhouder.
De ontluchtingsslang van onze afvoerpompen raakt, afhankelijk van de vuiltegraad van het wasgoed in combinatie met het daarbij gekozen programma, vervuild met wasmiddelresten, aarde, ...

Succes :-)

Mr. Miele, wij gaan er mee aan de slag!

Afgelopen weekend de nieuwe schokdepers en koolborstels met goed resultaat geplaatst.
Meteen de stuurprint onder het kijkglas nagelopen en de nodige contacten preventief doorgesoldeerd.
Bandkabels, stekkers en contacten nagelopen, welke allemaal blinkend schoon waren en goed vast zitten.

Inmiddels een aantal wassen gedraaid en tot op heden 'bijna' geen problemen meer.
Bijna omdat bijvoorbeeld vanavond de machine tóch weer niet het eindcentrifugeren afwerkte.

Om misschien nog wat preciezer te zijn, de machine begint wel met centrifugeren maar doet alleen het soort van voor-centrifugeren met ca. 800 toeren per minuut. Vervolgens moet hij doorschakelen/versnellen naar de 1450 toeren per minuut, en dat deed hij dus vaak niet en nu minder vaak niet.

Wat kan ik nog (eens) nalopen, onderzoeken, etc?

Jammer, nu u kosten gemaakt heeft zoeken we uiteraard verder tot we de oplossing gevonden hebben. Misschien kan ik starten met volgende 2 suggesties even te herhalen :

Ik zou voorstellen om op het moment dat het wasgoed niet voldoende gezwierd is de dop van de afvoerpomp te demonteren en de hoeveelheid water die nog in de machine achtergebleven is trachten te meten. Die hoeveelheid kan u vergelijken door hetzelfde te doen op het moment dat het toestel het wasgoed wel goed heeft uitgezwierd. Dan pas zijn we 100 % zeker dat het toestel het water effectief afpompt zoals het hoort. U mag wat mij betreft de dop verwijderen op het moment dat u vaststelt dat het toestel blijft zwieren op 800 toeren: dan zie je meteen hoe het toestel hierop reageert.

Als dit niets oplevert kan u de drukkamer controleren/indien nodig reinigen: deze bevindt zich aan de voorkant van de buitentrommel iets rechtsboven het verwarmingselement. De drukkamer is vastgezet met een bout met een kop van 10, wees wel voorzichtig bij het demonteren dat het slangetje wat de drukkamer verbindt met de pressostaat niet beschadigd raakt.

Kan u ook eens nagaan of de afvoerpomp geaard is of niet ?
Heeft u de dop binnenin de zeepbakhouder ook gedemonteerd en het stukje leiding waarop de slang van de ontluchting aangesloten is gereinigd ?

Mogelijk had u deze stappen al doorlopen, ik hoor het wel.

Ach ja, die kosten waren misschien niet helemaal nutteloos, aangezien nieuwe schokdempers en koolborstels na 15 jaar intensief gebruik altijd welkom zijn.
De machine loopt nu ook iets soepeler lijkt het en ook met centrifugeren lijkt hij minder te trillen.
Dat het probleem er nog niet uit is, dat is een feit, al is het bijna niet meer en niet bijna altijd wel.

Ik zal het verhaal van de afvoerpomp gaan proberen, als ook het onderzoeken van de drukkamer.
Zit deze drukkamer echt in de trommel naast de steekcontacten van het verwarmingselement?
En moet ik deze drukkamer alleen reinigen door te spoelen of iets dergelijks?

Er zit rechts boven de trommel ook een ronde grijze plastic schijf welke in een ronde uitsparing het chassis van de machine hangt. Deze is verbonden met de besturing. Wat is dit eigenlijk?

Destijds heb ik de zeepbak uit elkaar gehaald en ook de dop verwijderd die over de aansluiting van de ontluchtingsslang naar de filterpomp zit. Hieronder zat ook zeepvet en troep en heb ik goed uitgespoeld.
Daarna ook de ribbelslang van de zeepbak naar de filterpomp. Deze was dus bijna verstopt van het zeepvet en heb ik moeten uitblazen. Die is dus ook brandschoon.

Als de machine niet doorgaat met centrifugeren, en dus eerst kort op lage toeren draait, schudt de trommel dan hard? Wat ik weet is dat er op de trommel een sensor zit welke de trillingen meet. Als dit te hard gaat stopt hij. Door het vervangen van de schokdempers shokt de trommel minder wat kan verklaren waarom de machine nu vaker wel gewoon werkt. Misschien is die sensor niet helemaal lekker meer.

Spanning staat en stroom gaat!

De trommel schudt op zich niet, hij start ook netjes door naar die ongeveer 800 toeren per minuut.
Na ongeveer 30 seconden op 800 toeren per minuut draaien moet hij schakelen naar 1450 toeren.
Dit doet hij dus soms niet, dus draait de 800 toeren per minuut en eindigt dan het gekozen program.

De ronde grijze plastic schijf waar u naar verwijst is de pressostaat(= drukwachter) Deze krijgt via een rubberen leiding een zekere drukopbouw die gerealiseerd wordt in de drukkamer (die ik gevraagd heb te reinigen). Deze druk varieert naargelang het niveau van het water in de trommel.
Dit toestel heeft trouwens geen sensor om de onbalans rechtstreeks te meten, de onbalans wordt via de tacho op de motor bewaakt.
Het kan heel onlogisch klinken maar heeft u al eens beide toevoerfilters gereinigd ?

U zegt een aantal posts terug dat jullie meestal het kort programma kiezen: u bedoelt wit/bont 40° optie kort of soms ook kreukherstellend 40° optie kort ? Het is namelijk zo dat bij kreukherstellend het eindzwiertoerental bewust beperkt wordt tot 800 toeren.

[Bericht gewijzigd door Mr. Miele op donderdag 18 april 2013 17:10:03 (21%)

Mr. Miele, ik ga a.s. weekend weer verder met de wasmachine en zal het drukkamer verhaal controleren.
Welke toevoerfilters zou ik gereinigd moeten hebben? Dan kan ik deze eventueel ook nog nalopen.

Met "toevoerfilters" verwijs ik naar de filters op de watertoevoer: 1 thv de kraan en een tweede thv het inlaatventiel achteraan de wasmachine. Het beperkt zwieren doet zich voor bij programma wit/bont ?