Voltage drop over diode is 0,7V, waarom ook over een parallele weerstand

fred101

Golden Member

Voor een weerstand geldt het zelfde als voor een gloeidraad, als de temperatuur maar gelijk blijft ;-)
De eerste gloeidraden waren van tantalum, daar worden ook weerstanden van gemaakt.
Als je een weerstand in een vaccuum roodgloeiend stookt verandert zijn weerstand behoorlijk (klinkt wat raar en daarom is Engels zo gek niet op dit punt, dan heb je resistor and resistance)

Maar een weetstand heeft blijkbaar ook een Spannings Coöfficient. Zijn weerstand verandert ten gevolgen van meer of minder spanning. Nu is dat laatste wat lastig want bij meer spanning loopt er meer stroom, dus je zou het ook een stroom coöfficient kunnen noemen. Maar het effect is zover ik meet voornamelijk meetbaar bij hele hoogohmige weerstanden en spanning waarbij er bijna geen stroom loopt en ook de opwarming verwaarloosbaar is. Bij bv 1000V en 10M wordt er maar heel weinig vermogen opgestookt.

Maar het is een beetje lastig meten want wat er gebeurd bij meer stroom is dat het ding warmer wordt. Altijd, ook is het maar heel weinig, en een weerstand heeft een tempco. Hierbij moet je dus de temperatuur geforceerd constant houden. Leuk mooi experiment als straks mijn component oven klaar is. ( met peltier element dus ik zou daarbij ook de temperatuur geforceerd constant moeten kunnen

Dus om aan de wet van Ohm te voldoen moeten we aan de nodige voorwaarden voldoen. En die voorwaarden moeten zorgen dat de stroom, spanning en weerstand constant blijven.

Volgens sommige voor onbepaalde tijd, volgens andere mag het ook voor een bepaalde tijd

Probleem is hierbij ook wisselspanning/stroom. Ok, we nemen de effectieve waarde en klaar, maar AC heeft een frequentie die varieert, en daardoor verandert de impedantie, het reactieve deel maar ook het reele deel ( oa skineffect)

Hel moeilijk als we voor onbepaalde tijd aan Ohm willen voldoen. Maar als we momenteel kijken wordt het allemaal een stuk makkelijker. En eigenlijk kijken we altijd momenteel, nooit oneindiglang ( maar dat is filosofisch, net als zeggen dat DC niet bestaat want ooit is het begonnen en ooit stopt het, dus elke DC spanning is een puls van onbepaalde lengte en bij uitschakelen kan tegen EMK zorgen voor een negatief deel waardor het echt AC wordt jet een enorme kleine dutycyce en vreselijk lage frequentie ;-) )

En momenteel zijn we bv ook prima in staat naar de momentele weerstand van een diode kijken. Of dat nut heeft ? Ja, waarom niet, zo kun je bv bepalen hoeveel vermogen een diode opstookt. En bij sommige diodes is deze eigenschap zelfs heel belangrijk, bv bij pindiodes.

GD, dat plaatje was gewoon het gevolg van wat metingen aan diodes. Gewoon ter leering en vermaak. Ik heb bv ook zo'n meting gedaan als in de grafiek van Freddy. Dus Vf en temperatuur, ( maar ook Vf en spanning, Vf en stroom ect, een 1n4148 kon precies 1A gepulsed aan, maar een 1n4007 ging door tot 10A waarbij de temperatuur ineens exponentiel omhoog vloog en de diode door de toegenomen electronen dichtheid en quantum veld effecten in fotonen en een electronenwolk uit elkaar viel. Daarbij was de electronen wolk duidelijk zichtbaar, wat aantoont dat electronen zwartachtig grijs zijn :-)

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
Anoniem

Op 10 april 2013 04:20:35 schreef YokoTsuno:
....Quantummechanische verschijnselen en veldeffecten van hogere electronenconcentraties....

Ik vrees dat ik hier moet afhaken. Misschien dat de anderen nog mee kunnen :).

Yoko Tsuno is toch de geniale dochter van een Japans geleerde en zelf elektrotechnisch ingenieur. -) Dan komt bij mij de logische vraag op: ben jij één van de zeldzame meisjes op dit forum, of toch een jongetje? Of iets tussenin? :-)

Tis toch niet zo moeilijk? Fred deelt de spanning van de Va/Ia en komt de dimensie weerstand uit. Op zich is dat correct, maar dat is een onzinnige bewerking omdat je er niets zinnigs mee kunt.

Een ideale diode bestaat uit een overgangszone tussen twee verschillende halfgeleiders. Er is een inwendig elektrisch veld aanwezig tussen beide delen.Bij Si is dat ongeveer 0.65V. Hoe dat veld daar komt heb ik al uitgelegd. Misschien kun je even de theorie over diodes lezen om het ten volle te begrijpen.
Elektronen die door die diode willenn moeten een energie hebben die hoger is dan dat veld, dat lijkt me logisch.

Een ideale diode is dan ook een schakelaar die opent bij 0.65V.(of sluit, tis maar hoe je het bekijkt)
Van weerstand is hier geen sprake. Er de dimensie van een weerstand aan geven is dus correct als je elk punt op de curve afzonderlijk beschouwt maar zinloos. Het vertroebelt het inzicht.

De energiesprong die de elekronen moeten maken om over de barriere te geraken remt ze af en daardoor geven ze een foton af met een golflengte die overeenkomt met 0.65V. Dat is ongeveer 920nm.
Dit foton wordt in een gewone diode geabsorbeerd door het kristal en in warmte omgezet. De formule Ia x Va =Pa klopt uiteraard.
Bij toenemende stroom spelen elektrische en magnetische invloeden van de elektronen op elkaar ook nog een rol. Door allerlei zaken die hier te ver zouden leiden krijgt de doorlaat kurve haar niet ideale vorm.
Eén van die factoren is de ohmse weerstand die alle geleidende materialen nu eenmaal hebben. Dus de aansluitdraden, de bondingsdraadjes met de chip, en de weerstand van het gedoteerde Si. Ik beweerde dat die in het mOhmbereik ligt, 15-50 mOhm lijkt me redelijk voor een 1N4007, terwijl Yokotsuno het hield op 0.6Ohm.

Dit heb ik weerlegd door het volgende: een 1N4007 is ontworpen voor een max continue stroom van 1A, maar gedurende korte tijd kan ie wel 10A hebben. De karakteristiek opgegeven door de fabrikant loopt dan ook zover door. De bijhorende Va bij 10A wordt opgegeven als 1.3V. Dit is dus de drempelspanning plus alle andere verschijnselen en Ohmse weestand in begrepen. Door de fabriknt zelf opgegeven, dus correct.
Moest de Ohmse weerstand 0.6Ohm bedragen, dan zou de Va in dit punt reeds 0.6 Ohm x 10A = 6V bedragen, dan nog zonder rekening te houden met de drempel enz..
het zou dus minstens op 7V uitkomen.
Dit bewijst dat de bewering van Yokotsuno, op basis van de vermelde webpagina niet correct kan zijn.

Op 11 april 2013 14:59:24 schreef grotedikken: Dan komt bij mij de logische vraag op: ben jij één van de zeldzame meisjes op dit forum, of toch een jongetje? Of iets tussenin? :-)

Foei, Foei GD :)